CGK en PKN - samen

Van Ewijk

Re: CGK en PKN - samen

Bericht door Van Ewijk »

Deze zondag een dienst bezocht van desbetreffende kerk.
Hoewel ik het er wat ''zwaarder'' aan toe vond gaan vond ik de verschillen over het algemeen minimaal.
Naarmate de dienst vorderde (ik spreek van eigen beleving) werd het een ''warme'' dienst waarin ik geen onoverbrugbare verschillen ontwaarde.
Wat dit soort discussies betreft vind ik het altijd jammer dat er meer naar de 5% verschillen gekeken word dan naar de 90% overeenkomsten, zeker in deze tijd van leegloop.
Ik stel me tot slot toch de klemmende vraag of bezwaar tegen samenwerken van verschillende kerkverbanden nu toch een pure kwestie is van menselijke ''gewenning'' en aardse overwegingen die overgeleverd zijn van generatie op generatie en niets met de wil en het werk van de Heere zelf heeft uit te staan.

Korinthiërs 1 9:14
''God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Heere.
Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in een zelfden zin, en in een zelfde gevoelen.
Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn.
En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.
Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus' naam gedoopt?
Ik dank God, dat ik niemand van ulieden gedoopt heb, dan Krispus en Gajus;''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
merel

Bericht door merel »

Ben jij naar de pkn dienst geweest of naar de cgk?

Verder ben ik het met je eens dat er te veel naar de verschillen gekeken wordt en of het 'licht' of 'zwaar' is. Vorige week zondag ben ik 's morgens naar een hoogmis geweest met miijn schoonmoeder en 's middags naar de ger gem. Beiden anders dan ik gewend ben, maar ik vond het fijn om met medegevigen op Gods dag samen te zijn in Zijn huis.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:Ben jij naar de pkn dienst geweest of naar de cgk?

Verder ben ik het met je eens dat er te veel naar de verschillen gekeken wordt en of het 'licht' of 'zwaar' is. Vorige week zondag ben ik 's morgens naar een hoogmis geweest met miijn schoonmoeder en 's middags naar de ger gem. Beiden anders dan ik gewend ben, maar ik vond het fijn om met medegevigen op Gods dag samen te zijn in Zijn huis.
In de Roomse kerk zullen er vast ook wel gelovigen zijn, maar de Roomse kerk dwaalt wel zeer.
Maria, goede werken, de Kerk etc die medeverantwoordelijk zijn voor de verlossing een dwaling!

Men kan wel gemakkelijk zeggen het gaat niet om de verschillen (met de Roomse kerk), van onbijbelse zaken en leer dienen we verre te blijven en de zaken die tegen Gods woord in gaan niet met de mantel der liefde te verbergen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:

In de Roomse kerk zullen er vast ook wel gelovigen zijn, maar de Roomse kerk dwaalt wel zeer.
Maria, goede werken, de Kerk etc die medeverantwoordelijk zijn voor de verlossing een dwaling!
Ik kan me wel voorstellen dat je - als je zó breed denkt - vindt dat CGK en PKN snel samen kunnen gaan.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben zelf PKN en ben naar de CGK gegaan.
Johann Gottfried Walther schreef: In de Roomse kerk zullen er vast ook wel gelovigen zijn, maar de Roomse kerk dwaalt wel zeer.

Men kan wel gemakkelijk zeggen het gaat niet om de verschillen (met de Roomse kerk), van onbijbelse zaken en leer dienen we verre te blijven en de zaken die tegen Gods woord in gaan niet met de mantel der liefde te verbergen.
Ik bedoel natuurlijk samenwerking van gemeenten die de bijbel en de 3FVE onderschrijven.
De Roomse leer is mij te ver van huis.
Alhoewel ik moet toegeven dat de Samenwerking tussen RKK en PKN altijd goed gaat in gezamenlijke diensten doordat alleen de kernpunten worden beleden waar beide partijen het over eens zijn.
Het verbaasd mij ten zeerste dat protestantse gemeenten er dan onderling dan niet uit kunnen komen.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 04 jan 2016, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Ik denk niet zo breed. Ik zou zelf nooit RK kunnen worden. Juist om de dwalingen die er zijn. Toch ben ik door mijn huwelijk wel wat anders gaan kijken naar de geloofsverschillen tussen de kerken. Ik ben aan het sterfbed geweest van de opa van mijn man ( RK in hart en nieren), maar hij wist wel dat hij na zijn sterven voor God moest verschijnen en keek er ook naar uit om zijn Koninkrijk in te gaan. Daarom probeer ik in onze opvoeding van de kinderen vooral te benadrukken dat zij God moeten zoeken en zelf keuzes moeten leren maken. Mijn gebed is niet dat zij lid mogen blijven van de cgk of de hhk of de ger gem of de pkn. Mijn gebed is of zij God mogen leren kennen.
Ik/wij proberen er voor te waken dat wij gaan zeggen dat een bepaalde kerk een dwaalleer verkondigd, juist omdat wij zoveel verscheidenheid in de familie hebben.
Laatst gewijzigd door merel op 04 jan 2016, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

merel schreef:Ik denk niet zo breed. Ik zou zelf nooit RK kunnen worden.
Ik ook niet, ik heb mij aangemeld ter doop op mijn 38e.
Ik ben voor die tijd uitgebreid zoekende geweest en heb elke kerk wel een keer bezocht, ook de Katholieke mis.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor het protestantisme juist vanwege de kernpunten daarvan en omdat ik mij niet kon vinden in de alom bekende zaken van de RKK zoals het gezag van de Paus en heiligenverering.

Om het maar eens heel simpel uit te leggen.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ik snap wat je bedoelt, maar je argumentatie is niet zo sterk denk ik. Dat de PKN een afscheiding is, wordt al niet door iedereen gedeeld... (ik vind ook van niet).
Dat snap ik niet :quoi De PKN is toch geen oorspronkelijke kerk?
eilander schreef:Maar dat bedoel ik nog niet. Ik zou juist zeggen dat het goed is dat twee afgescheiden kerken samen zouden optrekken. Als de OGGiN en de GGiN samen zouden kunnen gaan, zou dat toch toe te juichen zijn? Scheuring is niet goed, dus de beweging andersom is wel goed. Dat is het principe in elk geval.
Maar dat is toch geen vergelijk?
Als wij (CGK) samen zouden gaan met de HHK, zou ik meteen vóór zijn.
Scheuring is nooit goed te praten.
Maar als een "lichtere" kerk met een "midden" gemeente samengaat, wordt het altijd lichter, blijkt in de praktijk.
Als een midden met een rechtsere gemeente verder gaat, blijft het niveau gehandhaafd.
Want degenen die dit te zwaar vinden, vertrekken dan.

De PKN is echt heel verschillend per gemeente, heb ik al een aantal keren gemerkt.
In de oorspronkelijk gereformeerde is het veel moderner dan in een oorspronkelijk herv.ger.bond gemeente.
Een tante is op hoge leeftijd nog overgegaan van de ger. naar de hervormde, toen de PKN een feit werd.
Dus ook op deze wijze heeft het diepe sporen getrokken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Ik snap wat je bedoelt, maar je argumentatie is niet zo sterk denk ik. Dat de PKN een afscheiding is, wordt al niet door iedereen gedeeld... (ik vind ook van niet).
Dat snap ik niet :quoi De PKN is toch geen oorspronkelijke kerk?
Nee, het is een samenvoeging van een aantal andere kerken. Daarmee is het nog geen afscheiding.
Ik zit in een gemeente die bij de vorming van de PKN het heel moeilijk heeft gehad, maar is gebleven waar ze was. Ik beweer daarmee niet dat het een voortzetting is van de vaderlandse kerk, daarvoor is er teveel gebeurd. En ik verdedig de samenvoeging al helemaal niet.

Maar goed, volgens mij zitten we nu over een woord te twisten, inhoudelijk denk ik dat we het wel eens zijn op dit punt, ook met de rest van je posting daarbij in acht genomen.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

eilander schreef:Nee, het is een samenvoeging van een aantal andere kerken. Daarmee is het nog geen afscheiding.
Ik zit in een gemeente die bij de vorming van de PKN het heel moeilijk heeft gehad, maar is gebleven waar ze was. Ik beweer daarmee niet dat het een voortzetting is van de vaderlandse kerk, daarvoor is er teveel gebeurd. En ik verdedig de samenvoeging al helemaal niet.
Juridisch is de PKN toch echt de enige voortzetting van de vaderlandse kerk. En m.i. praktisch ook.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:
eilander schreef:Nee, het is een samenvoeging van een aantal andere kerken. Daarmee is het nog geen afscheiding.
Juridisch is de PKN toch echt de enige voortzetting van de vaderlandse kerk. En m.i. praktisch ook.
Als de Nederlands Hervormde Kerk de vaderlandse kerk was, dan heb je gelijk. Anders lijkt me dit nogal moeilijk: ik kan me immers niet voorstellen dat de term "vaderlandse kerk" juridisch is vastgelegd.

Overigens vind ik dit niet van het grootste belang, maar daar ben ik misschien niet "hervormd" genoeg voor.
Klavart

Bericht door Klavart »

Curatorium schreef:
Wat bedoelt u ermee dat de PKN de praktische voortzetting van de NHK is?
ejvl

Bericht door ejvl »

Op papier in ieder geval wel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Klavart schreef:
Curatorium schreef:
Ik kan niet voor een ander antwoorden, maar ik zou zeggen dat dat zo is, ja. Ik weet van gemeenten die niets wilden doen bij de vorming van de PKN: ze wilden niet weg en wilden ook niet mee. Ze deden letterlijk niets. Dat is praktisch niet houdbaar gebleken en ook zijn ze daarmee onderdeel van de PKN geworden. Dat is ook wel logisch natuurlijk.
Klavart

Bericht door Klavart »

eilander schreef:
Klavart schreef:
Curatorium schreef:
Ik kan niet voor een ander antwoorden, maar ik zou zeggen dat dat zo is, ja. Ik weet van gemeenten die niets wilden doen bij de vorming van de PKN: ze wilden niet weg en wilden ook niet mee. Ze deden letterlijk niets. Dat is praktisch niet houdbaar gebleken en ook zijn ze daarmee onderdeel van de PKN geworden. Dat is ook wel logisch natuurlijk.
Ik heb niet het idee dat dit een antwoord op mijn vraag is. Ik stelde een open vraag, en volgens mij kun je die niet met ja of nee beantwoorden.
Plaats reactie