Ik ben ongeveer 40. En bij mijn weten is roken in reformatorische kringen in die gehele periode niet geaccepteerd geweest. Dat er ook mensen zijn die zich daar weinig van aantrekken, zal waar zijn. Maar dat roken geaccepteerd was, kun je toch niet serieus beweren. In preken en (jongeren)tijdschriften wordt er tegen gewaarschuwd, veel meer dan tegen alcohol.jjchris schreef:Wat ik dan weer niet snap.. roken.. dat is altijd schadelijk toch? Waarom is dat geaccepteerd? Dat zou volgens mij meer ter discussie moeten staan dan een weinig alcahol. Wat is jullie mening daarover?
Het gebruik van alchohol en andere verslavende middelen
Re: Het gebruik van alchohol en andere verslavende middelen
Misschien in jongerenbladen, naar ik herinner me een van de kerkenraadsleden van onze gemeente steevast met sigaar en later toen ik getrouwd was stonk de kerkenraadskamer naar rook en werd lustig gedampt tijdens vergaderingen en na de dienst kwamen sommige broeders met pijp of sigaret de consistorie uit, in ben over de 50 en zag wel dat er langzamerhand meer besef kwam dat het niet bij een christelijke levensstijl past, maar nog steeds staan er mensen voor de kerk te roken zonder dat daar wat van gezegd wordt.DDD schreef:Ik ben ongeveer 40. En bij mijn weten is roken in reformatorische kringen in die gehele periode niet geaccepteerd geweest. Dat er ook mensen zijn die zich daar weinig van aantrekken, zal waar zijn. Maar dat roken geaccepteerd was, kun je toch niet serieus beweren. In preken en (jongeren)tijdschriften wordt er tegen gewaarschuwd, veel meer dan tegen alcohol.jjchris schreef:Wat ik dan weer niet snap.. roken.. dat is altijd schadelijk toch? Waarom is dat geaccepteerd? Dat zou volgens mij meer ter discussie moeten staan dan een weinig alcahol. Wat is jullie mening daarover?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik ben van jouw leeftijd, maar een jaar of 15 geleden heb ik toch meegemaakt dat een predikant in de consistorie voor het binnengaan van de kerk zijn sigaar neerlegde, en zodra hij van de preekstoel af was, dezelfde weer aanstak. Deze predikant is inmiddels wel gestopt, maar er waren in elk geval wel meer predikanten die rookten.DDD schreef:Ik ben ongeveer 40. En bij mijn weten is roken in reformatorische kringen in die gehele periode niet geaccepteerd geweest. Dat er ook mensen zijn die zich daar weinig van aantrekken, zal waar zijn. Maar dat roken geaccepteerd was, kun je toch niet serieus beweren. In preken en (jongeren)tijdschriften wordt er tegen gewaarschuwd, veel meer dan tegen alcohol.jjchris schreef:Wat ik dan weer niet snap.. roken.. dat is altijd schadelijk toch? Waarom is dat geaccepteerd? Dat zou volgens mij meer ter discussie moeten staan dan een weinig alcahol. Wat is jullie mening daarover?
Ik heb jarenlang (teveel) gerookt. Ben helaas te verslaafd geweest om nu nog af en toe een sigaartje op te durven steken. dat is jammer. Ik ben jaloers op mensen die met mate, maar dat geld voor alles, kunnen genieten van roken. Ik ben niet jaloers op al degenen die te vuur en te zwaard, met banvloeken en schandpalen, elke roker verketteren.
Jazeker wel, en heden ten dag nog steeds.DDD schreef:Ik ben ongeveer 40. En bij mijn weten is roken in reformatorische kringen in die gehele periode niet geaccepteerd geweest. Dat er ook mensen zijn die zich daar weinig van aantrekken, zal waar zijn. Maar dat roken geaccepteerd was, kun je toch niet serieus beweren. In preken en (jongeren)tijdschriften wordt er tegen gewaarschuwd, veel meer dan tegen alcohol.
Ook predikanten die roken.
Ik weet zelfs van iemand die fel tegen roken was, een asbak neerzette als de predikant op bezoek kwam die zware shag rookte. Later gaf de predikant wel aan dat het niet goed was overigens.
Maar nog steeds hoor, in ieder geval op de veluwe, is roken door het gros gewoon geaccepteerd.
Ik weet van een predikant uit de buurt dat hij kort nadat hij dominee was stopte met roken omdat dat niet geaccepteerd was. En verder zou ik denken dat een dominee of ouderling in alle gemeenten waar ik lid ben geweest niet kon roken. Maar ik kan het mis hebben. Er werd in ieder geval in de prediking tegen gewaarschuwd, ook toen ik jong was.
Ik denk dat rokers gewoon niet in aanmerking komen voor het ambt maar dat ze niet worden geweerd van het avondmaal. Terecht, mijns inziens, want er is een hele periode geweest dat roken maatschappelijk geaccepteerd was, en het is goed om rekening te houden met de hardheid van ons hart en de zwakheid van de mens. In de tijd dat polygamie normaal was, werden mannen met meerdere vrouwen ook niet uit de tempel geweerd.
Maar dat een dominee met sigaar en al zou kunnen aankomen kan ik mij toch echt niet voorstellen. Misschien dat dat op de Veluwe of in Genemuiden zou kunnen. Dat weet ik niet. Daar hanteren mensen wat andere normen, heb ik inmiddels het idee.
Ik denk dat rokers gewoon niet in aanmerking komen voor het ambt maar dat ze niet worden geweerd van het avondmaal. Terecht, mijns inziens, want er is een hele periode geweest dat roken maatschappelijk geaccepteerd was, en het is goed om rekening te houden met de hardheid van ons hart en de zwakheid van de mens. In de tijd dat polygamie normaal was, werden mannen met meerdere vrouwen ook niet uit de tempel geweerd.
Maar dat een dominee met sigaar en al zou kunnen aankomen kan ik mij toch echt niet voorstellen. Misschien dat dat op de Veluwe of in Genemuiden zou kunnen. Dat weet ik niet. Daar hanteren mensen wat andere normen, heb ik inmiddels het idee.
Dat zal. Ook de seksuele normen zijn daar heel anders dan in de Randstad. Het hoort misschien bij een situatie waarin een kerk meer een volkskerk is.ejvl schreef:Jazeker wel, en heden ten dag nog steeds.DDD schreef:Ik ben ongeveer 40. En bij mijn weten is roken in reformatorische kringen in die gehele periode niet geaccepteerd geweest. Dat er ook mensen zijn die zich daar weinig van aantrekken, zal waar zijn. Maar dat roken geaccepteerd was, kun je toch niet serieus beweren. In preken en (jongeren)tijdschriften wordt er tegen gewaarschuwd, veel meer dan tegen alcohol.
Ook predikanten die roken.
Ik weet zelfs van iemand die fel tegen roken was, een asbak neerzette als de predikant op bezoek kwam die zware shag rookte. Later gaf de predikant wel aan dat het niet goed was overigens.
Maar nog steeds hoor, in ieder geval op de veluwe, is roken door het gros gewoon geaccepteerd.
Heeft de volkskerk dan een aparte Bijbel met andere geboden/normen/waarden?DDD schreef:Dat zal. Ook de seksuele normen zijn daar heel anders dan in de Randstad. Het hoort misschien bij een situatie waarin een kerk meer een volkskerk is.
In het buitenland is roken voor christenen echt not done, even als alcohol.
In Rusland bijvoorbeeld ( maar ook in vele andere landen) horen roken en alcohol bij het wereldse leven. Als je christen wordt, gaat men echt de strijd aan tegen deze middelen, en wordt er tegen gestreden in Gods kracht.
Ik kan me niet voorstellen dat Gods kind verslaaft kan zijn zonder dat zijn geweten spreekt.
Hora est!
Maar jouw voorstellingsvermogen is niet de norm. Mensen zijn mensen, en sommige mensen hebben weinig verstand, en doen gewoon wat zij om zich heen zien. Wij mogen niet te hard oordelen.Isala schreef:Heeft de volkskerk dan een aparte Bijbel met andere geboden/normen/waarden?DDD schreef:Dat zal. Ook de seksuele normen zijn daar heel anders dan in de Randstad. Het hoort misschien bij een situatie waarin een kerk meer een volkskerk is.
In het buitenland is roken voor christenen echt not done, even als alcohol.
In Rusland bijvoorbeeld ( maar ook in vele andere landen) horen roken en alcohol bij het wereldse leven. Als je christen wordt, gaat men echt de strijd aan tegen deze middelen, en wordt er tegen gestreden in Gods kracht.
Ik kan me niet voorstellen dat Gods kind verslaaft kan zijn zonder dat zijn geweten spreekt.
Ik ben het overigens met jou eens dat roken zondig is. En wat mij betreft hoort een dominee die in het openbaar rookt te worden geschorst totdat hij afgekickt is. Maar daarom kan hij nog wel een kind van God zijn.
Een volkskerk heeft geen andere bijbel, maar de leden zijn niet allemaal gelovig. Ze doen maar een beetje mee en ondertussen houden ze hun eigen gedrag vast. Ik moet zeggen dat ik dat ook soms heb, maar dan weer in andere dingen, die mijn valkuilen zijn. Het is heel menselijk om ons zwakke vlees als norm te hanteren. Wij mogen nooit iemand anders afschrijven omdat hij zonden doet waarvoor wij niet gevoelig zijn (en ook niet om zonden waarvoor wij wel gevoelig zijn trouwens).
Maar toch kan het ver gaan. Satan weet iemand op zn zwakst te treffen en kan het strijden wel eens opgegeven worden, tijdelijk.Isala schreef: Als je christen wordt, gaat men echt de strijd aan tegen deze middelen, en wordt er tegen gestreden in Gods kracht.
Misschien laat de Heere iemand tijdelijk los, om te beproeven.
Isala oordeelt toch niet?DDD schreef: Maar jouw voorstellingsvermogen is niet de norm. Mensen zijn mensen, en sommige mensen hebben weinig verstand, en doen gewoon wat zij om zich heen zien. Wij mogen niet te hard oordelen.
Er zijn landen en culturen waarin heel anders tegen het gebruik van alcohol wordt aangekeken. Soms is het verboden (in de islam) maar in de meeste culturen wordt een matig gebruik van alcohol geaccepteerd.
De Bijbel verbiedt het ook niet. Het eerste wonder dat de Heere Jezus op aarde verrichtte, was het veranderen van water in goede wijn.
Op zo'n bruiloft, die dagen duurde, werd onophoudelijk wijn geschonken.
Vroeger was het heel gewoon dat er een sigaar werd gerookt, ook door dominee en broeders kerkenraad. Tijdens vergaderingen en op huisbezoek werd er gezellig gedampt. Dat was in de tijd toen een tevreden roker geen onruststoker was.

Niemand wist dat je van roken longkanker kon krijgen, of COPD.
Dat heet voortschrijdend inzicht. En daarom heeft er een mentaliteitsverandering plaatsgevonden dat het ronduit schadelijk is als je rookt. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.
Overigens heb ik wel eens gelezen op digibron dat veel predikanten in Duitsland verslaafd waren aan alcohol.
http://www.digibron.nl/search/detail/0b ... -verslaafd
Is er wel eens onderzocht of dat in Nederland (of een ander land) ook het geval is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
In mijn woonplaats hadden mensen 40 jr geleden, speciaal voor de ds, sigaren en een borrel in huis.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Misschien begrijp ik de vetgedrukte woorden verkeerd dan?Mara schreef:Maar toch kan het ver gaan. Satan weet iemand op zn zwakst te treffen en kan het strijden wel eens opgegeven worden, tijdelijk.Isala schreef: Als je christen wordt, gaat men echt de strijd aan tegen deze middelen, en wordt er tegen gestreden in Gods kracht.
Misschien laat de Heere iemand tijdelijk los, om te beproeven.Isala oordeelt toch niet?DDD schreef: Maar jouw voorstellingsvermogen is niet de norm. Mensen zijn mensen, en sommige mensen hebben weinig verstand, en doen gewoon wat zij om zich heen zien. Wij mogen niet te hard oordelen.
Er zijn landen en culturen waarin heel anders tegen het gebruik van alcohol wordt aangekeken. Soms is het verboden (in de islam) maar in de meeste culturen wordt een matig gebruik van alcohol geaccepteerd.
De Bijbel verbiedt het ook niet. Het eerste wonder dat de Heere Jezus op aarde verrichtte, was het veranderen van water in goede wijn.
Op zo'n bruiloft, die dagen duurde, werd onophoudelijk wijn geschonken.
Misschien, dat weet ik niet. Bij een kind van God gaat het vroeger of later knagen, dat kan niet anders.DDD schreef: Misschien begrijp ik de vetgedrukte woorden verkeerd dan?
En zo lees ik die zin van Isala ook en daar zit geen oordeel in dus, maar een oprechte vraag.
Een aardse verslaving kan niet samen gaan met een nabij leven met de Heere.
Dat wrikt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nee dat is waar, ik zit er met mijn voorstellingsvermogen wel eens flink naast.DDD schreef:Maar jouw voorstellingsvermogen is niet de norm
Maar dat er op de veluwe andere normen gelden dan in de randstad, dat zou zo kunnen zijn in de praktijk,
maar dat wil nog niet zeggen dat dat zo hoort te zijn naar de Bijbel.
Welke mensen bedoel je precies? Bedoel je mensen binnen of buiten de kerk?DDD schreef:Mensen zijn mensen, en sommige mensen hebben weinig verstand, en doen gewoon wat zij om zich heen zien. Wij mogen niet te hard oordelen.
Zijn er kerken die bestaan uit 100% gelovigen? Er loopt altijd een scheiding door de kerk.DDD schreef:Een volkskerk heeft geen andere bijbel, maar de leden zijn niet allemaal gelovig. Ze doen maar een beetje mee en ondertussen houden ze hun eigen gedrag vast.
Het is inderdaad heel menselijk, en ook heel zondig. Een reden te meer om naar Christus te vluchten. En als je het ziet bij een ander, de ander bij Christus te brengen.DDD schreef: Ik moet zeggen dat ik dat ook soms heb, maar dan weer in andere dingen, die mijn valkuilen zijn. Het is heel menselijk om ons zwakke vlees als norm te hanteren. Wij mogen nooit iemand anders afschrijven omdat hij zonden doet waarvoor wij niet gevoelig zijn (en ook niet om zonden waarvoor wij wel gevoelig zijn trouwens).
Ik ben ook niet tegen een wijntje hoor. Ik geniet er op zijn tijd ook van!Mara schreef:De Bijbel verbiedt het ook niet. Het eerste wonder dat de Heere Jezus op aarde verrichtte, was het veranderen van water in goede wijn.
Ik ben wel tegen een verslaving aan alcohol. Dit zie je ook in de Bijbel: de Heere Jezus veranderde water in wijn, maar Hij verbied brasserijen en dronkenschap.
Ja dat kan, maar als het een kind van God is, komt er inderdaad tóch een moment dat zijn geweten gaat spreken.Mara schreef:Maar toch kan het ver gaan. Satan weet iemand op zn zwakst te treffen en kan het strijden wel eens opgegeven worden, tijdelijk.
Misschien laat de Heere iemand tijdelijk los, om te beproeven.
Hora est!
Ik ben het niet met de stelling eens dat kinderen van God voor hun dood van al hun zonden overtuigd zouden worden. Waar lees je dat in de bijbel?