Prediking is Christusprediking?

-DIA-
Berichten: 32822
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Als Christus gepreekt wordt, is dat in context nog steeds zo.
Bij de puriteinen komen er zelfs preken voor die voor een groot gedeelte over Christus gaan, dat zullen sommigen wel fout vinden.
Maar Paulus noemt het ook steeds in zijn brieven. En de teksten erover zijn niet onduidelijk.
Christus voor ogen geschilderd als onder u gekruisigd, kan niet aangeven dat het afgedaan kan worden met slechts het noemen van de naam van Christus.

Het valt mij op dat heden ten dage sommige preken in de lijdenstijd zelfs maar weinig aandacht voor Christus hebben. Dat komt mij tegendraads en onnatuurlijk voor.

Ik heb al aangegeven dat ik meen dat prediking van Christus meer is dan Zijn naam noemen. Zijn offer, en Borgtocht moet gepreekt worden. Het Hij voor zondaren.

Een preek zonder Christus is geen preek, zo zei eens ds. J. Roos.
Dan wordt erg triest genoeg, vooral in behoudende kring, weinig gepreekt of maar half gepreekt. Maar het is een armoede van kerkenbreed.
En het lijkt soms wel of vele het niet missen, er gewend aan zijn, niet beter weten.
Christus uitschilderen dient niet te gebeuren met enkele penseelstreken. Vanzelf is een predikant beperkt.
Maar het is ook niet iets wat een predikant zelf moet produceren, maar iets wat God wil geven.
En naar mate de zonde meer en met meer ernst gepreekt mag worden, dient Christus net zo in grotere mate en met ernst en aandrang gepreekt te worden.
Spurgeon kwam eens op maandag een collegapredikant tegen, die zich verwonderde over de vele bekeringen in de gemeente van Spurgeon. In zijn eigen gemeente was het er hier één, daar eens één. Spurgeon zei ja maar broerder u bidt: O Heere dat er nog één zalig zal mogen worden. En God laat het er bij één.
God kan in de prediking, een enkel woord gebruiken zeker. Maar het is de opdracht van de predikant, om de schatten van Christus uit te stallen. En niet karig te zijn. Veel vinden de brieven van Paulus te hoog, die zijn op de toonhoogte van Pinksteren geschreven.
Ja als men niet op die toonhoogte leeft, dan is het te hoog, te moeilijk. Maar het kan ook oorzaak zijn van de prediking.
Steeds weer komt Paulus terug op Christus, Zijn offer, Zijn opstanding, Zijn lijden, Zijn borgtocht, Zijn verzoening, Zijn heerlijkheid, Zijn voorspraak, Zijn wederkomst. Hij wenste duidelijk (als kern) niets anders te willen weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Het Nieuwe Testament staat er vol van, Christus gezonden door de Vader. De Heilige Geest die het uit Christus wil nemen en het ons verkondigen. Het eeuwige leven dat bestaat in het kennen van God de Vader en Jezus Christus. De Heere Jezus waardoor de gelovige tot God mag naderen. Christus die het Leven van de gelovige is.
Van Christus kan niet hoog genoeg geroemd worden. Maar... wel op de juiste plek. Men begint toch altijd bij het begin? Waar ligt voor de mens die Christus gepredikt wordt dan het beging? In de wereld zeggen we wel eens: Eind goed, alles goed.... Maar stel nu dat Christus op de verkeerde plek wordt gezet... is het dan niet: Het begin niet goed, het eind verloren?
Ik weet precies uw gedachtegang, en het heeft weinig zin om hierin verder te gaan. U geeft het niet op (tenzij...) en dus moeten we maar stoppen. Ik blijf zeggen: Jezus Christus en Dien gekruisigd voor de grootste der zondaren. En niet voor een net kerkmens, niet voor mensen die hun paadje nogal wat recht denken te kunnen houden, niet voor rijke mensen in zichzelf.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik pleit juist voor een prediking van Christus voor zondaren. En geen Christus voor geschikte zondaren.


Geen zondaar is geschikt voor Christus, maar Christus is geschikt voor zondaren.
Robert Traill (1642 - 1716) (Puritein)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Nowhere »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik pleit juist voor een prediking van Christus voor zondaren. En geen Christus voor geschikte zondaren.


Geen zondaar is geschikt voor Christus, maar Christus is geschikt voor zondaren.
Robert Traill (1642 - 1716) (Puritein)
Misschien een flauwe opmerking: maar wanneer is Christus geschikt voor zondaren?

En DIA doelt niet op geschikte zondaren. Geen mens is geschikt voor de zaligheid, wel ongeschikt.
Ongeschikt? Ja, want in het Koninkrijk der hemelen zijn nieten en nullen bijwoners van God.
Niet de mensen die nog een rechte rug hebben. Niet de mensen die menen te staan.
Niet de mensen die nog roemen in eigen wijsheid. Maar juist de mens die alle hulp van Hem verwacht.
Nooddruftigen zal Hij verschonen en armen uit gena!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nowhere schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik pleit juist voor een prediking van Christus voor zondaren. En geen Christus voor geschikte zondaren.


Geen zondaar is geschikt voor Christus, maar Christus is geschikt voor zondaren.
Robert Traill (1642 - 1716) (Puritein)
Misschien een flauwe opmerking: maar wanneer is Christus geschikt voor zondaren?
Christus is gekomen om zondaren zalig te maken, en het verlorene te zoeken.
Voelde Zacheüs zich zo verloren, daar lezen we niets van.
Voelde Levi zich zo verloren, voelde die zich een zondaar daar lezen wij niets van.

Paulus zegt in de Romeinenbrief dat alle mensen zondaren zijn.

1 Johannes 2:1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

2 Korinthe 5
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.


Voor de verdachtmakers zullen wij er nog even bij zeggen dat ik geensinds bedoel aan te geven dat alle mensen zalig worden want dat leert Gods woord niet.

En Christus dient verkondigd te worden, aan alle mensen zonder onderscheidt, en in al Zijn rijkdom, en al Zijn schatten te worden uitgestald, omdat Hij alles heeft wat alle mensen missen.

Daarom is de prediking van Christus zeer noodzakelijk, zeker ook in deze tijd. De prediking van Christus en Dien gekruisigd is niet gevaarlijk. Als Christus niet in het middelpunt staat, en de verdiende aandacht krijgt, komt er meen ik juist scheefgroei.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Nowhere »

Johann Gottfried Walther schreef:
Nowhere schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik pleit juist voor een prediking van Christus voor zondaren. En geen Christus voor geschikte zondaren.


Geen zondaar is geschikt voor Christus, maar Christus is geschikt voor zondaren.
Robert Traill (1642 - 1716) (Puritein)
Misschien een flauwe opmerking: maar wanneer is Christus geschikt voor zondaren?
Christus is gekomen om zondaren zalig te maken, en het verlorene te zoeken.
Voelde Zacheüs zich zo verloren, daar lezen we niets van.
Voelde Levi zich zo verloren, voelde die zich een zondaar daar lezen wij niets van.

Paulus zegt in de Romeinenbrief dat alle mensen zondaren zijn.

1 Johannes 2:1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

2 Korinthe 5
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.


Voor de verdachtmakers zullen wij er nog even bij zeggen dat ik geensinds bedoel aan te geven dat alle mensen zalig worden want dat leert Gods woord niet.

En Christus dient verkondigd te worden, aan alle mensen zonder onderscheidt, en in al Zijn rijkdom, en al Zijn schatten te worden uitgestald, omdat Hij alles heeft wat alle mensen missen.

Daarom is de prediking van Christus zeer noodzakelijk, zeker ook in deze tijd. De prediking van Christus en Dien gekruisigd is niet gevaarlijk. Als Christus niet in het middelpunt staat, en de verdiende aandacht krijgt, komt er meen ik juist scheefgroei.
O zeker! Christus moet ten volle gepreekt worden. De prediking, daarin moet Hij zeker in het middelpunt staan.
Maar ik geloof dat DIA e.a. (corrigeer mij als ik het fout heb) dit ook niet ontkennen. Dit zullen ze zeker beamen.
Christus moet ook aan iedereen verkondigd worden, zonder aanzien des persoons. Aan iedereen moet Hij aangeboden worden als een gewillige Zaligmaker, als Redder, als Borg en Middelaar.

Maar dan lees ik van een verloren zoon, die aan zichzelf ontdekt wordt en het er niet meer in kon uithouden.
Dan lees ik van een bloedvloeiende vrouw, die verlost wilde worden van haar kwaal omdat ze er niet meer in kon uithouden.
Dan lees ik van een volk dat uitgeleid moest worden uit het slavenhuis, waar ze het in beginsel er niet meer konden uithouden.
Dan lees ik van een boeteprediking bij Jesaja, waar er toe opgeroepen wordt om zich te bekeren en te ontdoen van alles wat ongerechtigheid is en "dan te komen" om samen met de Heere te rechten! Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig!
Dan lees ik van een melaatse, die onrein was (en die zijn kwaal zeker wel kende, want wat een vreselijke ziekte) maar die uitzag naar reiniging, omdat hij het er in meer in kon uithouden.

De nood moet opgebonden worden, de schuld moet schuld, de zonde moet zonde worden. En niet om een weg uit te stippelen, en niet om hindernissen op te werpen. Maar om het werk van Christus almeer te verheerlijken. Het verlorene, het zondige, het dwaze. Zou daar geen licht van Gods Geest voor nodig zijn, om dat te leren? Zou daar geen werk van Gods Geest voor nodig zijn, om daaruit te gaan roepen om de Christus der Schriften?

Er is geen lichter evangelie, dan het evangelie van vrije genade. Daar wordt een mens er buiten gezet! Daar verliest mens zijn/haar leven om het door Gods genade in Christus te ontvangen. Dan wordt een mens vernederd, maar God op het hoogst verheerlijkt. Dat is Christusprediking!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Panny »

Christus is gekomen voor zondaren.
Daarom is het belangrijk dat ook de Wet wordt gepredikt.
Zonder de Wet zijn we geen zondaren en hebben we Christus niet nodig.
Bekering betekent ook berouw.
Zonder berouw over onze zonden is er ook geen vergeving.
Niet iedereen die bij Christus kwam was welkom, denk aan de farizeeën of de rijke jongeling.
Een ontdekkende prediking is nodig om plaats te maken voor Christus.
Zodat we als arme bedelaars terecht komen aan de voeten van Jezus.
En een arme bedelaar stuurt Christus nooit weg.
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Johannes 3:16 »

De Farizeeën en de rijke jongeling waren óók welkom.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Nowhere »

Johannes 3:16 schreef:De Farizeeën en de rijke jongeling waren óók welkom.
Ja welkom dat waren ze! Maar ze hadden nog genoeg aan zichzelf.
Geen arme bedelaar geworden.
Geen verloren zondaar in zichzelf.
Er was geen roepen geboren om de Christus der Schriften.

Wat een verschrikkelijke werkelijkheid! Er van gehoord. Er van geweten. Zijn prediking beluisterd!
Maar toch ten diepste een vijand van Hem. Geroepen: "kruist Hem, kruist Hem!".
En dan die indringende vraag: en ik? Heel persoonlijk. Heb ik Jezus lief op goede gronden?
Met minder kan het niet. Alleen door en in Hem. Wie is Hij voor mij?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Panny »

Johannes 3:16 schreef:De Farizeeën en de rijke jongeling waren óók welkom.
Natuurlijk zijn ze wel welkom: Als zondaren.
Wij moeten niet met onze eigengerechtigheden bij Christus komen:
Kijk eens wat ik allemaal voor goede dingen doe. Nu verdien ik toch wel de zaligheid.
Wij kunnen alleen maar met onze zonden tot Christus te komen, met onze onmacht. Met de belijdenis dat wij het oordeel verdienen. Maar dat we toch onze hoop en verwachting stellen op de gerechtigheden van Christus.
En dat is dus het Evangelie: Het kan voor de allerslechtste zondaar.
Je hoeft niet bijzonder te zijn of bijzondere dingen meegemaakt te hebben om welkom te zijn bij Christus.
Maar ik denk wel dat het nodig is dat beide aanwezig is in de prediking: Wet en Evangelie.
Maar de prediking van de Wet moet altijd als doel hebben de zondaar te brengen tot Christus.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Prediking is Christusprediking?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zoals ik al eerder gezegd hebt moet de wet zeker wel gepreekt worden, maar niet ten koste van Christus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: RE: Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Johannes 3:16 »

Nowhere schreef:
Johannes 3:16 schreef:De Farizeeën en de rijke jongeling waren óók welkom.
Ja welkom dat waren ze! Maar ze hadden nog genoeg aan zichzelf.
Geen arme bedelaar geworden.
Geen verloren zondaar in zichzelf.
Er was geen roepen geboren om de Christus der Schriften.

Wat een verschrikkelijke werkelijkheid! Er van gehoord. Er van geweten. Zijn prediking beluisterd!
Maar toch ten diepste een vijand van Hem. Geroepen: "kruist Hem, kruist Hem!".
En dan die indringende vraag: en ik? Heel persoonlijk. Heb ik Jezus lief op goede gronden?
Met minder kan het niet. Alleen door en in Hem. Wie is Hij voor mij?
Het zijn de bekende uitdrukkingen, Nowhere.

Gaat het hier, als je dit op de prediking van Christus betrekt, niet vaak mis? Er wordt te vaak gesproken over bekering/wedergeboorte/Christus leren kennen in de zin dát een mens wedergeboren moet worden, terwijl er niet verteld wordt hóé je wedergeboren wordt. Leiden de predikers hun hoorders wel tot Christus? Blijft het niet te vaak bij: "Als God een mens bekeert, dan...", of "Kent u daar iets van, gemeente?", of "Er is een volk dat geleerd heeft..."?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Prediking is christusprediking?

Bericht door Panny »

Nowhere schreef: O zeker! Christus moet ten volle gepreekt worden. De prediking, daarin moet Hij zeker in het middelpunt staan.
Maar ik geloof dat DIA e.a. (corrigeer mij als ik het fout heb) dit ook niet ontkennen. Dit zullen ze zeker beamen.
Christus moet ook aan iedereen verkondigd worden, zonder aanzien des persoons. Aan iedereen moet Hij aangeboden worden als een gewillige Zaligmaker, als Redder, als Borg en Middelaar.
Toch leeft in de rechterflank bij veel mensen het idee dat je niet zomaar welkom bent bij Christus. Er moet toch eerst iets bijzonders gebeuren. Je moet bijvoorbeeld eerst een Bijbeltekst krijgen op een bijzondere wijze. Je moet weten dat God begonnen is.
Er zijn dominees die heel sterk de nadruk leggen op de gangen van Gods Volk voordat ze Christus leren kennen.
En deze weg is zwaar en zeer wanhopig.
Aan de onbekeerde hoorders is vervolgens de enige boodschap of ze dit herkennen in hun leven en zo niet dat ze erom moeten bidden.
Deze prediking maakt mensen wanhopig of lijdelijk. Want ze gaan denken dat omdat ze deze wegen niet kennen ze dus ook niet welkom zijn bij Christus. Eerst moeten ze op een bijzondere manier stil gezet worden en tot wanhoop komen en verloren gaan.
De hoorder krijgt ook helemaal niet het idee dat Christus hen liefdevol nodigt en dat ze Hem verwerpen.
Een ander gevaar is ook dat mensen een grond gaan maken van bepaalde bevindingen: Ik ken Christus (nog) niet en mijn zonden zijn nog niet vergeven maar ik ken toch wel wat van bepaalde zaken.

Het is dus heel belangrijk dat alle hoorders genodigd worden te komen tot Jezus Christus om genade te ontvangen.
Dat het voor elke hoorder duidelijk is dat ook zij persoonlijk genodigd worden. Dat geen zondaar te slecht en geen hart te hard is voor Christus. En dat de hoorder twee dingen kunnen doen met deze nodiging: Komen tot Christus of de nodiging verwerpen en zonder Christus doorleven.
Het moet duidelijk zijn dat de deur van de genade in Christus wijd open staat.
En dat het alleen onze blindheid en onze onwil is als we niet komen.
Gebruikersavatar
Mary Jones
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:51
Locatie: Muggenstad

Re: Prediking is Christusprediking?

Bericht door Mary Jones »

Mensen mensen, waar zijn jullie toch mee bezig.
@Dia, je haalt als het ware de hele Christus prediking onderuit en dat is toch echt de Persoon waar we naar toe moeten, en er staat nergens in Gods Woord, je moet eerst dit beleefd hebben of dat beleefd nee, Neem de wereld geef mj Jezus, geef mij Jezus of ik sterf. Zonder Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf.

Wat als de Heere Jezus vandaag op de wolken komt? Zeg je dan, ja maar Heere ik moest nog dit en dat beleven ? Nee, je vertrapt het bloed van Christus, Hij is onze Zaligmaker, we leven niet meer onder de wet maar onder het evangelie, en elke keer als je wat verkeerd gedaan hebt mag je weer terug naar de Heere, en de zaken voor Hem neerleggen? Nooit mét de Heere gesproken in plaats van óver de Heere te redeneren en er allerleid dominee's bij te halen? Zonder eigen beleving en niet in te gaan op de beloften van de Heere Jezus, veracht je Ziijn nodiging.

Ga tot Hem, en leg je lasten voor Hem neer, ook de last van het denken in hokjes en gezelschaps termen, daar kom je zelf nooit uit.
Als men altijd preekt wat het niet is, dan heeft men geen tijd meer over om te preken wat het wel is!
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Prediking is Christusprediking?

Bericht door ejvl »

Als er gezegd wordt dat je eerst een zondaar moet zijn voordat je naar Christus mag gaan is dat remonstrants. Immers je wilt zelf iets meenemen. Je zondaar zijn.
Als je wacht op een bijzondere ervaring of gevoel wil je ook iets meenemen.
Voel je geen zonden? Naar Christus. Geen liefde of noodzaak? Naar Christus. Met alles naar Christus en niets meenemen.
En Hij werkt en doet het. Ongetwijfeld.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10641
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Prediking is Christusprediking?

Bericht door Ad Anker »

Mary Jones schreef:Mensen mensen, waar zijn jullie toch mee bezig.
@Dia, je haalt als het ware de hele Christus prediking onderuit en dat is toch echt de Persoon waar we naar toe moeten, en er staat nergens in Gods Woord, je moet eerst dit beleefd hebben of dat beleefd nee, Neem de wereld geef mj Jezus, geef mij Jezus of ik sterf. Zonder Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf.
dat beweert ook niemand. Gelukkig staat er wel veel in de Bijbel beschreven over hoe God een mens leidt, voorbeelden zijn al genoemd zie ik.
Wat als de Heere Jezus vandaag op de wolken komt? Zeg je dan, ja maar Heere ik moest nog dit en dat beleven ? Nee, je vertrapt het bloed van Christus, Hij is onze Zaligmaker, we leven niet meer onder de wet maar onder het evangelie, en elke keer als je wat verkeerd gedaan hebt mag je weer terug naar de Heere, en de zaken voor Hem neerleggen? Nooit mét de Heere gesproken in plaats van óver de Heere te redeneren en er allerleid dominee's bij te halen? Zonder eigen beleving en niet in te gaan op de beloften van de Heere Jezus, veracht je Ziijn nodiging.
Gelukkig wordt deze dwaalleer genoegzaam weerlegd, inderdaad vaak door DIA. Het gaat om een volkomen Zaligmaker, geen helpende Zaligmaker, als een soort medicijn als het weer eens fout gaat. Gelukkig niet.
Ga tot Hem, en leg je lasten voor Hem neer, ook de last van het denken in hokjes en gezelschaps termen, daar kom je zelf nooit uit.
zeker.
Plaats reactie