Of het door menselijke activiteit komt of niet: het klimaat verandert. En of het een klimaatverandering tot gevolg heeft of niet: de mens is met zijn uitstoot bezig de samenstelling van de atmosfeer te beïnvloeden. We zijn met ons allen bezig, in een systeem te prikken wat we niet kennen, en dat is eng. Alsof je een kind een vliegtuig laat besturen: aan alle knopjes zitten, maar niet weten wat die doen..-DIA- schreef:Dat klopt, ik heb me zelf wat jaren in de meteorologie verdiept. Dan zie dergelijke stukken ook niet over het hoofd.Martijn schreef:Er heeft een keer een interessant artikel gestaan in volgens mij het RD. Dat ging ook over klimaatverandering. Het ging toen over de temperaturen door de eeuwen heen. Het bleek dat de temperatuur in de middeleeuwen gelijk of hoger was dan nu. Daarna hebben we een koude periode gehad 'de kleine ijstijd'. Bij dat artikel stond een grafiek en daarin zag je een golfbeweging van warme en koude periodes.
Ik heb al zitten googelen en op Digibron gezocht maar kan het niet vinden. Misschien iemand anders die het weet?
Ik had een hele verzameling WeerWeetjes, en met de opzet om af en toen wat WeerWeetjes te plaatsen had ik een topic aangemaakt.
Alweer jaren geleden. Kort daarop crashte mijn pc en dus was dat topic ook min of meer de mist in gegaan.
Klimaatverandering
Re: Klimaatverandering
Totdat er weer een ramp met het kaliber Krakatau gebeurt. Dan verandert het klimaat pas.
Het kan nog erger hoor, al onderschat ik hiermee de ramp van de Krakatau niet. Ik geloof namelijk dat er naarmaterefo schreef:Totdat er weer een ramp met het kaliber Krakatau gebeurt. Dan verandert het klimaat pas.
het einde der tijden nadert ook er ook rampen en ziekten zullen plaatsvinden van een ongekende omvang.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In een blad als De Weet zijn ze nogal sceptisch over de opwarming van de aarde.
Nu heb ik niet zo'n hoge pet op van De Weet. Er staan nog weleens twijfelachtige artikelen in naar mijn mening. Het is soms meer populair dan wetenschappelijk.
Nu heb ik niet zo'n hoge pet op van De Weet. Er staan nog weleens twijfelachtige artikelen in naar mijn mening. Het is soms meer populair dan wetenschappelijk.
-
Dat blad is inderdaad zo pseudo wetenschappelijk als wat en kan je (helaas) niet altijd serieus nemen.
Echter, dat is ook zo met de Quest of de Kijk, dus voor de christelijke jeugd is het wel het beste (en een mooi) alternatief.
Echter, dat is ook zo met de Quest of de Kijk, dus voor de christelijke jeugd is het wel het beste (en een mooi) alternatief.
U begon het topic met klimaatverandering. Ziet u dat ook als rampen en ziekten voorafgaand aan het einde der tijden?-DIA- schreef:Het kan nog erger hoor, al onderschat ik hiermee de ramp van de Krakatau niet. Ik geloof namelijk dat er naarmaterefo schreef:Totdat er weer een ramp met het kaliber Krakatau gebeurt. Dan verandert het klimaat pas.
het einde der tijden nadert ook er ook rampen en ziekten zullen plaatsvinden van een ongekende omvang.
Sorry, ik wist niet dat jullie dat ook niet wilden horen. Duizendmaal sorry. Maar... Wie kan zeggen "wat doet Gij of ZijnMartijn schreef: U begon het topic met klimaatverandering. Ziet u dat ook als rampen en ziekten voorafgaand aan het einde der tijden?
hand afslaan?" En zeg eens, hebben we het er niet duizendmalen naar gemaakt? De Heere is zeer lankmoedig en groot van goedertierenheid!
rampen en ziekten gaan vooraf aan de wederkomst, het einde der tijden is ingegaan met Pinksteren, ik durf niet over specifieke oordelen te spreken, als mijn huis nog rechtop staat, ik droge voeten heb, ik voldoende eten en kleding heb en zondag naar de kerk kan gaan zonder geslagen te worden, dat zou ik die oordelen voor andere verzinnen terwijl ik dag aan dag wordt overladen met onverdiende gunstbewijzen.
Ik denk dat het klimaat wel kan veranderen of dat het verandert, maar als bijvoorbeeld de lente laat is hoor je er nagenoeg niets over, als de lente vroeg is wel, ik fotografeer in de natuur, klein hoefblad, een bloem vroeg in het voorjaar. het ene jaar in januari, het andere jaar aarzelend eind maart, zo ook met andere bloemen planten paddenstoelen, noem maar op, het wisselt, ik geloof best wel dat de aarde in zijn geheel opwarmt, maar de hype er om heen is echt niet in vergelijking met de werkelijkheid.
De rampen die steeds meer en meer voorkomen, extreme weersomstandigheden, aardbevingen, oorlogen en geruchten van oorlogen ziekte en verkilling van de liefde, God buiten de maatschappij, het staat allemaal in de Bijbel en als je ze ziet dat weet dat Zijn komst nabij is en waakt, zorg voor je ziel!
Ik denk dat het klimaat wel kan veranderen of dat het verandert, maar als bijvoorbeeld de lente laat is hoor je er nagenoeg niets over, als de lente vroeg is wel, ik fotografeer in de natuur, klein hoefblad, een bloem vroeg in het voorjaar. het ene jaar in januari, het andere jaar aarzelend eind maart, zo ook met andere bloemen planten paddenstoelen, noem maar op, het wisselt, ik geloof best wel dat de aarde in zijn geheel opwarmt, maar de hype er om heen is echt niet in vergelijking met de werkelijkheid.
De rampen die steeds meer en meer voorkomen, extreme weersomstandigheden, aardbevingen, oorlogen en geruchten van oorlogen ziekte en verkilling van de liefde, God buiten de maatschappij, het staat allemaal in de Bijbel en als je ze ziet dat weet dat Zijn komst nabij is en waakt, zorg voor je ziel!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
In 1984 las ik een meditatie die op de vergadering van de zondagsrustvereniging was uitgesproken. We hadden toen net 3 erg zachte winters gehad. De predikant vroeg zich af of dat een teken van de eindtijd was, dat de winters op lente leken enz.
Twee winters achter elkaar erna werd de Elfstedentocht weer gereden. En in 1987 had het ook haast gekund.
Profeteren achteraf op basis wat je waarneemt moet je niet doen.
Je hebt van die mensen die altijd maar zeggen: wat zie je er slecht uit! Voel je je wel goed?
En als de aangesprokenen op een gegeven moment iets gaat mankeren: zie je wel, ik heb het wel gezegd.
Twee winters achter elkaar erna werd de Elfstedentocht weer gereden. En in 1987 had het ook haast gekund.
Je hebt van die mensen die altijd maar zeggen: wat zie je er slecht uit! Voel je je wel goed?
En als de aangesprokenen op een gegeven moment iets gaat mankeren: zie je wel, ik heb het wel gezegd.
Beste DIA u mag zeggen wat u wil.-DIA- schreef:Sorry, ik wist niet dat jullie dat ook niet wilden horen. Duizendmaal sorry. Maar... Wie kan zeggen "wat doet Gij of ZijnMartijn schreef: U begon het topic met klimaatverandering. Ziet u dat ook als rampen en ziekten voorafgaand aan het einde der tijden?
hand afslaan?" En zeg eens, hebben we het er niet duizendmalen naar gemaakt? De Heere is zeer lankmoedig en groot van goedertierenheid!
Het was meer een vraag hoe u het onderwerp klimaatverandering linkt aan het eind der tijden. Als ik het vergelijk met vervolgingen of soortgelijke onderwerpen dan is klimaatverandering voor mij niet echt een teken van het einde der tijden.
Dat was heel normaal. Mensen letten op de natuur. En ze dachten zo rationeel en berekend als nu. Ze zagen in alles Gods hand. En zouden we nu daarin niet heel veel missen? Er gebeurt zoveel, en alles moet, zo lijkt het, gerelativeerd worden. We zien blijkbaar de Goddelijke dimensie uit het oog verloren. Ook een teken van de eindtijd, toch? We zijn gerust: Het is vaker zo geweest en toen viel het mee... Dus, we hoeven er verder niet bij na te denken. Dat vindt ik puur horizontalistisch denken. U mag zeggen als u het er niet of wel mee eens bent. Want ik zie reacties waarvan ik schrik.refo schreef:In 1984 las ik een meditatie die op de vergadering van de zondagsrustvereniging was uitgesproken. We hadden toen net 3 erg zachte winters gehad. De predikant vroeg zich af of dat een teken van de eindtijd was, dat de winters op lente leken enz.
We zijn verleerd om in alles Gods hand te zien. Juist in deze ernstige tijden. Let eens op hoe ons voorgeslacht in alles Gods hand zag. Bijgeloof? Zeg het maar?Martijn schreef: Beste DIA u mag zeggen wat u wil.
Het was meer een vraag hoe u het onderwerp klimaatverandering linkt aan het eind der tijden. Als ik het vergelijk met vervolgingen of soortgelijke onderwerpen dan is klimaatverandering voor mij niet echt een teken van het einde der tijden.
Het onderwerp WAS trouwens niet eens klimaatsverandering. Dat was slechts één punt. Maar een van de geachte moderators heeft de titel veranderd (als dat niet was gebeurt was het een stukje duidelijker geworden).
Je kunt de Goddelijke dimensie ook anders beleven en wel op grond van Gen. 8:22: Voortaan al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht, niet ophouden.-DIA- schreef: We zien blijkbaar de Goddelijke dimensie uit het oog verloren. Ook een teken van de eindtijd, toch? We zijn gerust: Het is vaker zo geweest en toen viel het mee... Dus, we hoeven er verder niet bij na te denken.
Dus dat we een afwisseling kennen tussen koude en warme perioden, is een gevolg van Gods goede zorg voor Zijn schepping.
Die zorg gaat door en daar mogen we dankbaar voor zijn.
Er zijn ook teksten die ons te denken geven. Denk bijv. aan de droogte van drie jaar die er kwam in de tijd van koning Achab vanwege zijn afgodendienst. Die droogte kwam er als straf en ook om het volk tot bekering te brengen. Daarom kunnen (met nadruk op kunnen) extreme weersomstandigheden iets van een oordeel in zich dragen. Maar we moeten daar wel voorzichtig in zijn: niet elk weersverschijnsel is een oordeel van God.
Het Noachitisch verbond is me niet onbekend hoor. Als het goed is weten we dat hier allemaal wel, dacht ik. Waaromelbert schreef:Je kunt de Goddelijke dimensie ook anders beleven en wel op grond van Gen. 8:22: Voortaan al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht, niet ophouden.-DIA- schreef: We zien blijkbaar de Goddelijke dimensie uit het oog verloren. Ook een teken van de eindtijd, toch? We zijn gerust: Het is vaker zo geweest en toen viel het mee... Dus, we hoeven er verder niet bij na te denken.
Dus dat we een afwisseling kennen tussen koude en warme perioden, is een gevolg van Gods goede zorg voor Zijn schepping.
Die zorg gaat door en daar mogen we dankbaar voor zijn.
Er zijn ook teksten die ons te denken geven. Denk bijv. aan de droogte van drie jaar die er kwam in de tijd van koning Achab vanwege zijn afgodendienst. Die droogte kwam er als straf en ook om het volk tot bekering te brengen. Daarom kunnen (met nadruk op kunnen) extreme weersomstandigheden iets van een oordeel in zich dragen. Maar we moeten daar wel voorzichtig in zijn: niet elk weersverschijnsel is een oordeel van God.
(in het algemeen) zo nadrukkelijk distantiëren van Gods albestuur? Die gaat wel degelijk over alles, ook over het weer.
En tijden van droogte of anderszins worden overkomen ons echt niet bij geval, maar om daarin Gods hand op te merken. Zien we daarin niet de hand van God, zou het dan niet zo zijn dat we ver van dit bewustzijn afleven?
Ik keek even Digibron na, en zocht op Noachitisch... (Wikipdia maakt er is heel anders van dan wij er doorgaans onder verstaan.) Hier een citaat uit De Wachter Sions, waar geschreven wordt met het oog op de toen aanstaande Biddag:
En mocht het maar zijn dat we die dag in alle eerbied en onder het rechte gevoel van de verschrikkelijke tijd die we beleven, zouden mogen doorbrengen. De Heere is nooit iets aan de mens verplicht. Het zijn altijd onzerzijds onverdiende weldaden die we ook voor het tijdelijke leven van God ontvangen. Maar zien we nu op de vreselijke uitleving in de zondige wegen van land en volk, van overheid en onderdaan, ja van hen die nog godsdienstig zijn, ja van hen die zelfs de zuivere Gereformeerde leer belijden, dan zou ons dat wel tot het diep besef ervan moeten brengen, dat de Heere ons rechtvaardig ook in het komende jaarseizoen met Zijn ontzaglijke oordelen zou kunnen bezoeken. Mocht bij leraars en ambtsdragers in het voorgaan maar het rechte gevoel daarvan te vinden zijn. De Heere mocht Zich over ons, en we denken dan ook wel in het bijzonder aan het opkomend geslacht, nog genadiglijk willen ontfermen. Hij mocht ons Zijn zegen over gewas en arbeid nog niet willen onthouden, want al is het dat volgens het Noachitisch verbond zomer en winter, zaaiing en oogst niet zullen ophouden, zo weten we ook uit Gods Woord, dat de Heere ons in het gewas des lands ook zwaar bezoeken kan. Er mocht ons nog eens een recht gebed geschonken worden uit de nood der ziel en een waar schuldgevoel, of de Heere het oordeel nog wat zou willen uitstellen en aan Zijn Kerk ook nog ten goede zou willen gedenken. Mocht er aan deze biddag daartoe nog eens een biddag in onze binnenkamers voorafgaan. Hij gedenke nog aan ons ten goede, naar Zijn vrijmachtig welbehagen.
En mocht het maar zijn dat we die dag in alle eerbied en onder het rechte gevoel van de verschrikkelijke tijd die we beleven, zouden mogen doorbrengen. De Heere is nooit iets aan de mens verplicht. Het zijn altijd onzerzijds onverdiende weldaden die we ook voor het tijdelijke leven van God ontvangen. Maar zien we nu op de vreselijke uitleving in de zondige wegen van land en volk, van overheid en onderdaan, ja van hen die nog godsdienstig zijn, ja van hen die zelfs de zuivere Gereformeerde leer belijden, dan zou ons dat wel tot het diep besef ervan moeten brengen, dat de Heere ons rechtvaardig ook in het komende jaarseizoen met Zijn ontzaglijke oordelen zou kunnen bezoeken. Mocht bij leraars en ambtsdragers in het voorgaan maar het rechte gevoel daarvan te vinden zijn. De Heere mocht Zich over ons, en we denken dan ook wel in het bijzonder aan het opkomend geslacht, nog genadiglijk willen ontfermen. Hij mocht ons Zijn zegen over gewas en arbeid nog niet willen onthouden, want al is het dat volgens het Noachitisch verbond zomer en winter, zaaiing en oogst niet zullen ophouden, zo weten we ook uit Gods Woord, dat de Heere ons in het gewas des lands ook zwaar bezoeken kan. Er mocht ons nog eens een recht gebed geschonken worden uit de nood der ziel en een waar schuldgevoel, of de Heere het oordeel nog wat zou willen uitstellen en aan Zijn Kerk ook nog ten goede zou willen gedenken. Mocht er aan deze biddag daartoe nog eens een biddag in onze binnenkamers voorafgaan. Hij gedenke nog aan ons ten goede, naar Zijn vrijmachtig welbehagen.