Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door astroguy »

Mara schreef:
hazelaar schreef:
Ik zou het toejuichen als het mogelijk zou worden om bijvoorbeeld als CGK gemeente om een HHK student te beroepen. Dat zou voor zowel de vele HHK kandidaten als voor de behoudende CGK gemeenten een uitkomst zijn. Die kerkmuren zijn maar door ons gemaakt.
Helemaal mee eens! Ik zou het nog meer toejuichen als het Hersteld Hervormd Seminarum en de TUA ook toenadering tot elkaar zouden zoeken. Ik snap dat het Hersteld Hervormd Seminarum vanuit het 'volkskerk' standpunt heeft gekozen om onderdak aan de VU te zoeken, maar als ik de zorgen bezie rondom de toekomst van de TUA, als ik bezie dat de TUK eerder een andere kant op gaat dan richting CGK en TUA en de inhoudelijke overeenkomsten zie tussen HHK en CGK dan zou ik samenwerking zeer toejuichen. Qua uiterlijk en liturgie zit er tussen linkerflank CGK enerzijds en rechterflank CGK en HHK anderzijds best grote verschillen. Qua theologie (leer) vind ik dat de CGK dichter bij de HHK staat dan bij de GKV en NGK en ook beter daar haar samenwerking kan zoeken.
Maar ja ik ben maar een aan de zijkant staande ietwat bezorgde ex-CGK-er.

@ DIA, Ik geef toe dat ik wel wat cru uit de hoek kwam. De CGK ligt me nu eenmaal nog altijd zeer na aan het hart.
Ik zou het ook toejuichen, maar zie het niet gebeuren. Er zijn plaatselijk grote verschillen. Ik zie eerder gebeuren dat er richting vrijgemaakte wordt opgeschoven. Niet overal, maar wel in het Noorden, Oosten en in een gedeelte van de randstad.
Een aantal observaties. Op dit moment zijn er een kleine 10 samenwerkingsgemeenten CGK/GKV en nogeens een kleine 10 CGK/NGK, met voor de toekomst nog een heel aantal in wording m.n. met de GKV. Met de HHK heeft alleen de CGK van Schiedam de intentie uitgesproken om een samenwerkingsgemeente o.i.d. te vormen. Daarbij komt dat schattingen aangeven dat van de ongeveer 73,000 CGK leden er altijd zo'n 15,000 gerekend worden bij de Bewaar het Pand richting. En ik denk dat alleen deze 15,000 leden evt. kijken naar de HHK.
Overigens denk ik dat de CGK uitelkaar gaat vallen in tenminste 3 delen als zij ooit zouden besluiten samen te gaan met of de HHK, GKV of NGK. Ik zie zo'n besluit dan ook niet snel komen, en dat de conclusie is dat de samenwerkingsgemeente het "hoogst" haalbare is.
Overigens een goed overzicht van de samenwerking tussen de CGK, GKV en NGK (en in een enkel geval PKN(GB)) is te vinden op: http://www.gereformeerdappel.nl/
Atze
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Marieke schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.

En wat is dan het probleem, want in de HHK is een overschot aan studenten en bij de GG melden zich ook ieder jaar een groot aantal kandidaten aan, hoe kan het dan in de CGK er zo weinig studenten zijn?
Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG.
Maar misschien is het beter om met deze nood op de knieën te komen dan naar kille cijfers te kijken. Het onderwerp wordt hier behandeld alsof het gaat over een tekort aan arbeidskrachten in de wereld. Bidt dan de Heere des oogstes... Ik geloof dat die ware bidders er ook in de CGK nog wel zijn. En soms kan de Heere om Zijn wijze redenen het tekort laten. In de boeken der profeten lezen we ook telkenmale dat het getal der getrouwe knechten Gods weinig was. Eén Elia en vierhonderd Baälpriesters! Maar God was aan mijn zij; Hij ondersteunde mij; in 't leed dat mij genaakte. Daarom heb ik moeite met het woord "probleem". OMdat het lijkt of God dan de schuld krijgt (omdat Hij te weinig verkondigers van die zeer blijde boodschap naar de CGK stuurt).
En hier ben ik het nou eens helemaal mee eens!
Voor het geval dat jullie dachten dat ik hier louter kille rekenarij wilde neerzetten, hebben jullie het mis. Het was gewoon een eenvoudig antwoord op een feitelijke vraag.
De vergelijking met de GG heb ik getrokken omdat het curatorium van de GG nogal wat kritiek krijgt, terwijl dat voor de CGK bijna niet geldt. Dat is op zichzelf vreemd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Eveline de Pater schreef:In de GG is wel degelijk nazorg. Wanneer iemand afgewezen wordt, komt één van de curatoren naderhand op bezoek en verder wordt er nazorg gedaan door de plaatselijke gemeente.
Ik ga er niet over discussiëren, maar ik weet uit de eerste hand van verschillende afgewezenen dat dit niet klopt. Het kan zijn dat een curator of kerkenraadslid dit op eigen initiatief doet, maar dat is zeker niet geformaliseerd.
Dat laat onverlet dat ik het bestaan van een curatorium een goede en eerlijke zaak vind.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

hazelaar schreef:
Het lijkt binnen de CGK heel moeilijk om een onderzoek naar de 'vreze des Heeren'. De kerken zijn toch heel breed. Het lijkt me dat je daar slecht een oordeel over kunt vellen.
.
Ik veroorloof me dit toch wel een erg suggestieve opmerking te noemen. Deze opmerking is alleen hard te maken als je kunt onderbouwen dat bepaalde predikanten/ admissiale studenten binnen de CGK zich in leer en leven dusdanig (ge)(mis) dragen dat het in strijd is met God en Zijn Woord.
Ik onderschrijf de posting van @hazelaar. Er is geen maatstaf of rekenmodel voor 'de vreze des Heeren'. het gaat om de uitgangen van het hart: of je in je eigen verlorenheid niet zonder de Heere Jezus kunt leven en Hem als Zaligmaker door het geloof hebt omhelsd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Mara »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Cees schreef:Maar hoe groot is het probleem dan t.a.v. de vacante gemeenten? Ds Quant heeft er recent ook wel wat van gezegd las ik in het RD, maar ben wel eens benieuwd dan naar hoe groot dat probleem is.

En wat is dan het probleem, want in de HHK is een overschot aan studenten en bij de GG melden zich ook ieder jaar een groot aantal kandidaten aan, hoe kan het dan in de CGK er zo weinig studenten zijn?
Het probleem is: zo'n 40 vacante gemeenten. Elk jaar zo'n 5-8 emeriteringen; elk jaar zo'n 2-5 kandidaten.
Overigens is het aantal aanmeldingen bij de GG en CGK al jaren ongeveer gelijk; in 2009 werden er in de CGK meer afgewezen dan in de GG.
Maar misschien is het beter om met deze nood op de knieën te komen dan naar kille cijfers te kijken. Het onderwerp wordt hier behandeld alsof het gaat over een tekort aan arbeidskrachten in de wereld. Bidt dan de Heere des oogstes... Ik geloof dat die ware bidders er ook in de CGK nog wel zijn. En soms kan de Heere om Zijn wijze redenen het tekort laten. In de boeken der profeten lezen we ook telkenmale dat het getal der getrouwe knechten Gods weinig was. Eén Elia en vierhonderd Baälpriesters! Maar God was aan mijn zij; Hij ondersteunde mij; in 't leed dat mij genaakte. Daarom heb ik moeite met het woord "probleem". OMdat het lijkt of God dan de schuld krijgt (omdat Hij te weinig verkondigers van die zeer blijde boodschap naar de CGK stuurt).
Veel gemeentes zijn aan het vergrijzen en krimpen. Er zijn predikanten die op zondagmiddag (de ochtenddiensten worden beter en trouwer bezocht!) voor 30-40 man moeten preken. Toch blijven ze het trouw doen en bidden ook voor zo'n gemeente met de gedachte dat het niet gaat om het getal.
Voor bepaalde mensen lijkt het er op of de Heere een grote bloeiende gemeente met altijd een dominee op de kansel rijker zegent dan een zwoegend en zuchtend klein kerkje.
Ik blijf me verbazen over het feit dat een bloeiende gemeente in een paar decennia helemaal kan vervallen, zodat hij zelfs moet sluiten.
Wat veel verdriet geeft. Er was een paar jaar geleden een serie over in De Wekker.
Is dat in (bijna) elk kerkverband het geval? Ik lees van nieuw te bouwen kerken, kerken die uitgebreid moeten worden, maar helaas niet in de CGK. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jaon
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:42

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Jaon »

astroguy schreef:
Mara schreef:
hazelaar schreef:
Ik zou het toejuichen als het mogelijk zou worden om bijvoorbeeld als CGK gemeente om een HHK student te beroepen. Dat zou voor zowel de vele HHK kandidaten als voor de behoudende CGK gemeenten een uitkomst zijn. Die kerkmuren zijn maar door ons gemaakt.
Helemaal mee eens! Ik zou het nog meer toejuichen als het Hersteld Hervormd Seminarum en de TUA ook toenadering tot elkaar zouden zoeken. Ik snap dat het Hersteld Hervormd Seminarum vanuit het 'volkskerk' standpunt heeft gekozen om onderdak aan de VU te zoeken, maar als ik de zorgen bezie rondom de toekomst van de TUA, als ik bezie dat de TUK eerder een andere kant op gaat dan richting CGK en TUA en de inhoudelijke overeenkomsten zie tussen HHK en CGK dan zou ik samenwerking zeer toejuichen. Qua uiterlijk en liturgie zit er tussen linkerflank CGK enerzijds en rechterflank CGK en HHK anderzijds best grote verschillen. Qua theologie (leer) vind ik dat de CGK dichter bij de HHK staat dan bij de GKV en NGK en ook beter daar haar samenwerking kan zoeken.
Maar ja ik ben maar een aan de zijkant staande ietwat bezorgde ex-CGK-er.

@ DIA, Ik geef toe dat ik wel wat cru uit de hoek kwam. De CGK ligt me nu eenmaal nog altijd zeer na aan het hart.
Ik zou het ook toejuichen, maar zie het niet gebeuren. Er zijn plaatselijk grote verschillen. Ik zie eerder gebeuren dat er richting vrijgemaakte wordt opgeschoven. Niet overal, maar wel in het Noorden, Oosten en in een gedeelte van de randstad.
Een aantal observaties. Op dit moment zijn er een kleine 10 samenwerkingsgemeenten CGK/GKV en nogeens een kleine 10 CGK/NGK, met voor de toekomst nog een heel aantal in wording m.n. met de GKV. Met de HHK heeft alleen de CGK van Schiedam de intentie uitgesproken om een samenwerkingsgemeente o.i.d. te vormen. Daarbij komt dat schattingen aangeven dat van de ongeveer 73,000 CGK leden er altijd zo'n 15,000 gerekend worden bij de Bewaar het Pand richting. En ik denk dat alleen deze 15,000 leden evt. kijken naar de HHK.
Overigens denk ik dat de CGK uitelkaar gaat vallen in tenminste 3 delen als zij ooit zouden besluiten samen te gaan met of de HHK, GKV of NGK. Ik zie zo'n besluit dan ook niet snel komen, en dat de conclusie is dat de samenwerkingsgemeente het "hoogst" haalbare is.
Overigens een goed overzicht van de samenwerking tussen de CGK, GKV en NGK (en in een enkel geval PKN(GB)) is te vinden op: http://www.gereformeerdappel.nl/
Ter aanvulling:

Samenwerking met de HHK is pas mogelijk nadat de Generale Synode van de CGK in 2010 deze mogelijkheid heeft goedgekeurd. Het fiat van de HHK is van voorjaar 2012. In praktische zin heeft dit geleidt tot een aantal ruilbeurten. Samenwerking tussen de HHK en de CGK is verder nog nergens in de maak. De intentie van Schiedam is op de lange baan geschoven. Eerst moeten de twee plaatselijke HHK's geheel gefuseerd zijn.

Voor wat betreft de samenwerking met GKv en NGK is door de twee afgelopen synodes een pas op de plaats gemaakt. Alleen in plaatsen waar de vorming van een samenwerkingsgemeente in een onomkeerbaar stadium was , is nog een classicaal fiat gegeven. Alle aanvragen daarna zijn afgewezen.
Jaon
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:42

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Jaon »

Mara schreef:Veel gemeentes zijn aan het vergrijzen en krimpen. Er zijn predikanten die op zondagmiddag (de ochtenddiensten worden beter en trouwer bezocht!) voor 30-40 man moeten preken. Toch blijven ze het trouw doen en bidden ook voor zo'n gemeente met de gedachte dat het niet gaat om het getal.
Voor bepaalde mensen lijkt het er op of de Heere een grote bloeiende gemeente met altijd een dominee op de kansel rijker zegent dan een zwoegend en zuchtend klein kerkje.
Ik blijf me verbazen over het feit dat een bloeiende gemeente in een paar decennia helemaal kan vervallen, zodat hij zelfs moet sluiten.
Wat veel verdriet geeft. Er was een paar jaar geleden een serie over in De Wekker.
Is dat in (bijna) elk kerkverband het geval? Ik lees van nieuw te bouwen kerken, kerken die uitgebreid moeten worden, maar helaas niet in de CGK. :nonnon
Gelukkig klopt dit niet helemaal. Er worden ook nieuwe kerken binnen de CGK de afgelopen jaren opgeleverd. (vb Veenendaal & Urk). En onlangs is er een nieuwe gemeente geïnstitueerd in Amersfoort. Daarnaast is er een groeiende gemeente in wording in Renswoude. Deze telt nu een kleine 300 leden en doopleden.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Misschien een heel onnozele vraag.
Maar wat leren de Christelijke Gereformeerde Kerken eigenlijk over de orde van dienst etc.
Staat het elke predikant vrij om b.v. in een doopdienst kaarsjes te branden?
En meer van dit soort nieuwigheden?
Wordt daar een advies voor de kerken gegeven? Of wordt elke predikant daarin vrij gelaten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Misschien een heel onnozele vraag.
Maar wat leren de Christelijke Gereformeerde Kerken eigenlijk over de orde van dienst etc.
Staat het elke predikant vrij om b.v. in een doopdienst kaarsjes te branden?
En meer van dit soort nieuwigheden?
Wordt daar een advies voor de kerken gegeven? Of wordt elke predikant daarin vrij gelaten.
Kaarsen branden in de kerk is al zowat zo oud als de kerk zelf, dat kun je geen nieuwigheid noemen.
't Zou vroeger knap donker in de kerken zijn geweest als ze géén kaarsen brandden... :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Misschien een heel onnozele vraag.
Maar wat leren de Christelijke Gereformeerde Kerken eigenlijk over de orde van dienst etc.
Staat het elke predikant vrij om b.v. in een doopdienst kaarsjes te branden?
En meer van dit soort nieuwigheden?
Wordt daar een advies voor de kerken gegeven? Of wordt elke predikant daarin vrij gelaten.
Kaarsen branden in de kerk is al zowat zo oud als de kerk zelf, dat kun je geen nieuwigheid noemen.
't Zou vroeger knap donker in de kerken zijn geweest als ze géén kaarsen brandden... :huhu
Ik bedoel als ritueel of symbool
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
DvdW
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2012, 10:14
Locatie: Apeldoorn

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door DvdW »

-DIA- schreef:Misschien een heel onnozele vraag.
Maar wat leren de Christelijke Gereformeerde Kerken eigenlijk over de orde van dienst etc.
Staat het elke predikant vrij om b.v. in een doopdienst kaarsjes te branden?
En meer van dit soort nieuwigheden?
Wordt daar een advies voor de kerken gegeven? Of wordt elke predikant daarin vrij gelaten.
De Kerkorde is zeer sober over de invulling van de eredienst. Kaarsjes branden, liturgisch bloemschikkken, etc. etc. gebeurt allemaal binnen sommige plaatselijke CGK's, en het is afhankelijk van de plaatselijke kerkenraad wat er wel en niet gedaan wordt. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de liederen en de bijbelvertaling. Er zijn uitspraken over gedaan door de verschillende classisen en synodes, maar die worden niet zo strikt gehandhaaft en het is de plaatstelijke kerkenraad die beslist.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door -DIA- »

DvdW schreef:
-DIA- schreef:Misschien een heel onnozele vraag.
Maar wat leren de Christelijke Gereformeerde Kerken eigenlijk over de orde van dienst etc.
Staat het elke predikant vrij om b.v. in een doopdienst kaarsjes te branden?
En meer van dit soort nieuwigheden?
Wordt daar een advies voor de kerken gegeven? Of wordt elke predikant daarin vrij gelaten.
De Kerkorde is zeer sober over de invulling van de eredienst. Kaarsjes branden, liturgisch bloemschikkken, etc. etc. gebeurt allemaal binnen sommige plaatselijke CGK's, en het is afhankelijk van de plaatselijke kerkenraad wat er wel en niet gedaan wordt. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de liederen en de bijbelvertaling. Er zijn uitspraken over gedaan door de verschillende classisen en synodes, maar die worden niet zo strikt gehandhaaft en het is de plaatstelijke kerkenraad die beslist.
Maar wordt van een kerkenraad geen verantwoording gevraagd door de meerdere vergaderingen?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door Unionist »

Ik denk dat men net zoveel regels hanteert als er in de Bijbel staan. De rest zijn geboden van mensen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Unionist schreef:Ik denk dat men net zoveel regels hanteert als er in de Bijbel staan. De rest zijn geboden van mensen.
Goed, maar er moet toch beleid, een richtlijn zijn?
Ieder kan toch niet doen wat goed is in zijn ogen?
Dat is toch niet naar de Bijbel?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Chr.Ger.Kerken - admissie-examen 2012 (discussie)

Bericht door J.C. Philpot »

Unionist schreef:Ik denk dat men net zoveel regels hanteert als er in de Bijbel staan. De rest zijn geboden van mensen.
Beste Unionist,
Als je er vanuit gaat dat alles in de eredienst mag als het niet expliciet in de bijbel staat, dan kun je ook EK kijken in een kerkdienst (extreem voorbeeld, maar ik weer dat sommige kerken, niet cgk voor zover mij bekend, aansluitend op een kerkdienst belangrijke wedstrijden hebben gekeken, volgens mij tijdens het WK).

We kunnen het ook anders benaderen. We doen enkel wat de schrift voorschrijft, en gaan daar niet buiten. Als je het op die manier benaderd zie ik validiteit van liturgische kleden, bloemstukken, kaarsen, toneelstukken en drama niet.

Dit niet om hen die hierover anders te denken te veroordelen, maar wel als hoe ik zie wat er in een kerkdienst thuis hoort.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 jun 2012, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie