Ik heb een beetje moeite met de vraag van de topic-starter. Zo lijkt het erop dat de predikanten uit de "dorpsclassis" liegen wat betreft hun roeping. Ik denk niet dat je daarvan uit moet gaan. Daarnaast, we spreken alleen over GG-predikanten en kerken. Maar ook in de stad worden er meerdere kerkelijke gemeenschappen opgericht, wellicht niet van de GG, maar wel vanuit andere stromingen. Door te stellen dat de Heere niet meer werkt in de stad, ga je ervan uit dat deze geloofsgemeenschappen valse kerken zijn. En daar heb ik ook moeite mee. Naast de GG heeft de Kerk meerdere verschijningsvormen.Marieke schreef:Misschien is het wel zo dat in deze Veluwse gemeenten en andere grotere gemeentes die vaak een predikant hebben (Rijssen, Genemuiden e.d.) heel veel schapen zijn die van deze stal niet zijn, die Hij ook nog moet toebrengen! En daar wil de Heere dan misschien middelijkerwijs deze predikanten wel voor gebruiken.Luther schreef:In ieder geval binnen de Gereformeerde Gemeenten maak ik me zorgen over de christelijke gemeente in stedelijke gebieden. Vandaag nam opnieuw een predikant een beroep aan naar een dorp op de Veluwe.
Soms moet je dingen in perspectief zien en zetten. Dat kan ook met feitelijke info.
Laatste 6x dat een predikant een beroep aannam naar de classis Barneveld (GG):
2008: ds. G. van Manen naar Elspeet
2009: kand. G. Bredeweg naar Barneveld-Zuid
2010: ds. P. Melis naar Ermelo
2011: ds. F. Mulder naar Rhenen
2011: ds. A.A. Brugge te Ede
2011: ds. D. de Wit naar Barneveld-Centrum
Laatste 6x dat een predikant een beroep aannam naar Rotterdam (GG):
1948: kand. J. Hagestein naar Rotterdam-IJsselmonde (met emeritaat in 1951; sindsdien vacant)
1975: ds. A.F. Honkoop naar Rotterdam-Centrum (vertrok in 1984; sindsdien vacant)
1975: ds. W. Hage naar Rotterdam-West (vertrok in 1980; sindsdien vacant; gemeente inmiddels opgeheven)
1982: kand. T.M. van Dijk naar Rotterdam-Alexanderpolder (vertrok in 1986; sindsdien vacant)
1982: kand. C.J. Meeuse naar Rotterdam-Zuid (vertrok in 1992; gemeente in 2004 vertrokken uit de stad)
1985: ds. F. Harinck naar Rotterdam-Zuidwijk (vertrok in 1993; sindsdien vacant)
Zou het echt zo zijn dat geen enkele predikant een roeping heeft voor de stad Rotterdam? Roept de Heere echt alleen naar de zogenaamd beschermde omgeving van o.a. de Veluwe en onze zogenaamd veilige reformatorische bastions?
Het kost me moeite om dit te blijven geloven.
Ik denk dat we maar niet te veel moeten graven in dergelijke zaken. De Heere zendt waarheen Hij wil.
Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat de Heere Rotterdam en andere steden vergeet! Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)
- JolandaOudshoorn
Re: En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Nee, ik heb het woord liegen niet genoemd. Dat zou ik ook zeker niet willen beweren. Ik ga ervan uit dat er oprechte motieven zijn. Wel heb ik een soort hartekreet willen slaken. Misschien moet je die meer opvatten als een soort waarom-vraag: Waarom zijn (inderdaad in tegenstelling tot andere kerken) de GG's in Rotterdam sinds 1993 (18 jaar!) al vacant?Jolanda Oudshoorn schreef:Ik heb een beetje moeite met de vraag van de topic-starter. Zo lijkt het erop dat de predikanten uit de "dorpsclassis" liegen wat betreft hun roeping. Ik denk niet dat je daarvan uit moet gaan. Daarnaast, we spreken alleen over GG-predikanten en kerken. Maar ook in de stad worden er meerdere kerkelijke gemeenschappen opgericht, wellicht niet van de GG, maar wel vanuit andere stromingen. Door te stellen dat de Heere niet meer werkt in de stad, ga je ervan uit dat deze geloofsgemeenschappen valse kerken zijn. En daar heb ik ook moeite mee. Naast de GG heeft de Kerk meerdere verschijningsvormen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Als je de GG's op volgorde van grootte zet hebben de grootste regelmatig een predikant en de kleinste nooit. Het komt dus niet zozeer door de grootte van de stad zelf, maar door die van de plaatselijke gergem. Ze kunnen geen predikant onderhouden.
Het verhaal van Utrecht is niet helemaal maatgevend.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Daar heb je op zich gelijk in.refo schreef:Als je de GG's op volgorde van grootte zet hebben de grootste regelmatig een predikant en de kleinste nooit. Het komt dus niet zozeer door de grootte van de stad zelf, maar door die van de plaatselijke gergem. Ze kunnen geen predikant onderhouden.
Maar een gemeente die beroept, kan ook een predikant onderhouden.
Rotterdam-Zuidwijk: zo'n 230 leden: hebben geen schulden meer en kunnen prima een jaartractement opbrengen; idem Rotterdam-Alexanderpolder en Rotterdam-IJsselmonde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Een tijdje geleden schreef ds. Visscher een mooi stukje over gemeenten in de stad in de Saambinder.
Je hoeft dingen niet tegen elkaar uit te spelen (natuurlijk heeft men op het 'platteland' even hard een ds. nodig). Het valt niet te berekenen wat 'nodiger' is. Het is allebei nodig.
Maar als we, zonder het vergelijken, alleen naar de stad kijken, dan zijn daar in ieder geval hard predikanten nodig. Er is een enorm zendingsterrein van mensen die vrijwel nooit echt over het christendom hebben gehoord (weer anders denk ik dan in bijv. Barneveld). Bovendien zijn er heel veel mogelijkheden toe. Ook wordt in de stad heel duidelijk de zwakste kant van de samenleving zichtbaar, juist een kant waar de kerk zich heel nauw aan verbonden zou moeten weten (blijkt uit het hele Nieuwe (en Oude!) Testament).
Nogmaals: nodiger dan een andere gemeente is geen vraag voor ons denk ik. Maar het is heel hard nodig, dat is duidelijk. Net als leden van de gemeente.
Wij hebben er bewust voor gekozen in de stad te wonen en er naar de kerk te gaan, ook als we gaan trouwen en wellicht kinderen krijgen. Dat is geen wetmatigheid die je anderen kan opleggen, maar wel iets waarvan ik nog altijd hoop dat er veel meer (jonge) mensen/gezinnen zullen komen die dat verlangen hebben. Ook al kost het iets. Wellicht aan comfort of veiligheid. In die zin onderstreep ik oproepen zoals Tim Keller ze doet zeker.
Trouwens, er zijn zeker jonge mensen en gezinnen die deze keuze maken. Vrijwel alle PKN-gemeentes in de stad zijn de laatste jaren weer gegroeid, doordat jonge mensen zich erbij aan sloten. Ook in de Gereformeerde Gemeentes in de stad zie ik jonge mensen en gezinnen die er bewust voor kiezen.
Je hoeft dingen niet tegen elkaar uit te spelen (natuurlijk heeft men op het 'platteland' even hard een ds. nodig). Het valt niet te berekenen wat 'nodiger' is. Het is allebei nodig.
Maar als we, zonder het vergelijken, alleen naar de stad kijken, dan zijn daar in ieder geval hard predikanten nodig. Er is een enorm zendingsterrein van mensen die vrijwel nooit echt over het christendom hebben gehoord (weer anders denk ik dan in bijv. Barneveld). Bovendien zijn er heel veel mogelijkheden toe. Ook wordt in de stad heel duidelijk de zwakste kant van de samenleving zichtbaar, juist een kant waar de kerk zich heel nauw aan verbonden zou moeten weten (blijkt uit het hele Nieuwe (en Oude!) Testament).
Nogmaals: nodiger dan een andere gemeente is geen vraag voor ons denk ik. Maar het is heel hard nodig, dat is duidelijk. Net als leden van de gemeente.
Wij hebben er bewust voor gekozen in de stad te wonen en er naar de kerk te gaan, ook als we gaan trouwen en wellicht kinderen krijgen. Dat is geen wetmatigheid die je anderen kan opleggen, maar wel iets waarvan ik nog altijd hoop dat er veel meer (jonge) mensen/gezinnen zullen komen die dat verlangen hebben. Ook al kost het iets. Wellicht aan comfort of veiligheid. In die zin onderstreep ik oproepen zoals Tim Keller ze doet zeker.
Trouwens, er zijn zeker jonge mensen en gezinnen die deze keuze maken. Vrijwel alle PKN-gemeentes in de stad zijn de laatste jaren weer gegroeid, doordat jonge mensen zich erbij aan sloten. Ook in de Gereformeerde Gemeentes in de stad zie ik jonge mensen en gezinnen die er bewust voor kiezen.
Misschien is het wel zelfs zo dat het voor de 'christen' beter is geestelijk gezien in een stadsgemeente dan op t platteland zoals bijv in de biblebelt. Tegelijkertijd besef ik hiermee een heel gevaarlijke uitspraak te doen.Jongere schreef:Een tijdje geleden schreef ds. Visscher een mooi stukje over gemeenten in de stad in de Saambinder.
Maar het consumptiegeloven en het 'knus kerkje zijn' is op de bible belt veel gemakkelijker. Lekker veilig in eigen kring.
Wat dat betreft heb ik respect voor jullie besluit!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hulde, Jongere! Ik hoop dat velen je volgen, en wie weet ikzelf ook nog eens...Jongere schreef:Een tijdje geleden schreef ds. Visscher een mooi stukje over gemeenten in de stad in de Saambinder.

Dat kan inderdaad zo zijn. De stad stelt je in ieder geval voor veel vragen. Maar tegelijk voor veel kansen.henriët schreef:Misschien is het wel zelfs zo dat het voor de 'christen' beter is geestelijk gezien in een stadsgemeente dan op t platteland zoals bijv in de biblebelt. Tegelijkertijd besef ik hiermee een heel gevaarlijke uitspraak te doen.
Maar het consumptiegeloven en het 'knus kerkje zijn' is op de bible belt veel gemakkelijker. Lekker veilig in eigen kring.
Wat dat betreft heb ik respect voor jullie besluit!
Anderzijds houd ik ook van anonimiteit. In die zin is de stad voor mij weer comfort en zou ik minder goed kunnen aarden in een Veluws dorp misschien. Ik ben het ook altijd gewend om in de (rand)stad te wonen eigenlijk.
Het gaat er denk ik uiteindelijk maar om op welke plek je geroepen wordt. Dat kan iedere plek zijn. Maar ik hoop dat mensen zich daar dan ook werkelijk geroepen weten. En ik hoop persoonlijk dat dat meer in de stad zal gaan gebeuren.
Maar wat is: een jaartractement? Rotterdam-Zuidwijk heeft 230 leden en doopleden. Dat zullen dan zo'n 100-150 mensen met een zeker inkomen zijn. Dat zal dan toch zo hoog niet kunnen zijn?Luther schreef:Daar heb je op zich gelijk in.refo schreef:Als je de GG's op volgorde van grootte zet hebben de grootste regelmatig een predikant en de kleinste nooit. Het komt dus niet zozeer door de grootte van de stad zelf, maar door die van de plaatselijke gergem. Ze kunnen geen predikant onderhouden.
Rotterdam-Zuidwijk: zo'n 230 leden: hebben geen schulden meer en kunnen prima een jaartractement opbrengen; idem Rotterdam-Alexanderpolder en Rotterdam-IJsselmonde.
Jaren geleden verscheen er een rapport over het emeriteringspensioen. Daarin was ook een onderzoekje gedaan naar de hoogte van de tractementen. Die bleek toen al te varieren van 30.000 tot 120.000 gulden.
Ik kan de preciese gegevens nog wel ergens vinden.
--------------
Uitgaande van 60.000 aan kosten per jaar voor een predikant, zouden de lasten per 150 verdieners dus uitkomen op 400 EUR per jaar, of 33 EUR per maand, of 7,70 per week. Lijkt me ruim beneden de "10-en" grens...refo schreef:Maar wat is: een jaartractement? Rotterdam-Zuidwijk heeft 230 leden en doopleden. Dat zullen dan zo'n 100-150 mensen met een zeker inkomen zijn. Dat zal dan toch zo hoog niet kunnen zijn?Luther schreef:Daar heb je op zich gelijk in.refo schreef:Als je de GG's op volgorde van grootte zet hebben de grootste regelmatig een predikant en de kleinste nooit. Het komt dus niet zozeer door de grootte van de stad zelf, maar door die van de plaatselijke gergem. Ze kunnen geen predikant onderhouden.
Jaren geleden verscheen er een rapport over het emeriteringspensioen. Daarin was ook een onderzoekje gedaan naar de hoogte van de tractementen. Die bleek toen al te varieren van 30.000 tot 120.000 gulden.
memento schreef:Uitgaande van 60.000 aan kosten per jaar voor een predikant, zouden de lasten per 150 verdieners dus uitkomen op 400 EUR per jaar, of 33 EUR per maand, of 7,70 per week. Lijkt me ruim beneden de "10-en" grens...refo schreef:Maar wat is: een jaartractement? Rotterdam-Zuidwijk heeft 230 leden en doopleden. Dat zullen dan zo'n 100-150 mensen met een zeker inkomen zijn. Dat zal dan toch zo hoog niet kunnen zijn?Luther schreef:Daar heb je op zich gelijk in.refo schreef:Als je de GG's op volgorde van grootte zet hebben de grootste regelmatig een predikant en de kleinste nooit. Het komt dus niet zozeer door de grootte van de stad zelf, maar door die van de plaatselijke gergem. Ze kunnen geen predikant onderhouden.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Helemaal mee eens. Ik denk enkel dat de totale kosten wel boven de 60.000 zullen liggen. (hoop ik voor de predikant)memento schreef:Uitgaande van 60.000 aan kosten per jaar voor een predikant, zouden de lasten per 150 verdieners dus uitkomen op 400 EUR per jaar, of 33 EUR per maand, of 7,70 per week. Lijkt me ruim beneden de "10-en" grens...
Goed, laten we bij die 60.000 EUR kosten een pastorie optellen van 350.000 EUR. Uitgaand een van aflossingsvrije hypotheek met 5,5% per jaar, kom je dan op 19.250 EUR extra kosten uit per jaar.Willem schreef:Helemaal mee eens. Ik denk enkel dat de totale kosten wel boven de 60.000 zullen liggen. (hoop ik voor de predikant)memento schreef:Uitgaande van 60.000 aan kosten per jaar voor een predikant, zouden de lasten per 150 verdieners dus uitkomen op 400 EUR per jaar, of 33 EUR per maand, of 7,70 per week. Lijkt me ruim beneden de "10-en" grens...
Afgerond kom je dan op 80.000 EUR per jaar aan predikantskosten uit per jaar. Met 150 verdienende leden is dit 533 EUR per lid per jaar, of 44,44 EUR per maand, of 10,25 EUR per week. Dat is nog steeds ruim beneden de "10-en" grens.
Verder: Als een gemeente (uitgaande van het hier door refo genoemde voorbeeld) maar 230 (doop)leden heeft, is dit een halve predikantsplaats. Genoemde bedragen zijn dan wel erg riant. Misschien een idee om dan samen met een andere kleine gemeente in de buurt een predikant te beroepen en de kosten te delen. Of bv een halve predikantsplaats besteden aan evangelisatiewerk (met een bijdrage uit de landelijke evangelisatie-kas).
Er wordt niet alleen gecollecteerd voor de predikant! En er wordt ook niet alleen geld aan de kerk gegeven; denk ook eens aan de goede doelen. Verder is het geven van tienden geen nieuwe wet.memento schreef:Goed, laten we bij die 60.000 EUR kosten een pastorie optellen van 350.000 EUR. Uitgaand een van aflossingsvrije hypotheek met 5,5% per jaar, kom je dan op 19.250 EUR extra kosten uit per jaar.Willem schreef:Helemaal mee eens. Ik denk enkel dat de totale kosten wel boven de 60.000 zullen liggen. (hoop ik voor de predikant)memento schreef:Uitgaande van 60.000 aan kosten per jaar voor een predikant, zouden de lasten per 150 verdieners dus uitkomen op 400 EUR per jaar, of 33 EUR per maand, of 7,70 per week. Lijkt me ruim beneden de "10-en" grens...
Afgerond kom je dan op 80.000 EUR per jaar aan predikantskosten uit per jaar. Met 150 verdienende leden is dit 533 EUR per lid per jaar, of 44,44 EUR per maand, of 10,25 EUR per week. Dat is nog steeds ruim beneden de "10-en" grens.
Ik rekende alleen even voor, dat het hier om heel haalbare bedragen gaat.Erasmiaan schreef:Er wordt niet alleen gecollecteerd voor de predikant! En er wordt ook niet alleen geld aan de kerk gegeven; denk ook eens aan de goede doelen. Verder is het geven van tienden geen nieuwe wet.memento schreef:Goed, laten we bij die 60.000 EUR kosten een pastorie optellen van 350.000 EUR. Uitgaand een van aflossingsvrije hypotheek met 5,5% per jaar, kom je dan op 19.250 EUR extra kosten uit per jaar.Willem schreef:Helemaal mee eens. Ik denk enkel dat de totale kosten wel boven de 60.000 zullen liggen. (hoop ik voor de predikant)memento schreef:Uitgaande van 60.000 aan kosten per jaar voor een predikant, zouden de lasten per 150 verdieners dus uitkomen op 400 EUR per jaar, of 33 EUR per maand, of 7,70 per week. Lijkt me ruim beneden de "10-en" grens...
Verder verwijs ik in zulke gevallen naar andere landen, zoals Engeland, waar gemeenten met soms minder dan 15 verdienende leden een predikantsplaats betalen.