Biddag 2011
Re: Biddag 2011
Ik herinner me dat we vooral in de jaren 70 en 80 (daarvoor herinner ik me niet) een duidelijk onderscheid hadden tussen de morgen en avonddienst. De morgendienst was een 'normale' biddagdienst, de avonddienst was echt een boetepreek. Meestal met een tekst uit de kleine profeten. In zekere zin te vergelijke met de biddagpredikatiën die bekend zijn van ds. Th. van der Groe.
Ik denk persoonlijk dat zo'n boetepreek nuttig kan zijn. Daarom hoop ik ook dat er aandacht zal zijn voor de oproep van het Panel Presentie. De punten die worden genoemd zijn zeker waard om eens in hun geheel aandacht aan te schenken. Maar anderzijds', als zo'n boetedag min of meer 'verplicht' wordt opgelegd zou het wel het doel kinnen missen. In de genoemde jaren was het niet van boven/buiten opgelegd, maar de nood was meer echt nood. En nu de nood veel groter is geworden voelen velen het blijbaar toch niet meer zoals toen.
Ik herinner me bv preken over: "Dat Ik niet u meer genadig zal zijn." of "Ik zal uw huis woest maken." En dergelijke teksten. Soms vraag ik me af of deze profetische predikaties niet nu in vervulling zijn gagaan...
Ik denk persoonlijk dat zo'n boetepreek nuttig kan zijn. Daarom hoop ik ook dat er aandacht zal zijn voor de oproep van het Panel Presentie. De punten die worden genoemd zijn zeker waard om eens in hun geheel aandacht aan te schenken. Maar anderzijds', als zo'n boetedag min of meer 'verplicht' wordt opgelegd zou het wel het doel kinnen missen. In de genoemde jaren was het niet van boven/buiten opgelegd, maar de nood was meer echt nood. En nu de nood veel groter is geworden voelen velen het blijbaar toch niet meer zoals toen.
Ik herinner me bv preken over: "Dat Ik niet u meer genadig zal zijn." of "Ik zal uw huis woest maken." En dergelijke teksten. Soms vraag ik me af of deze profetische predikaties niet nu in vervulling zijn gagaan...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat laatste: 'Bidt en werkt' hoor je nooit meer.jvdg schreef:In mijn openingsposting voor dit topic heb ik ook aandacht gevraagd voor onze arme, behoeftige naasten.
Daarbij heb ik gewezen op het penningske van de weduwe.
Helaas was er geen enkele reactie op dit feit, wat ons allen ter harte moet gaan.
En juist op de biddag: Bidt en werkt.
Wij hebben smiddags en savonds kerk..Mara schreef:Hier werken veel mensen smorgens.gertje schreef:Ik denk hetzelde wat anderen doen die smorgens geen kerk hebben
Ik kan me niet goed voorstellen dat mensen dan smiddags zullen gaan werken.
Daarom, wat doe je dan, wordt het dan toch bidDAG, maar smiddags thuis ?
Maar ik zie het probleem niet zo, smiddags en savonds kerk is geen biddag , maar smorgens en savonds wel?
Waarom wil je weten wat mensen dan smiddags doen?
Wat doe jij smorgens?
Krijg soms het gevoel bij sommige topics dat het gaat om te discusieren om te discusieren(waarvan dit er 1 is, en nee ik weet het, hoef niet te lezen en te reageren, maar kon het niet laten

gertje schreef:Wij hebben smiddags en savonds kerk..Mara schreef:Hier werken veel mensen smorgens.gertje schreef:Ik denk hetzelde wat anderen doen die smorgens geen kerk hebben
Maar ik zie het probleem niet zo, smiddags en savonds kerk is geen biddag , maar smorgens en savonds wel?
Wat doe jij smorgens?
Krijg soms het gevoel bij sommige topics dat het gaat om te discusieren om te discusieren(waarvan dit er 1 is, en nee ik weet het, hoef niet te lezen en te reageren, maar kon het niet laten)
In het dorp waar ik geboren ben werd vroeger echt nog Biddag gehouden. Een dag van afzondering. Het is nu bijna geheel onkerkelijk, en de tijden dat men de kerk bezoekt zijn voornamelijk met kerst en af en toe een huwelijksbevesiting. Maar dat is de laastste tijd ook fors teruggelopen. Veel kinderen groeien er op als heidenen, ongedoopt.
Maar ik heb mijn ouders vaak horen vertellen hoe het vroeger in dat dorp was: Biddag werd strikt gehouden, meer dan de zondag zelfs! Op zondag wilde men wel eens een visite afleggen maar met Biddag hoorde dat niet... Beetje krom, maar wat is er nu van geworden? Geen normale biddag meer. Hooguit een war vage bidstond omdat het nu eenmaal traditie is, en of er nog redelijk wat mensen dan in de kerk komen vraag ik me wel af...
Maar dit wilde ik ermee zeggen: het was nog een BidDAG, en niet slechts een bidSTOND...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tsja, zo waren er vroeger ook mensen die de 1e Kerstdag hoger achtten dan de zondag. Net wat je zegt, op zondag gingen ze nog wel eens ergens koffie drinken of zo, maar op 1e Kerstdag: o nee.-DIA- schreef:In het dorp waar ik geboren ben werd vroeger echt nog Biddag gehouden. Een dag van afzondering. Het is nu bijna geheel onkerkelijk, en de tijden dat men de kerk bezoekt zijn voornamelijk met kerst en af en toe een huwelijksbevesiting. Maar dat is de laastste tijd ook fors teruggelopen. Veel kinderen groeien er op als heidenen, ongedoopt.
Maar ik heb mijn ouders vaak horen vertellen hoe het vroeger in dat dorp was: Biddag werd strikt gehouden, meer dan de zondag zelfs! Op zondag wilde men wel eens een visite afleggen maar met Biddag hoorde dat niet... Beetje krom, maar wat is er nu van geworden? Geen normale biddag meer. Hooguit een war vage bidstond omdat het nu eenmaal traditie is, en of er nog redelijk wat mensen dan in de kerk komen vraag ik me wel af...
Maar dit wilde ik ermee zeggen: het was nog een BidDAG, en niet slechts een bidSTOND...
Volkomen krom en nergens op gebaseerd. Dat we zulke "tradities" kwijt zijn geraakt, lijkt me allerminst een verlies.
~~Soli Deo Gloria~~
- oesterschelpje
Is een dag van afzondering nu zo verschrikkelijk veel gevraagd?
Beseffen we wel wat biddag en dankdag inhoud?
Of gaan we even tussendoor naar de kerk omdat het biddag is?
Dat valt me ook op bij 2e feestdagen.
Neem bijv. 2e paasdag/2e pinksterdag/2e kerstdag, 'sochtends even hup naar de kerk, 'smiddags en 'savonds heerlijk gezellige dingen doen met elkaar.
Of hemelvaartsdag, net zo iets.
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik tegen " gezellige dingen doen" ben, maar ik zie wel om me heen dat de kerkgang op een bid of dankdag of 2e feestdag geen hoofdzaak meer is.
Vaak nemen mensen geen moeite meer om een vrije dag voor een biddag/dankdag te nemen en kunnen het af met 's avonds.
Beseffen we wel wat biddag en dankdag inhoud?
Of gaan we even tussendoor naar de kerk omdat het biddag is?
Dat valt me ook op bij 2e feestdagen.
Neem bijv. 2e paasdag/2e pinksterdag/2e kerstdag, 'sochtends even hup naar de kerk, 'smiddags en 'savonds heerlijk gezellige dingen doen met elkaar.
Of hemelvaartsdag, net zo iets.
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik tegen " gezellige dingen doen" ben, maar ik zie wel om me heen dat de kerkgang op een bid of dankdag of 2e feestdag geen hoofdzaak meer is.
Vaak nemen mensen geen moeite meer om een vrije dag voor een biddag/dankdag te nemen en kunnen het af met 's avonds.
Maar wat is er dan mis met een strikte invulling van eerste Kerstdag? En biddag?Hendrikus schreef:Tsja, zo waren er vroeger ook mensen die de 1e Kerstdag hoger achtten dan de zondag. Net wat je zegt, op zondag gingen ze nog wel eens ergens koffie drinken of zo, maar op 1e Kerstdag: o nee.-DIA- schreef:In het dorp waar ik geboren ben werd vroeger echt nog Biddag gehouden. Een dag van afzondering. Het is nu bijna geheel onkerkelijk, en de tijden dat men de kerk bezoekt zijn voornamelijk met kerst en af en toe een huwelijksbevesiting. Maar dat is de laastste tijd ook fors teruggelopen. Veel kinderen groeien er op als heidenen, ongedoopt.
Volkomen krom en nergens op gebaseerd. Dat we zulke "tradities" kwijt zijn geraakt, lijkt me allerminst een verlies.
Als het kan, zou ik het zeker doen. In de zorg is wellicht niet altijd een optie, misschien kan iemand nog meer bedenken wanneer het moeilijk word. Het hebt soms ook bepaalde collega's die maar op bepaalde dagen kunnen werken, dan wordt ruilen moeilijk...Auto schreef:Wat dacht je van de mogelijkheid om een hele dag vrij te nemen?Mara schreef:Gijs, wat doen de mensen dan smiddags ?
Als er dienst is in de middag en avond, hoeven ze evt maar 1 halve snipperdag op te nemen.
Er zijn er ook, die 's-middags alsnog gaan werken...henriët schreef:hetzelfde als zondag?!Mara schreef:Ja, heb ik nog steeds geen antwoord wat er dan smiddags gebeurt als er GEEN dienst is
Of wandelen in de natuur met je gezin en in verootmoediging voor Hem zijn.
Of bijbelstudie houden.
Een gezinsdag hebben die in het teken van gebed staat...
enz enz..
Ik denk dat het per gezin verschillen zal.
Mijn zusje zou wel zeggen(evenals in de vakanties), dan zie ineens refo's winkelen in Nijverdal(waar misschien maar een handjevol refo's wonen)oesterschelpje schreef:Hier zie je dat veel mensen smiddags de stad in gaan voor winkelen.....
Er zijn ook mensen die kijken door de ramen om te zien wat andere mensen doen.Gijs83 schreef:Mijn zusje zou wel zeggen(evenals in de vakanties), dan zie ineens refo's winkelen in Nijverdal(waar misschien maar een handjevol refo's wonen)oesterschelpje schreef:Hier zie je dat veel mensen smiddags de stad in gaan voor winkelen.....
Verder wordt dat behoorlijk carnaval gevierd, terwijl de Roomse gemeenschap daar meer heel klein is.-DIA- schreef:gertje schreef:Wij hebben smiddags en savonds kerk..Mara schreef:Hier werken veel mensen smorgens.gertje schreef:Ik denk hetzelde wat anderen doen die smorgens geen kerk hebben
Wat doe jij smorgens?
Krijg soms het gevoel bij sommige topics dat het gaat om te discusieren om te discusieren(waarvan dit er 1 is, en nee ik weet het, hoef niet te lezen en te reageren, maar kon het niet laten)
In het dorp waar ik geboren ben werd vroeger echt nog Biddag gehouden. Een dag van afzondering. Het is nu bijna geheel onkerkelijk, en de tijden dat men de kerk bezoekt zijn voornamelijk met kerst en af en toe een huwelijksbevesiting. Maar dat is de laastste tijd ook fors teruggelopen. Veel kinderen groeien er op als heidenen, ongedoopt.
Ik zie een positieve ontwikkeling in de GG in Deventer, daar hadden ze eerst op dinsdagavond alleen een bid- of dankstond, morgen heb ze er een 'hele' biddag!
Mijn man neemt altijd vrij op bid/dankdagen, maar wij gaan bijv. morgenmiddag iets heel anders doen, we hebben tussen half 12 en half 8 "vrij", het is een "gewone" doordeweekse dag, en wij zien er geen kwaad in om iets heel anders te gaan doen 's middags.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wij hebben 's avonds een dienst waar ik naartoe ga. Overdag moet ik gewoon arbeiden voor het gewas 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wij hebben 's morgens dienst. Voorheen waren de scholen ook dicht en konden de kinderen naar de kerk. Voor hen was dan ook speciale aandacht in de ochtenddienst.
Helaas is dat er nu af. Als de ouders willen kunnen ze de kinderen wel thuishouden van school. Ze krijgen daar toestemming voor.
Verder is er 's avonds dienst.
En invulling van de dag?
Gewoon met elkaar, gezellig in en rond het huis.
Helaas is dat er nu af. Als de ouders willen kunnen ze de kinderen wel thuishouden van school. Ze krijgen daar toestemming voor.
Verder is er 's avonds dienst.
En invulling van de dag?
Gewoon met elkaar, gezellig in en rond het huis.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!