CGO

Mariavt

Re: CGO

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:
Willem schreef:
MarthaMartha schreef:Ik snap de kramp in het reageren niet zo goed....
Er zijn ook helemaal geen krampjes hoor. Het is alleen goed om de lezer te wijzen op de ligging van de posters die tot dusver nogal kritische geluiden hebben laten horen. Dit zijn nl. vroegere GG'mers die HHK'ers zijn geworden. Dat is bij de beoordeling van een GG cursus waarbij typeringen worden gebruikt als "variant", "specifieke visie", "mee kan leven" en "niet overal mee eens zijn" m.i. wel noodzakelijk om qualificatie's op hun merites te kunnen waarderen.
En we zullen er toch wel met elkaar over eens zijn dat we de lezers zo eerlijk mogelijk willen informeren?
Ik snap, als HHK'er die kramp richting GG ook totaal niet.
Alsof de GG met hun cursussen alle reformatorischen willen brainwashen.

Jammer.
Is zo'n cursus duur? 'k Denk dat ik het misschien ook wel ga doen, lijkt me wel erg nuttig, kan mijn brain ook gewashed worden..... Want ik ben van geen enkele kerk lid, wat nu?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mariavt schreef:
jvdg schreef:
Willem schreef:
MarthaMartha schreef:Ik snap de kramp in het reageren niet zo goed....
Er zijn ook helemaal geen krampjes hoor. Het is alleen goed om de lezer te wijzen op de ligging van de posters die tot dusver nogal kritische geluiden hebben laten horen. Dit zijn nl. vroegere GG'mers die HHK'ers zijn geworden. Dat is bij de beoordeling van een GG cursus waarbij typeringen worden gebruikt als "variant", "specifieke visie", "mee kan leven" en "niet overal mee eens zijn" m.i. wel noodzakelijk om qualificatie's op hun merites te kunnen waarderen.
En we zullen er toch wel met elkaar over eens zijn dat we de lezers zo eerlijk mogelijk willen informeren?
Ik snap, als HHK'er die kramp richting GG ook totaal niet.
Alsof de GG met hun cursussen alle reformatorischen willen brainwashen.

Jammer.
Is zo'n cursus duur? 'k Denk dat ik het misschien ook wel ga doen, lijkt me wel erg nuttig, kan mijn brain ook gewashed worden..... Want ik ben van geen enkele kerk lid, wat nu?
www.cgo.nu.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is deze cursus niet min of meer voortgekomen uit de Schriftelijke cursus die dhr. P. Kuyt in de jaren '70 begon?
Deze cursus heb ik voor een deel gevolgd, maar door omstandigheden niet afgemaakt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

Ik denk trouwens dat de CGO cursussen de beste zijn. Qua diepgang gaan ze ver boven de cursussen Theologische Vorming uit, zoals die in de PKN, HHK en CGK gegeven worden. Wat natuurlijk wel betekend dat het ook wat meer inzet vraagt van de studenten. Maar voor wie wat leren wil, is de CGO cursus zeer aan te bevelen.

Ik raadt met een gerust hart iedereen de CGO cursussen aan. Ook niet GG-ers. Als zij in staat zijn negatieve opmerkingen over hun kerkverband en sommige punten uit hun kerkverband (bepaalde verbondsleer, visie op beloften en visie op algemene genade) te negeren, zijn de CGO cursussen het beste wat op het gebied van theologische vorming voor gewone gemeenteleden beschikbaar is.

Uiteraard is zelfstudie ook een optie. Voor dogmatiek kan ik iedereen het boek: ds. R. van Kooten, Aan Zijn voeten aanraden. In heel toegankelijke taal worden daarin de hoofdpunten van de gereformeerde leer uitgelegd op gedegen niveau.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:Ik denk trouwens dat de CGO cursussen de beste zijn. Qua diepgang gaan ze ver boven de cursussen Theologische Vorming uit, zoals die in de PKN, HHK en CGK gegeven worden. Wat natuurlijk wel betekend dat het ook wat meer inzet vraagt van de studenten. Maar voor wie wat leren wil, is de CGO cursus zeer aan te bevelen.

Ik raadt met een gerust hart iedereen de CGO cursussen aan. Ook niet GG-ers. Als zij in staat zijn negatieve opmerkingen over hun kerkverband en sommige punten uit hun kerkverband (bepaalde verbondsleer, visie op beloften en visie op algemene genade) te negeren, zijn de CGO cursussen het beste wat op het gebied van theologische vorming voor gewone gemeenteleden beschikbaar is.

Uiteraard is zelfstudie ook een optie. Voor dogmatiek kan ik iedereen het boek: ds. R. van Kooten, Aan Zijn voeten aanraden. In heel toegankelijke taal worden daarin de hoofdpunten van de gereformeerde leer uitgelegd op gedegen niveau.
Die visie kun je niet negeren, want dat levert een onvoldoende op.
Theodorus

Bericht door Theodorus »

Dank voor al jullie reacties! Ik heb een prima indruk gekregen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
memento schreef:Ik denk trouwens dat de CGO cursussen de beste zijn. Qua diepgang gaan ze ver boven de cursussen Theologische Vorming uit, zoals die in de PKN, HHK en CGK gegeven worden. Wat natuurlijk wel betekend dat het ook wat meer inzet vraagt van de studenten. Maar voor wie wat leren wil, is de CGO cursus zeer aan te bevelen.

Oef... :bobo
Blij dat ik daar nooit aan begonnen ben.
~~Soli Deo Gloria~~
Willem

Bericht door Willem »

refo schreef:Die visie kun je niet negeren, want dat levert een onvoldoende op.
Die smoes heb ik vroeger - toen ik een jaar of 14 was - ook wel gebruikt :slurp De onvoldoende is het logische gevolg van de oogkleppen van de docent. Niet van onze kennis! Wat denken ze wel! :nananere
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:

Je volgt toch een cursus om wat te leren? Niet om een voldoende te halen?
refo

Bericht door refo »

:bobo
refo

Bericht door refo »

Voor een oplettend gemeentelid leveren de A en B cursussen niet zoveel nieuws op.
En met oplettend bedoel ik dat hij of zij
1) Is opgevoed met de kinderbijbel van Vreugdenhil (voor zowel het verhaal als de toepassingen)
2) op catechisatie meelevend was
en
3) naast preken ook regelmatig dogmatische schrijfsels leest.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Voor een oplettend gemeentelid leveren de A en B cursussen niet zoveel nieuws op.
1) Is opgevoed met de kinderbijbel van Vreugdenhil (voor zowel het verhaal als de toepassingen)
en
Ik denk dat dit te kort door de bocht is. Genoeg mensen die aan die 3 (of iig aan de eerste 2) voorwaarden voldoen, die de CGO A en B wel degelijk als leerzaam ervaren hebben.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:Voor een oplettend gemeentelid leveren de A en B cursussen niet zoveel nieuws op.
en
wat voor jou geldt hoeft niet voor iedereen te gelden....
Willem

Bericht door Willem »

en

Vandaar die onvoldoende natuurlijk.......
:nananere
vlinder

Bericht door vlinder »

caprice schreef:
vlinder schreef:Zelf CGO A gedaan. Het is m.i. niet iets wat je even "erbij" doet. Als je eraan begint moet je er tijd voor vrij maken.
Het ligt er maar net aan hoe je voorkennis is. Over het algemeen is minimaal de helft of meer al gesneden koek.
Dat heb ik niet zo ervaren. Van mij werd in de groep gezegd dat ik redelijk onderlegd was en veel wist, maar toch heb ik veel moeten leren. Met name Bijbelkunde vond ik erg leerzaam. Grote toetsen over grote hoeveelheden stof. Daarnaast moesten we 3 keer een verslag inleveren. Eén van de Mormonen, één van een preek (2-A4-tjes) en de andere zou ik even moeten nazoeken, dat weet ik even niet meer. Erg leerzaam, maar ook al heb je de kennis paraat, een verslag ben je toch wel even mee bezig. Dit komt naast je andere huiswerk.
Ik ben het dan ook absoluut niet met je eens. Een gedeelte weet je wel, zeker als je bent opgevoed met namen en feiten, maar heel veel weet je gewoon ook nog niet. Gebruiken uit de Bijbel zoals die in Ruth genoemd worden bijvoorbeeld over de schoen aan de ander geven en nog veel meer van die voorbeelden. Dat is niet echt dagelijkse kost.
Wie de ijveraar op Baál Peor was, hoe oud Sara was toen ze stierf. Welke moeders de zonen van Jakob hadden. En dan niet de verdeling van Rachel en Lea, maar ook de verdeling van Bilha en Zilla, opgenoemd naar leeftijd. Dat soort dingen hebben maar weinig mensen paraat.
Je hebt gelijk dat het aan je voorkennis ligt, maar je hebt ongelijk als je zegt dat de MINIMAAL DE HELFT gesneden koek is. Als je dat uit ervaring zegt is het jammer dat je zo'n docent hebt gehad. Bij ons haalden ze er dan heel wat meer uit.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie