Gerechtvaardigd uit het geloof, niet uit de werkzaamheden

learsi

Re: Gerechtvaardigd uit het geloof, niet uit de werkzaamhede

Bericht door learsi »

Johann Gottfried Walther schreef:Zondag hoorde ik een preek van Ds. J.W. Kersten hieronder een stuk uit die preek:

"Wij dan gerechtvaardigd zijnde, uit het geloof (door het geloof) daar heb je het middel, gerechtvaardigd door het geloof, dat staat tegenover, gerechtvaardigd door de werken. Geloof en werken. Sluiten elkaar uit. Dus we worden gerechtvaardigd door of uit het geloof. Geloof wat is dat voor ding? Ge moet onderscheid maken tussen het geloof en tussen de werkzaamheden van het geloof.

Want als je het over de werkzaamheden van het geloof hebt: het hongeren, dorsten, begeren, het uitzien, het toevlucht nemen, dat zijn ook werken, dus die moeten hier juist buiten gehouden worden. Door het geloof gerechtvaardigd, niet door de werkzaamheden van het geloof, nee door het geloof zelf, als instrument. Wij worden met Christus niet verenigd als we tot Hem uitgaan, en als we de toevlucht tot Hem nemen. Wel nee?! Dat is een vrucht ervan?!

Dus wij worden gerechtvaardigd uit het geloof, en dan moeten we geloof, apart nemen, niet in zijn werkingen en in zijn daden, en in zijn uitgangen, nee juist niet, want dan kom je weer in de werken. Al zijn het goede werken, maar ook de goede werken worden hier afgesneden, en ook de evangelische werken. Zalig worden uit souvereine genade ! En gerechtvaardigd worden als goddeloze. Om de verdienste van Christus. Door het geloof.

Nu....wanneer krijgen wij dan het geloof? In de wedergeboorte. We zeiden zoëven dat in de wedergeboorte de zondaar met Christus verenigd word door Het Geloof. In de wedergeboorte, geeft God de Heilige Geest, dat wonderlijke instrument wat wij het geloof noemen. En dat is een hand, en vanaf dat ogenblik krijgt die zondaar, deel aan Christus en aan al Zijn weldaden. Voorwerpelijke eer ! Vanaf dat ogenblik is hij in in Christus voor God rechtvaardig. En is hij in Christus geheiligd, en hij is in Christus een erfgenaam van het eeuwige leven. Zalig door het geloof.

Dat geloof is geen daad. Ons oog is geen daad, maar het zien wel. Als ik zie, dan oefent mijn oog een daad van zien. Maar het oog zelf is geen daad. Dat is een instrument om te zien. Het oog krijgt zijn bestemming in het zien. De bestemming van mijn oog ligt in de natuur in zien. Daar heb ik het oog voor gekregen. Zo is het ook met het geloof. De bestemming van het geloof ligt in de werkzaamheden des geloofs. Maar de werkzaamheid zelf, rechtvaardigt ons niet.
Nee het geloof rechtvaardigt ons.

En juist uit die gemeenschap met Christus, vloeien de oefeningen voort. In de oefeningen van het geloof wordt ik niet gerechtvaardigd, zoals men altid heeft beweerd. Geloof het niet, het geloof rechtvaardigt, gerechtvaardigd uit het geloof en juist omdat ik met Christus verenigd ben komen er de werkzaamheden. Niet eerst de werkzaamheden en dan in het toevlucht nemen en het aannemen Christus, nu wordt ik gerechtvaardigd. Wel nee ! Net andersom. Omdat ik in Christus gerechtvaardigd ben, gaat het geloof zich oefenen. "
Over welke tekst ging de preek?

b.v.d. Learsi
Plaats reactie