Ander schreef:Desiree schreef:oké, dan is de pb voor de rest.
Het denken van Willem is een logisch gevolg van de cultuur. Het denken van Jolanda is een logisch gevolg van het stappen uit die cultuur naar de andere. De ene cultuur hoeft niet slechter te zijn dan de andere cultuur. De ene uitleg zonder bevinding hoeft niet slechter te zijn dan de met bevinding bijv. bij de Herders. Mogelijk vullen ze zelfs elkaar aan... en worden andere dingen duidelijk. Dan wordt het waardevol en vinden en leren we
(van) elkaar...
Jezus kwam als een dienstknecht, die de voeten waste omdat niemand dat wilde. Als we een hoogmoedige bekeerde zijn, zijn we niet vruchtbaar, is de ander door genade alleen uitnemender geacht dan jezelf, dan lijkt je in een klein beetje op Christus. Dat wil de Heere ook, dat staat in de Bijbel.
Ik denk dat we moeten accepteren dat er verschillend wordt gedacht en uitgelegd. En dat we elkaar moeten proberen te vinden aan de voet de kribbe. Uiteindelijk is het rust.. hoe de herders ook komen en wat ze ook dachten, en wie ze ook waren. Ze stonden stil bij de kribbe. Zoals Simeon zei: nu laat gij Heere uw dienstknecht gaan in vrede. Nu! Rust..... eindelijk rust. Want Jezus is gekomen, het Licht is ontstoken, zo mooi, zo schoon..... Nu komt alles goed! Het is echt waar... Gods belofte is uitgekomen. Wat een feest.. voor al de volken.. kan het heerlijker?
Tja, maar als ik nu helemaal niet mee kan komen in de gedachtegang, ook zoals jij het beschrijft dan wordt het wel lastig om iets te accepteren. Jij benadrukt de woorden
'al de volken'. Ik denk dat je de woorden uit Lukas 2 aanhaalt:
die al den volke wezen zal. De kantt. bij die woorden zeggen: nl. Gods volk. Dan wordt het toch wat anders dan wat jij hier schrijft. Of ik begrijp je verkeerd.
Maar Ander,
Op basis waarvan volg je hier enkel de kanttekenaren en zou je niet Thomas Boston volgen? Jij zit toch in de GG of GGinNed? Jullie steunen qua verbondsleer toch erg op de puriteinen? Misschien een goede reden om dat hier ook te doen:
Vraag: Maar hoe kan ik, een arme zondaar die van nature onder de vloek ligt, geloven dat Christus mijn Zaligmaker is en dat Zijn gerechtigheid en het eeuwige leven de mijne zijn?
Antwoord:
U mag het vast geloven, want u hebt in het heilige Evangelie het woord en het getuigenis van de eeuwige God. Wat is het Evangelie waarvan de apostelen, die in Gods Naam gezonden waren, getuigen moesten? De apostel Johannes verklaart het: "Wij getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld", 1 Joh. 4: 14. Is Jezus Christus dan niet alleen al krachtens ambt de Zaligmaker van de wereld, wat Hij verder ook uiteindelijk moge zijn? En als Hij dat is en u iemand bent uit die wereld van de mensheid, is Hij dan niet uw Zaligmaker? Waarom wilt u dit dan niet geloven? God gaf de zon aan de hemel om een licht te zijn voor de wereld en bent u dan niet van mening dat u een recht hebt op het licht van de zon, evenals de rest van de mensheid? En gebruikt u het zonlicht daarom niet om erbij te kunnen werken of lezen, als uw licht vanwege Gods vrije gift? Zo is Jezus Christus ook het Licht van de wereld, Joh. 8: 12 en is Hij gegeven tot een Licht voor de heidenen, Jesaja 49: 6 . Het geloof. stemt met Hem in door te zeggen: "De HEERE is mijn Licht en mijn Heil", Psalm 27: 1. Welnu, u bent een lid van deze gezelschappen, namelijk van de wereld en van de heidenen en daarom is Hij uw Licht, dat wil zeggen: daarom is Hij u tot een Licht gegeven.
In 'Over het genadeverbond', Hoofdstuk 6: de manier waarop zondaren persoonlijk en zaligmakend in het Genadeverbond gebracht worden, Het geloof in ons recht op Christus.