Pagina 20 van 28

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:04
door wim
Tsjonge, iedereen heeft het altijd verkeerd gehad.

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:07
door Christiaan
wim schreef:Tsjonge, iedereen heeft het altijd verkeerd gehad.
Wie is iedereen??
En ik ben gewoon niet vol gepropt met de heersende opvatting van een paar organisten die het nog beter danken te weten.
Ik spreek uit ervaring, niet als door/geef-luik

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:18
door Mister
Christiaan schreef:
wim schreef:Tsjonge, iedereen heeft het altijd verkeerd gehad.
Wie is iedereen??
En ik ben gewoon niet vol gepropt met de heersende opvatting van een paar organisten die het nog beter danken te weten.
Ik spreek uit ervaring, niet als door/geef-luik
Wil je dan graag mijn vraag beantwoorden dan nu?

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:22
door Hendrikus
Christiaan schreef:In de franse barok muziek staat aan het begin van elk stuk c gesteept.
Van elk stuk? Wat saai...

Maarre...
Hier staat gewoon 4/4
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

En dit is ook wel spannend als je het speelt op kwartnoot = 60
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

En hier staat 2, kennelijk 2/4
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:23
door Klavier
Christiaan schreef: Tewgenwoordig is men door hgeschoten in tempo ideeën en daar zijn meerder bronnen voor Widor zei 50 jaar geleden al dat men b.v. het vioolconcert van Mendelssohn te snel speelde.
Tegenwoordig spelen vele nog veel sneller.
In de franse barok muziek staat aan het begin van elk stuk c gesteept. Geen tempoaanduiding wil echt niet zeggen dat je het langzaam moet spelen dat is pas vreemd.
Diskussie over feitelijkheden kan m.i. alleen voorzien van AANTOONBARE feiten, niet enkel op basis van smaak en subjectieve ervaring en weleens ergens iets gehoord hebben (misschien had je toen wel oorpijn :mrgreen: ).
Feiten worden door bronnen weergegeven en door wetenschappers naar boven gehaald.
En het is voor amateurs als ik nog eens rustig na te pluizen en vooral interessant om te vernemen.

Inhoudelijk lijken we hier niet verder te komen.
Even een afleidingspoging om de het onderwerp zelf eens te nuanceren. Mijns inziens is het hele onderwerp geen gekibbel waard. Er zijn nog zoveel leuke dingen om met elkaar over van gedachen te wisselen.

Muziek is vooral een stuk smaak en emotie. Vanuit deze algemeenheid kunnen je ook los van alle bronnen stellen dat de smaak en emotie zich ontwikkeld heeft door de loop van de eeuwen heen. Een vluchtige maatschappij waarin alles snel gaat zou best een niet authentiek tempo bij het spelen van oude muziek op kunnen leveren.

Maar omdat bronnen nergens een keiharde relatie tussen de absolute eenheid tijd en de relatieve eenheid nootwaarde schijnen vast te leggen, houd ik het persoonlijk het lieft bij de smaak en emotie van het heden als uitgangspunt voor de muziek van nu.
Laten we vooral muziek maken zoals we het nu mooi vinden en daar vrolijk van worden. Niet onszelf gek maken dat het vroeger anders was en kennelijk beter en boos worden als anderen dat niet zo zien :cry: .
Kan best waar zijn dat het vroeger allemaal beter was, maar wij leven nu, we denken nu anders en onze emotionele ervaring zal bij de meest authentieke uitvoeringspraktijk met het meest originele temo nooit dezelfde zijn als de muziekliefhebber van toen.

Stelling: Ritme en tempo van vroeger leveren nooit meer dezelfde emotionele lading op als vroeger, hoe authentiek je ook te werk gaat.

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:28
door Christiaan
Klavier schreef:
Christiaan schreef: Tewgenwoordig is men door hgeschoten in tempo ideeën en daar zijn meerder bronnen voor Widor zei 50 jaar geleden al dat men b.v. het vioolconcert van Mendelssohn te snel speelde.
Tegenwoordig spelen vele nog veel sneller.
In de franse barok muziek staat aan het begin van elk stuk c gesteept. Geen tempoaanduiding wil echt niet zeggen dat je het langzaam moet spelen dat is pas vreemd.
Diskussie over feitelijkheden kan m.i. alleen voorzien van AANTOONBARE feiten, niet enkel op basis van smaak en subjectieve ervaring en weleens ergens iets gehoord hebben (misschien had je toen wel oorpijn :mrgreen: ).
Feiten worden door bronnen weergegeven en door wetenschappers naar boven gehaald.
En het is voor amateurs als ik nog eens rustig na te pluizen en vooral interessant om te vernemen.

Inhoudelijk lijken we hier niet verder te komen.
Even een afleidingspoging om de het onderwerp zelf eens te nuanceren. Mijns inziens is het hele onderwerp geen gekibbel waard. Er zijn nog zoveel leuke dingen om met elkaar over van gedachen te wisselen.

Muziek is vooral een stuk smaak en emotie. Vanuit deze algemeenheid kunnen je ook los van alle bronnen stellen dat de smaak en emotie zich ontwikkeld heeft door de loop van de eeuwen heen. Een vluchtige maatschappij waarin alles snel gaat zou best een niet authentiek tempo bij het spelen van oude muziek op kunnen leveren.

Maar omdat bronnen nergens een keiharde relatie tussen de absolute eenheid tijd en de relatieve eenheid nootwaarde schijnen vast te leggen, houd ik het persoonlijk het lieft bij de smaak en emotie van het heden als uitgangspunt voor de muziek van nu.
Laten we vooral muziek maken zoals we het nu mooi vinden en daar vrolijk van worden. Niet onszelf gek maken dat het vroeger anders was en kennelijk beter en boos worden als anderen dat niet zo zien :cry: .
Kan best waar zijn dat het vroeger allemaal beter was, maar wij leven nu, we denken nu anders en onze emotionele ervaring zal bij de meest authentieke uitvoeringspraktijk met het meest originele temo nooit dezelfde zijn als de muziekliefhebber van toen.

Stelling: Ritme en tempo van vroeger leveren nooit meer dezelfde emotionele lading op als vroeger, hoe authentiek je ook te werk gaat.
Mijn idee, wordt weer bevestigd was ik maar in de 17de eeuw geboren. Men was toen in ieder geval serieuzer en luisterde naar hen die kennis van zaken hadden.

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:33
door Tiberius
Christiaan schreef:Mijn idee, wordt weer bevestigd was ik maar in de 17de eeuw geboren. Men was toen in ieder geval serieuzer en luisterde naar hen die kennis van zaken hadden.
Dat doen wij ook hoor. Met open mond.

Alleen had men toen nog geen internetfora.

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:37
door Christiaan
Tiberius schreef:
Christiaan schreef:Mijn idee, wordt weer bevestigd was ik maar in de 17de eeuw geboren. Men was toen in ieder geval serieuzer en luisterde naar hen die kennis van zaken hadden.
Dat doen wij ook hoor. Met open mond.

Alleen had men toen nog geen internetfora.
Nou, nou,
waar blijkt dat uit??

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:40
door wim
Christiaan schreef:
wim schreef:Tsjonge, iedereen heeft het altijd verkeerd gehad.
Wie is iedereen??
Nou laat ik zeggen dat ik jouw theorie nog nooit ben tegengekomen. Maar ja, wie ben ik....

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:43
door Tiberius
Christiaan schreef:
Tiberius schreef:
Christiaan schreef:Mijn idee, wordt weer bevestigd was ik maar in de 17de eeuw geboren. Men was toen in ieder geval serieuzer en luisterde naar hen die kennis van zaken hadden.
Dat doen wij ook hoor. Met open mond.

Alleen had men toen nog geen internetfora.
Nou, nou,
waar blijkt dat uit??
Er zijn momenteel zo'n 40 mensen op het forum (geregistreerd, verborgen, gasten). Slechts 2 of 3 spreken je tegen. De rest luistert gewillig.

Of bedoel je dat niet?

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:44
door Tamarinde
Christiaan schreef: Nou, nou,
waar blijkt dat uit??
Anders was deze discussie allang gesloten geweest maar we wachten met spanning op verdere verhandelingen van jouw kant.

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:45
door wim
Christiaan schreef:Mijn idee, wordt weer bevestigd was ik maar in de 17de eeuw geboren. Men was toen in ieder geval serieuzer en luisterde naar hen die kennis van zaken hadden.
Ik wil best luisteren. Er komen veel zaken aan de orde, maar de kennis kan ik niet ontdekken. Ik wil zelfs geloven dat het precies zo is als je zegt. Maar het lukt je niet echt om aan te tonen dat dit het geval moet zijn. Vooralsnog blijf ik dan gewoon maar geloven in wat de theorieboekjes mij aandragen.

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:45
door Christiaan
wim schreef:
Christiaan schreef:
wim schreef:Tsjonge, iedereen heeft het altijd verkeerd gehad.
Wie is iedereen??
Nou laat ik zeggen dat ik jouw theorie nog nooit ben tegengekomen. Maar ja, wie ben ik....
Wie kende de theorieën van Albert Einstein, Isaak Newton ect.
Niet dat ik hen met mij wil vergelijken.
Maar waarom zou de gene die niet met de heersende opvattingen mee gaat het per definitie fout hebben. Ik vindt overgens mij idee een zeer aanvaardbaar, en er zijn meerdere die voor muziek van Bach zelf bij geen tempoaanduiding 60 MM aanhouden. 60 kwartnoten per minuut.

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:52
door limosa
post ff een MP3-tje hiero jongens, dat de simpele zielen het ook kenne snappen waar het nou om gaat

Geplaatst: 04 sep 2006, 14:56
door Tamarinde
Christiaan schreef:
Wie kende de theorieën van Albert Einstein, Isaak Newton ect.
Niet dat ik hen met mij wil vergelijken.
Wordt het dan geen tijd dat je je eens voorstelt aan dit clubje onwetenden? :?: