Adrianus schreef:Beetje vreemde discussie hiero. Klavier startte een discussie over een teer onderwerp dat op dit forum en ook op het OSW-forum al vele malen is besproken. Inmiddels is een wat grimmige discussie gaande over (vermeende) oordelen over iemands geloof.
Ik denk dat het niet nodig is deze zaken op de persoon te spelen. Meer in het algemeen kun je wel zeggen dat er binnen de werkelijke doelgroep van dit forum vanouds overeenstemming over bestaat dat het ware geloof gepaard gaat met een bevinding zoals die onder ons bekend mag worden verondersteld en een bepaalde levensopenbaring. Het is evident dat sommigen op dit forum dat heel anders zien, niet alleen theologisch, maar ook voor de eigen levenspraktijk. En daar zit spanning wanneer min of meer wordt geëist iedereen die zich hier - ongeacht de verdere opvattingen - als gelovige uitgeeft, ook zo te beschouwen.
Laten we mensen als Afgewezen niet op deze manier in een hoek drijven. De leer van de (nadere) reformatie sluit minder mensen in dan Protestant-Christelijk Nederland breed is. Wie daar niet mee kan leven bevindt zich op het verkeerde forum. En nou niet gaan roepen dat ik mensen wil uitsluiten van dit forum, want getolereerde buitenstaanders roep ik hiermee slechts in alle vriendelijkheid op tot bescheidendheid. Dat zij mogelijk niet als ware gelovigen worden gezien is inherent aan de theologie binnen de werkelijke doelgroep van refoforum.
Ik begreep de posting van Lassie niet zo erg goed, maar nu begrijp ik dat ik de postings in verkeerde volgorde lees.
@ Adrianus, wees niet bezorgt dat ik jouw posting aangrijp om in dit draadje mijn mening te ventileren, ik wilde eerst een posting van Kislev aangrijpen maar die is inmiddels al weer verouderd.
@ iedereen: een geruststelling, ik behoor volop tot de doelgroep van RF [of is dit juist geen geruststelling voor sommigen

]
Afgelopen zondag werd er bij ons in de gemeente een preek gelezen waarin de predikant een klacht uitte die ook hier wel wordt geuit, hetzij misschien in andere bewoordingen, maar wel met dezelfde betekenis, nl dat er zo weinig van 'het oude volk' meer wordt gevonden. In eerste instantie zou ik de predikant op zijn verantwoording moeten wijzen en hem vragen "of dat ook niet te maken heeft met met zijn preken". Als er alleen maar 'bevindelijk' over het volk van God wordt gepreekt en niet over God zelf, ja dan kan je zoiets verwachten. Bovendien, waren dat 'oude volk' ook maar gewone mensen met goede en verkeerde neigingen/karaktertrekken, die nu in boekjes en blaadjes min of meer worden verheerlijkt. Ik mag mij 'gelukkig' prijzen nog via mijn ouders verhalen over dat oude volk te hebben gehoord die dat ondubbelzinnig aangeven. Daar is verder ook niks mis mee. Maar ik denk dat het probleem dieper zit. Ik voel hetzelf ook aan de 'lijve'. Het gaat namelijk hoe wij het geloof beleven, uitdragen o.i.d. Bij de zich 'in de hoek gedrukte doelgroep' van dit forum wordt de geloofsbeleving van pak'em beet zo'n 50-60 [e.v.] jaar terug als normatief beschouwd. Als je als hedendaagse gelovige jouw geloofsbeleving in iets andere woorden uitdraagd als het 'oude volk' wordt je afgeschreven ook al betekenen jouw woorden precies hetzelfde. Dit is m.i. de grootste malaise in de doelgroep van RF. Niets is zo moeilijk als op een discussie forum iemands geloof te beoordelen. Dit is voor ons mensen normaal gesproken al onmogelijk [denk aan de gelijkenis van het onkruid tussen de tarwe] laat staan op zoiets al het forum. Laten we daar voorzichtig mee zijn. Ook deze woorden zullen meegewogen worden in het eindoordeel, misschien nog zwaarder dan ander hier gebezigde woorden. Denk ook hier weer aan de woorden van onze Heere, Jezus Christus, uit Mattheüs 18:6. Je moet iemand persoonlijk kennen om zijn of haar geloof te kunnen beoordelen en dan nog kunnen we ons vergissen als we een bepaald tijdsperk als normatief beschouwen.
Wat ik eigenlijk met een omhaal van woorden duidelijk wil maken is, dat in de tweeduizend jaar dat het Christelijke geloof bestaat er vele uitingen van geloofsbeleving geweest zijn en geen van die allen als normatief beschouwd kunnen worden als alleen datgene wat beschreven wordt in Gods Woord. Iedere tijd heeft zijn eigen geloofsbeleving die getoets moet worden aan de Bijbel en niet aan deze of gene persoon of traditie hoe waardenvol deze ook geweest mogen zijn. Hierbij refereer ik b.v. aan de N[adere] R[eformatie]. In de NR die zo'n 150 jaar heeft geduurd, verschilde de geloofsbeleving het begin ook met die van het eind. Toch worden de mensen daarom niet verketterd. Laten we ook op dit forum iedereen in zijn/haar waarde laten. Discussie mogen op het scherp van de snede worden uitgevochten maar daarbij moet het ook mogelijk zijn om niemand te kwetsen.
Het is voor mij ook de gemakkkelijkste weg om dmv het lezen van boeken e.d. de bewoordingen eigen te maken die men gewoon was in het begin van de 20e eeuw [de zgn tale kanaäns]. Wordt ik ook als gelovige beschouwd, maar ben ik daarmee minder of meer gelovig dan nu?
p.s. dit rolde zomaar diep in de nacht uit mijn gedachten.