Leggings

huisman

Re: Leggings

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef: En... als we dan eens de tijdgeest noemen?
De enige geest die ik wens te kennen is de Geest Gods.
En aangezien die zich bezig houd met zielenheil en niet met futiliteiten laat ik het wat betreft dit infantiele onderwerp hierbij.
Vriendelijk gegroet Dia, goed te zien dat u nog steeds actief bent en ik hoop u weer eens in een wat meer noemenswaardiger topic te woord te kunnen treden.
Toch een algemene vraag. Als wij in de boeken van Mozes tot in detail ( futiliteiten?) de opdrachten zien hoe de HEERE gediend wilde worden is het dan niet te makkelijk om alle discussies plat te slaan met het argument: “ Het gaat om je zieleheil” ?
M.a.w. de HEERE wil gediend worden in overeenstemming met Zijn bevelen. Dan is het van groot belang om die bevelen in de Schrift te onderzoeken.

Nogmaals ik doel nu niet specifiek op kleding of iets dergelijks maar in het algemeen. Reden dat ik dit vraag is dat ik het ook in onze gezindte steeds meer tegenkom dat men vindt dat iedereen voor zichzelf wel uit kan maken hoe de HEERE te dienen. Men voelt zich daar goed bij en gaat dat blijde rustgevende gevoel houden voor waar geloof.

...........of zijn er meer dwaze maagden dan wij voor mogelijk houden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Isala

Bericht door Isala »

GGotK schreef:
Isala schreef:
Erskinees schreef:Overigens ben ik, zelf geen vrouw, toch wel pro-rokdrager: het geeft iets van herkenning, veiligs, een eigen cultuur en verschil met de wereld. Al zijn dat geen principiële redenen.
Een eerlijke reactie, wat veroordeling naar broekminnende forumsters uitsluit.

Vorig najaar was ik hier op de boerderij druk bezig, toen er een mannetje met een busje vol christelijke boeken het erf op kwam rijden.
Hij was nooit eerder geweest, dus ik kende hem niet en had ook nog nooit van hem gehoord.
Hij opende zijn busje en ik dook er in, en viste tot mijn vreugde een boekje van A.W. Pink (het spreken van de Borg op Golgotha) tussen de boeken vandaan.
Daarop kregen wij een prachtig gesprek van hart tot hart.
Zomaar, hij in zijn zwarte pak en ik in mijn broek.
Beiden mochten we getuigen van het wonder wat de Heere in ons leven had gedaan.
Ik zal het nooit meer vergeten, en ik heb de man nooit weer gezien.
Heb je wel een boek gekocht?
Ja, het boekje van Athur W. Pink: Het spreken van de Borg op Golgotha.
Aanbevelenswaardig! Ik heb het dit jaar in de lijdensweken weer gelezen.
Ik ben blij dat ik die meneer niet kende en ook nooit weer heb gezien. Dan wordt je niet gehinderd door (voor)oordelen.

eilander schreef:Wat ik al eerder zei: als de mensen na een kerkdienst met elkaar bespreken 'hoe ernstig de dominee toch gewaarschuwd heeft tegen de legging' is er iets mis met de preek. En dat is veel ernstiger. Of is dat de duivel die ervoor zorgt dat we niet met elkaar spreken over - of stilletjes onder de indruk zijn van de ernst van het leven buiten de Heere Jezus?
Als er in de preek deze dingen aan de orde komen, reken er dan maar op dat er eentje bezig is dit aangrijpt, om de rest van de preek naar de achtergrond te dringen. Daarom moeten predikanten over/uit het Woord alleen spreken. En daarom moeten de gemeenteleden bidden voor hun predikant, zodat hij zich niet laat verleiden tot zulke uitspraken.
Hora est!
GGotK

Bericht door GGotK »

Hoe en in hoeverre kleden wij ons vreemdelingschap in, zowel in uiterlijke als innerlijke zaken?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:Hoe en in hoeverre kleden wij ons vreemdelingschap in, zowel in uiterlijke als innerlijke zaken?
Er was eens een man die in het zwart ging, door rouw bezweken.
Bezweken... dat is wat!
Om de heerschappij van de vijand. Misschien ontbreekt het ons er wel te veel aan wat we niet wensen: Vijanden.
Daarmee zal de vijandig bejegende vanzelf niet vijandig weder moeten en mogen vergelden. Bij de zogenaamde wraakpsalmen ligt dat anders. Daar is de eer en waarheid van God in het geding. En ook wordt er door deze mensen niet zelf wedervergolden.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dodo

Bericht door Dodo »

GGotK schreef:Hoe en in hoeverre kleden wij ons vreemdelingschap in, zowel in uiterlijke als innerlijke zaken?
Maar zou dat niet vanzelf op moeten komen? Dat je weet je hier geen blijvende stad hebt, maar dat je de toekomende verwacht. En dat je daarom bepaalde keuzes maakt waaruit blijkt dat je een vreemdeling hier beneden bent?
Dus eerst vreemdeling zijn, daarna de keuzes.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

De legging vind ik één van de meest geschikte kledingstukken om sommige lichamelijke oneerbaarheid tegen te gaan.
(~)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:De legging vind ik één van de meest geschikte kledingstukken om sommige lichamelijke oneerbaarheid tegen te gaan.
Na de burka, neem ik aan?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:
JCRyle schreef:Zij die gezift werden als de tarwe door satan werden daar niet in opgebouwd, maar werden er voor gewaarschuwd door de Heere Jezus. Gewaarschuwd omdat ze in groot gevaar verkeerden. Maar tegelijkertijd werden ze gewezen op de voorbede van Christus. (Luk. 22).
Kun je dit een op een leggen met ieder kind van God? Dit gaat over de verloochening van Petrus.
We moeten elke dag strijden tegen de satan de wereld en ons eigen vlees, maar als iemand zegt zijn Redder te kennen is het niet Bijbels om te zeggen twijfel je nooit. Het oude volk had het niet breed ed. Dat gaat argwaan achter. Het oude volk had het immers niet breed?

Ik kan in de Bijbel niets vinden vsn die ingekleurde bekeringsgeschiedenissen, die jaren duurde ed. In de Bijbel is het niet langer dan een moment ok lees nergens van mensen die jaren in het donker leven... die het niet breed hadden God is niet karig... Hij geeft mild en overvloedig... de schuld ligt bij onzelf en is niet een soort van kenmerk
Met 'zij die gezift werden als de tarwe door satan werden daar niet in opgebouwd' wil ik zeggen dat we mensen geen aai over de bol moeten geven als ze alleen maar twijfelen en het is altijd donkerheid en duisternis. Zeker deze tijden zijn er in het geestelijke leven, dat mogen we ook niet ontkennen. Maar in plaats van het opbouwen erin/een aai over de bol geven moet er juist een keer hard op de tafel geslagen worden. De schuld moet bij ons gelegd worden en er moet een ernstige waarschuwing uitgaan om niet op zandgronden te bouwen.
Ik ben het dus met je eens.

Overigens kan je Lukas 22 op ieder gelovige betrekken. Kijk alleen al naar het 'ulieden'. Alleen het voor Petrus laten is arm. De voorbede van Christus is niet alleen gebeden voor Petrus, maar voor iedere gelovige.
GGotK

Bericht door GGotK »

Dodo schreef:
Maar zou dat niet vanzelf op moeten komen? Dat je weet je hier geen blijvende stad hebt, maar dat je de toekomende verwacht. En dat je daarom bepaalde keuzes maakt waaruit blijkt dat je een vreemdeling hier beneden bent?
In het kader van de heiligmaking/dankbaarheid zal een mens zo dicht mogelijk bij God willen leven, ook in uiterlijke zin. En dat zal met vreugde en zonder tegenzin zijn.
Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk en dit zal toch ook in uiterlijke zin openbaar moeten komen. Dit verlangt God ook van ons.

Wat dat betreft kunnen we wel eens een voorbeeld nemen aan de aanhangers van de Islam.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

GGotK schreef:
Dodo schreef:
In het kader van de heiligmaking/dankbaarheid zal een mens zo dicht mogelijk bij God willen leven, ook in uiterlijke zin. En dat zal met vreugde en zonder tegenzin zijn.
Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk en dit zal toch ook in uiterlijke zin openbaar moeten komen. Dit verlangt God ook van ons.

Wat dat betreft kunnen we wel eens een voorbeeld nemen aan de aanhangers van de Islam.
Waarom was de offerdienst in het OT regelmatig een verdriet voor de Heere? Jesaja, Jeremia etc? Omdat het gedaan werd door mensen die krachtens het verbond tot Zijn volk behoorden, maar hun hart was er niet bij. Zij deden het niet uit geloof. Gevolg het had geen waarde. Het was Hem tot verdriet. Het apart gezet zijn maakte hen nog niet tot waar gelovigen.

Je kan gedoopt zijn. Maar als je de heiligmaking bij wijze van spreken voor rechtvaardigmaking gaat zetten, is de heiligmaking geen heiligmaking gewerkt door de Geest. Maar door een mens die ligt in de dood. En dat kan geen heiligmaking zijn. Het wordt dan iets (werk) om voor God te betekenen.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:De legging vind ik één van de meest geschikte kledingstukken om sommige lichamelijke oneerbaarheid tegen te gaan.
Na de burka, neem ik aan?
Ja.
Hoewel ik daar niet voor zal pleiten.
De christelijke wereld kan op dat punt wel veel leren van sommige moslims.
(~)
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Lilian1975 schreef:
GGotK schreef:
Dodo schreef:

Waarom was de offerdienst in het OT regelmatig een verdriet voor de Heere? Jesaja, Jeremia etc? Omdat het gedaan werd door mensen die krachtens het verbond tot Zijn volk behoorden, maar hun hart was er niet bij. Zij deden het niet uit geloof. Gevolg het had geen waarde. Het was Hem tot verdriet. Het apart gezet zijn maakte hen nog niet tot waar gelovigen.

Je kan gedoopt zijn. Maar als je de heiligmaking bij wijze van spreken voor rechtvaardigmaking gaat zetten, is de heiligmaking geen heiligmaking gewerkt door de Geest. Maar door een mens die ligt in de dood. En dat kan geen heiligmaking zijn. Het wordt dan iets (werk) om voor God te betekenen.

Bijv. Jesaja 43 vers 22
22 Doch 67gij hebt Mij niet aangeroepen, o Jakob, 68als gij u tegen Mij vermoeid hebt, o Israël.
67 De Heere wil zeggen, dat zij het met hun vroomheid niet verdiend hadden dat Hij hen verlossen zou, want zij hadden Hem naar behoren niet gediend. Alsof Hij zeide: Het heeft tot Mijn eer en tot Mijn dienst niet gestrekt, dat gij zoveel moeite gedaan hebt, met zovele offeranden te slachten, onderhoudende zeer nauw de ceremoniën der wet; zoveel het uiterlijke aangaat hebt gij dit gedaan, om den sleur te houden zonder geloof, en dienvolgens tegen Mij, dat is, met overtredingen tegen Mij en tot Mijn verdriet. Zie vers 24. Anders: om Mijnentwil. Zie 1 Sam. 15:22. Jes. 1:11. verwijsteksten
68 Of: maar gij zijt Mij moede geweest.

23 69Mij hebt gij niet gebracht 70het kleine vee uwer brandoffers en met uw slachtoffers hebt gij Mij niet geëerd; Ik heb u Mij niet doen dienen met 71spijsoffer en Ik heb u niet vermoeid 72met wierook.
69 Te weten als gij vele offeranden hebt geslacht en alzo scheent Mij te dienen, aangezien het zonder geloof en boetvaardigheid des harten geschied is.
70 Te weten schapen en geiten.
71 Hebr. mincha. Zie Leviticus 2. verwijsteksten
72 Dat is, met veel offeren van u te eisen. Zie Jes. 1:11. Bij de offeranden placht men wierook te gebruiken. Zie Leviticus 2. verwijsteksten

24 Mij hebt gij geen 73kalmoes voor geld gekocht en met het vette uwer slachtoffers hebt gij Mij niet 74gedrenkt; maar gij hebt Mij 75arbeid gemaakt 76met uw zonden, gij hebt Mij vermoeid met uw ongerechtigheden.
73 Dit gebruikte men in het reukwerk. Zie Jer. 6:20. verwijsteksten
74 Of: bevochtigd, dronken gemaakt, dat is, met vreugd en genoegen verheugd en vervuld, als Spr. 5:19. Jer. 31:14. verwijsteksten
75 Of: moeite gemaakt. Hebr. doen dienen, dat is, gij zijt Mij lastig geweest. Zie Jes. 1:14. verwijsteksten
76 Dat is, met uw huichelarij, met onderdrukkinge
GGotK

Bericht door GGotK »

Lilian1975 schreef:
GGotK schreef:
Dodo schreef:
1. In het kader van de heiligmaking/dankbaarheid zal een mens zo dicht mogelijk bij God willen leven, ook in uiterlijke zin. En dat zal met vreugde en zonder tegenzin zijn.
2. Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk en dit zal toch ook in uiterlijke zin openbaar moeten komen. Dit verlangt God ook van ons.

Vreemde redenering.

Voor de duidelijkheid:
1. Wat het stuk betreft de heiligmaking was dit een reactie op Dodo.
2. Daarnaast eist God gewoon van ons, bekeerd of onbekeerd, jong of oud om ook in uiterlijke zin afgezonderd te leven van de wereld. En nee, uiteraard is een afgezonderd leven geen grond voor de zaligheid.
Isala

Bericht door Isala »

GGotK schreef:Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk
Welk volk bedoel je daarmee?
De Joden zijn Gods uitverkoren volk op aarde. Wij behoren tot de heidenvolken, ook al zitten we in de kerk.
Pas als wij tot geloof komen, horen wij bij de geestelijke nakomelingen van Abraham. Niet eerder.
Hora est!
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

GGotK schreef:
Lilian1975 schreef:
GGotK schreef:
Dodo schreef: Maar zou dat niet vanzelf op moeten komen? Dat je weet je hier geen blijvende stad hebt, maar dat je de toekomende verwacht. En dat je daarom bepaalde keuzes maakt waaruit blijkt dat je een vreemdeling hier beneden bent?
1. In het kader van de heiligmaking/dankbaarheid zal een mens zo dicht mogelijk bij God willen leven, ook in uiterlijke zin. En dat zal met vreugde en zonder tegenzin zijn.
2. Maar wij behoren krachtens onze doop van kinds af aan tot een afgezonderd volk en dit zal toch ook in uiterlijke zin openbaar moeten komen. Dit verlangt God ook van ons.

Vreemde redenering.

Voor de duidelijkheid:
1. Wat het stuk betreft de heiligmaking was dit een reactie op Dodo.
2. Daarnaast eist God gewoon van ons, bekeerd of onbekeerd, jong of oud om ook in uiterlijke zin afgezonderd te leven van de wereld. En nee, uiteraard is een afgezonderd leven geen grond voor de zaligheid.
Niet zo vreemd als het lijkt hoor... :)
Want:

Wat wil je bereiken met onbekeerd in uiterlijke zin afgezonderd leven van de wereld
(En dan laten we of het geoorloofd is om een legging te dragen buiten beschouwing.)
M.a.w. Waar in de Schrift lees jij dat onbekeerd de offerdienst, een lust was voor de Heere?
En ben je vreemdeling omdat je in uiterlijke zin bij het volk van God hoort? Staat er dat zij het ware Israel zijn die niet in oprecht geloof met Hem verbonden waren? Of ben je vreemdeling omdat Hij je Borg en Zaligmaker is, en je blijvende stad dus boven is. Je hebt je pinnen van je tent niet meer hier op aarde vast, maar in de Hemel. in Hem.

Lees Romeinen 9 eens.
Plaats reactie