Juist.Terri schreef: ↑Gisteren, 11:13De één zal zich juist herkennen in de manier van beschrijven van @Rijssenaar en de ander meer in de beschrijving die @Posthoorn meestal geeft.Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 11:00Inderdaad. Volgens mij wordt er alleen gereageerd op wat je zegt. Dat Terri daar niet door gesticht wordt is dan jammer, maar het gaat hier wel om wezenlijke zaken.
Ik denk nl. dat het gevaar aanwezig is een geloof dat de krachten der natuur niet te boven gaat, voor een werk van de Heilige Geest te houden.
Dat is op zich natuurlijk oke. Maar het blijven beschrijvingen van wat er ervaren wordt als je mag gaan geloven.
Ik heb te veel vervelende ervaringen met meetlatten. En te vaak lees ik ook hier, dat er vraagtekens gesteld worden. Wellicht ben ik nu ook een keer wat scherp, maar van iedereen hier, die een stukje open legt van z'n innerlijk kan ik wel wat vinden en vraagtekens hebben. En de keurige gepaste zinnen, daar prik ik ook door. Want vaak is er verder weinig liefdevols, barmhartigs te lezen in de posts.
1 Korinthe 13 is het meest ontdekkende hoofdstuk in de Bijbel.
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Een verklaring van deze antwoord:Vrouwke schreef: ↑Gisteren, 19:18 Hellenbroek heeft het bij de vraag “wat is een waar geloof?” over kennis, toestemmen en vertrouwen.
Dat is het enige uit dat hele boekje wat ik zo nog op kan zeggen. Maar ik vind het ook een mooie verwoording.
Dat kan ook gewoon niet zonder hart of hoofd.
En het maakt dát wat we bevinden/ervaren.
Ds. J. Nupoort schreef:
Maar wat zijn nu de geloofsdelen?
Dat zijn er drie.
1. De kennis.
2. De toestemming.
3. Het vertrouwen.
Waarin bestaat de geloofskennis?
Deze bestaat:
1. In een hebbelijk licht, door de Heilige Geest onstoken in het begenadigd gemoed, waardoor de ziel bekwaam is om de inhoud van het Goddelijke getuigenis naar de zin van Christus te verstaan. Dit wordt genoemd: verlichte ogen des verstands (Ef. 1:18).
2. In een werkzame oefening, waardoor de verlichte ziel de voorwerpen die haar door het Goddelijke getuigenis ontdekt zijn, tot voorwerpen van haar beschouwing stelt, om door een ernstig, aandachtig en bidden naspeuren van Gods getuigenis te komen tot een zielzaligende bevatting daarvan, in het Woord genoemd: een aanschouwen van Christus en van de heerlijkheid Gods (Joh. 6:40; 2 Kor. 3:18).
Waarin bestaat de toestemming?
Deze bestaat:
1. In een hebbelijke overreding van het begenadigd gemoed, door de Heilige Geest gewerkt, waardoor het, aangaande de waarheid van het Goddelijke getuigenis ten volle overtuigd, bekwaam is om het als waarachtig aan te nemen. Dit wordt in Gods Woord genoemd: het getuigenis in zichzelf hebben (1 Joh. 5:20).
2. In een dadelijke oefening, waardoor de gelovende ziel, met onderwerping van het verstand des vleses, de waarheid van het Goddelijke getuigenis eerbiedigt en met een geheiligde erkentenis omhelst. Dit wordt in Gods Woord genoemd: een erkentenis der waarheid (2 Tim. 2:255) en de genade Gods in waarheid erkennen (Kol. 1:6).
Waarin bestaat het vertrouwen?
Dat bestaat:
1. In een gemoedszekerheid, door de Heilige Geest in het begenadigde hart gewerkt, waardoor het voor zichzelf ontwijfelbare zekerheid heeft dat het Goddelijke getuigenis, als een getuigenis dat voor haar van het grootste belang is, haar persoonlijk raakt. Dit wordt in Gods Woord genoemd: een vaste grond (Heb. 1:1) en een volle verzekerheid des geloofs (Hebr. 10:22).
2. In een dadelijke werkzaamheid, waardoor de ziel zich het Goddelijke getuigenis, als tot haar gesproken eerbiedig en vrijmoedig toe-eigent, met een ootmoedig en blijmoedig daarop verlaten van zichzelf. Dit wordt in Gods Woord genoemd: een leunen op haar Liefste (Hoogl. 8:5), een steunen op zijn God (Jes. 50:10), een verlaten vanzichzelf op den Heere (Ps. 10:14), en een betrouwen op Hem (Ps. 31:10).
In welke van deze drie delen van het geloof bestaat het eigenlijke en ware wezen van het geloof?
Dat bestaat niet in het een of ander daarvan, maar in die drie dingen tezamen, zodat bij niemand het zaligend geloof is, als niet al deze drie dingen erin gevonden worden; en ook niet een van deze drie dingen bij iemand zijn, tenzij hij dat geloof waarlijk bezit. Dit is duidelijk uit het verband waarin deze drie dingen met elkaar gesteld worden (Ps. 9:12; Jes. 43:10; 2 Kor. 15:1,2; Kol. 1:4-6; enz.).
Is evenwel het enen deel net wezenlijker dan het andere?
Nee. Al deze drie geloofsdelen zijn in het geloof even wezenlijk, aangezien de ontbering van zowel het een als van het ander de ontbering van het gehele geloofswezen insluit.
Oude taal die niet erg makkelijk leest maar toch mooi..!
Zo mooi, dat ik de tekst bewaard heb in m’n “Duizendmaal dank..!” app