Afgewezen schreef:Democritus schreef:Ik heb het idee (maar kan er naast zitten) dat de stap die gemaakt 'dus iets waar hij zelf ook bij was' wordt enkel een logische stap is en verder gaat dan de Bijbel.
Het gaat niet verder dan de Bijbel zelf. En al het andere wat je noemt, is gevolg. Hoe kun je steunen op het volbrachte werk van Christus, als je ogen niet zijn opengegaan voor het Evangelie?
Dit ben ik met je eens. Dat is nu precies wat de wedergeboorte werkt.
Afgewezen schreef: En hoe kunnen je ogen zijn opengegaan voor de heerlijkheid van het Evangelie, zonder dat je dat gemerkt hebt? Ik kan me echt niet voorstellen over welk soort geloof we het dan hebben.
Het is al eerder gezegd: Ik weet dat ik blind was en nu zie.
Ik weet nog goed dat ik regelmatig uit de kerk thuiskwam en dan zei.... hoe kan het dat ik dat niet eerder gezien heb. Bijvoorbeeld de uitspraak: Dat God in Christus
zelf voor je staat in de prediking en dat als je opstaat zonder Hem aangenomen te hebben dat je Christus van wegslingerd in ongeloof. Dat werd werkelijkheid en bracht je in de klem.
Op dat moment merkte ik alleen dat ik dingen zag die ik eerst niet zag.... maar durfde zeker niet te zeggen dat ik wist geborgen te zijn. In mijn beleving ging ik dingen werkelijk begrijpen, je maakte het je eigen. Uiteindelijk leidde dit proces tot een bewust aannemen van Christus.
Maar dit relaas kan ik alleen achteraf weergeven en ik weet dat God mijn ogen opende voor de werkelijkheid van Zijn Woord zodat je er niet meer omheen kon. Ik weet wanneer ik Christus voor het eerst in geloof omhelsde maar het moment dat hij mijn ogen opende weet ik echt niet meer. Ik weet alleen dat in een bepaalde periode zaken steeds duidelijker en duidelijker werden zodat ik niet meer onder Zijn Woord uitkwam.
Gisterenavond had ik het hier met een andere forummer over. Deze herkende bovenstaande ook niet. Zoals de eerste bewuste geloofsdaad. Al pratende kwamen wij tot conclusie dat e.e.a. ook afhangt van je opvoeding en leer waaronder je verkeerd. Maar de uitkomst was gelijk. Namelijk beide wisten tijd en plaats niet maar beiden weten wel dat ze niet zonder Christus kunnen, alleen op Zijn Woord en beloften durven te vertrouwen, dat het Woord en de Geest (door het Woord) getuigen met onze geest.
Laat ik voorop stellen dat hoe ik de zaken beleefd heb dat dit alleen een persoonlijke weergave is en absoluut geen norm. Gods wegen zijn wonderlijk maar de uitkomst is hetzelfde namelijk: God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf en dat alleen door Christus zijn volbrachte. Daarom is Christus mij dierbaar.
Waarom dit persoonlijk relaas: Ik raak er alleen maar meer van overtuigd dat in lijn met Schrift en belijdenis maar ook vanuit pastoraal oogpunt de mensen moeten worden beoordeeld op belijdenis en leven. De mens geen rust gunnen buiten die Christus die zich Zijn Woord openbaart.
Hiermee sluit ik mijn bijdrage aan deze discussie af. Want ik denk dat we niet verder tot elkaar zullen komen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above