Geplaatst: 25 apr 2007, 23:21
Over iemand's eeuwige staat MOGEN WE NOOIT oordelen.
Het enige dat we kunnen oordelen is de werken.
Het enige dat we kunnen oordelen is de werken.
Precies, dat bedoel ik. Ik heb gehoord van mensen die gerust zeggen: Als je tv kijkt ga je naar de hel... Als je een broek draagt ga je naar de hel. Zijn we dan niet weer heel ver weggezonken?refo schreef:Marnix heeft wel gelijk dat het gevaarlijk is de leer boven het geloof te stellen. De reformatie heeft juist weer het in de kerkleer gewikkelde geloof uitgepakt en op de voorgrond gesteld. Door nu in de reformatorische kerken weer een leer op de voorgrond te stellen zijn we wat dat betreft terug bij af.
Gaan we vervolgens op grond van deze leer de medemens beoordelen of zelfs veroordelen dan zijn we zelfs weer bij de Paradijszonde terechtgekomen: als God willen zijn. Want het oordelen komt alleen God toe.
Waarmee bewezen is dat je zelfs met de beste bedoelingen geweldig de fout in kunt gaan.
Waarom is het dan geen geloof? Dat wil ik toch wel weten. In de Bijbel zie ik dat mensen Hem gaan volgen en als Heer erkennen? Misschien kan je het in ieder geval proberen uit te leggen, waarom wat ik geloof noem volgens jou dat niet is.Afgewezen schreef:Marnix, je kunt alles wat ik schrijf, met wat spotachtige opmerkingen ("succes in ieder geval") afdoen, maar dat doet niets af aan de ernst van de situatie.
Ik vrees dat wat jij onder geloof verstaat, geen geloof is. Maar ik weet ook dat ík niet bij machte ben jou daarvan te overtuigen.
Het ga je goed.
Die zaken doen er zeker wel toe.... Het zoeken naar Gods weg en wil. Alleen de vraag is: Zijn die dingen ook zaligmakend... en dus ook: Hangt de zaligheid er van af. Zal iemand die echt in God gelooft en Hem wil volgen, Jezus als Verlosser kent, maar in een gezin met Baptisten is geboren en opgegroeid en als volwassene gedoopt wordt en achter de leer van de volwassendoop de zaligheid daarom mislopen?Afgewezen schreef:Ik lees hier allemaal keurig politiek correcte antwoorden. Echter, ze gaan aan het wezen van de zaak voorbij.
Wanneer je ernstige twijfels hebt over iemands geloofsopvatting, is het niet meer dan logisch dat je dan ook twijfels hebt over iemands geloof zélf. Zou dat niet zo zijn, dan zitten we hier met zijn allen in de ruimte te kletsen over zaken die er in feite niet toe doen. Maar niets is minder waar.
Natuurlijk kan iemands geloof altijd ‘beter’ zijn dat wat hij belijdt, vandaar ook mijn voorzichtigheid en ‘omtrekkende bewegingen’. Dat neemt niet weg dat ik, wanneer ik én Marnix én mezelf serieus wil nemen, toch zal moeten uitspreken waar het naar mijn diepste overtuiging om gaat: het verschil tussen een verstandsgeloof en een waar geloof. En dat niet op basis van een lichtvaardig oordeel, maar op wat iemand zélf zegt!
Afgewezen, ik kan me voorstellen dat je zo kritisch reageert. Toch is het niet goed. Ik kan me ene Pied hier herinneren die over iedereens staat een oordeel had. Dat veroorzaakt veel schade. Oordeel nooit over iemands staat. Wordt in 1 van de 3 formulieren van enigheid niet gezegd dat als iemands levenswandel het niet tegenspreekt we het over hebben te nemen.Afgewezen schreef:Ik lees hier allemaal keurig politiek correcte antwoorden. Echter, ze gaan aan het wezen van de zaak voorbij.
Wanneer je ernstige twijfels hebt over iemands geloofsopvatting, is het niet meer dan logisch dat je dan ook twijfels hebt over iemands geloof zélf. Zou dat niet zo zijn, dan zitten we hier met zijn allen in de ruimte te kletsen over zaken die er in feite niet toe doen. Maar niets is minder waar.
Natuurlijk kan iemands geloof altijd ‘beter’ zijn dat wat hij belijdt, vandaar ook mijn voorzichtigheid en ‘omtrekkende bewegingen’. Dat neemt niet weg dat ik, wanneer ik én Marnix én mezelf serieus wil nemen, toch zal moeten uitspreken waar het naar mijn diepste overtuiging om gaat: het verschil tussen een verstandsgeloof en een waar geloof. En dat niet op basis van een lichtvaardig oordeel, maar op wat iemand zélf zegt!
Beste Kislev, ik weet niets van 'ene Pied', maar lees goed wat ik geschreven heb. Ten diepste kan ik over niemand oordelen, maar wel kan beoordelen wat iemand zegt. Dat schijnt op de een of andere manier niet te mogen, maar ik blijf toch echt bij wat ik gezegd heb.Kislev schreef:Afgewezen, ik kan me voorstellen dat je zo kritisch reageert. Toch is het niet goed. Ik kan me ene Pied hier herinneren die over iedereens staat een oordeel had. Dat veroorzaakt veel schade. Oordeel nooit over iemands staat. Wordt in 1 van de 3 formulieren van enigheid niet gezegd dat als iemands levenswandel het niet tegenspreekt we het over hebben te nemen.Afgewezen schreef:Ik lees hier allemaal keurig politiek correcte antwoorden. Echter, ze gaan aan het wezen van de zaak voorbij.
Wanneer je ernstige twijfels hebt over iemands geloofsopvatting, is het niet meer dan logisch dat je dan ook twijfels hebt over iemands geloof zélf. Zou dat niet zo zijn, dan zitten we hier met zijn allen in de ruimte te kletsen over zaken die er in feite niet toe doen. Maar niets is minder waar.
Natuurlijk kan iemands geloof altijd ‘beter’ zijn dat wat hij belijdt, vandaar ook mijn voorzichtigheid en ‘omtrekkende bewegingen’. Dat neemt niet weg dat ik, wanneer ik én Marnix én mezelf serieus wil nemen, toch zal moeten uitspreken waar het naar mijn diepste overtuiging om gaat: het verschil tussen een verstandsgeloof en een waar geloof. En dat niet op basis van een lichtvaardig oordeel, maar op wat iemand zélf zegt!
Nee, dat is niet waar. In mn vorige posting schreef ik dat ik je reactie begrijp. Maar ik vind dat je te scherp bent daarin richting Marnix.Afgewezen schreef: Ik zet daar als reformatorisch christen grote vraagtekens bij, maar - heel vreemd op een refoforum - ik schijn daarin de enige te zijn.
Wel, ik zou het prettig vinden dat als dat 'begrip' wat meer door zou klinken, want ik krijg het gevoel dat iedereen Marnix, maar niemand mij begrijpt!Kislev schreef:Nee, dat is niet waar. In mn vorige posting schreef ik dat ik je reactie begrijp. Maar ik vind dat je te scherp bent daarin richting Marnix.Afgewezen schreef: Ik zet daar als reformatorisch christen grote vraagtekens bij, maar - heel vreemd op een refoforum - ik schijn daarin de enige te zijn.
Zeker heb ik er begrip voor. Sterker nog: ik sta er faliekant achter.Afgewezen schreef:Wel, ik zou het prettig vinden dat als dat 'begrip' wat meer door zou klinken, want ik krijg het gevoel dat iedereen Marnix, maar niemand mij begrijpt!Kislev schreef:Nee, dat is niet waar. In mn vorige posting schreef ik dat ik je reactie begrijp. Maar ik vind dat je te scherp bent daarin richting Marnix.Afgewezen schreef: Ik zet daar als reformatorisch christen grote vraagtekens bij, maar - heel vreemd op een refoforum - ik schijn daarin de enige te zijn.
Niet zo vlug, Afgewezen. Meen toch niet dat je kunt zeggen alleen te staan, of je moet mijn posten niet gelezen hebben. Hoewel ik, in navolgel van de Schrift en de belijdenis, van iemand's eeuwige afblijf en af moet blijven. Dat betekend niet dat we niet over iemands leer en werken kunnen en mogen oordelen.Afgewezen schreef: Marnix, we hebben al zoveel over deze materie gesproken, dat het me niet zinvol lijkt om alles weer over te doen. Toch iets.
Als jij zegt, bijv. "eerst huppel je aan moeders hand met Jezus en later maak je zelf een keus", en "met een openbaring van Christus aan de ziel kan ik niet zoveel" (even vrij weergegeven), en waarschijnlijk zouden er meer voorbeelden te noemen zijn, dan zegt dat al heel duidelijk iets over hoe jij tegen 'geloven' aankijkt. Nogmaals, wellicht is je belijdenis 'slechter' dan je geloof zelf, maar ik ga nu even uit van wat je zegt. Ik zet daar als reformatorisch christen grote vraagtekens bij, maar - heel vreemd op een refoforum - ik schijn daarin de enige te zijn.
Dat gevoel heb ik anders niet hoorAfgewezen schreef:Wel, ik zou het prettig vinden dat als dat 'begrip' wat meer door zou klinken, want ik krijg het gevoel dat iedereen Marnix, maar niemand mij begrijpt!Kislev schreef:Nee, dat is niet waar. In mn vorige posting schreef ik dat ik je reactie begrijp. Maar ik vind dat je te scherp bent daarin richting Marnix.Afgewezen schreef: Ik zet daar als reformatorisch christen grote vraagtekens bij, maar - heel vreemd op een refoforum - ik schijn daarin de enige te zijn.
Dat is wat kort door de bocht gezegd. Het levensverhaal van mij is een stuk uitgebreider... en veelzijdiger. Het eerste slaat op het verbond, het geheiligd zijn door je ouders... de keuze maken heeft te maken met de verantwoordelijkheid, de eis van die doop. Natuurlijk is het totale verhaal veel uitgebreider, het is God die je tot de belijdenis brengt, dat ben je niet zelf en dat is uiteindelijk ook je vader/moeder niet, die worden slechts door God gebruikt om je over Hem te vertellen.Als jij zegt, bijv. "eerst huppel je aan moeders hand met Jezus en later maak je zelf een keus",
Je houd niet van geroep en het moet blijken uit praat-daad-gewaad? Dat gaat Marnix nooit lukken.Kislev schreef:Het is ook een taalverschil Marnix, met termen als 'passie voor God' kan ik bijvoorbeeld helemaal niks. kHeb het bij mezelf nooit gemerkt, khoop dat er aan Gods zijde compassie is. Het zal ook wel mijn refo-achtergrond zijn dat ik niet zo van dat ik-ben-wedergeboren-geroep hou. Dat zal dan wel blijken uit praat, daad en gewaad denk ik dan.
: