huisman schreef:Erasmiaan schreef
Huisman, al honderd keer heeft Tiberius uitgelegd waarom hij wel vindt dat er geestelijke lessen getrokken kunnen worden uit het boek Ruth. De redenen kun je in dit topic lezen. En dat houdt niet in het woord voor woord allegoriseren, en dat houdt ook niet in dat de allegorese de diepste en enige uitleg is. Maar het is zijns inziens en mijns inziens wel geoorloofd, al herhaalt huisman zich 100 keer om dat te ontkennen. Ik heb hierover zelf overigens ook een duit in het zakje gedaan en Kohlbrugge's verantwoording van zijn uitleg over het boekje Ruth hier overgetypt.
Kijk geestelijke lessen trekken uit het Bijbelboek Ruth mag/moet zeker. huisman heeft alleen willen laten zien dat de allegorische uitleg geen steun vindt in het N.T. niet bij Calvijn en ook recente predikanten hebben gewaarschuwd tegen allegorische exegese(Ds C Harinck,Ds W Pieters, Ds JJ van Eckeveld in Christusprediking vanaf blz 29 enz enz)
Als Tiberius iets honderd keer zegt is het nog niet altijd waar

en als huisman iets honderd keer ontkent is dat ook niet bij voorbaat de waarheid....dat heet een meningsverschil .
Van genoemde predikanten heb je dat enkel beweerd, niet laten zien.
Het klopt ook niet, althans: niet van Calvijn, bijvoorbeeld.
We weten, dat Calvijn juist wel grote delen van het OT allegoretiseert, bijvoorbeeld in de Institutie de zegen van Jakob door zijn vader Izak, en de klederen van zijn broeder Ezau als beeld van de rechtvaardigmaking.
Ook bij de puriteinen en Nadere Reformatoren vind je veel allegoretische uitleggingen van Schriftgedeelten. Wel was men terughoudender hierin dan de kerkvaders en Luther; men hanteerde meer de exegeseregels van Paulus, door mij inmiddels veelvuldig aangewezen.
Overigens kan je het beter geen allegorie noemen, maar alegorese of anagogie; dat doet meer recht aan de wijze van exegese.
Ook jouw verder onbewezen stelling, dat deze uitleg modern is, klopt niet, want juist de allegoretische (of anagogische) uitleg heeft veel oudere papieren. Pas de moderne bijbelwetenschap (sinds 1800, zeg maar ruwweg) verwerpt deze uitleg en wil alleen de letterlijke uitleg met wat morele (zo je wilt: geestelijke) lessen aanvaarden.
Daarom begrijp ik niet, dat men daar opeens zo tegen blijkt te zijn, ook in schriftuurlijk bevindelijke kring.
Maar om wat objectiever te worden, wil ik mijn vraag graag nog eens herhalen:
Citeer eens een gedeelte van een verklaring en geef daarbij aan wat volgens jou onbijbels zou zijn. Misschien komen we dan ergens.