In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

KDD

Re: In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef: 10 feb 2026, 21:47 https://www.tabernakel.nl/storage/data/ ... nitief.pdf

Hier komt het citaat uit.
ja. bedankt.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Net gelezen op de site van het RD:

Opgemerkt (lezersbrieven RD)

Met belangstelling las ik het verslag van het symposium over het boek ”In Christus gedoopt” van prof. dr. W. van Vlastuin (RD 30-1). Enerzijds is het positief dat er meer aandacht komt voor de rijkdom van het doopsformulier en de reformatorische visie op het genadeverbond. Anderzijds geeft het wel reden tot zorg, zoals al terecht werd opgemerkt door een aantal sprekers, dat het ”tweeërlei kinderen van het verbond” niet lijkt te functioneren.

Het mag dan waar zijn dat gedoopte kinderen in de objectieve en voorwerpelijke zin van het woord kinderen van het Koninkrijk zijn, maar als de Heilige Geest (wiens werkingen ook worden toegezegd in het genadeverbond) ons hart en leven verlicht, dan gaan we zien en ervaren dat we buiten dat Koninkrijk staan. En dat door eigen schuld.

Laten we alstublieft niet in het dogmatische denkkader van Abraham Kuyper terechtkomen. De teloorgang van de Gereformeerde Kerken in Nederland (aangejaagd door een optimistische doopbeschouwing) zou een baken in zee moeten zijn.

https://www.rd.nl/artikel/1138493-lezer ... doopvisies
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De Vries heeft nog een extra blog geschreven na aanleiding van de discussie rond het boek:

https://drpdevries.com/2026/02/11/nog-e ... r-de-doop/
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Vrouwke schreef: Gisteren, 11:09 Net gelezen op de site van het RD:

Opgemerkt (lezersbrieven RD)

Met belangstelling las ik het verslag van het symposium over het boek ”In Christus gedoopt” van prof. dr. W. van Vlastuin (RD 30-1). Enerzijds is het positief dat er meer aandacht komt voor de rijkdom van het doopsformulier en de reformatorische visie op het genadeverbond. Anderzijds geeft het wel reden tot zorg, zoals al terecht werd opgemerkt door een aantal sprekers, dat het ”tweeërlei kinderen van het verbond” niet lijkt te functioneren.

Het mag dan waar zijn dat gedoopte kinderen in de objectieve en voorwerpelijke zin van het woord kinderen van het Koninkrijk zijn, maar als de Heilige Geest (wiens werkingen ook worden toegezegd in het genadeverbond) ons hart en leven verlicht, dan gaan we zien en ervaren dat we buiten dat Koninkrijk staan. En dat door eigen schuld.

Laten we alstublieft niet in het dogmatische denkkader van Abraham Kuyper terechtkomen. De teloorgang van de Gereformeerde Kerken in Nederland (aangejaagd door een optimistische doopbeschouwing) zou een baken in zee moeten zijn.

https://www.rd.nl/artikel/1138493-lezer ... doopvisies
Waarom wordt er meer gewaarschuwd voor overschatting van de doop dan onderschatting.

In deze brief staat vooral weer opgeschreven wat de doop niet is, dan wel.

De woorden "objectieve en voorwerpelijke zin" worden vooral als "uitwendig" gezien. En wat in de reformatorische kerken als uitwendig wordt bestempeld wordt uiteindelijk niet zo serieus genomen. Vandaar dat de doop niet echt functioneert.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik ben met je eens dat de rechtse berm net zo gevaarlijk is als de linkse berm.

Ik weet niet of het echt zo is dat er voor de ene meer gewaarschuwd wordt dan voor de andere.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Vrouwke schreef: Gisteren, 11:53 Ik ben met je eens dat de rechtse berm net zo gevaarlijk is als de linkse berm.

Ik weet niet of het echt zo is dat er voor de ene meer gewaarschuwd wordt dan voor de andere.
Dat is zowel de observatie van prof Van Vlastuin als van ds P. Den Ouden dat de doop ondergewaardeerd wordt. Die preken in alle gemeenten en hebben behoorlijk wat ervaring in de gereformeerde gezindte.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik denk dat het de kunst is om dan niet door te schieten naar de andere kant..

Onderwaardering is niet goed.
Overwaardering is minimaal net zo gevaarlijk.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

.
Fides Quaerens Intellectum
Arja

Bericht door Arja »

Vrouwke schreef: Gisteren, 17:07 Ik denk dat het de kunst is om dan niet door te schieten naar de andere kant..

Ik begrijp de zorg over onderwaardering. Maar ik zie het gevaar van overwaardering toch als groter. Overwaardering kan gewoon echt maken dat iemand meent behouden te zijn zonder waar geloof en bekering. En dát raakt direct aan de kern van het Evangelie.
huisman

Bericht door huisman »

Arja schreef: Gisteren, 19:05
Vrouwke schreef: Gisteren, 17:07 Ik denk dat het de kunst is om dan niet door te schieten naar de andere kant..

Ik begrijp de zorg over onderwaardering. Maar ik zie het gevaar van overwaardering toch als groter. Overwaardering kan gewoon echt maken dat iemand meent behouden te zijn zonder waar geloof en bekering. En dát raakt direct aan de kern van het Evangelie.
Net als onderwaardering de kern van het Evangelie raakt. Het doet immers schromelijk tekort aan Gods verbond en beloften.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Idd..

Daarom heb ik m’n reactie later nog aangepast. En het woord minimaal toegevoegd.

Maar bij onderwaardering speelt vaak ook dat het aanbod van genade ernstig beperkt wordt. Waardoor mensen uiteindelijk alleen nog “geloven” dat ze maar af moeten wachten of God hen uitgekozen heeft. Dan word het Evangelie op een andere manier eigenlijk ook monddood gemaakt. Met als gevolg dat mensen afdrijven omdat het er uiteindelijk allemaal toch niet toe doet hoe ze leven.

Dus uiteindelijk is het misschien toch ook een soort spiegelbeeld…denk ik.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

huisman schreef: Gisteren, 19:33

Net als onderwaardering de kern van het Evangelie raakt. Het doet immers schromelijk tekort aan Gods verbond en beloften.
Eens. Onderwaardering raakt ook de kern. Maar bij onderwaardering krijgt de noodzaak van persoonlijke toeëigening en wedergeboorte wel meer z’n plaats lijkt me. Alleen dan wordt de weg daar doorheen wel erg ingewikkeld. Want dan is de weg van belofte en verbond nogal versperd. Waardoor er eigenlijk alleen een onmiddelijke weg tot geloofszekerheid overblijft.
Plaats reactie