De gansche dag in t zwart
Re: De gansche dag in t zwart
Ga eens islandhoppen in Griekenland..
ieder in het zwart gekleed vrouwtje aan de haven wat jou met een zelf in elkaar geflanst fotoboek naar haar "domatia" (kamers) probeert te lokken voor een paar dagen accomodatie, betaalt daar echt geen cent belasting over hoor.Vandaar de crisis,...het schoot me toevallig even te binnen....nu nederland o.a. de rekening mag betalen voor de grieken die zo heerlijk boven hun stand hebben geleefd en hun corrupte politici....daar zou je toch bijna van in het zwart gaan?
ieder in het zwart gekleed vrouwtje aan de haven wat jou met een zelf in elkaar geflanst fotoboek naar haar "domatia" (kamers) probeert te lokken voor een paar dagen accomodatie, betaalt daar echt geen cent belasting over hoor.Vandaar de crisis,...het schoot me toevallig even te binnen....nu nederland o.a. de rekening mag betalen voor de grieken die zo heerlijk boven hun stand hebben geleefd en hun corrupte politici....daar zou je toch bijna van in het zwart gaan?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Met dank aan Marnix voor het weer on-topic gaan. Laten we dat zo houden.Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van het pak met stropdas en de kleur zwart.
@Marnix.
Zwart is helemaal geen kleur, of was dat al gezegd?(ik ga niet het hele onderwerp nog eens doorlezen geloof ik)
Zwart is helemaal geen kleur, of was dat al gezegd?(ik ga niet het hele onderwerp nog eens doorlezen geloof ik)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Dat is mooi. Ik vroeg echter vooral naar de motivatie. Dat deze punten voor sommige mensen belangrijk zijn had ik inderdaad al geconstateerd. Mijn vragen zijn: Waarom vindt men dat belangrijk en waar baseren christenen dat op. Ik ben dus vooral benieuwd naar de onderbouwing. Wil je die ook geven? Bedankt alvast!huisman schreef:Dit punt vind ik belangrijk "- Het feit dat een dominee duidelijk herkenbaar moet zijn als dominee" en voor mij is dat met een zwart pak. Zoals ik herkenbaar ben als Luchtmachtmilitair in een vlekken pakjeMarnix schreef:Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van het pak met stropdas en de kleur zwart. Sommige mensen schijnen er heel veel waarde aan te hechten. Zo hoorde ik iemand melden dat de dominee op onze bruiloft geen echte was, want hij droeg geen stropdas of toga. Ik ben altijd heel benieuwd waar mensen dit op baseren. Wie kan het uitleggen:Jean le Fontain schreef:Jongens, jongens.
Zelden heb ik zoveel pagina's onzin achter elkaar gelezen.
Tis dat de toon vriendelijk blijft...
Maare; ik durf t bijna niet te vragen, heeft iemand ook nog een zinnige toevoeging aan deze discussie?
- De kleur zwart
- Het feit dat een dominee duidelijk herkenbaar moet zijn als dominee
- Het zwarte pak met de stropdas daar de manier voor is
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Of we nu zwart of wit (of wat daar tussen zit) aan de buitenkant hebben, als onze binnenkant zwart is? Wat nuttigheid brengt ons dan onze buitenkant?Tiberius schreef:Met dank aan Marnix voor het weer on-topic gaan. Laten we dat zo houden.Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van het pak met stropdas en de kleur zwart.
Er gaan 'volkstammen' in stemmig zwart (of heel donkerblauw) maar vertolken daar alleen hun binnenkant mee. Andersom komt ook voor. We letten zoveel op elkaar, (ver)oordelen elkaar om welke kleding we dragen terwijl de vruchten beter worden gekend aan wat iemand doet, dan in welke kleurkleding we dit doen.
(Is wel geen antwoord op de vraag van Marnix, maar moest dit toch even kwijt).
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
1. Er is geen bijbelse onderbouwing voor 2.het is idd traditie met een kleine "t" 3.Maar m.i. toch zeer waardevol.Marnix schreef:Dat is mooi. Ik vroeg echter vooral naar de motivatie. Dat deze punten voor sommige mensen belangrijk zijn had ik inderdaad al geconstateerd. Mijn vragen zijn: Waarom vindt men dat belangrijk en waar baseren christenen dat op. Ik ben dus vooral benieuwd naar de onderbouwing. Wil je die ook geven? Bedankt alvast!huisman schreef:Dit punt vind ik belangrijk "- Het feit dat een dominee duidelijk herkenbaar moet zijn als dominee" en voor mij is dat met een zwart pak. Zoals ik herkenbaar ben als Luchtmachtmilitair in een vlekken pakjeMarnix schreef:Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van het pak met stropdas en de kleur zwart. Sommige mensen schijnen er heel veel waarde aan te hechten. Zo hoorde ik iemand melden dat de dominee op onze bruiloft geen echte was, want hij droeg geen stropdas of toga. Ik ben altijd heel benieuwd waar mensen dit op baseren. Wie kan het uitleggen:Jean le Fontain schreef:Jongens, jongens.
Maare; ik durf t bijna niet te vragen, heeft iemand ook nog een zinnige toevoeging aan deze discussie?
- De kleur zwart
Net als bij een uniform van een militair je bent herkenbaar voor je eigen troepen en ook voor de vijandelijke troepen.
Zo zou een predikant in deze goddeloze maatschappij herkenbaar moeten zijn voor vriend en vijand.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eerder in dit topic staan wat postings van oudere posters, die nu niet meer actief zijn, met illustere namen als Refojongere en Pied, waarin je antwoord vindt op je vragen.Marnix schreef:Dat is mooi. Ik vroeg echter vooral naar de motivatie. Dat deze punten voor sommige mensen belangrijk zijn had ik inderdaad al geconstateerd. Mijn vragen zijn: Waarom vindt men dat belangrijk en waar baseren christenen dat op. Ik ben dus vooral benieuwd naar de onderbouwing. Wil je die ook geven? Bedankt alvast!huisman schreef:Dit punt vind ik belangrijk "- Het feit dat een dominee duidelijk herkenbaar moet zijn als dominee" en voor mij is dat met een zwart pak. Zoals ik herkenbaar ben als Luchtmachtmilitair in een vlekken pakjeMarnix schreef:Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van het pak met stropdas en de kleur zwart. Sommige mensen schijnen er heel veel waarde aan te hechten. Zo hoorde ik iemand melden dat de dominee op onze bruiloft geen echte was, want hij droeg geen stropdas of toga. Ik ben altijd heel benieuwd waar mensen dit op baseren. Wie kan het uitleggen:Jean le Fontain schreef:Jongens, jongens.
- De kleur zwart
Natuurlijk zegt dat niet altijd wat, maar er zijn best gevallen waarin dat wat zegt.Luther schreef:Ik ben er ook wel voor dat een predikant zondags en doordeweeks herkenbaar is, dus donker gekleed. Dat hoeft wat mij betreft niet persé (helemaal) zwart te zijn. (Waar komt die kleur eigenlijk vandaan.) En het moet helemaal niet een overleefde traditie worden, zoals het dragen van een hoed (als een soort verplichting).
Waar ik me aan erger is aan mensen (ook op RF) die een predikant inhoudelijk beoordelen op het feit dat hij grijze sokken aan heeft, een donkere trui i.p.v. een jasje, een stropdas met stippeltjes, of een donkergrijs pak e.d.
Dat(ligt er aan in welk jaar dat was): G.J.van Aalst, P.van Ruitenburg, W.Harinck, G.M.de Leeuw, P.Melis, C.Hogchem en/of P.Mulder.refo schreef:En nog wat over herkenbaarheid van zwarte pakken: toen student CA van Dieren van z'n ontstoken blindedarm verlost was kwamen z'n collega-studenten op de meest vreemde momenten op bezoek in het ziekenhuis. Misbruik makend van hun zwarte pakken stiefelden ze naar binnen buiten de bezoekuren om.
Wat rijden ze hier: VW Sharan, VW Golf VI, Peugeot nogwat...
Wat hebben die auto's met een zwart pak te maken?Gijs83 schreef:Dat(ligt er aan in welk jaar dat was): G.J.van Aalst, P.van Ruitenburg, W.Harinck, G.M.de Leeuw, P.Melis, C.Hogchem en/of P.Mulder.refo schreef:En nog wat over herkenbaarheid van zwarte pakken: toen student CA van Dieren van z'n ontstoken blindedarm verlost was kwamen z'n collega-studenten op de meest vreemde momenten op bezoek in het ziekenhuis. Misbruik makend van hun zwarte pakken stiefelden ze naar binnen buiten de bezoekuren om.
Dat kunstje kan je zelf ook doen: investeer in een zwart pak en stiefelen maar.refo schreef:En nog wat over herkenbaarheid van zwarte pakken: toen student CA van Dieren van z'n ontstoken blindedarm verlost was kwamen z'n collega-studenten op de meest vreemde momenten op bezoek in het ziekenhuis. Misbruik makend van hun zwarte pakken stiefelden ze naar binnen buiten de bezoekuren om.
Dat is juist. Mijn opa zei dat je bij de mensen met de zwartste pakken de grootste borrels kreeg.Gijs83 schreef:Natuurlijk zegt dat niet altijd wat, maar er zijn best gevallen waarin dat wat zegt.Luther schreef:Ik ben er ook wel voor dat een predikant zondags en doordeweeks herkenbaar is, dus donker gekleed. Dat hoeft wat mij betreft niet persé (helemaal) zwart te zijn. (Waar komt die kleur eigenlijk vandaan.) En het moet helemaal niet een overleefde traditie worden, zoals het dragen van een hoed (als een soort verplichting).
Waar ik me aan erger is aan mensen (ook op RF) die een predikant inhoudelijk beoordelen op het feit dat hij grijze sokken aan heeft, een donkere trui i.p.v. een jasje, een stropdas met stippeltjes, of een donkergrijs pak e.d.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Waarom ga ik in het zwart? Hoop op God!Fjodor schreef:Dat is juist. Mijn opa zei dat je bij de mensen met de zwartste pakken de grootste borrels kreeg.Gijs83 schreef:Natuurlijk zegt dat niet altijd wat, maar er zijn best gevallen waarin dat wat zegt.Luther schreef:Ik ben er ook wel voor dat een predikant zondags en doordeweeks herkenbaar is, dus donker gekleed. Dat hoeft wat mij betreft niet persé (helemaal) zwart te zijn. (Waar komt die kleur eigenlijk vandaan.) En het moet helemaal niet een overleefde traditie worden, zoals het dragen van een hoed (als een soort verplichting).
psalm 42/43
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Daar vroeg refo omMister schreef:Wat hebben die auto's met een zwart pak te maken?Gijs83 schreef:Dat(ligt er aan in welk jaar dat was): G.J.van Aalst, P.van Ruitenburg, W.Harinck, G.M.de Leeuw, P.Melis, C.Hogchem en/of P.Mulder.refo schreef:En nog wat over herkenbaarheid van zwarte pakken: toen student CA van Dieren van z'n ontstoken blindedarm verlost was kwamen z'n collega-studenten op de meest vreemde momenten op bezoek in het ziekenhuis. Misbruik makend van hun zwarte pakken stiefelden ze naar binnen buiten de bezoekuren om.

Geen onderbouwing, zomaar wat gedachten.Marnix schreef:Dat is mooi. Ik vroeg echter vooral naar de motivatie. Dat deze punten voor sommige mensen belangrijk zijn had ik inderdaad al geconstateerd. Mijn vragen zijn: Waarom vindt men dat belangrijk en waar baseren christenen dat op. Ik ben dus vooral benieuwd naar de onderbouwing. Wil je die ook geven? Bedankt alvast!
Mensen hebben behoefte aan rituelen en herkenbare symbolen. Ambtsdragers, niet alleen kerkelijk, maar ook burgerlijk, hebben daarom speciale kleding (uniform, toga) of attributen (burgemeestersketting), waaraan anderen kunnen zien, dat ze dat specifieke ambt bekleden.
Dat is ook in de Bijbel terug te vinden, denk aan de kledingvoorschriften voor priesters in het Oude Testament.
Voor ambtsdragers in de gereformeerde gezinde, predikanten, ouderlingen en diakenen, is die ambtskleding een zwart pak.
Nu is men niet alleen tijdens de erediensten, maar ook daarbuiten ambtsdrager; althans: die notie wordt in reformatorische kring (nog) gevoeld, daarbuiten steeds minder. Vandaar zal een ambtsdrager ook buiten zijn officiële functie soberder gekleed zijn.