De SGP - een open partij

Groepscirkel

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Groepscirkel »

DDD schreef: Vandaag, 11:43
Groepscirkel schreef: Vandaag, 11:40
Tiberius schreef: Vandaag, 10:25
Groepscirkel schreef: Vandaag, 10:20 Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
Waarom zouden ze dat niet mogen vragen? Vragen staat vrij, toch?
Verschil tussen moeten en mogen. Ik zou het niet doen.
Dan vind ik je niet geschikt als raadslid. Dit zijn nu typisch dingen die je van een volksvertegenwoordiger mag verwachten.
Dan maar niet geschikt als raadslid of volksvertegenwoordiger :yahoo Wat heeft dat er nu mee te maken? :humhihi
DDD

Bericht door DDD »

Daar gaat het gesprek hier over, naar aanleiding van een opmerking van een SGP-kamerlid. Het is eerder zo dat jouw bijdrage er niet zoveel mee te maken heeft;-).

En wat betreft je eerdere bericht: het probleem is, dat ik er dan niet bij ben, en dus de vergadering onvoldoende representatief is voor de samenleving. Een inclusieve samenleving behoort op zulke dagen geen belangrijke beslissingen te nemen. Precies zo voor het vastenbreekfeest, in een omgeving waar islamitische vertegenwoordigers zijn.

Er is in de meeste gevallen ook geen enkele reden om precies op zo'n dag te vergaderen of een congres te organiseren. Dat kan prima op een andere dag.

In een omgeving waar veel mensen vasten tijdens de Ramadan organiseer je ook geen pannenkoekenfeest in het buurthuis op dat moment. Maar dat vind ik nog een bijzaak.

Het gaat er hier om, dat de SGP zou moeten opkomen voor de protestants-christelijke cultuur, en dat houdt wat mij betreft onder andere in dat er op biddag zo min mogelijk vergaderingen zijn.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

DDD schreef: Vandaag, 11:50 Daar gaat het gesprek hier over, naar aanleiding van een opmerking van een SGP-kamerlid. Het is eerder zo dat jouw bijdrage er niet zoveel mee te maken heeft;-). <>
Ik vatte jouw reactie op als een persoonlijke reactie (ongeschiktheid), omdat ik met "ik" eindigde en jij bent "jij" begon. Wat mijn (on)geschiktheid ermee te maken zou hebben, was voor mij een vraag. Inmiddels begrijp ik dat je reactie breder opgevat moet worden.
<> Het gaat er hier om, dat de SGP zou moeten opkomen voor de protestants-christelijke cultuur, en dat houdt wat mij betreft onder andere in dat er op biddag zo min mogelijk vergaderingen zijn.
Ik ben van dat laatste niet overtuigd. Je hebt niets aan cultuur zonder inhoud. Want dan is de grens met nativisme of postseculier nationalisme niet zo groot. Vandaar dat ik richting Tiberius onderscheid maak tussen moeten en mogen. Ik vind het prima als een christenpoliticus daarover een vraag stelt, maar niet in de vorm van een soort statement of speerpunt. Ik ondersteun dus de hier gedeelde uitingen van Flach en Stoffer.
DDD

Bericht door DDD »

Je voerde toch zelf als 'norm' aan dat jij dat niet zou doen? Daar reageerde ik inderdaad op. En verder zijn we het niet eens, maar dat mag natuurlijk.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
DDD schreef: Vandaag, 09:10 Ik lees zojuist in het ND dat André Flach in de Kamer in een discussie over de Iftar heeft gezegd dat hij voor biddag ook geen vrij vraagt van parlementaire werkzaamheden.

Dat verbaast mij wel. Ik ben jaren gemeenteraadslid geweest voor de ChristenUnie en ook actief in maatschappelijke organisaties, en ik heb altijd gemeld dat biddag en dankdag een protestantse feestdag zijn dus dat ik dan niet kan aansluiten bij vergaderingen. Als je dat op tijd meldt, dan wordt daar vrijwel altijd rekening mee gehouden in de planning. Idem met congressen. Als ze al georganiseerd zijn, dan is het meestal het voornemen om voortaan rekening te houden met deze dagen. Zelfs openbare scholen hebben vaak een kalender waarop ook de biddag en de dankdag vermeld staan, naast alle islamitische en hindoeïstische hoogtijdagen.

Als vervolgens de SGP in de Kamer hier geen aandacht voor vraagt omdat dat een privé-zaak zou zijn, dan vind ik dat bepaald geen goede ontwikkeling.
Als de conceptagenda van de gemeente wordt gedeeld, checken wij altijd of er geen vergaderingen op de bid- en dankdag gepland staan. Als dat wel zo is, worden deze gelukkig verzet. Het verbaast mij wel dat er na zoveel jaren bij de planning nog steeds niet standaard rekening wordt gehouden met de bid- en dankdag. Ik hoop maar dat het elk jaar een andere ambtenaar is, want anders moet ik mij zorgen maken over het leervermogen
Bij ons gaat dat net zo. Overigens is er vanavond een verkiezingsdebat waar de SGP niet bij is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie