De SGP - een open partij
Re: De SGP - een open partij
Als de meerderheid die er op dat moment is de ruimte wil geven dan is dat toch democratische besloten?
Zorg dan dat je aanwezig bent bij debatten en overleggen.
Zorg dan dat je aanwezig bent bij debatten en overleggen.
Flach zegt op X dat hij eerst naar de kerk gaat en dan wat later aansluit bij het debat.
Denk vraagt of zij even wat mogen eten/drinken. Flach verzuimt een deel van het debat. Wat is het verschil?
Het eerste vind ik netter. Gewoon vragen of er iets mogelijk is om tegelijk te vergaderen. In plaats van zomaar weg te blijven.
Maar mijn punt was natuurlijk dat de SGP zou moeten vragen om op biddag geen besprekingen te houden, en zeker niet in de avond.
Maar mijn punt was natuurlijk dat de SGP zou moeten vragen om op biddag geen besprekingen te houden, en zeker niet in de avond.
-
Groepscirkel
Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
Waarom zouden ze dat niet mogen vragen? Vragen staat vrij, toch?Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
Waarom zou dat een criterium zijn? Ik zie ook niet in wat dat met de scheiding van kerk en staat te maken heeft. Het gaat er gewoon om hoe inclusief je wilt zijn.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
Overigens zou ik het ook heel kwalijk vinden als een algemeen congres op het feest van het verbreken van de vasten gehouden wordt.
Ik ben bestuurslid van meerdere seculiere verenigingen/stichtingen. Maar op biddag en dankdag ga ik twee keer naar de kerk. Dus kan ik dan niet vergaderen, ook niet met overheden of andere partijen. Nooit gemerkt dat dat een probleem zou zijn.
Ik zie trouwens ook niet het probleem om een pauze af te stemmen op het moment dat islamitische mensen mogen eten (zolang dat moment een beetje in de redelijke range van eetmomenten valt).
Ik zie dat meer als een soort glijdende schaal: nog even en er wordt gevraagd niet te vergaderen op bepaalde tijden tijdens suikerfeest, offerfeest etc.DDD schreef: ↑Vandaag, 10:33Waarom zou dat een criterium zijn? Ik zie ook niet in wat dat met de scheiding van kerk en staat te maken heeft. Het gaat er gewoon om hoe inclusief je wilt zijn.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
Overigens zou ik het ook heel kwalijk vinden als een algemeen congres op het feest van het verbreken van de vasten gehouden wordt.
Ik ben bestuurslid van meerdere seculiere verenigingen/stichtingen. Maar op biddag en dankdag ga ik twee keer naar de kerk. Dus kan ik dan niet vergaderen, ook niet met overheden of andere partijen. Nooit gemerkt dat dat een probleem zou zijn.
Ik zie trouwens ook niet het probleem om een pauze af te stemmen op het moment dat islamitische mensen mogen eten (zolang dat moment een beetje in de redelijke range van eetmomenten valt).
Het grote verschil is natuurlijk wel dat jij eigen baas bent. Jij kan dat makkelijk inplannen.DDD schreef: ↑Vandaag, 10:33Waarom zou dat een criterium zijn? Ik zie ook niet in wat dat met de scheiding van kerk en staat te maken heeft. Het gaat er gewoon om hoe inclusief je wilt zijn.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
Mee eens, natuurlijk mag deze vraag gesteld worden. Ik vind dat wel dat ook rekening gehouden moet worden met andere feestdagen van andere gelovigen en dat niet zien als een glijdende schaal, zoals Gerardus2 aangeeft.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 10:25Waarom zouden ze dat niet mogen vragen? Vragen staat vrij, toch?Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
-
MGG
Als de conceptagenda van de gemeente wordt gedeeld, checken wij altijd of er geen vergaderingen op de bid- en dankdag gepland staan. Als dat wel zo is, worden deze gelukkig verzet. Het verbaast mij wel dat er na zoveel jaren bij de planning nog steeds niet standaard rekening wordt gehouden met de bid- en dankdag. Ik hoop maar dat het elk jaar een andere ambtenaar is, want anders moet ik mij zorgen maken over het leervermogenDDD schreef: ↑Vandaag, 09:10 Ik lees zojuist in het ND dat André Flach in de Kamer in een discussie over de Iftar heeft gezegd dat hij voor biddag ook geen vrij vraagt van parlementaire werkzaamheden.
Dat verbaast mij wel. Ik ben jaren gemeenteraadslid geweest voor de ChristenUnie en ook actief in maatschappelijke organisaties, en ik heb altijd gemeld dat biddag en dankdag een protestantse feestdag zijn dus dat ik dan niet kan aansluiten bij vergaderingen. Als je dat op tijd meldt, dan wordt daar vrijwel altijd rekening mee gehouden in de planning. Idem met congressen. Als ze al georganiseerd zijn, dan is het meestal het voornemen om voortaan rekening te houden met deze dagen. Zelfs openbare scholen hebben vaak een kalender waarop ook de biddag en de dankdag vermeld staan, naast alle islamitische en hindoeïstische hoogtijdagen.
Als vervolgens de SGP in de Kamer hier geen aandacht voor vraagt omdat dat een privé-zaak zou zijn, dan vind ik dat bepaald geen goede ontwikkeling.
-
Groepscirkel
Verschil tussen moeten en mogen. Ik zou het niet doen.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 10:25Waarom zouden ze dat niet mogen vragen? Vragen staat vrij, toch?Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
Nee. Dat heeft er niets mee te maken. Het is niet zo dat raadsleden meer invloed krijgen als ze eigen baas zijn -en dat was ik destijds ook helemaal niet-, en dat geldt voor bestuursleden van stichtingen ook niet.merel schreef: ↑Vandaag, 11:01Het grote verschil is natuurlijk wel dat jij eigen baas bent. Jij kan dat makkelijk inplannen.DDD schreef: ↑Vandaag, 10:33Waarom zou dat een criterium zijn? Ik zie ook niet in wat dat met de scheiding van kerk en staat te maken heeft. Het gaat er gewoon om hoe inclusief je wilt zijn.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
Het gaat louter om je eigen opstelling. En hier dan om die van André Flach.
Dan vind ik je niet geschikt als raadslid. Dit zijn nu typisch dingen die je van een volksvertegenwoordiger mag verwachten.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 11:40Verschil tussen moeten en mogen. Ik zou het niet doen.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 10:25Waarom zouden ze dat niet mogen vragen? Vragen staat vrij, toch?Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?
-
Groepscirkel
Wat is dan het probleem als het geen probleem is dat je op biddag en dankdag twee keer naar de kerk gaat en dan niet kan vergaderen?DDD schreef: ↑Vandaag, 10:33Waarom zou dat een criterium zijn? Ik zie ook niet in wat dat met de scheiding van kerk en staat te maken heeft. Het gaat er gewoon om hoe inclusief je wilt zijn.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:20Waarom zou de SGP dat moeten vragen als biddag en dankdag geen nationale vrije dag is? Voor de scheiding van kerk en staat (1795) was de situatie anders, maar anno 2026?