HSV onderwerp tijdens synode GG
Geen probleem, er zijn in binnen- en buitneland voorbeelden genoeg van gemeenten waar dit prima functioneert. En hoe vaak zegt een dominee niet: er staat hier dit, maar in de grondtalen staat eigenlijk dat?
Het is in onze kerken een veelvoorkomend verschijnsel dat er meegelezen wordt in de Engelse BIjbel (AV). Deze krijgen kinderen vaak van school en dan lezen ze mee. Iemand als ds. W. Harinck gebruikt hem ook vaak als extra uitleg: In de Engelse Bijbel staat het zo. Maar je komt dan gegarandeerd in de knoop bij de uitleg van b.v. Gen. 33:11. Toch heb ik nooit van enige verwarring en onrust hieromtrent gehoord.
Het is in onze kerken een veelvoorkomend verschijnsel dat er meegelezen wordt in de Engelse BIjbel (AV). Deze krijgen kinderen vaak van school en dan lezen ze mee. Iemand als ds. W. Harinck gebruikt hem ook vaak als extra uitleg: In de Engelse Bijbel staat het zo. Maar je komt dan gegarandeerd in de knoop bij de uitleg van b.v. Gen. 33:11. Toch heb ik nooit van enige verwarring en onrust hieromtrent gehoord.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
zinvolle opmerking, als een herziening een splijtzwam zou worden komt dat omdat men dat er zelf van maakt, het zou goed zijn als we elkaar op dit punt iets vrijheid konden gunnenUnionist schreef:Geen probleem, er zijn in binnen- en buitneland voorbeelden genoeg van gemeenten waar dit prima functioneert. En hoe vaak zegt een dominee niet: er staat hier dit, maar in de grondtalen staat eigenlijk dat?
Het is ook niet voor niets dat degenen die spreken over een splijtzwam, tegelijk ook degenen zijn die tegen de herziening zijn. Een self-fulfilling prophecy dus. :roll:limosa schreef: zinvolle opmerking, als een herziening een splijtzwam zou worden komt dat omdat men dat er zelf van maakt, het zou goed zijn als we elkaar op dit punt iets vrijheid konden gunnen
Tóch vraag ik me af waar de mensen die vóór zijn op de GS het beste aan doen. Strijden voor de christelijke vrijheid, of de eenheid maar bewaren...elbert schreef:Het is ook niet voor niets dat degenen die spreken over een splijtzwam, tegelijk ook degenen zijn die tegen de herziening zijn. Een self-fulfilling prophecy dus. :roll:limosa schreef: zinvolle opmerking, als een herziening een splijtzwam zou worden komt dat omdat men dat er zelf van maakt, het zou goed zijn als we elkaar op dit punt iets vrijheid konden gunnen
Is het niet een enorm spanningsveld door het gunnen van vrijheid? Ik zelf zit daar wel eens over na te denken. In de CGK is vastgelegd dat de SV en de NGB51 gebruikt mag worden. Op de laatste synode is gesproken over de NBV. Daar is besloten om een studie deputaatschap te benoemen en dan over 3 jaar te kijken wat er moet gebeuren. De CGK is tot op het bot verdeeld over de NBV. Wat doen nu verschillende kerken die gebruiken in de eredienst de NBV onder het mom van we studeren er op......... terwijl dit niet is toegestaan. Als je kijkt hoe het zich ontwikkeld zijn er grote zorgen t.a.v. onderlinge verhoudingen.limosa schreef:zinvolle opmerking, als een herziening een splijtzwam zou worden komt dat omdat men dat er zelf van maakt, het zou goed zijn als we elkaar op dit punt iets vrijheid konden gunnenUnionist schreef:Geen probleem, er zijn in binnen- en buitneland voorbeelden genoeg van gemeenten waar dit prima functioneert. En hoe vaak zegt een dominee niet: er staat hier dit, maar in de grondtalen staat eigenlijk dat?
Is de GG niet bang om op dezelfde weg te komen? En daardoor mischien dan onterecht zonder enige vorm van discussie de berlijnse muur om de GG heen zetten, waardoor het eenvoudige waar de GG jaren terug nog door gekenmerkt werd helemaal kwijt is geraakt? En dat nu de insteek van de PS van het Oosten een insteek van afwijzing is, waardoor de discussie nu al gestempeld is?
De vraag is in hoeverre PS Oost serieus genomen wordt. Ik hoop niet al te erg. Volgens mij kan die PS zich beter druk gaan maken over de lege avondmaalstafels, en enorme desinteresse van de jeugd op cath, en de met kerkjeugd gevulde kroegen en keten....En dat nu de insteek van de PS van het Oosten een insteek van afwijzing is, waardoor de discussie nu al gestempeld is?
Ik ging er eigelijk van uit dat alle predikanten wel op de GS bijeen kwamen, wat dus blijkbaar anders werkt, met afgevaardigden dus.Maar omdat je het maar nooit weet schreef ik ook dat het maar een inschatting van mijn kant was. Ik reageerde slechts op memento die er zonder meer vanut leek te gaan dat er bij de afgevaardigden voorstanders zullen zijn. Daar ben ik dus niet zeker van.
Maar dan nog: Een afgevaardigde moet de gehele mening van de PS vertegenwoordigen, en niet zijn eigen mening. Daarbij zou men er goed aan doen, om juist een voor-stander af te vaardigen, zodat men kan komen tot een eerlijkere en evenwichtere beslissing. Het is geen goed teken als men de voorstanders geen kans tot spreken geeft op de GS. Dan verwordt het tot een soort vriendjespolitiek, mannen die het allemaal met elkaar eens zijn, en hun beslissingen er gewoon door kunnen drukken zonder stem van protest...
Laatst gewijzigd door memento op 31 aug 2006, 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Well, PS Oost staat een 'teugen' beleid voor. Al heel lang. Nieuw is tenslotte slecht.Adrianus schreef:Welke meerwaarde probeer je met deze opmerking aan de discussie over de HSV te geven?memento schreef:De vraag is in hoeverre PS Oost serieus genomen wordt. Ik hoop niet al te erg. Volgens mij kan die PS zich beter druk gaan maken over de lege avondmaalstafels, en enorme desinteresse van de jeugd op cath, en de met kerkjeugd gevulde kroegen en keten....En dat nu de insteek van de PS van het Oosten een insteek van afwijzing is, waardoor de discussie nu al gestempeld is?
Voordat ze zomaar gevolgd worden, als zijnde de uitnemendste in rechtzinnigheid, is het ook eens goed om naar de graadmeters van het geestelijke leven te kijken. En de voorbeelden die ik noem (allemaal wezelijke, niet marginale problemen) zouden juist pleiten voor een zekere terughoudendheid tegenover die 'teugen' visie. De vruchten stinken...
Well, omdat het dus een minderheid betreft (althans, onder de ambtsdragers!), hebben ze dus geen recht om hun woord te doen tijdens de vergadering die uiteindelijk een beslissing moet nemen. Als dat gebeurd, vind ik dat nogal kwalijk.Los hiervan zou ik geen PS kunnen bedenken die in meerderheid voor de HSV is en waarvan de daaruit te kiezen afgevaadigden dat ook zijn. Maar dat geheel terzijde.
Moet het of of zijn? Bij mijn weten kun je het ook aan de gemeenten zelf overlaten, waarbij de synode elke gemeente een beperkt aantal keuzemogelijkheden geeft (bijv. SV en/of HSV). Dat functioneert in andere kerkgenootschappen ook. En als dat niet haalbaar is, kun je gewoon vasthouden aan de SV in de erediensten (prive gebruikt men sowieso nu al vaak andere vertalingen).memento schreef:Tóch vraag ik me af waar de mensen die vóór zijn op de GS het beste aan doen. Strijden voor de christelijke vrijheid, of de eenheid maar bewaren...elbert schreef: Het is ook niet voor niets dat degenen die spreken over een splijtzwam, tegelijk ook degenen zijn die tegen de herziening zijn. Een self-fulfilling prophecy dus. :roll:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand die geen bezwaar heeft tegen de HSV, met een rigide opstelling richting de synode gaat; dat zou bovendien verkeerd zijn.
Well, het gaat mij niet om dat een bepaalde groep zn zin krijgt. Ikzelf ben ook tegen de HSV, en hoop dat de synode m ook inhoudelijk zal afwijzen.Adrianus schreef:Gaan klagen over het systeem, omdat een kleine minderheid binnen een kerkverband z'n zin niet zou krijgen? Wat een kolder. iedere kerkenraad, classis en PS beslist geheel vrij en zelfstandig over de afgevaardigden. Daar wil ik niets aan veranderen. En jij ook niet, schat ik in.memento schreef:[Daarbij zou men er goed aan doen, om juist een voor-stander af te vaardigen, zodat men kan komen tot een eerlijkere en evenwichtere beslissing. Het is geen goed teken als men de voorstanders geen kans tot spreken geeft op de GS. Dan verwordt het tot een soort vriendjespolitiek, mannen die het allemaal met elkaar eens zijn, en hun beslissingen er gewoon door kunnen drukken zonder stem van protest...
Echter, ik vind het wél kwalijk als die minderheid zijn mening niet kan laten horen op de GS. Dat is dan meer een fout van de mensen, dan van het systeem. Nu is het in de GG helaas de gewoonte dat je liever iemand kiest met wie je het eens bent, dan dat je kijkt welke keuze het meest wijs is. In dit geval lijkt me het wijs als de PS waarvan enkelen een andere mening hebben dan de meerderheid, dat deze PS dan toch uit de minderheid afgevaardigden kiezen, om zo deze mening op de GS te kunnen laten horen, zodat men op de GS beide meningen naast elkaar kan houden.
Daarnaast zou het mij goed lijken als de kerkeraden dit geval zouden voorleggen aan de manslidmaten, zodat er beter zicht is op de mening van de leden (want uiteindelijk zijn ambtsdragers dienaars van de gemeente). Ik ben bang dat we dan niet meer spreken over een kleine minderheid van de GG die voor is, maar een redelijk aantal (> 10%)
Adrianus, ik noemde enkele voorbeelden van die stinkende vruchten, die voorbeelden zijn eenvoudig te controleren, en praat maar met mensen uit die streek, die zullen beamen dat het idd zo is.Adrianus schreef:Het lijkt me verstandig de discussie - zeker op dit off-topic punt - te stoppen. Je begint nu oordelen te vellen en dingen te zeggen die je niet kunt verantwoorden. Echt niet.memento schreef:De vruchten stinken...
Mijn redenatie lijkt me erg logisch: Als je de mening van een PS wilt volgen die overal tegen is, moet je ook eens kijken naar wat de praktische uitwerking van die 'overal-tegen' houding is.
Precies, en een grote groep jeugd die (met of zonder meeweten van ouders) elke zaterdagavond zich ladderzat zuipt in keetjes of de kroeg noem ik slechte reclame.Dathenum schreef:Als bij een avondmaalsviering iedereen in zijn bank blijft zitten hoef je geen hartekenner te zijn. Dan belijden de mensen zelf dat ze ongelovigen zijn.Tiberius schreef:Gelukkig dat er nog hartenkenners in het Oosten zijn.memento schreef:Adrianus, ik noemde enkele voorbeelden van die stinkende vruchten, die voorbeelden zijn eenvoudig te controleren, en praat maar met mensen uit die streek, die zullen beamen dat het idd zo is.
Cath, waar iedereen onderuitgezakt hangt, waar bij het zingen van een psalmversje hoogstends 4 van de 40 jongelui meezingen.
Ik ben dan geen hartekenner, maar ik vind het alarmerende tekenen, wat de oorzaak kan zijn van een foutief beleid door de kerkeraden. Ik vind het achterna hollen van die kerkeraden zonder enige vorm van terughoudendheid dan ook niet verstandig.
Ik vind het een beetje kort door de bocht om de hoeveelheid Avondmaalgangers als maat te nemen voor de vrucht op de prediking; zowel bij velen als weinigen. Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
Zeker om dan gelijk het beleid van de kerkenraad maar onder vuur te nemen. We hebben wel de opdracht om te zaaien, te planten, nat te maken, maar het is God Die de wasdom geeft.
En voor wat betreft de jeugd: in het westen is ook wel het een en ander mis, als ik zo dat topic van die nieuwe jongerenavond eens lees.
Zeker om dan gelijk het beleid van de kerkenraad maar onder vuur te nemen. We hebben wel de opdracht om te zaaien, te planten, nat te maken, maar het is God Die de wasdom geeft.
En voor wat betreft de jeugd: in het westen is ook wel het een en ander mis, als ik zo dat topic van die nieuwe jongerenavond eens lees.
geen idee, het kerk-politieke geneuzel van de GG houd ik me niet mee bezigmemento schreef:Tóch vraag ik me af waar de mensen die vóór zijn op de GS het beste aan doen. Strijden voor de christelijke vrijheid, of de eenheid maar bewaren...elbert schreef:Het is ook niet voor niets dat degenen die spreken over een splijtzwam, tegelijk ook degenen zijn die tegen de herziening zijn. Een self-fulfilling prophecy dus. :roll:limosa schreef: zinvolle opmerking, als een herziening een splijtzwam zou worden komt dat omdat men dat er zelf van maakt, het zou goed zijn als we elkaar op dit punt iets vrijheid konden gunnen
de eenheid die je noemt zou echter een zeer beperkte houdbaarheid hebben namelijk die van onze generatie, wat mij betreft moeten we ons juist zorgen maken om de komende