Openbaring van Christus aan de ziel

Marnix

Bericht door Marnix »

Kislev schreef:Wat mij opvalt, en dan bedoel ik niet zozeer het forum, dat veel mensen/jongeren wel Jezus bezitten maar er zo weinig vanuit gaat. Er zijn zo weinig indentificatiefiguren meer die je vroeger toch nog wel meer had. Ik moet denken aan wat ik las in een boek over ds. L. Rijksen, toen zijn vader overleed zeiden de Roomsen mensen in de straat dat ze zeker geloofden dat hij in de hemel was, dat geloofden ze meer dan van hun pastoors. Van die man was geur en smaak uitgegaan zonder dat hij wat zei.
Zo herinner ik mij een oudere docent van de middelbare school. Zonder dat hij er ooit wat van gezegd had wist je: deze man wandelt met God. Later toen ik sterk overwoog om af te haken en niet meer in het bestaan geloofde kwam deze man vaak in mn gedachten.
Klopt, veel mensen zeggen christen te zijn, kunnen mooi praten en weten precies hoe de leer in elkaar steekt, kunnen moeiteloos formulieren en oudvaders citeren en aanhalen.... en ondertussen zijn ze liefdeloos, veroordelend, klagen over alles, zetten hoe zij het willen in de kerk voorop en houden geen rekening met anderen... kortom, zijn er geen vruchten. In het hoofd zit het wel goed, maar het hart klopt niet echt, het is kil, dood.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Heerlijk: er gaat zo weinig van uit.

Vul eens even in:
Als mensen Jezus bezitten, dan..........
Marnix

Bericht door Marnix »

gaan ze meer op Hem lijken. Liefdevol, bewogen, niet veroordelend, dienend, evangeliserend, niet zichzelf en wat ze zelf fijn vooropstellen... dan gaan ze stralen... en gaan andere mensen dat zien, niet doordat je zondagochtend vroeg met je auto door de straat rijdt.... maar ze gaan je goede dingen zien, je liefde, je passie etc.

Laat zo uw licht stralen voor de mensen, opdat ze uw goede daden zien, en uw Hemelse Vader eren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik heb het in mijn posting niet alleen over de jongeren! Juist volwassenen bedoel ik. kBedoel dus idd de oudere generatie. En dat er zoweinig indentificatiefiguren zijn (volwassenen dus) maakt het voor de jongeren niet makkelijk.

En ik zit daar vaak zelf dus mee: wat straal je nou uit en hoe. Je kunt het dus niet maken. Want uit voorbeelden uit je eigen leven weet je dat mensen indentificatiefiguren waren zonder dat ze nou altijd over de bijbel etc. spraken. Hoe kwam het dan wel? Hoe wist je dat ze verder geleid waren?

Ook zoiets: in het verleden werden er regelmatig jongeren toegelaten tot de theologische school in Rotterdam. Dan kun je zeggen 'ja, dat ligt aan het curratorium'. Dat vraag ik me dus af. Ds. Vergunst was 20 toen hij toegelaten werd. Een oude vrouw zei pas dat ze nog wist dat hij in Zeist woonde, er ging toen al (voor z'n 20ste) al wat van hem uit.
Er zijn vandaag de dag wel veel jongeren die geloven, dat onderschrijf ik van harte. Ik signaleer dat het veel meer leeft dan 'vroeger'. Dat brengt de tijd wellicht ook met zich mee: het is of/of. Maar er is zo weinig Christuskennis. Juist ook als ik naar mezelf kijk, ben 28 maar zou op een kansel niks te vertellen hebben.

Ik zal daarin wel uniek zijn, maar toen ik vanochtend een preek van J.W. Kersten las, dan denk ik echt: zulke predikanten met zulke zielenkennis hebben we niet meer. (kwil vanavond wel wat overtypen om te laten zien wat ik bedoel).
Laatst gewijzigd door Kislev op 25 apr 2007, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kislev schreef:Wat mij opvalt, en dan bedoel ik niet zozeer het forum, dat veel mensen/jongeren wel Jezus bezitten maar er zo weinig vanuit gaat. Er zijn zo weinig indentificatiefiguren meer die je vroeger toch nog wel meer had. Ik moet denken aan wat ik las in een boek over ds. L. Rijksen, toen zijn vader overleed zeiden de Roomsen mensen in de straat dat ze zeker geloofden dat hij in de hemel was, dat geloofden ze meer dan van hun pastoors. Van die man was geur en smaak uitgegaan zonder dat hij wat zei.
Zo herinner ik mij een oudere docent van de middelbare school. Zonder dat hij er ooit wat van gezegd had wist je: deze man wandelt met God. Later toen ik sterk overwoog om af te haken en niet meer in het bestaan geloofde kwam deze man vaak in mn gedachten.
Ik vind het zelf ook ontzettend moeilijk. Als ik naar mezelf kijk, dan denk ik; straal ik de Liefde van Jezus uit? O ja, we weten zo goed waar een ander aan moet voldoen, maar hoe doen we hetzelf? Wat zien we in de spiegel? Soms weet ik het niet. Wat is de bedoeling van het Christen-zijn uitstralen? Zijn daar regels voor en als je je daar aan houdt, dan is het goed? En een simpel, ja, je moet liefdevol zijn, niet veroordelend etc., sorry, maar daar heb ik weinig aan, want dat is aan de ene kant te vaag (niet christenen zijn dat soms ook) en aan de andere kant, ik ben lang niet altijd liefdevol etc. dus ja, dan straal ik ook niet Zijn Liefde uit.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kislev

Bericht door Kislev »

JolandaOudshoorn schreef:
Ik vind het zelf ook ontzettend moeilijk. Als ik naar mezelf kijk, dan denk ik; straal ik de Liefde van Jezus uit? O ja, we weten zo goed waar een ander aan moet voldoen, maar hoe doen we hetzelf? Wat zien we in de spiegel? Soms weet ik het niet. Wat is de bedoeling van het Christen-zijn uitstralen? Zijn daar regels voor en als je je daar aan houdt, dan is het goed? En een simpel, ja, je moet liefdevol zijn, niet veroordelend etc., sorry, maar daar heb ik weinig aan, want dat is aan de ene kant te vaag (niet christenen zijn dat soms ook) en aan de andere kant, ik ben lang niet altijd liefdevol etc. dus ja, dan straal ik ook niet Zijn Liefde uit.
Maar zijn we nou juist daar niet mee bezig: wat straal ik uit, hoe kom ik over. Is dat nou het christen zijn? Een lief-zijn-voor-elkaar theologie. Is het niet zo dat een geoefend christen die dicht bij zijn Heere leeft en veel van Hem heeft mogen zien en smaken vanzelf iets uitstraalt? Ook omdat zo'n iemand heeft leren kennen wie hij zelf is en daardoor niet meer boven een ander kan staan. Dat zo'n iemand voelt wat de zielen worstelingen van een ander zijn en door een enkel woord, een simpele zin zieleraadsels oplost. (daar verbaas ik me dus bij Kersten jr. altijd over).

Ik weet het niet hoor...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Josephus schreef:Maar als ik je goed begrijp, twijfel jij dus wel aan het geloof van bepaalde forumleden? En zo ja, wat geeft je dan het recht daartoe?
Het antwoord ligt in feite voor de hand: wanneer je het er niet met elkaar over eens bent wat 'geloof' is, dan kan er in bepaalde gevallen aanleiding zijn om te twijfelen aan het geloof van iemand.
En gaat het bij die "iemand" dan vooral om anderen, of omvat het ook jezelf? M.a.w. komt het in zo'n discussie dan ook voor dat je aan je eigen geloof twijfelt, of staat dat niet ter discussie en is dat dus in feite normatief?
In zekere zin is mijn eigen geloof normatief. Dat wil zeggen: wat ík nodig heb, heeft een ander ook nodig.
Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Het kan met de geloofsinhoud dan wel in orde zijn (wat je gelooft), maar met het geloof waarmee men gelooft zou het anders kunnen liggen.
Maak je het jezelf met dergelijke "constructies" niet nodeloos moeilijk?
Het is geen constructie, het is een onderscheid dat er gewoon is, of je het nu benoemt of niet. Het is een in de theologie trouwens heel bekend onderscheid (fides qua en fides quae).
Marnix schreef:Mag ik vragen wat volgens jou dan geloof is?

En zijn er dan essentiele verschillen?
Volgens mij heb ik in deze topic en op andere plaatsen meerdere malen duidelijk aangegeven wat geloof is.
De manier waarop jij over geloof spreekt, wekt bij mij de indruk dat jij daar toch echt anders over denkt dan ik. Kort gezegd: jij vindt sneller iets 'geloof' dan ik het vind. Daar kunnen we dan weer over gaan discussiëren, maar dat is wel waar het over gaat.
Marnix schreef:En tegelijkertijd vind ik dat je wel een puntje hebt. Mensen kunnen dingen heel goed weten en verwoorden, maar hoe werkt het in de praktijk? Leven ze er dan ook naar? Een goede boom herken je aan de vruchten, en op een forum is het moeilijk die vruchten te zien.
Dit was mijn puntje niet, maar is het jouwe volgens mij.
Marnix

Bericht door Marnix »

En ik zit daar vaak zelf dus mee: wat straal je nou uit en hoe. Je kunt het dus niet maken. Want uit voorbeelden uit je eigen leven weet je dat mensen indentificatiefiguren waren zonder dat ze nou altijd over de bijbel etc. spraken. Hoe kwam het dan wel?
Eigenlijk is het heel simpel. Het is liefde, bewogenheid. De gezindheid die in Christus was. Dat zit hem niet vooral in over de Bijbel praten... natuurlijk dat ook.... Maar Jezus zegt in Mattheus 25 niet dat hij tegen de schapen zal zeggen: Ga in tot het feest want jullie hebben over de Bijbel gepraat. Maar concrete liefde: hongerigen voeden, dorstigen drinken geven, mensen kleren geven, gevangenen bezoeken etc.

Jesaja 58, het is een stuk maar het antwoord staat er in... Lees het even goed door!

1 Roep luidkeels, zonder je in te houden,
verhef je stem als een ramshoorn.
Maak aan mijn volk zijn misdaden bekend,
aan het volk van Jakob zijn zonden.
2 Zeker, ze zoeken mij dag aan dag,
vol verlangen om te ontdekken wat ik wil,
zoals een vreemd volk dat rechtvaardig leeft
en het recht van zijn goden niet verzaakt.
En ze vragen naar mijn rechtvaardige voorschriften
en verlangen naar Gods nabijheid.
3 ‘Waarom ziet u niet dat wij vasten,
en merkt u niet op dat wij ons onthouden?’
Omdat jullie op je vastendagen nog handeldrijven
en jullie arbeiders afbeulen,
4 omdat jullie onder het vasten strijden en ruziën
en vol vuur met elkaar op de vuist gaan.
Als je op die manier vast,
wordt je stem niet gehoord in de hemel.
5 Zou dat het vasten zijn dat ik verkies?
Is dat een dag van onthouding:
dat iemand het hoofd buigt als een riet
en zich met een rouwkleed neerlegt in het stof?
Noemen jullie dat soms vasten,
is dat een dag die de HEER behaagt?

6 Is dit niet het vasten dat ik verkies:
misdadige ketenen losmaken,
de banden van het juk ontbinden,
de verdrukten bevrijden,
en ieder juk breken?
7 Is het niet: je brood delen met de hongerige,
onderdak bieden aan armen zonder huis,
iemand kleden die naakt rondloopt,
je bekommeren om je medemensen?
8 Dan breekt je licht door als de dageraad,
je zult voorspoedig herstellen.
Je gerechtigheid gaat voor je uit,
de majesteit van de HEER vormt je achterhoede.

9 Dan geeft de HEER antwoord als je roept;
als je om hulp schreeuwt, zegt hij: ‘Hier ben ik.’
Wanneer je het juk van de onderdrukking uitbant,
de beschuldigende vinger en de kwaadsprekerij,
10 wanneer je de hongerige schenkt
wat je zelf nodig hebt
en de verdrukte gul onthaalt,
dan zal je licht in het donker schijnen,
je duisternis wordt als het licht van het middaguur.

11 De HEER zal je voortdurend leiden,
hij zal je verkwikken in dorre streken,
hij maakt je botten sterk en krachtig.
Je zult zijn als een goed bevloeide tuin,
als een bron waarvan het water nooit opdroogt.
12 Je eigen mensen zullen weer opbouwen
wat al eeuwenlang verwoest ligt;

fundamenten, door vroegere generaties gelegd,
zullen weer worden hersteld.
Dan zal men je noemen
‘Hersteller van muren’, ‘Herbouwer van straten’.

Zelfde als in Mattheus 25. Liefde, je naaste dienen.Hongerigen eten geven, misdadige ketenen verbreken, daklozen onderdak geven, mensen kleren geven, je om je medemensen (niet alleen de gelovigen!) bekommeren, je kwaadsprekerij en onderdrukking uitbant. Doen we dat niet, dan is het logisch dat God ons niet zegent, niet naar ons bidden luistert en zich niet tegen ons zegt: Hier ben ik. Kijk maar naar het als/dan... oorzaak / gevolg. Als je die dingen doet die ik hier noem doet: DAN schijnt je licht in het duister, DAN zegt God als je roept: Hier ben ik, DAN gaat je gerechtigheid voor je uit en vormt Gods majesteit je achterhoede. DAN ben je als een goed bevloeide tuin en een bron die nooit ophoudt.

Liefde, daar draait alles om. En in hoeverre is die in ons hart? (en dus niet alleen in ons hoofd). Jezus zegt tegen zijn discipelen:

34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’

Door lief te hebben zullen mensen zien dat je een volgeling van Hem bent. Onderscheid je je daarin nou van je seculiere medemens? Zo niet, begin daar dan mee!

9 Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. 10 Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. 11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. 12 Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. 13 Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. 14 Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voorzover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Heb je dat voor je medemensen? Die innige liefde van broeders en zusters? En acht je de ander uitnemender dan jezelf? Geef je je vijand te drinken als hij dorst heeft? En zie de hele lijst. De Bijbel is duidelijk genoeg.... prent die dingen in je hoofd en ga ze doen. Handel vanuit liefde.... en als je die niet voelt, ga dan naar God. Kijk naar Hem, kijk naar Christus. Hij geeft je zoveel liefde dat je meer dan genoeg hebt om het aan anderen door te geven. Wedden dat als je zo leeft, mensen ook aan je gaan zien dat je christen bent, dat je anders bent, dat je passie voor hem hebt en echt gelooft? Wedden dat mensen dan door jou wat van de Vader gaan zien?
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Josephus schreef:Maar als ik je goed begrijp, twijfel jij dus wel aan het geloof van bepaalde forumleden? En zo ja, wat geeft je dan het recht daartoe?
Het antwoord ligt in feite voor de hand: wanneer je het er niet met elkaar over eens bent wat 'geloof' is, dan kan er in bepaalde gevallen aanleiding zijn om te twijfelen aan het geloof van iemand.
En gaat het bij die "iemand" dan vooral om anderen, of omvat het ook jezelf? M.a.w. komt het in zo'n discussie dan ook voor dat je aan je eigen geloof twijfelt, of staat dat niet ter discussie en is dat dus in feite normatief?
In zekere zin is mijn eigen geloof normatief. Dat wil zeggen: wat ík nodig heb, heeft een ander ook nodig.
Natuurlijk hebben jij en ik hetzelfde nodig, namelijk het geloof in Jezus Christus. Maar ik proef bij jou daarnaast ook dat jij het liefst ziet dat die ander ook nog eens op dezelfde manier in Jezus Christus gelooft en dat anders zijn of haar geloof wel eens minder echt zou kunnen zijn. Ik hoop oprecht dat ik dat verkeerd zie.
Afgewezen schreef:
Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Het kan met de geloofsinhoud dan wel in orde zijn (wat je gelooft), maar met het geloof waarmee men gelooft zou het anders kunnen liggen.
Maak je het jezelf met dergelijke "constructies" niet nodeloos moeilijk?
Het is geen constructie, het is een onderscheid dat er gewoon is, of je het nu benoemt of niet. Het is een in de theologie trouwens heel bekend onderscheid (fides qua en fides quae).
Het feit dat men in de wetenschap ergens onderscheid in maakt, wil nog niet zeggen dat daarbij geen gebruik wordt gemaakt van constructies. Maar goed, het geloof is inderdaad niet enkel overgave (fides qua), maar ook inhoud (fides quae). Het geloof komt aan de vruchten openbaar. Dan heb ik je denk ik niet helemaal goed begrepen en zijn we het op dit punt eens. Al blijf ik er wel bij, dat het niet aan ons mensen is om een ander die belijdt in Jezus Christus als Verlosser te geloven, langs de meetlat van onze eigen gevoelens en ervaringen te leggen.
JolandaOudshoorn

Kislev schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Maar zijn we nou juist daar niet mee bezig: wat straal ik uit, hoe kom ik over. Is dat nou het christen zijn? Een lief-zijn-voor-elkaar theologie. Is het niet zo dat een geoefend christen die dicht bij zijn Heere leeft en veel van Hem heeft mogen zien en smaken vanzelf iets uitstraalt? Ook omdat zo'n iemand heeft leren kennen wie hij zelf is en daardoor niet meer boven een ander kan staan. Dat zo'n iemand voelt wat de zielen worstelingen van een ander zijn en door een enkel woord, een simpele zin zieleraadsels oplost. (daar verbaas ik me dus bij Kersten jr. altijd over).

Ik weet het niet hoor...
Precies kislev, jij verwoord het probleem waar ik mee zit nu eens duidelijk. Aan de ene kant ben ik soms zo veel bezig met " een goed Christen zijn" dat ik er moedeloos van wordt. En dan lijkt het wel alsof ik weer onder de eisende wet leef. Als je dit doet, dan ben je pas een echte christen. Terwijl, ook de heiligmaking wordt door Hem geschonken. Aan de andere kant is er ook die drang om heilig te leven en iets naar anderen uit te stralen, iets uit te dragen van het grote werk wat Hij in mij heeft gewerkt.
Maar ja, net zoals jij al verzuchtte, ik weet het ook niet, hoor :wink:
Adorote

Bericht door Adorote »

Al dat gehijg om een zogenaamde goed Christen te zijn is een vermoeiende bezigheid die op niets uit zal lopen .

Ten eerst Christus de Verrezen Heer bezit ons Hij roept ons ter navolging, gelijk worden aan Hem, dat is een hele klouterpartij,maar daarin geeft Hij heerlijk rust om weer verder te kunnen , en ons hart een zuivere woning te maken voor onze Heilige Verlosser Jezus Christus; en dit alles is niet meer dan Genade alleen .
Kislev

Bericht door Kislev »

Adorote schreef:Al dat gehijg om een zogenaamde goed Christen te zijn is een vermoeiende bezigheid die op niets uit zal lopen .
Precies ja, las zoiets vanochtend bij Kersten jr. ook. Die zei: werk maar hard hoor mensen, bent u des te sneller aan een eind.
JolandaOudshoorn

Adorote schreef:Al dat gehijg om een zogenaamde goed Christen te zijn is een vermoeiende bezigheid die op niets uit zal lopen .

Ten eerst Christus de Verrezen Heer bezit ons Hij roept ons ter navolging, gelijk worden aan Hem, dat is een hele klouterpartij,maar daarin geeft Hij heerlijk rust om weer verder te kunnen , en ons hart een zuivere woning te maken voor onze Heilige Verlosser Jezus Christus; en dit alles is niet meer dan Genade alleen .
Wow, dit vind ik echt een uitspraak waar ik wat aan heb! Dank je Adorote, vind je het goed als ik hem ga inlijsten, zodat ik er regelmatig aan kan terugdenken :wink:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:Natuurlijk hebben jij en ik hetzelfde nodig, namelijk het geloof in Jezus Christus. Maar ik proef bij jou daarnaast ook dat jij het liefst ziet dat die ander ook nog eens op dezelfde manier in Jezus Christus gelooft en dat anders zijn of haar geloof wel eens minder echt zou kunnen zijn. Ik hoop oprecht dat ik dat verkeerd zie.
Als die ervaringen nu net tot de essentie van het geloven behoren, zou het inderdaad kunnen zijn dat het geloof van die ander "minder echt" = niet echt is.
Wanneer iemand tegen mij zegt: "Sorry hoor, maar met zo'n openbaring van Christus aan de ziel kan ik niet zo veel", dan raakt zo'n opmerking de essentie van het geloof en eigenlijk is daarbij ook de geloofsinhoud in het geding (wat belijden wij over het geloof).
Josephus schreef:Maar goed, het geloof is inderdaad niet enkel overgave (fides qua), maar ook inhoud (fides quae). Het geloof komt aan de vruchten openbaar. Dan heb ik je denk ik niet helemaal goed begrepen en zijn we het op dit punt eens. Al blijf ik er wel bij, dat het niet aan ons mensen is om een ander die belijdt in Jezus Christus als Verlosser te geloven, langs de meetlat van onze eigen gevoelens en ervaringen te leggen.
Dat hangt er maar helemaal van af. Als het geloof niet in orde is, kan er ook geen sprake zijn van vruchten.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen, we komen er niet echt uit. Ik blijf wel met wat vragen zitten. Waarom ben je zo negatief ingesteld? Ik krijg gewoon de indruk dat het jou grote moeite kost om iemand die andere accenten legt of andere bewoordingen gebruikt, als broeder of zuster in Christus te zien. Dan twijfel je eigenlijk aan het werk van God in een ander en dat is erg. Waarom wil je een ander niet het voordeel van jouw twijfel geven?

En wat die vruchten betreft: aan de vruchten herkent men de boom. Als je kastanjes aan een boom ziet hangen, is het een kastanjeboom. Of je dat nu leuk vindt of niet. En als er vruchten zijn van het ware geloof, dan is er dat ware geloof.
Plaats reactie