Alles wat wij zelf aan regels verzinnen, dus ook over tv en films en internet (!), zijn en blijven eigen-verzonnen regels. Ja, zelfs als ze in lijn van Gods geboden zijn.Tiberius schreef:Dat ben ik niet met je eens.Klaio schreef:Louter farizeïsme, die liepen ook kaarsrecht langs het spoor van Gods verboden!!!.
Zij liepen juist niet langs het spoor van Gods verboden, maar langs hun eigen leringen en inzettingen. Die ze bovendien zelf nog niet hielden, maar alleen aan anderen oplegden.
De Farizeeers deden namelijk ook niets anders. Als hun regels en wetjes waren helemaal zo gek nog niet. Bv op de sabbath mocht je van hun geen aren plukken, want dat was werken, en dat had God verboden. Of, op de sabbath mocht je geen zware lasten tillen, want dat was al heel snel werken. Nee, de Farizeeers deden echt niet veel anders dan wij nu doen met onze leefregels.
En dat opstellen van leefregels, daar is ook niets mis mee. Er waren 2 dingen wel mis mee:
1. Het geschiedde niet uit liefde tot God
2. Men stelde dat elke goede Jood, dat elk kind van God, die regels moest houden, want anders klopte er iets niet.
Ik vrees daarom dat het beeld van de Farizeer ons allemaal wel past. Niet alleen ter rechterzijde, waar men elkaar strenge leefregels oplegt, en veel verbiedt, maar ook de andere stromingen in de ger. gez., waar weer andere leefregels gelden. Want hoe je het wend of keert, het zit nu gewoon in ons om anderen onze ideeen op te leggen, want wij zijn er altijd van overtuigd dat wij de bijbel het beste snappen, als het gaat om zaken die wel of niet mogen.
Een ander voorbeeld is het eten van offervlees wat aan de afgoden geofferd was. Persoonlijk zou ik zeggen, gevoelsmatig: Dat lijkt me toch wel zonde. Paulus wijst ons echter op de christelijke vrijheid. Nogmaals, iets wat ingaat tegen mijn gevoel van hoe ik dat zou zien. Ik denk dat de les wel duidelijk is: Leg andere geen regels op, maar laat ze de vrijheid die Christus verworven heeft. Ook als ze zaken doen die ik als zonde zie.
PS> Hiermee zijn films met vloeken en naakt erin, wat directe overtredingen zijn van de door God gegeven 10 geboden, natuurlijk niet goed te praten.