Ervaringen met goede DVD's ?

memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Klaio schreef:Louter farizeïsme, die liepen ook kaarsrecht langs het spoor van Gods verboden!!!.
Dat ben ik niet met je eens.
Zij liepen juist niet langs het spoor van Gods verboden, maar langs hun eigen leringen en inzettingen. Die ze bovendien zelf nog niet hielden, maar alleen aan anderen oplegden.
Alles wat wij zelf aan regels verzinnen, dus ook over tv en films en internet (!), zijn en blijven eigen-verzonnen regels. Ja, zelfs als ze in lijn van Gods geboden zijn.

De Farizeeers deden namelijk ook niets anders. Als hun regels en wetjes waren helemaal zo gek nog niet. Bv op de sabbath mocht je van hun geen aren plukken, want dat was werken, en dat had God verboden. Of, op de sabbath mocht je geen zware lasten tillen, want dat was al heel snel werken. Nee, de Farizeeers deden echt niet veel anders dan wij nu doen met onze leefregels.

En dat opstellen van leefregels, daar is ook niets mis mee. Er waren 2 dingen wel mis mee:
1. Het geschiedde niet uit liefde tot God
2. Men stelde dat elke goede Jood, dat elk kind van God, die regels moest houden, want anders klopte er iets niet.

Ik vrees daarom dat het beeld van de Farizeer ons allemaal wel past. Niet alleen ter rechterzijde, waar men elkaar strenge leefregels oplegt, en veel verbiedt, maar ook de andere stromingen in de ger. gez., waar weer andere leefregels gelden. Want hoe je het wend of keert, het zit nu gewoon in ons om anderen onze ideeen op te leggen, want wij zijn er altijd van overtuigd dat wij de bijbel het beste snappen, als het gaat om zaken die wel of niet mogen.

Een ander voorbeeld is het eten van offervlees wat aan de afgoden geofferd was. Persoonlijk zou ik zeggen, gevoelsmatig: Dat lijkt me toch wel zonde. Paulus wijst ons echter op de christelijke vrijheid. Nogmaals, iets wat ingaat tegen mijn gevoel van hoe ik dat zou zien. Ik denk dat de les wel duidelijk is: Leg andere geen regels op, maar laat ze de vrijheid die Christus verworven heeft. Ook als ze zaken doen die ik als zonde zie.

PS> Hiermee zijn films met vloeken en naakt erin, wat directe overtredingen zijn van de door God gegeven 10 geboden, natuurlijk niet goed te praten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Leg andere geen regels op, maar laat ze de vrijheid die Christus verworven heeft. Ook als ze zaken doen die ik als zonde zie.
Het gaat er Post en mij niet zozeer over om anderen (= gelijkwaardige mensen) regels op te leggen, danwel richtlijnen voor de kinderen en opgroeiende jeugd (= hen die aan onze opvoeding zijn toevertrouwd, in welk opzicht dan ook) op te stellen.
In de wetenschap dat die richtlijnen slechts middel zijn en nooit doel op zich.

Het probleem wat ik met dit soort reacties (zoals van Klaio, bedoel ik) heb, dat ze suggereren dat de scribent Christus niet kent, en daarom maar aanspoort tot een christelijke levenswandel; hem daarmee wegzettend als een onversneden farizeeër. (Ik doel hiermee o.a. op de uiterst suggestieve vraag: "Wat is het waard als je je "christelijk" gedraagt zonder Christus te kennen?")
Alsof het wel wat waard is om te beweren dat je Christus kent en ondanks dat geen christelijke levenswandel hebt.
helma

Bericht door helma »

er is een dvd uit van het boek van Francine Rivers; "De laatste zondeneter"

Ik hoor graag als iemand hem gezien heeft of het verantwoord is
judith

Bericht door judith »

helma schreef:er is een dvd uit van het boek van Francine Rivers; "De laatste zondeneter"

Ik hoor graag als iemand hem gezien heeft of het verantwoord is
ik zou het nie weten... :cry:
Marnix

Bericht door Marnix »

is het boek verantwoord?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mentos

Bericht door mentos »

vlinder schreef:Wat ik als meisje van ong. 14 jaar echt super geweldig vond is:

dubbel en dwars.

Meesterlijk.

Nu vind ik hem nog erg leuk, maar hij is nu wat voorspelbaar zeg maar.
Die vond ik ook helemaal geweldig... als je nu Lindsay Lohan(die de hoofdrol speelde) in google intypt schrik je wel...
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:is het boek verantwoord?
ja, het is een indrukwekkend boek

"Cadi verlangt wanhopig naar vergeving. Kan de zondeneter haar die schenken?

In de negentiende eeuw kwamen er zondeneters voor in Engeland, Schotland en Amerika. De zondeneter - zo geloofde men - kon alle zonden op zich nemen van iemand die net overleden was, zodat de overledene in het hiernamaals geen schuld meer had. In ruil voor zijn diensten kreeg de zondeneter voedsel of geld. Hij leefde verstoten uit de gemeenschap, want het was levensgevaarlijk om contact te hebben met een man die zoveel zonden met zich meedroeg...

De tienjarige Cadi ziet de zondeneter voor het eerst op de dag van haar grootmoeders begrafenis. Ze wil hem wanhopig graag ontmoeten, want ze heeft zijn hulp hard nodig. Het is immers haar schuld dat haar zusje is overleden. Misschien kan de zondeneter haar nu al van haar last bevrijden - en misschien zal haar moeder dan weer van haar houden...

In het diepste geheim gaat Cadi op zoek naar de zondeneter. Daarbij wordt ze geholpen door Fagan, een robuuste veertienjarige jongen. Langzaam maar zeker komen Cadi en Fagan erachter dat zich in de vallei waar ze wonen een vreselijke geschiedenis heeft afgespeeld. En de zondeneter blijkt geen antwoord te hebben op hun vragen. Maar als híj Cadi geen vergeving kan schenken, wie dan wel?"
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:
Marnix schreef:is het boek verantwoord?
ja, het is een indrukwekkend boek

"Cadi verlangt wanhopig naar vergeving. Kan de zondeneter haar die schenken?

In de negentiende eeuw kwamen er zondeneters voor in Engeland, Schotland en Amerika. De zondeneter - zo geloofde men - kon alle zonden op zich nemen van iemand die net overleden was, zodat de overledene in het hiernamaals geen schuld meer had. In ruil voor zijn diensten kreeg de zondeneter voedsel of geld. Hij leefde verstoten uit de gemeenschap, want het was levensgevaarlijk om contact te hebben met een man die zoveel zonden met zich meedroeg...

De tienjarige Cadi ziet de zondeneter voor het eerst op de dag van haar grootmoeders begrafenis. Ze wil hem wanhopig graag ontmoeten, want ze heeft zijn hulp hard nodig. Het is immers haar schuld dat haar zusje is overleden. Misschien kan de zondeneter haar nu al van haar last bevrijden - en misschien zal haar moeder dan weer van haar houden...

In het diepste geheim gaat Cadi op zoek naar de zondeneter. Daarbij wordt ze geholpen door Fagan, een robuuste veertienjarige jongen. Langzaam maar zeker komen Cadi en Fagan erachter dat zich in de vallei waar ze wonen een vreselijke geschiedenis heeft afgespeeld. En de zondeneter blijkt geen antwoord te hebben op hun vragen. Maar als híj Cadi geen vergeving kan schenken, wie dan wel?"
Nou, waarom zou de film dan niet verantwoord zijn? Als het visueel gezien niet kan kan het op papier ook niet. Maak daar niet teveel onderscheid in. Of er in de film geen afwijkingen tov het boek zijn weet ik niet, onderzoek het dan dus. Ga de film kijken. Onderzoekt alle en behoud het goede. Dat is wat anders dan "ga pas kijken als je 100% zeker weet dat het goed is". Maar ja, je wil natuurlijk wel weten wat je koopt. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:
Nou, waarom zou de film dan niet verantwoord zijn? Als het visueel gezien niet kan kan het op papier ook niet. Maak daar niet teveel onderscheid in. Of er in de film geen afwijkingen tov het boek zijn weet ik niet, onderzoek het dan dus. Ga de film kijken. Onderzoekt alle en behoud het goede. Dat is wat anders dan "ga pas kijken als je 100% zeker weet dat het goed is". Maar ja, je wil natuurlijk wel weten wat je koopt. :)
nou...
van mij mogen ze best kameleon lezen
maar als ik het voorfilmpje gezien en gehoord heb denk ik: laat de dvd maar zitten
dus het is m.i. niet altijd hetzelfde

maar omdat de zondeneter best een aangrijpend boek is ben ik heel benieuwd hóe ze het boek verfilmd hebben
(en 16,95 is best veel om na de helft gekeken te hebben in de prullenbak te laten verdwijnen)
Unionist

Bericht door Unionist »

-- cut --

(om in stijl te blijven...)
Laatst gewijzigd door Unionist op 09 nov 2007, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het een smakelijke film wordt.

Maar goed, ik houd toch niet zo van dat soort films. Ik kijk alleen films voor de ontspanning, waarbij ik lekker kan lachen bijvoorbeeld. Eddy Murphy of zoiets. Zware onderwerpen lees ik liever in een boek dan dat ik ze op film zie.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het een smakelijke film wordt.

Maar goed, ik houd toch niet zo van dat soort films. Ik kijk alleen films voor de ontspanning, waarbij ik lekker kan lachen bijvoorbeeld. Eddy Murphy of zoiets. Zware onderwerpen lees ik liever in een boek dan dat ik ze op film zie.
Hm ik vind films dan vaak juist wel goed. Zaterdag naar Atonement geweest, mooie film met wat meer diepgang. Wat dat betreft hou ik wel van filmhuisfilms. Minder dat het spektakel centraal staat maar dat het meer functuneel is... (dat maakt evt geweld of naakt dan wel weer minder plat)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ziet er indrukwekkend uit. Ben ook wel benieuwd naar het boek. Ik heb nu tijd om films te kijken of te lezen. 's avonds kan ik weinig anders meer doen :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

veel forummen ;)
Plaats reactie