Ik heb het zo gelaten. Volgens mij had ik voldoende gezegd, maar was er geen ruimte bij de ander om enige nuancering aan te brengen in het denkbeeld over deze predikant. Dan denk ik dat het beter is dat ze de achting die ze hebben, ook blijven houden. Wat had ik anders moeten doen volgens jou?Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 13:15Idem aan vorige reactie. Wat heb JIJ er mee gedaan? Daar gaat het over. Sorry dat ik het zeg maar dit is dus laster. Praten over een ander zijn gebreken en zonden.Piet Puk schreef: ↑09 sep 2023, 13:10Niet aanbidden zoals je het zou verwachten. Maar enige tijd geleden alweer maakte ik een praatje met iemand die wijlen ds. F. Mallan zeer hoog had staan. Ik maakte een opmerking dat ik het niet altijd eens was met zijn preken. Nou de reactie van de persoon was toch wel in de trant van: hoe durf je te zeggen dat wijlen ds. F. Mallan verkeerd is? Ik ken toch aanzienlijk wat mensen die vertrouwen op wijlen ds. F. Mallan of wijlen ds. G.H. Kersten, terwijl Gods woord echt andere uitspraken doet. Volgens mij is dat indirect toch heiligenverering. Neemt niet weg dat beide predikanten ook als geestelijk vader veel voor personen hebben betekent.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 12:07Wat een onzinnig raar bericht. Ik ken niemand die ds. Kersten aanbid. De man heeft veel betekend voor een kerkverband en politiek, daar mag best aandacht aan geschonken worden. Dat heiligenverering noemen vind ik dan weer lasterlijk. Kom anders met concrete voorbeelden.
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Inderdaad een rare, bijna gefrustreerde reactie. Vrolijk aangevuld door andere ervaringsdeskundigen.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 12:07Wat een onzinnig raar bericht. Ik ken niemand die ds. Kersten aanbid. De man heeft veel betekend voor een kerkverband en politiek, daar mag best aandacht aan geschonken worden. Dat heiligenverering noemen vind ik dan weer lasterlijk. Kom anders met concrete voorbeelden.HHR schreef: ↑09 sep 2023, 11:03Volgens mij is er geen kritiek geuit op het werk van Kersten.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 10:01 Voor alle criticasters over wat ds. Kersten betekend heeft voor de GG/GGiN: Het RD maakt vier afleveringen over de betekenis van deze dominee. Hier de eerste aflevering:
https://www.rd.nl/artikel/1033633-wie-w ... levering-1
Hij heeft veel gedaan en betekend.
Maar er is vooral kritiek op de heiligenverering die er aan het ontstaan is .
Het doet gewoon Rooms aan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Nee hoor, ik gun ieder van harte zijn eigen heilige.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 13:14En hopelijk heb jij toen die man terecht gewezen, snapte die man wat er verkeerd aan was en zouden je het er nooit meer over hebben? Of heb je niets gezegd en vind je het mooi om door te vertellen?Tiberius schreef: ↑09 sep 2023, 12:51Zo onzinnig en raar is dat bericht niet.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 12:07Wat een onzinnig raar bericht. Ik ken niemand die ds. Kersten aanbid. De man heeft veel betekend voor een kerkverband en politiek, daar mag best aandacht aan geschonken worden. Dat heiligenverering noemen vind ik dan weer lasterlijk. Kom anders met concrete voorbeelden.
Aanbidden is misschien wat overdreven, maar er is absoluut sprake van heiligenverering. Juist het feit dat er na 75 jaar vier afleveringen over hem komen, is veelzeggend.
Ik ben ooit eens bij de Theologische School in Rotterdam op bezoek geweest, samen met een aantal kerkenraadsleden. Een van de ouderlingen zei toen: 'we lopen op heilige grond, want ds. Kersten heeft hier ook gelopen'.
En zo’n ‘verhaaltje’ zegt me helemaal niets. Waarom is dat veel zeggend? De afgelopen jaren is er best wat onderzoek naar ds. Kersten gedaan, mag dat niet met deze gelegenheid besproken worden? Ik heb er niets op tegen.
Als iemand zich gesticht en/of geïnspireerd weet door iemand, ga ik dat niet afbreken.
In ieders hart zit een paap, heb ik ergens gelezen. Als in plaats daarvan een overleden dominee zit, is dat al winst.
Ho even, Pierre. Ik heb achting en respect voor predikanten, laat dat voorop staan. Maar dat predikanten volmaakt zijn en soms boven de Bijbel verheven worden, gaat mij te ver. En in het voorbeeld wat ik genoemd heb was dit in mijn beleving ook zo.pierre27 schreef: ↑09 sep 2023, 13:23Inderdaad een rare, bijna gefrustreerde reactie. Vrolijk aangevuld door andere ervaringsdeskundigen.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 12:07Wat een onzinnig raar bericht. Ik ken niemand die ds. Kersten aanbid. De man heeft veel betekend voor een kerkverband en politiek, daar mag best aandacht aan geschonken worden. Dat heiligenverering noemen vind ik dan weer lasterlijk. Kom anders met concrete voorbeelden.HHR schreef: ↑09 sep 2023, 11:03Volgens mij is er geen kritiek geuit op het werk van Kersten.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 10:01 Voor alle criticasters over wat ds. Kersten betekend heeft voor de GG/GGiN: Het RD maakt vier afleveringen over de betekenis van deze dominee. Hier de eerste aflevering:
Hmm, die komt hier wel binnen. Ik zat er over te denken om me aan te melden voor de conferentie van tgcnederland.nl (the gospel coalition), met als thema ‘Het Evangelie in een seculiere tijd: wat we kunnen leren van Tim Keller’. Als ik mijn gedachten hier even over laat gaan ben ik bang dat ik van Keller ook wel een beetje een heilige maak.Tiberius schreef: Nee hoor, ik gun ieder van harte zijn eigen heilige.
Als iemand zich gesticht en/of geïnspireerd weet door iemand, ga ik dat niet afbreken.
In ieders hart zit een paap, heb ik ergens gelezen. Als in plaats daarvan een overleden dominee zit, is dat al winst.
Ik zie de aandacht voor ds. Kersten in deze periode meer in de zin van Hebreeën 13:7. Maar goed het is je eigen verantwoordelijkheid om daar een andere kleur aan te geven.
- Delftenaar
In ieder geval moet vermeden worden dat ds. Kersten een soort reformatorische heilige gaat worden.
Ik ben daar persoonlijk in het geheel niet bang voor.Delftenaar schreef: ↑09 sep 2023, 20:13 In ieder geval moet vermeden worden dat ds. Kersten een soort reformatorische heilige gaat worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Vandaag vertelde iemand dat haar vriend vernoemd was naar, een onder ons, zeer hoog geacht dominee.Piet Puk schreef: ↑09 sep 2023, 13:10Niet aanbidden zoals je het zou verwachten. Maar enige tijd geleden alweer maakte ik een praatje met iemand die wijlen ds. F. Mallan zeer hoog had staan. Ik maakte een opmerking dat ik het niet altijd eens was met zijn preken. Nou de reactie van de persoon was toch wel in de trant van: hoe durf je te zeggen dat wijlen ds. F. Mallan verkeerd is? Ik ken toch aanzienlijk wat mensen die vertrouwen op wijlen ds. F. Mallan of wijlen ds. G.H. Kersten, terwijl Gods woord echt andere uitspraken doet. Volgens mij is dat indirect toch heiligenverering. Neemt niet weg dat beide predikanten ook als geestelijk vader veel voor personen hebben betekent.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 12:07Wat een onzinnig raar bericht. Ik ken niemand die ds. Kersten aanbid. De man heeft veel betekend voor een kerkverband en politiek, daar mag best aandacht aan geschonken worden. Dat heiligenverering noemen vind ik dan weer lasterlijk. Kom anders met concrete voorbeelden.HHR schreef: ↑09 sep 2023, 11:03Volgens mij is er geen kritiek geuit op het werk van Kersten.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 10:01 Voor alle criticasters over wat ds. Kersten betekend heeft voor de GG/GGiN: Het RD maakt vier afleveringen over de betekenis van deze dominee. Hier de eerste aflevering:
-
Nou ja goed, het is wel zo dat (een groot deel van) de leer van de GG/GGiN gestoelt is op de zienswijze van ds Kersten en Comrie dus ik snap goed dat ze hem hoog hebben maar de andere kant is ook zo dat het gevaar wel op de loer ligt om hem de eind van alle tegenspraak te zien.
Ik beluisterde eens een preek van wijlen ds Jac van Dijk.
Ging over verering van heiligen. Hij waarschuwde al dat wij in onze gezindte onze eigen heiligen kunnen hebben.
Als voorbeeld noemde hij , dat hij eens met Kersten door een park liep.
"En al die mensen maar knikken, dag ds Kersten, goedemiddag ds Kersten, verheerlijkte blikken in hun ogen.
Dat is werkelijk heiligen verering!"
Ging over verering van heiligen. Hij waarschuwde al dat wij in onze gezindte onze eigen heiligen kunnen hebben.
"En al die mensen maar knikken, dag ds Kersten, goedemiddag ds Kersten, verheerlijkte blikken in hun ogen.
Arme vriend!Hoopvol schreef: ↑09 sep 2023, 21:40Vandaag vertelde iemand dat haar vriend vernoemd was naar, een onder ons, zeer hoog geacht dominee.Piet Puk schreef: ↑09 sep 2023, 13:10Niet aanbidden zoals je het zou verwachten. Maar enige tijd geleden alweer maakte ik een praatje met iemand die wijlen ds. F. Mallan zeer hoog had staan. Ik maakte een opmerking dat ik het niet altijd eens was met zijn preken. Nou de reactie van de persoon was toch wel in de trant van: hoe durf je te zeggen dat wijlen ds. F. Mallan verkeerd is? Ik ken toch aanzienlijk wat mensen die vertrouwen op wijlen ds. F. Mallan of wijlen ds. G.H. Kersten, terwijl Gods woord echt andere uitspraken doet. Volgens mij is dat indirect toch heiligenverering. Neemt niet weg dat beide predikanten ook als geestelijk vader veel voor personen hebben betekent.Simon0612 schreef: ↑09 sep 2023, 12:07Wat een onzinnig raar bericht. Ik ken niemand die ds. Kersten aanbid. De man heeft veel betekend voor een kerkverband en politiek, daar mag best aandacht aan geschonken worden. Dat heiligenverering noemen vind ik dan weer lasterlijk. Kom anders met concrete voorbeelden.
-
Hij vond het gewoon jammer dat ze niet knikte naar hemHHR schreef: ↑09 sep 2023, 21:49 Ik beluisterde eens een preek van wijlen ds Jac van Dijk.

-
Dat had hij beter tegen de betreffende mensen kunnen zeggen. Hoe relevant/stichtelijk is het om zo'n verhaaltje in een preek te verwerken?HHR schreef: ↑09 sep 2023, 21:49 Ik beluisterde eens een preek van wijlen ds Jac van Dijk.
-
Misschien kwam dit naar voren in een cathechismuspreek. Overigens hebben dominees in de rechterflank vaak ook wel een verhaaltje in een preek.MGG schreef: ↑09 sep 2023, 22:01Dat had hij beter tegen de betreffende mensen kunnen zeggen. Hoe relevant/stichtelijk is het om zo'n verhaaltje in een preek te verwerken?HHR schreef: ↑09 sep 2023, 21:49 Ik beluisterde eens een preek van wijlen ds Jac van Dijk.