Volgens mij moet je dit artikel in delen opknippen en niet één enkele regel isoleren.
Namelijk
DWW schreef: 3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt.
In dit gedeeltelijk wordt de wedergeboorte als begrip beschreven, een soort definitie. Dit zegt nog helemaal niets over 'wat' een mens ervan merkt als dit wonder plaatsvind.
DWW schreef: En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden;
Dit gedeelte gaat er over door wie de wedergeboorte tot stand komt. Namelijk dat het een souverein Godswerk is en dat de mens er buiten staat. Daarnaast wordt in de laatste regel aangegeven dat de wedergeboorte te vergelijken valt in haar kracht (niet ervaren) met de schepping en de opstanding uit de doden. Hiermee willen de opstellers volgens mij benadrukken en laten zien hoe diep de gevallen toestand (God en de naaste haten) van een mens is. Zodat er wel bovennatuurlijke krachten (vergelijkbaar met schepping en opstanding) noodzakelijk zijn om de mens te bekeren (God en zijn naaste liefhebben), want anders zou het er niet van komen. Oftewel de bekering van een zondaar is misschien wel te zien als een groter en machtiger Godswerk dan de schepping en de opstanding uit de doden.
Dit alles is volgens mij alleen maar neergezet om iedere grond onder een mens vandaan te halen. Net alsof de opstellers zeggen: Mensen de remonstranten zeggen dat de wedergeboorte door de mens aangenomen en verworpen kan worden maar dat is niet waar. Want beseffen jullie wel dat die wedergeboorte te vergelijken is (qua kracht en macht) met de schepping en een doden laten opstaan! Kunnen jullie dat? Nee dat kan alleen God.
Ik lees hier nog niets hoe de mens het ervaart.
DWW schreef: alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Hier komt pas mens in beeld. Dan lees ik hier alleen dat als God soeverein werkt dat het niet vraag is of de mens wedergeboren wordt (i.t.t. de remonstranten) maar dat deze wedergeboren wordt. Vervolgens wordt aangegeven wat die onfeilbare wedergeboorte uitwerkt (m.i. zijn dat vruchten). namelijk: vernieuwing van de wil, geloof en bekering.
Ik lees hier niet in dat de mens tijd en ure weet omdat het hij/zij zoiets krachtigs ervaart.
Ik denk dat we dan meer in het artikel leggen dan waar het voor bedoeld. Het artikel beantwoord m.i. m.n. de volgende vragen: wat is wedergeboorte, wie werkt wedergeboorte, is wedergboorte te weerstaan en wat werkt wedergeboorte uit.
Of lees ik het verkeerd?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above