Wat is je ergste blunder?

De Rijssenaar

Re: Wat is je ergste blunder?

Bericht door De Rijssenaar »

diana schreef: 15 apr 2025, 20:33 Ik kan er slecht tegen, dat er op deze manier een dominee in een kwaad daglicht wordt gezet! Vooral omdat ik juist ook onder jongeren het tegen gestelde hoor, van wat jij zegt. Dus echt niet alleen 50+. En ik het zelf ook zeer eens ben met de preken. En zo oud ben ik nog niet.
Ja, maar het zijn toch echt zijn eigen woorden die hij zelf publiekelijk aan de man brengt.

En ik lees al tijdje mee, over allerlei dominees of preken wordt wel wat gezegd. Dus zou niet weten waarom dat dit niet zou kunnen over deze dominee.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik weet niet over welke dominee of kerkverband het gaat (en laat dat maar gerust achterwege), maar je situatie is niet benijdenswaardig.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 15 apr 2025, 20:08
De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 19:42 Ja, ik maak me er eigenlijk best wel zorgen over. Waar gaat het allemaal naar toe in Rijssen?

Steeds vaker schiet mij 1 kor 13 te binnen als ik de preken moet aanhoren. Vind volgende heel toepasselijk: "1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden. 2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets."
Het beste kan je in zo'n situatie de kerkelijke weg bewandelen.
Eerst een gesprek met die 'predikant'.
Mocht hij zich niet bekeren, dan een gesprek samen met een ander lid. Daarna via de kerkenraad.
Want de hoorder heeft altijd gelijk en de predikant ongelijk? Helaas de laatste 10 jaar regelmatig een ‘losmaking’ van een predikant meegemaakt. In zeker de helft van deze situaties lag de ‘schuld’ niet bij de predikant maar bij de kerkenraad en/of de gemeente. Predikanten zijn zo’n beetje vogelvrij verklaard.

Ik praat vanuit mijn eigen kerkverband maar zie dit bv in de HHK ook .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik weet niet over welke gemeente dit gaat, maar als ik lees wat hij er uit kraamt, lijkt me de kerkelijke weg het meest aanbevolen.
Robbie

Bericht door Robbie »

Eens, maar de praktijk wijst helaas uit dat er nogal eens een verkeersbord aan het begin van de Kerkelijke Weg staat: verkeersbord L08.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Inderdaad..

Maar zomaar stil vertrekken is ook wat. Je hebt toch ook je verantwoordelijkheid. Ook richting de rest van de gemeente.

Naar mijn idee is proberen dingen bespreekbaar te maken richting de kerkelijke leiding, toch wel belangrijk.

Voorzichtig als de slangen en oprecht als de duiven.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Vrouwke schreef: 15 apr 2025, 18:34 Misschien heeft hij net zoals ik, vanaf de kansel gehoord dat deze site het afvoerputje van reformatorisch Nederland is..
Hmm, dan zijn de mods dus een soort rioolreinigers of ontstoppingsdienst... :hi
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 15 apr 2025, 21:03 Ik weet niet over welke gemeente dit gaat, maar als ik lees wat hij er uit kraamt, lijkt me de kerkelijke weg het meest aanbevolen.
De opmerking over ons ‘afvoerputje’ is het enige wat ik gelezen heb. Daar zou ik niet zo’n punt van maken. Ik zou de predikant bellen en hem wijzen op de briljante bijdragen van een zekere ‘huisman’ . Denk dat de betreffende predikant zijn woorden direct terugneemt. :)

Maar misschien heb ik wat laakbare uitspraken van deze predikant gemist.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 20:12 De preken Moet aanhoren??!! Dat is nog al wat!!
Waar gaat het allemaal naar toe in Rijssen, inderdaad!
Misschien is dat niet helemaal goed uitgedrukt.. Maar zo voelt het eigelijk wel

Ik merk dat oudere generaties, dan heb ik het over 50+, vaak alles wel goed vinden wat er van kansel klinkt. De generaties daaronder staan er wel anders in. Ze nemen het minder automatisch over en denken wel goed
[/quote]

Misschien kan de dominee een keer preken over de spreuken van Salomo. Bijvoorbeeld een mooie spreuk over wijsheid en ouderdom.
MGG

Bericht door MGG »

diana schreef: 15 apr 2025, 20:25 Inderdaad, Job!! Over afvoerputje gesproken.
Geen idee in welke gemeente van Rijssen hij kerkt, maar het lijkt mij een verstandige dominee ;). Maar leuk om iemand op het forum erbij te hebben die zijn eigen dominee bekritiseerd. Blijkbaar is dat wel veilig.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 15 apr 2025, 21:32
Geen idee in welke gemeente van Rijssen hij kerkt, maar get lijkt mij een verstandige dominee ;). Maar leuk om iemand op het forum erbij te hebben die zijn eigen dominee bekritiseerd. Blijkbaar is dat wel veilig.
Ik hoop niet dat we hier Rijssense onvrede in worden gesleept. Helemaal geen trek in. Maar je dominee hier onder vuur nemen omdat er als je het rechtstreeks doet misschien wel tuchtstappen volgen (?), dat is laag.
diana

Bericht door diana »

Tiberius schreef: 15 apr 2025, 21:03 Ik weet niet over welke gemeente dit gaat, maar als ik lees wat hij er uit kraamt, lijkt me de kerkelijke weg het meest aanbevolen.
Nou, ik kan je verzekeren dat hij er niks "uitkraamt"... En weer wordt er gespeculeerd en geroddeld. Nu is dat wel een erg Rijssense gewoonte, moet ik zeggen. Want als je aan de ene kant ziek bent, ben je aan de andere kant al overleden. Dus een korreltje zout is in Rijssen wel op z'n plaats. Plus het beste voor de leden die het niet eens zijn en voor de gemeente is het het beste dat ze vertrekken!
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 15 apr 2025, 21:36
MGG schreef: 15 apr 2025, 21:32
Geen idee in welke gemeente van Rijssen hij kerkt, maar get lijkt mij een verstandige dominee ;). Maar leuk om iemand op het forum erbij te hebben die zijn eigen dominee bekritiseerd. Blijkbaar is dat wel veilig.
Ik hoop niet dat we hier Rijssense onvrede in worden gesleept. Helemaal geen trek in. Maar je dominee hier onder vuur nemen omdat er als je het rechtstreeks doet misschien wel tuchtstappen volgen (?), dat is laag.
Zulke sensatie is deels de reden dat dit forum populair is. Ik begrijp de uitspraak van de betreffende dominee goed. Tegen dit laakbaar gedrag kan je jezelf moeilijk verweren. Nu zou ik niet naar tuchtmaatregelen grijpen, maar een goed gesprek kan geen kwaad. Of een flinke discussie en/of roddel op dit forum, want dat trekt lezers.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 20:39
Job schreef: 15 apr 2025, 20:23
De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 20:12
Misschien is dat niet helemaal goed uitgedrukt.. Maar zo voelt het eigelijk wel

Ik merk dat oudere generaties, dan heb ik het over 50+, vaak alles wel goed vinden wat er van kansel klinkt. De generaties daaronder staan er wel anders in. Ze nemen het minder automatisch over en denken wel goed
Wat vind je er zelf van om niet met die man te praten maar zijn uitspraak hier openlijk te kritiseren terwijl hij zich niet kan verantwoorden? Pot/ketel.
Ik snap wel dat het lastig kan zijn.. maar als je zulke dingen bespreekbaar zou maken en er komt vrij snel tuchtmaatregelen enzo voor de dag, dan is het dat best lastig. Vooral als je zelf niet direct weg wil uit je eigen kerkverband.

Verder doet hij de uitspraken ook gewoon in openbaar. Dus hij kan zich prima verantwoorden. Er wordt ook over gesproken in Rijssen.. Dus tis gewoon bij iedereen bekend..
Leuke invulling van elkaars naasten goed gerucht bevorderen. Tegen de persoon zelfs niks zeggen, maar gezellig met het dorp roddelen. Het voordeel van zulke berichten is dat ik onze woonplaats extra waardeer.
Michaels

Bericht door Michaels »

Heeft de predikant uit Rijssen gezegd ‘refoforum’ of ‘refoweb-forum’.
Ik vind daar wel een verschil in. Op refoweb-forum wordt de moderatie bijna niet toegepast en heeft ook eigenlijk niets met reformatorische onderwerpen te maken en als het wel over reformatorische onderwerpen gaat wordt daar nogal tegen geschopt.
Plaats reactie