Josephus, natuurlijk ken ik de uitdrukking wel. Maar waarom gebruik je hem in dit verband?Josephus schreef:Ik ben niet geheel onwillig, maar wat is er dan zo onduidelijk aan? Lees anders alleen de een na laatste zin vanaf de komma en dan nogmaals mijn vraag. Je kent die uitdrukking toch wel?Afgewezen schreef:Josephus, wellicht kun je je nader verklaren?
Openbaring van Christus aan de ziel
Zoek er niets achter joh. Dat heeft echt geen bijzondere reden. Ik wil die vraag ook gerust weer weghalen, want dat was bepaald niet de essentie van mijn posting.Afgewezen schreef:Josephus, natuurlijk ken ik de uitdrukking wel. Maar waarom gebruik je hem in dit verband?Josephus schreef:Ik ben niet geheel onwillig, maar wat is er dan zo onduidelijk aan? Lees anders alleen de een na laatste zin vanaf de komma en dan nogmaals mijn vraag. Je kent die uitdrukking toch wel?Afgewezen schreef:Josephus, wellicht kun je je nader verklaren?
Hmm, dat vreemde gevoel is dan wederzijds. Volgens mij doe je je nu toch echt een beetje dommer voor dan je bent...Afgewezen schreef:Josephus, een vreemde reactie. Maar goed.
Ik wil er zelf dit van zeggen. Het gaat hier in deze topic, en ook andere, niet om bepaalde 'smaken' van het geloof: de een prefereert dit, de ander dat, maar het gaat hier om 'schijn' of 'werkelijkheid', eeuwig wel of eeuwig wee.
Want datgene wat je nu weer zegt, was ook zo'n beetje de insteek van mijn posting. Ik kan het echt niet simpeler zeggen en dat hoeft ook niet. Jij trekt het alleen breder en ik beperkte me even alleen tot de discussies op het forum, waarvan ik dus opmerkte dat die doorgaans gaan tussen belijdende christenen onderling en dat de discussie "wel geloof" of "geen geloof" hier minder zal spelen. Of mag ik daar niet van uitgaan (dezelfde vraag in andere bewoordingen)? Zo duidelijker?
Oké. Met dit antwoord geef je aan mijn vraag toch begrepen te hebben. De wens is dus bij mij de vader van de gedachte.Afgewezen schreef:Josephus, de toonzetting van je posting komt op mij niet prettig over.
En je vraag beantwoordend: ik denk dat de discussie "wel geloof of geen geloof" hier wél een rol speelt. Maar dat heb ik dus al gezegd.
Ik heb overigens niet gezegd dat die discussie hier helemaal geen rol speelt. Toch wil ik er in principe vanuit gaan dat de mensen met wie ik op dit forum "de degens kruis" mijn broeders en zusters in Christus zijn, ook al leggen we soms andere accenten en verschillen we over bepaalde (bij)zaken blijvend van mening. Dat heeft overigens niets met "smaken verschillen" te maken. Zolang iemand met mij van harte belijdt wat er bijvoorbeeld in het Apostolicum staat, ervaar ik die eenheid in Christus.
Maar als ik je goed begrijp, twijfel jij dus wel aan het geloof van bepaalde forumleden? En zo ja, wat geeft je dan het recht daartoe?
P.S. Misschien ben ik wat fel, maar trek je dat niet persoonijk aan.
Het antwoord ligt in feite voor de hand: wanneer je het er niet met elkaar over eens bent wat 'geloof' is, dan kan er in bepaalde gevallen aanleiding zijn om te twijfelen aan het geloof van iemand.Josephus schreef:Maar als ik je goed begrijp, twijfel jij dus wel aan het geloof van bepaalde forumleden? En zo ja, wat geeft je dan het recht daartoe?
Het kan met de geloofsinhoud dan wel in orde zijn (wat je gelooft), maar met het geloof waarmee men gelooft zou het anders kunnen liggen.
Deze gedachtegang lijkt mij geheel in het verlengde van mijn bijdragen aan een topic als deze te liggen.
- Miscanthus
@afgewezen,
volgens mij zoek je spijkers op laag water en ondertussen matig je jezelf en beter soort geloof aan dan anderen hier.
Let op wat paulus schrijft:
Want uit uw midden heeft het woord des Heren weerklonken niet alleen in Macedonië en Achaje, maar allerwegen is uw geloof, dat zich op God richt, bekend geworden, zodat wij daarvan niets behoeven te zeggen. 9 Want zelf verhalen zij van ons, hoe wij bij u ontvangen zijn en hoe gij u van de afgoden tot God bekeerd hebt, om de levende en waarachtige God te dienen, 10 en uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn." (1 Tessalonicenzen 1 : 4 - 10)
Paulus spreekt hier niet van soorten geloof, en betwijfelt de echtheid er niet van vanwege de vruchten: bekering van de afgoden.
Graag zou ik je bijbelse onderbouwing zien van wat je beweert.
volgens mij zoek je spijkers op laag water en ondertussen matig je jezelf en beter soort geloof aan dan anderen hier.
Want uit uw midden heeft het woord des Heren weerklonken niet alleen in Macedonië en Achaje, maar allerwegen is uw geloof, dat zich op God richt, bekend geworden, zodat wij daarvan niets behoeven te zeggen. 9 Want zelf verhalen zij van ons, hoe wij bij u ontvangen zijn en hoe gij u van de afgoden tot God bekeerd hebt, om de levende en waarachtige God te dienen, 10 en uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn." (1 Tessalonicenzen 1 : 4 - 10)
Paulus spreekt hier niet van soorten geloof, en betwijfelt de echtheid er niet van vanwege de vruchten: bekering van de afgoden.
Van wat? Dat je aan iemands geloof kunt twijfelen? Zoals ik al zei, vloeit wat ik beweer geheel voort uit mijn bijdragen aan deze en aanverwante topics.Miscanthus schreef:@afgewezen,
Dus ik weet niet wat je nu precies van me verwacht.
Volgens mij valt het met de toon van Josephus behoorlijk mee en moet Afgewezen niet zo kinderachtig doen over de toonzetting, etc. Als er iemand hier op het forum duidelijk haar mening (op een regelmatig felle) manier ventileert is zij het wel.
De spreekwoordelijke aap komt inmiddels aardig uit de mouw en er blijkt dus getwijfeld te worden aan het geloof van bepaalde forumleden, die dezelfde zaken belichten zij het misschien van een andere kant.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat heel veel forumleden(ieder kent zijn hart) zelf nog niet weten waar ze geestelijk staan(en alles uit boeken of geschriften halen) en allleen maar bevestiging zoeken in de weg die ze gaan en in hun zoektocht naar het heil. Dan is je eigen ervaring inderdaad anders als die van een ander, maar dat wil niet zeggen dat die normatief is....
De spreekwoordelijke aap komt inmiddels aardig uit de mouw en er blijkt dus getwijfeld te worden aan het geloof van bepaalde forumleden, die dezelfde zaken belichten zij het misschien van een andere kant.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat heel veel forumleden(ieder kent zijn hart) zelf nog niet weten waar ze geestelijk staan(en alles uit boeken of geschriften halen) en allleen maar bevestiging zoeken in de weg die ze gaan en in hun zoektocht naar het heil. Dan is je eigen ervaring inderdaad anders als die van een ander, maar dat wil niet zeggen dat die normatief is....
- Miscanthus
@ afgewezen:Grace schreef:Volgens mij valt het met de toon van Josephus behoorlijk mee en moet Afgewezen niet zo kinderachtig doen over de toonzetting, etc. Als er iemand hier op het forum duidelijk haar mening (op een regelmatig felle) manier ventileert is zij het wel.
Dat bedoel ik ook.
En als Christus aan je ziel geopenbaard is, dan ga je niet het geloof van een ander meten en wegen, maar dan loopt je mond over, waar je hart vol van is: van Christus.
En gaat het bij die "iemand" dan vooral om anderen, of omvat het ook jezelf? M.a.w. komt het in zo'n discussie dan ook voor dat je aan je eigen geloof twijfelt, of staat dat niet ter discussie en is dat dus in feite normatief?Afgewezen schreef:Het antwoord ligt in feite voor de hand: wanneer je het er niet met elkaar over eens bent wat 'geloof' is, dan kan er in bepaalde gevallen aanleiding zijn om te twijfelen aan het geloof van iemand.Josephus schreef:Maar als ik je goed begrijp, twijfel jij dus wel aan het geloof van bepaalde forumleden? En zo ja, wat geeft je dan het recht daartoe?
Maak je het jezelf met dergelijke "constructies" niet nodeloos moeilijk?Het kan met de geloofsinhoud dan wel in orde zijn (wat je gelooft), maar met het geloof waarmee men gelooft zou het anders kunnen liggen.
Mag ik vragen wat volgens jou dan geloof is?Afgewezen schreef:Het antwoord ligt in feite voor de hand: wanneer je het er niet met elkaar over eens bent wat 'geloof' is, dan kan er in bepaalde gevallen aanleiding zijn om te twijfelen aan het geloof van iemand.Josephus schreef:Maar als ik je goed begrijp, twijfel jij dus wel aan het geloof van bepaalde forumleden? En zo ja, wat geeft je dan het recht daartoe?
Het kan met de geloofsinhoud dan wel in orde zijn (wat je gelooft), maar met het geloof waarmee men gelooft zou het anders kunnen liggen.
Deze gedachtegang lijkt mij geheel in het verlengde van mijn bijdragen aan een topic als deze te liggen.
En zijn er dan essentiele verschillen?
Ik voel zelf de eenheid waar ik het over had met heel veel christenen, ook al verschillen we op bepaalde punten behoorlijk. Waarom? Omdat het niet gaat om smaken, het gaat om waar of niet waar. En wat is dan de waarheid? Is dat de leer van de reformatie? Is dat Calvijn? Bepaalde oudvaders? Volgens mij is de waarheid Christus, Gods Zoon die voor ons stierf, en ieder die in Hem gelooft heeft eeuwig leven...Focus je op een gedetaileerde leer, dan zul je dat niet zien. Focus je op Hem en op het leven met Hem, dan kan je de eenheid ervaren, ook al verschil je op bepaalde punten. Ervaar je geen eenheid met medechristenen, vanwege de leer, dan vraag ik me af of je toch niet te menselijk bezig bent, gericht op kerken, leren, dogma's etc. in plaats van op Hem.
Maar goed, Afgewezen, je hoeft niet over het geloof van anderen te oordelen. En tegelijkertijd vind ik dat je wel een puntje hebt. Mensen kunnen dingen heel goed weten en verwoorden, maar hoe werkt het in de praktijk? Leven ze er dan ook naar? Een goede boom herken je aan de vruchten, en op een forum is het moeilijk die vruchten te zien.
Aan de andere kant, als ik onderstaand stuk uit Galaten 5 lees (ik heb wat vetgedrukt wat wel van toepassing is hier op het forum of wat juist soms ontbreekt) is het inderdaad de vraag hoe het met ons geloof is. Tijd voor bezinning?
13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen. (Gal 5)
Ik merk de laatste tijd soms wel een hatelijke sfeer. mensen die elkaar een kwaad hart toedragen. Woede, gekonkel, ruzie en heel veel rivaliteit. Werken van het vlees.... Wie zich aan die dingen overgeven zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God, zegt Paulus. Is het dan raar dat Afgewezen vraagtekens zet bij het geloof van mensen? Je kan het wel mooi weten, maar als je er niet naar handelt krijg je geloof zonder werken en dat is dood. Ik vind dat we de opmerkingen van Afgewezen dus serieus ter harte moeten nemen en ons eens heel goed achter het oor moeten krabben of we hier niet anders met elkaar om moeten gaan. Ons meer laten leiden door de Geest dus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wat mij opvalt, en dan bedoel ik niet zozeer het forum, dat veel mensen/jongeren wel Jezus bezitten maar er zo weinig vanuit gaat. Er zijn zo weinig indentificatiefiguren meer die je vroeger toch nog wel meer had. Ik moet denken aan wat ik las in een boek over ds. L. Rijksen, toen zijn vader overleed zeiden de Roomsen mensen in de straat dat ze zeker geloofden dat hij in de hemel was, dat geloofden ze meer dan van hun pastoors. Van die man was geur en smaak uitgegaan zonder dat hij wat zei.
Zo herinner ik mij een oudere docent van de middelbare school. Zonder dat hij er ooit wat van gezegd had wist je: deze man wandelt met God. Later toen ik sterk overwoog om af te haken en niet meer in het bestaan geloofde kwam deze man vaak in mn gedachten.
Zo herinner ik mij een oudere docent van de middelbare school. Zonder dat hij er ooit wat van gezegd had wist je: deze man wandelt met God. Later toen ik sterk overwoog om af te haken en niet meer in het bestaan geloofde kwam deze man vaak in mn gedachten.
Dat ben ik wel met Kislev eens. De vraag is echter, Kislev, hoe is dat in ons eigen leven? We kunnen het hebben over jongeren dit en jongeren dat, maar is het nu bij mij.Kislev schreef:Wat mij opvalt, en dan bedoel ik niet zozeer het forum, dat veel mensen/jongeren wel Jezus bezitten maar er zo weinig vanuit gaat. Er zijn zo weinig indentificatiefiguren meer die je vroeger toch nog wel meer had. Ik moet denken aan wat ik las in een boek over ds. L. Rijksen, toen zijn vader overleed zeiden de Roomsen mensen in de straat dat ze zeker geloofden dat hij in de hemel was, dat geloofden ze meer dan van hun pastoors. Van die man was geur en smaak uitgegaan zonder dat hij wat zei.
Het is natuurlijk ook niet helemaal een een vergelijk: een vader op zijn sterfbed(heel mooivoorbeeld overigens, daar doe ik niets van af) die een heel leven vanervaring achter de rug heeft en jongeren die nog maar aan het begin van de weg wandelen.
Jouw vraag over de identficatiefiguren zegt m.i. meer over de oudere generatie dan over de jongere generatie. Is het niet verwonderlik dat jongeren alle kanten oprennen, omdat ze niet gezond opgroeien naast de ouderen in het geloof.
Dan geldt echter wel wat je zegt, ook voor de jongeren die zich christenen noemen: "Is jouw leven een getuigenis van Christus?"