huisman schreef:Tiberius schreef:Huisman, twee (herhalings)vragen aan jou:
1. Wat bedoel je met een allegorische uitleg?
2. Waar vind ik daar een voorbeeld van?
1.Wie een allegorische uitlegmethode gebruikt, gaat ervan uit dat achter de letterlijke betekenis van een tekst de eigenlijke betekenis ligt en dat die letterlijke betekenis daarnaar verwijst.
Nee, dat is niet zo. Een allegorische uitleg is wanneer het verhaal als niet-historisch beschouwd wordt, maar puur als voorbeeld, zoals bijvoorbeeld Bunyans Christenreize.
Dat er achter de letterlijke betekenis van de tekst een diepere betekenis ligt, waarnaar de tekst verwijst, zal jij hopelijk ook niet ontkennen.
huisman schreef:2. Uitleg van het bijbelboek Ruth
Lees de twee artikelen van Ds W Pieters en zie dat het verwijt van moderne exegese echt niet op gaat. Zie jij dan niet de gevaren van zo'n exegese (Ook Ds C Harinck wijst erop in zijn boek over de toeleidende weg naar Christus)
Ik zie die gevaren wel, maar de gevaren van alleen maar een letterlijke betekenis met een geestelijk sausje acht ik veel groter. Het Oude Testament wordt daardoor losgekoppeld van Christus.
huisman schreef:Mijn vraag ben jij het oneens met de geciteerde artikelen van ds W Pieters.? En weerleg zijn argumenten dan.
Oneens is wat stevig uitgedrukt, meer niet ter zake.
Neem het eerste artikel over Cham; daarin is hij in ieder geval onvolledig. De Schrift zwijgt er volgens mij verder over of Cham wel of niet behouden is. Maar als het erover gaat of iemand in Christus kan zijn en toch verloren gaat, daar zijn wel andere, heldere en ondubbelzinnige Schriftplaatsen voor aan te wijzen. Neem bijvoorbeeld Johannes 15. En 1 Korinthe 10, waar Paulus schrijft over de Israëlieten, die inderdaad van dezelfde steenrots Christus gegeten en gedronken hadden, toch behouden, toch uit Egypte uitgevoerd, toch door de Rode Zee gevoerd, maar uiteindelijk had God in het merendeel geen behagen.
Dus in die zin zou je zo de geschiedenis van Cham zo wel kunnen verklaren.
Wat het tweede artikel betreft, het kan zijn dat uitleggers daarin te ver gaan. Die verklaring van ds. Van der Poel ken ik niet en kan ik ook niet zo gauw vinden (er staat wel wat van hem op theologienet, maar dat niet, volgens mij).
Maar in dat artikel haalt hij twee dingen door elkaar. Ik denk namelijk dat de geschiedenis van Ruth bestaat uit twee lagen: een historische beschrijving (ons allen welbekend) en een beschrijving van Gods weg met Zijn kinderen (dat tweede zijn heldere en ondubbelzinnige Schriftplaatsen voor, waar het boek Ruth als illustratie kan dienen).
Hij weeft beide lijnen door elkaar heen (althans, dat verwijt hij min of meer zijn opponenten) en zegt, dat het dan gaat over de bekeringsweg van Ruth. Ik denk niet, dat je dat er in mag leggen.
Maar goed, mijn vraag is nog steeds: geef er dan eens een concreet voorbeeld van.