DWW schreef:Beste Afgewezen, bij jouw is er dus een wedergeboorte mogelijk zonder dat Christus door barensweeen in de ziel van een verloren/verkoren zondaar geboren is geworden. Dat is een wedergeboorte zonder waarde, c.q. een wedergeboorte die de toets der Schriften niet kan doorstaan. Een ziel wordt wederomgeboren wanneer ze met bewustheid uit de geestelijke kruisdood met Christus opstaat tot een nieuw leven. Gestorven aan de wet, niets meer hebbende tot betaling voor God, verloren gegaan als in een punt des tijds, afgesneden van de oude wortel. Door het geloof in Hem gerechtvaardigd en geheiligd voor God, en ingelijfd in Zijn verbroken Lichaam, Rom. 7:4-6, ontvangt ze de nieuwe levensappen uit Hem. Gewerkt door de Geest van Christus Die het uit Hem neemt en het de verloren/verkoren ziel verkondigt tot zaligheid, werkende door de liefde. Zie daar de nieuwe geestelijke geboorte / c.q. de geestelijke levendmaking. Dit is het begin van de waarachtige bekering, c.q. de wedergeboorte in nauwere zin alwaar een ziel de vergeving der zonden met bewustheid deelachtig is geworden. Daarna de wedergeboorte in ruimere zin, bestaande uit twee stukken : de afbraak van de oude mens, en de opwas door het geloof in Jezus Christus. Sommigen noemen dit ook wel de doorgaande bekering.Afgewezen schreef:Is dát je punt? Waarom maak je het dan eerst zo ingewikkeld? Maar eigenlijk wil me niet vastleggen in deze kwestie. Bezie je de wedergeboorte als 'beginpunt' van het hele proces van de bekering, tot en met de rechtvaardigmaking, dan zou je (wellicht) kunnen zeggen dat er een wedergeboorte zonder Christuskennis mogelijk is. Bezie je wedergeboorte als de voltooiing van het bekeringsproces en als het moment waarop de zondaar een nieuw schepsel is in Christus, ja, dan zou ik zeggen dat er geen wedergeboorte is, zonder dat Christus in de ziel geboren is geworden en een gestalte daarin heeft gekregen.DWW schreef:Misschien komen we dan eindelijk to the point, middels een omgekeerde vraagstelling vanuit Joh. 3. Kan dan (volgens jou) een ziel toch wederomgeboren zijn, zonder dat Christus in zijn ziel geboren is geworden, en een gestalte heeft gekregen....??
DWW: Dan ga ik maar net zo kort door de bocht als jij, beste jvdg. Want hetgeen ik noemde is namelijk de kretologie der apostelen en der reformatoren. Dat het kennelijk niet naar jouw straatje is, en of naar de leer is waar jij je wellicht graag onder begeeft, heb ik niet mee te maken. Het beeld wat jij de mensen hier voorschildert is, dat een ziel zonder de Heere Jezus naar de hemel kan gaan.jvdg schreef:Ik ga nu heel kort door de bocht, driekwart van je posting kun je weglaten. Daarmee breng je de bekommerden in uiterste benauwdheid, is m.i. onbijbels en lijkt op een lang citaat van hen die dit statelijk en standelijk hebben beleefd. Daarmee eis je dat een iegelijk die uit de duisternis is getrokken voldoet aan al deze kretologie.
---knip--- Dit soort kwalificaties zijn niet toegestaan; mvg Tib
Weet je wie ware bekommerden waren? Dat was die (verloste) wenende Maria Magdalena aan het graf van de Heere Jezus. Dat was die (verloste) wenende Petrus nadat hij zijn Meester verloochend had. Dat was die (verloste) wenende zondares uit Lukas 7 aan de voeten van de Heere Jezus. Dat was een (verloste) wenende David in Psalm 51. Dat was een (verloste) wenende Simson toen hij malende was in de gevangenis.
DWW: Ik leg niemand de meetlat op. Hoe vaak heb ik niet geschreven, trap en mate bij God bekend. Zou ik het dan beter weten als de apostelen? Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus, Efeze 4:7. Het feit dat jij zo vijandig bent tegen deze waarheden, is geen best teken. Wellicht een teken dat je spreekt vanuit de geest van je onderwijzers, en weigert te spreken vanuit de zuivere geest en leer der apostelen. Iemand die niet weet of zijn zonden vergeven zijn, kan ook het wonder van de wedergeboorte in zijn leven niet verklaren. De Dordtse vaderen zeiden dat dit met zulk een herscheppende kracht geschiedt, nog groter als waar God de hemel en de aarde mee geschapen heeft. Zou een ziel daar dan niet van kunnen getuigen, beste jvdg...?? Kan jij je trouwdag dan niet meer herinneren? Jij preekt het Evangelie van de twijfel, van het niet weten, van geen kennis hebben aan het reinigende bloed van de Heere Jezus Christus. Als je het niet hebt, en nog mist, en er nog buiten staat, dan heb je het, en dan hoor je erbij, en dan ben je een kleine in de genade............jvdg schreef: Daarmee sla je alle eenvoud uit het Evangelie weg. Het ergste vind ik dat je een meetlat gebruikt die je langs alle mensen legt. En velen zijn er die die meetlat langs hun beleving leggen. Die meetlat is nimmer nauwkeurig, waardoor je de, ik noem het nu maar kleinen in de genade, van Jezus afhoudt. Hoewel je de Heilige Geest hier niet mee kan weerstaan vrees ik toch voor schade aan zielen die uitzien naar Hem, een uitzien wat door Hem gewerkt is.