Wel attest, maar afgewezen door het curatorium

Ad Anker
Moderator

Re: Wel attest, maar afgewezen door het curatorium

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Dus als je bijv. GG in Ned bent en je vind een vrouw en gaat over naar de GG plaats je je buiten het koninkrijk van God?
Hoe kun je zulke dingen zeggen en verklaren zonder ware kerk(verband) denken?
Leest u toch eens mijn betoog s.v.p.
En vraag aan Ad Anker hoe dat hoort.
:yahoo
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Dus als je bijv. GG in Ned bent en je vind een vrouw en gaat over naar de GG plaats je je buiten het koninkrijk van God?
Ad hoe zit het? Of beter hoe hoort het?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afgewezen schreef:
Ad Anker schreef:
Afgewezen schreef:Zo geloof ik ook niet dat wanneer iemand van de ene gemeente naar de andere begeeft, zich buiten het koninkrijk der hemelen begeeft c.q. zonde tegen het vijfde gebod begaat.
wanneer men door middel van een eed (zo wordt het ja-woord bij belijdenis en andere kerkelijke aangelegenheden wel gezien) zich verbindt aan een gemeente (of een ambt bijvoorbeeld) mag die eed niet breken. En men doet dat wel wanneer men zich onttrekt aan de gemeente door ergens anders met een eed lid te worden.
Het punt van verschil is dat je naar mijn mening je niet met een eed aan die kerkenraad (levenslang) verbindt, maar aan 'de' kerk, waar die zich ook bevindt.
En daarmee is de cirkel weer rond.
Dat is natuurlijk te makkelijk. De HC (Schatboek) weerspreekt dit. Dit is ook al eerder genoemd overigens.
Betekend dat overigens dat iemand die in het huwelijk treedt niet specifiek trouw en gehoorzaamheid beloofd aan zijn vrouw maar aan alle vrouwen die dezelfde opvattingen (min of meer) huldigen? Oftewel "inruilen" is gelegitimeerd? Of moet ik dat dan weer niet zo zien?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 sep 2015, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zucht

Bericht door Zucht »

Zeer eens met Wim (en Ad).
Ik heb het idee dat mensen die zelf van kerk(verband) veranderd zijn nu het hardste piepen.
Grappig...
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Ad hoe zit het? Of beter hoe hoort het?
Hoe het hoort heb ik inmiddels uitgelegd.
Ik ben overgegaan naar de GG, terwijl ik in de GGiN belijdenis deed. Ik ben gaan wonen en werken in een plaats waar een GG is waar ik hetzelfde hoorde als waar ik vandaan kwam. Er was op 26 km. afstand een gemeente van mijn toenmalige kerkverband. Dat was toen niet zo handig. Ik had echter grote moeite om wederom belijdenis te doen. Ik heb dat ook niet hoeven doen en zelfs in de kerkbode stond dat ik met attestatie overgekomen was uit de GGiN. Dat kan helemaal niet, maar ik vond dat wel grappig.
Dus ik spreek mezelf in deze topic behoorlijk tegen. Dat zeg ik zelf maar vast.

Enne, Wim, ik ben niet om een vrouw geswitcht van kerkverband.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wim Anker schreef:Betekend dat overigens dat iemand die in het huwelijk treedt niet specifiek trouw en gehoorzaamheid beloofd aan zijn vrouw maar aan alle vrouwen die dezelfde opvattingen (min of meer) huldigen? Oftewel "inruilen" is gelegitimeerd? Of moet ik dat dan weer niet zo zien?
Nee, dat heb je goed begrepen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Wim Anker schreef:Betekend dat overigens dat iemand die in het huwelijk treedt niet specifiek trouw en gehoorzaamheid beloofd aan zijn vrouw maar aan alle vrouwen die dezelfde opvattingen (min of meer) huldigen? Oftewel "inruilen" is gelegitimeerd? Of moet ik dat dan weer niet zo zien?
Nee, dat heb je goed begrepen.
Om hier nog nader uitleg aan te geven: voor mij zijn alle verwante kerken 'delen' van het grote 'geheel', dus maken ze alle samen die 'vrouw' uit van jouw voorbeeld. Daarom moet de tucht mijns inziens ook uitwisselbaar zijn. Volgens mij kun je ook niet als je onder censuur staat bij de ene kerk, zomaar aansluiting zoeken bij een andere. Maar hoe dit precies zit, weet ik niet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:[....Ik had echter grote moeite om wederom belijdenis te doen. Ik heb dat ook niet hoeven doen en zelfs in de kerkbode stond dat ik met attestatie overgekomen was uit de GGiN. Dat kan helemaal niet, maar ik vond dat wel grappig.
m.i. is er van geen tegenspreken sprake. De kerkenraad (GGiN) heeft deze broeder van harte aanbevolen aan de andere kerkenraad (GG) Maar let eens op het vetgedrukte: van GGiN naar GG met attestatie en zonder belijdenis. Dat kan inderdaad helemaal niet.
En dat is dan OOK wel de kern van mijn betoog. Wie op de Heere wacht, wie Zijn geboden gewoon serieus neemt, die treft de administratieve onmogelijkheid echt niet. Want zou er voor Hem iets onmogelijk zijn? Mensen doen zichzelf zo ontzettend tekort door niet te wachten op de Heere. Door maar te redeneren.

32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, een Barak, en Simson, en Jefta, en David, en Samuël, en de profeten;
33 Welke door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt,
34 De kracht des vuurs hebben uitgeblust, de scherpte des zwaards zijn ontvloden, uit zwakheid krachten hebben gekregen, in den krijg sterk geworden zijn, heirlegers der vreemden op de vlucht hebben gebracht.[/i]

Allemaal onmogelijk. En toch gebeurd.
Ad Anker schreef:Enne, Wim, ik ben niet om een vrouw geswitcht van kerkverband.
Helder. Al zou het van GGiN naar GG best mogen hoor, en zeker voor jouw vrouw.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 sep 2015, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

...
Laatst gewijzigd door helma op 30 sep 2015, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:[....Ik had echter grote moeite om wederom belijdenis te doen. Ik heb dat ook niet hoeven doen en zelfs in de kerkbode stond dat ik met attestatie overgekomen was uit de GGiN. Dat kan helemaal niet, maar ik vond dat wel grappig.
m.i. is er van geen tegenspreken sprake. De kerkenraad (GGiN) heeft deze broeder van harte aanbevolen aan de andere kerkenraad (GG) Maar let eens op het vetgedrukte: van GGiN naar GG met attestatie en zonder belijdenis. Dat kan inderdaad helemaal niet.
En dat is dan OOK wel de kern van mijn betoog. Wie op de Heere wacht, wie Zijn geboden gewoon serieus neemt, die treft de administratieve onmogelijkheid echt niet. Want zou er voor Hem iets onmogelijk zijn? Mensen doen zichzelf zo ontzettend tekort door niet te wachten op de Heere. Door maar te redeneren.

32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, een Barak, en Simson, en Jefta, en David, en Samuël, en de profeten;
33 Welke door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt,
34 De kracht des vuurs hebben uitgeblust, de scherpte des zwaards zijn ontvloden, uit zwakheid krachten hebben gekregen, in den krijg sterk geworden zijn, heirlegers der vreemden op de vlucht hebben gebracht.[/i]

Allemaal onmogelijk. En toch gebeurd.
Ad Anker schreef:Enne, Wim, ik ben niet om een vrouw geswitcht van kerkverband.
Helder. Al zou het van GGiN naar GG best mogen hoor, en zeker voor jouw vrouw.
Dank je Wim. Weet je dat ik het zo nog nooit bekeken heb. Ik redeneer ook veel te veel. Zojuist voorgelezen aan mijn vrouw, ze wordt er gewoon een beetje stil van, vooral je laatste opmerking. :)
ejvl

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef:
Afgewezen schreef:Het punt waar het om gaat, is wat er gebeurt als je consequent de redenering volgt die Wim gebruikt. Dan moet je, linksom of rechtsom, stellen dat predikanten zich in 1953 buiten het koninkrijk der hemelen hebben geplaatst, of GG, of GGiN.
Persoonlijk geloof ik dat niet.
Ik geloof dat wel, net als dat Petrus zich buiten het Koninkrijk der hemelen plaatste toen hij de Heere Jezus verloochende.
Petrus herstelde zich, of werd hersteld, door schuldbesef en vergeving.
Ds Malan, of een willekeurige zelfstandige gemeente waar een predikant voor zichzelf is begonnen, zijn wel doorgegaan, niet hersteld.
Nu zeg ik hiermee geenszins dat zij buiten het koninkrijk zijn of desbetreffende gemeente of predikant een valse leer hebben, maar het is wel het overdenken waard.
In zoverre zit er verschil tussen Petrus en dezen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik lees met enige verbazing deze discussie. Er worden Wim Anker allerlei stellingen in de mond gelegd die hij niet heeft ingenomen noch logisch uit zijn stellingen volgen.

Ik kan mij grotendeels in zijn opvattingen vinden, al zou ik niet willen stellen dat iemand die zich aan het opzicht van zijn kerkenraad onttrekt zich buiten het Koninkrijk van God plaatst. Dat komt mede omdat ik meen dat de tucht ook wel eens misbruikt wordt.

Het is mijns inziens onterecht om met argumenten te komen als die van Afgewezen. Natuurlijk is het goed om stellingen in hun uiterste consequentie te toetsen op juistheid. Maar Gods genadige instelling doet geen afbreuk aan de verkondiging van de wet, en ook geen afbreuk aan de verkondiging van de leefregels van het koninkrijk van God.

De moeite die met de op zich juiste stellingen van Wim gegeven is, hangt samen met de extreme verbijzondering in de christelijke kerk. Die is op zich al zonde. En daar vloeien al deze problemen uit voort. Als alle kerken van OGGiN tot en met RKK bij elkaar zouden horen, dan zou zich dit probleem niet voordoen. Het is de menselijke neiging tot scheurmaken die het probleem is, niet de bijbelse voorschriften zijn het probleem.

@Helma: in welke kerk wordt gevraagd je kinderen op de voeden in de 'volkomen leer der zaligheid'? Daar ben ik volgens mij nog nooit getuige van geweest. Volgens mij wordt gevraagd of de leer van het oude en nieuwe testament, die in de twaalf artikelen is samengevat een volkomen leer der zaligheid is, die ook in de plaatselijke kerk geleerd wordt. Daarmee beloof je niet dat de leer van de plaatselijke kerk volkomen is. Het idee. Ik vrees dat er weinig dopelingen zouden overblijven, als het recht ligt.
CvdW

Bericht door CvdW »

Grappig,

Nu even serieus.
Een ouderling/diaken die gekozen wordt en dit ook aanneemt. Mag hij op een gegeven moment ook stoppen?
Volgens DKO moet hij stoppen, maar volgens dhr. Anker niet, anders verbreek je je eed.

In het formulier voor bevestiging gaat het over de 'volkomen leer der zaligheid'.
CvdW

Bericht door CvdW »

Bij doopsformulier komt in de vraag ook voor 'de volkomen leer der zaligheid'. Wim lees volgende het formulier weer eens bewust mee als er dopen is.
Leuk om hierover van gedachten te wisselen met anderen. Maar wil je ook antwoord geven op: "Wim, ben je in Christus?"
helma

Bericht door helma »

Ten andere, of gij de leer die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?
Ten derde, of gij niet belooft en voor u neemt, *dit kind, als het tot zijn verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder (of: getuige) zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen

Als je hier ja op zegt; leg je ook een eed af.
Het kan zijn dat de prediking/catechetisch onderwijs aanleiding geeft om conform deze belofte ('te doen onderwijzen') je met je gezin elders te begeven.
Plaats reactie