In de kerkorde van de keurpalts (samen met de Heidelberger Catechismus in 1563 uitgegeven):
"Over de Heilige Doop
Omdat de kinderen van de christenen in het verbond van God zijn opgenomen. Handelingen 2;39
moet hen de Heilige Doop als het waarteken en zegel van het verbond ook meegedeeld worden, opdat zij zo van de kinderen van de ongelovigen worden onderscheiden."
Ook weer zo duidelijk: de kinderen van de gelovigen zijn in het verbond opgenomen.
In de Reformatie leest men niet van heet erf van het verbond, dat is sowieso een misvatting, want de Nadere Reformatoren hadden het over de Erve van het verbond, waar men iets heel ander bedoelde dan op het erf.
Niet op het erf, maar werkelijk in het verbond.
Onderscheiden als kinderen van gelovige, onderscheiden van de kinderen van de ongelovigen.
Pleiten op je doop
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Pleiten op je doop
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Pleiten op je doop
Erf en erve betekent hetzelfde. Maar duidelijker zou zijn: erfdeel.
Los daarvan: wie het boerderij-verhaal heeft verzonnen, heeft daar wel veel kwaad mee gedaan. Maar een boerderij-erf hoort helemaal bij een boerderij. Geen boerderij zonder erf en zonder land.
Overigens is het óók de leer van de GG dat kinderen in de openbaringsvorm/bediening van het verbond zijn begrepen. Mensen die zeggen dat dat 'eigenlijk' betekent dat ze er niet bij horen, die gaan daarmee mijns inziens verder dan binnen de gereformeerde belijdenis mogelijk is en zo zijn de leeruitspraken mijns inziens ook niet uit te leggen.
Los daarvan: wie het boerderij-verhaal heeft verzonnen, heeft daar wel veel kwaad mee gedaan. Maar een boerderij-erf hoort helemaal bij een boerderij. Geen boerderij zonder erf en zonder land.
Overigens is het óók de leer van de GG dat kinderen in de openbaringsvorm/bediening van het verbond zijn begrepen. Mensen die zeggen dat dat 'eigenlijk' betekent dat ze er niet bij horen, die gaan daarmee mijns inziens verder dan binnen de gereformeerde belijdenis mogelijk is en zo zijn de leeruitspraken mijns inziens ook niet uit te leggen.