Erdee

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Maar het is wel waar wat ik zondagmiddag hoorde in het begin van de Catechismuspreek over Zondag 5 (en ik citeer): Een vraag van levensbelang is: Hoe kom ik tot de kennis van deze Verlosser en Middelaar? Dat leren we niet 'even' door met elkaar te zingen: Welk een Vriend is onze Jezus.
Volgens mij gaat de kritiek niet over liederen als "Welk een Vriend is onze Jezus"
Zeker dat lied lijkt me best evenwichtig.
Jaja...

Je weet heus wel beter.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef:
Zeeuw schreef:
Bertiel schreef:Dat is een vaak gehoorde klacht vanaf diverse preekstoelen
Ik hoor het gelukkig niet zoveel. Zondag hadden we een Avondmaalsdienst waarin weer best wat, jonge en oudere, mensen voor het eerst mochten aangaan.
ik hoor het gelukkig ook niet, maar het is toch een vaak gelezen klacht in een interview met een dominee in de reformatorische kring
Kun je me dan wat interviews uit Digibron geven waarin deze klacht naar voren komt?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geen zin om zelf te zoeken?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:Geen zin om zelf te zoeken?
Ik weet bij voorbaat al dat zo'n interview niet te vinden is. En dat behoor zeker jij ook te weten.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik weet bij voorbaat al dat zo'n interview niet te vinden is. En dat behoor zeker jij ook te weten.
Komen de zinsneden 'donkere tijden', 'weinig doorbrekend werk' enz je niet bekend voor?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zita schreef:
Komen de zinsneden 'donkere tijden', 'weinig doorbrekend werk' enz je niet bekend voor?
Niet in interviews n.a.v. ambtjubileums in de krant.

Dat dit bij tijden en ogenblikken in classisverslagen genoemd wordt, is me wel bekend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De eerste de beste hit op digibron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ed9ccffaa4
Nog wel een artikel van een predikant met wie jij het vanmorgen nog helemaal eens bent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:
De eerste de beste hit op digibron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ed9ccffaa4
Nog wel een artikel van een predikant met wie jij het vanmorgen nog helemaal eens bent.
Maar dat is geen interview uit de krant.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dan moet je even verder zoeken.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:Groei kan nooit een graadmeter zijn. Die is natuurlijk en niet geestelijk in de reformatorische kerken, of de avondmaalstafels moeten verdubbelen.
Dat is wel heel makkelijk gesteld. Groei komt vooreerst door de geboorte en het is een belangrijk gegeven dat God zijn kerk in stand houdt door opvolgende generaties christenen. De aantallen in het ledenboekje doen er daarom wel toe.
Een tweede nuancering geldt de toegang tot het avondmaal. Dat niet ieder helderheid heeft over zijn aandeel in Christus en daarom durft aan te gaan, betekent niet vanzelf dat de groei achterwege blijft. Misschien is eerst sprake van oefening in nederigheid, voordat men tot de belijdenis van zijn aandeel in Christus komt.
Dat laatste kan. Daarnaast is de drempel tot het Avondmaal in sommige kerken gigantisch hoog, waardoor velen niet durven te komen.
De ‘drempel’ is zoals NGB art 35 het verwoord. Het Heilig Avondmaal heeft Christus verordend en ingesteld, om te voeden en te onderhouden degenen, die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft.
Het is dus voor Gods kinderen en voor die alleen. Helaas is dat aan het verwateren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

is dan de visie op wat Gods kind allemaal mee moet maken en moet kennen dan niet veel uitgebreider geworden dan het was?

Lees bijvoorbeeld wat Hellenbroek in zijn boekje zegt over het toevluchtnemend geloof, dat wordt toch vaak zo niet gehoord?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ararat

Bericht door Ararat »

Het is voor ál Gods kinderen. Juist voor degenen die zekerheid missen is het Heilig Avondmaal van groot belang. Ze hoeven niets, mógen niets meebrengen, wat gesymboliseerd wordt door het ophouden van de lege hand om het stukje brood aan te nemen. De gedachte dat je naast Jezus meer denkt nodig te hebben is blasfemisch.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:Groei kan nooit een graadmeter zijn. Die is natuurlijk en niet geestelijk in de reformatorische kerken, of de avondmaalstafels moeten verdubbelen.
Dat is wel heel makkelijk gesteld. Groei komt vooreerst door de geboorte en het is een belangrijk gegeven dat God zijn kerk in stand houdt door opvolgende generaties christenen. De aantallen in het ledenboekje doen er daarom wel toe.
Een tweede nuancering geldt de toegang tot het avondmaal. Dat niet ieder helderheid heeft over zijn aandeel in Christus en daarom durft aan te gaan, betekent niet vanzelf dat de groei achterwege blijft. Misschien is eerst sprake van oefening in nederigheid, voordat men tot de belijdenis van zijn aandeel in Christus komt.
Dat laatste kan. Daarnaast is de drempel tot het Avondmaal in sommige kerken gigantisch hoog, waardoor velen niet durven te komen.
De ‘drempel’ is zoals NGB art 35 het verwoord. Het Heilig Avondmaal heeft Christus verordend en ingesteld, om te voeden en te onderhouden degenen, die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft.
Het is dus voor Gods kinderen en voor die alleen. Helaas is dat aan het verwateren.
Dat laatste in sommige kerken wel ja. Ik denk dat het in andere kerken zo is, dat wat jij ervoor stelt, niet op die manier genoeg wordt gepreekt.
huisman

Bericht door huisman »

Ararat schreef:Het is voor ál Gods kinderen. Juist voor degenen die zekerheid missen is het Heilig Avondmaal van groot belang. Ze hoeven niets, mógen niets meebrengen, wat gesymboliseerd wordt door het ophouden van de lege hand om het stukje brood aan te nemen. De gedachte dat je naast Jezus meer denkt nodig te hebben is blasfemisch.
Dit klinkt heel mooi maar is het ook Bijbels? Zie het onderwijs van de Heere Jezus aan Nicodemus. Hij wijst daar uitdrukkelijk op de noodzaak van de wedergeboorte en op het onmisbare werk van Heilige Geest (Joh 3:3-8)

Vele volgden Jezus in de tijd van Zijn omwandeling maar zonder wedergeboorte. Dat bleek uit de vruchten. Helaas zijn wat dat betreft de tijden niet veranderd. Daarom moet er gepreekt worden zoals Jezus preekte. Altijd scherp separerend. Wijze en dwaze maagden, wijze en dwaze bouwer, vierderlei uitwerking van het zaad, de brede en de smalle weg enz enz.
Tweeërlei uitwerking (reuke ten leven of een reuken ten dood) Tweeërlei bestemming (Hemel of hel)

Onder zulk een bediening van Gods Woord mogen wij wonderen verwachten. Maar dan wel persoonlijk toegespitst:
Gij zijt die man of zoals Petrus zijn pinksterpreek besluit. Namelijk deze Jezus, dien gij gekruist hebt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Bezorgd schreef:
Maar het is wel waar wat ik zondagmiddag hoorde in het begin van de Catechismuspreek over Zondag 5 (en ik citeer): Een vraag van levensbelang is: Hoe kom ik tot de kennis van deze Verlosser en Middelaar? Dat leren we niet 'even' door met elkaar te zingen: Welk een Vriend is onze Jezus.
Volgens mij gaat de kritiek niet over liederen als "Welk een Vriend is onze Jezus"
Zeker dat lied lijkt me best evenwichtig.
Jaja...

Je weet heus wel beter.
Als traditioneel GG gezin zongen wij dit vroeger al . Dus ik zou niet weten wat ik beter zou moeten weten.
Plaats reactie