Kledingstijl leerlingen

Curatorium

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Curatorium »

Wittewrongel schreef: Verscheelt misschien per regio:)
In de provincie Zeeland komt het best veel voor dat meiden zich omkleden voordat ze gaan fietsen.
Het Calvijn College is dan ook een enorm brede reformatorische school (misschien wel te breed), vergeleken met het VLC bijvoorbeeld.
Overigens heb ik geen problemen met de toenemende rok naar broek transformatie. Als het, wegens het karakter van de eredienst, maar een regel blijft dat je in de kerk een rok draagt vind ik het prima, Gebeurt in Noord-Amerika, behalve Ontario, ook. Dat is nog Bijbels te onderbouwen ook, i.t.t. altijd een rok dragen dat kan je de jeugd niet meer uitleggen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Mara schreef:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).
Ik kan het niet laten om jouw karikaturen van de refowereld te weerspreken.
Veel meiden trekken op school een broek aan voordat ze naar huis gaan? Ik heb mijn tweelingdochters deze stelling laten lezen en ze vinden het grote onzin. Alle meiden die zij in de 4 jaar dat ze op hun reformatorische school zitten meemaken doen dit iig niet.
Logisch want deze meiden lopen nooit in een lange broek.
Maar ja feiten tellen niet
Sorry, @huisman, maar in deze heeft @Mara gewoon gelijk. De situatie van jouw dochters is echt een uitzondering, in elk geval in de Randstad en in Zeeland. Van sep - apr komt ongeveer 90-95% van de meiden op onze school in een broek; ze kleden zich dan om in de dameskleedkamers die naast de damestoiletten zijn gebouwd. De omgekeerde beweging wordt gemaakt als ze naar huis gaan. En ik weet dat het op de school waar @Mara over spreekt, niet anders is. En ja, de meeste meiden lopen thuis ook in een broek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
KB_

Bericht door KB_ »

oftewel = afschaffen die hele rok regel! wat is het toch achterhaald en een onbijbelse regel....
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Ik kan het niet laten om jouw karikaturen van de refowereld te weerspreken.
Veel meiden trekken op school een broek aan voordat ze naar huis gaan? Ik heb mijn tweelingdochters deze stelling laten lezen en ze vinden het grote onzin. Alle meiden die zij in de 4 jaar dat ze op hun reformatorische school zitten meemaken doen dit iig niet.
Jij leeft echt onder een reformatorische steen geloof ik. :bobo
Zelfs in de particulier gehuurde schoolbus, zitten meiden met een broek aan.
Ik kan je de naam van de school geven, mijn kinderen hebben daar ook gezeten.
En het was een heel verschil tussen de oudste en de jongste!
Ik heb de brieven nog bewaard die we kregen van de direktie, waarin de kledingregels weer eens werden aangescherpt.
Bij een schaatsmiddag, georganiseerd en verzorgd door school, mochten de meiden een lange broek aan, al waren er ook bij die een rok aan trokken.
Ik leef niet onder een steen maar heb een hekel aan generaliseren en nestbevuiling.
Zeg dan : Op de school waar mijn kinderen zaten kwam het voor dat de meiden bij het verlaten van de school een lange broek aantrokken. Dat zal waarschijnlijk een juiste stelling zijn maar jij zegt:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school.

Dat zal in jullie(ook Luthers oude) omgeving waar zijn maar niet waar ik woon .

Dus gaarne niet generaliseren
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Op het VLC trekt slechts bij hoge uitzondering een meisje een broek aan bij het verlaten van de school. Als we dat als maat voor de refoschool nemen, rijst de vraag of die andere scholen nog wel refo zijn...
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik leef niet onder een steen maar heb een hekel aan generaliseren en nestbevuiling.
Zeg dan : Op de school waar mijn kinderen zaten kwam het voor dat de meiden bij het verlaten van de school een lange broek aantrokken. Dat zal waarschijnlijk een juiste stelling zijn maar jij zegt:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school.
Dat zal in jullie(ook Luthers oude) omgeving waar zijn maar niet waar ik woon .
Dus gaarne niet generaliseren
Goed, ik woon nu in een andere omgeving, toegegeven: ook buiten de Veluwe... Maar ook daar is het niet anders dan ik net schreef.
Als je het hebt over generalisatie: ik vermoed dat op dit punt Fruytier en Lodesteijn de uitzonderingen zijn, terwijl Driestar, Calvijn, Wartburg, Pieter Zandt, Prins Maurits en Ichthus de praktijk in meerdere of mindere mate hebben die @Mara beschreef.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

De woordekens nestbevuilen en generaliseren dienen herroepen te worden.

De pantalon voor dames is in Zeeland al veel eerder breder geaccepteerd dan in Holland. Werken op het land gaat nu eenmaal veel comfortabeler aldus. En dsn komt van teen tander. Zeeuwen denken ruimer op dat punt, hoewel ze dst imago niet hebben.
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
huisman schreef:
Mara schreef:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).
Ik kan het niet laten om jouw karikaturen van de refowereld te weerspreken.
Sorry, @huisman, maar in deze heeft @Mara gewoon gelijk. De situatie van jouw dochters is echt een uitzondering, in elk geval in de Randstad en in Zeeland. Van sep - apr komt ongeveer 90-95% van de meiden op onze school in een broek; ze kleden zich dan om in de dameskleedkamers die naast de damestoiletten zijn gebouwd. De omgekeerde beweging wordt gemaakt als ze naar huis gaan. En ik weet dat het op de school waar @Mara over spreekt, niet anders is. En ja, de meeste meiden lopen thuis ook in een broek.
Even kijken dus het VLC is een uitzondering omdat Zeeland en Randstad het zo doen .......... volgens mij is dat een oneigenlijke manier van discussieren omdat je niet kan aangeven wie hierop nou een uitzondering is. Je kan wel aangeven dat het beleid van het VLC wel nageleefd wordt en niet in de Randstad en Zeeland.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Daar is het geen beleid.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@Luther: ik mis de Gomarus. En de Prins Maurits en het Ichthus zijn geen refoscholen, daar hoeft de leerlinge geen rok te dragen, toch?
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Luther schreef:Sorry, @huisman, maar in deze heeft @Mara gewoon gelijk. De situatie van jouw dochters is echt een uitzondering, in elk geval in de Randstad en in Zeeland. Van sep - apr komt ongeveer 90-95% van de meiden op onze school in een broek; ze kleden zich dan om in de dameskleedkamers die naast de damestoiletten zijn gebouwd. De omgekeerde beweging wordt gemaakt als ze naar huis gaan. En ik weet dat het op de school waar @Mara over spreekt, niet anders is. En ja, de meeste meiden lopen thuis ook in een broek.
Even kijken dus het VLC is een uitzondering omdat Zeeland en Randstad het zo doen .......... volgens mij is dat een oneigenlijke manier van discussieren omdat je niet kan aangeven wie hierop nou een uitzondering is. Je kan wel aangeven dat het beleid van het VLC wel nageleefd wordt en niet in de Randstad en Zeeland.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat VLC en Fruytier een uitzondering zijn op datgene wat Mara naar voren bracht. De schoolregels worden daar kennelijk ook in de meeste gezinnen nog ondersteund.
Ik vergat inderdaad Gomarus te noemen. Minstens een keer in de week zie ik nogal wat Gomaristen op de fiets in de richting van Hardinxveld fietsen. De meeste dames hebben om elk been een rok aan...:)

Verder is er i.i.g. in de Randstad geen streng beleid op dit punt. Ik heb begrepen dat dat in Zeeland ook niet het geval is.
Maar gezien de roklengte van sommige dames, na hun verkleedpartij, zou het mij een lief ding waard zijn, als ze hun broek aan zouden houden...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:@Luther: ik mis de Gomarus. En de Prins Maurits en het Ichthus zijn geen refoscholen, daar hoeft de leerlinge geen rok te dragen, toch?
Qua grondslag en qua personeel zijn er niet tot nauwelijks verschillen tussen Wartburg, Calvijn, Ichthus, Driestar en Pr.Maurits.
samanthi

Bericht door samanthi »

Pimpelmees schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
merel schreef:@ mara ik maak inderdaad geen strijd over het dragen van een broek en ook niet het soort broeken dat jij noemt. Ik zou het veel erger vinden als hun leven niet tot eer van God zou zijn en zij geen stille tijd meer kennen en niet willen leven zoals God het van ons vraagt. Als ik bid voor mijn kinderen bid ik dat zij een kind van Hem mogen worden en op Hem mogen vertrouwen en niet of zij aub geen broek aan gaan trekken naar de kerk. Dat is voor mij echt bijzaak.

En qua kerkkleding; wij hebben niet echte zondagse kleding. In het dagelijkse leven loop ik vaak in een rok of jurk en draag weinig broeken. Niet uit principe, maar meer omdat ik jurken en rokken fijner vind en vaak mooier vind staan. Manlief draagt de kleding die hij ook naar zijn werk aantrekt, beetje smart casual. De kinderen hebben ook geen echte zondagse kleding. Onze dochter heeft zoveel jurken die het merendeel ook voor de kerk kunnen, dus die trekken wij aan en de jongens hebben gewoon een spijkerbroek ( zonder gaten, haha), maar met warm weer ook rustig een korte broek aan met een polo.
Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).
Mijn dochter is altijd een jurken en rokkenmeisje geweest en nu ze stage loopt ben ik eigenlijk blij dat haar kast met jurkjes en rokken volhangt.
Want het wordt opgemerkt en gewaardeerd.

Misschien wel eens eerder verteld, maar toen onze oudste op catechisatie zat, werden meisjes nog naar huis gestuurd omdat ze een broek aan hadden.
Daar is nu geen beginnen meer aan, omdat dominee de ouders vaak tegen krijgt.

Eén van mijn nichtjes zei laatst, ik liet vroeger dingen na uit respect voor mijn ouders, of geen hinderpaal voor iemand anders te zijn, ook al was ik het er van binnen niet mee eens. Maar tegenwoordig gaan ze juist dwars tegen je in en moet veel maar gewoon kunnen.
Is het niet zo dat het eigen IK steeds meer naar boven komt bij veel mensen?
Als ik in een kerk kom waar ze geen hoed dragen, ga ik ook niet provocerend met een hoed op zitten, wel een hoofddoekje omdat ik dit wel op zijn plek vind.
Ik mijn eigen gemeente draag ik ook geen hoed, wel een baret of hoofddoekje, dat hoedengedoe staat nergens in de Bijbel en ik vind het soms evenzo glamour en glimmer gebeuren.
Hoofddoekje is soberder en - naar mijn bescheiden mening - ook mooier. Daarnaast kunnen de mensen achter je ook nog gewoon de predikant zien. Maar waarom zie je het hoofddoekje zo weinig in de (Nederlandse) kerken? Heeft dat gewoon met cultuur te maken?
Ik ben er een keer op aangesproken en iemand heeft mij een hoed aangeboden, dus denk ik dat het niet meer met de Bijbel te maken heeft, maar met gewoonte, het hoort zo.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

samanthi schreef:
Pimpelmees schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef: Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).
Mijn dochter is altijd een jurken en rokkenmeisje geweest en nu ze stage loopt ben ik eigenlijk blij dat haar kast met jurkjes en rokken volhangt.
Want het wordt opgemerkt en gewaardeerd.

Misschien wel eens eerder verteld, maar toen onze oudste op catechisatie zat, werden meisjes nog naar huis gestuurd omdat ze een broek aan hadden.
Daar is nu geen beginnen meer aan, omdat dominee de ouders vaak tegen krijgt.

Eén van mijn nichtjes zei laatst, ik liet vroeger dingen na uit respect voor mijn ouders, of geen hinderpaal voor iemand anders te zijn, ook al was ik het er van binnen niet mee eens. Maar tegenwoordig gaan ze juist dwars tegen je in en moet veel maar gewoon kunnen.
Is het niet zo dat het eigen IK steeds meer naar boven komt bij veel mensen?
Als ik in een kerk kom waar ze geen hoed dragen, ga ik ook niet provocerend met een hoed op zitten, wel een hoofddoekje omdat ik dit wel op zijn plek vind.
Ik mijn eigen gemeente draag ik ook geen hoed, wel een baret of hoofddoekje, dat hoedengedoe staat nergens in de Bijbel en ik vind het soms evenzo glamour en glimmer gebeuren.
Hoofddoekje is soberder en - naar mijn bescheiden mening - ook mooier. Daarnaast kunnen de mensen achter je ook nog gewoon de predikant zien. Maar waarom zie je het hoofddoekje zo weinig in de (Nederlandse) kerken? Heeft dat gewoon met cultuur te maken?
Ik ben er een keer op aangesproken en iemand heeft mij een hoed aangeboden, dus denk ik dat het niet meer met de Bijbel te maken heeft, maar met gewoonte, het hoort zo.
Ben je er echt op aangesproken dat je een hoofddoekje droeg in plaats van een hoed? Daar schrik ik toch wel van. Dan vraag je je inderdaad wel af wat er centraal staat: de Bijbel of de gewoonte?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Komt ook doordat sommige vrouwen het doen omdat het moet van de kerk, en niet de gedachte, en de Bijbeltekst erachter kennen.
Het is dan een regeltje van de kerk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie