Het huidige kabinet

Profesto

Re: Het huidige kabinet

Bericht door Profesto »

Ik ben het op zich niet met je oneens. Ik zou willen toevoegen dat inkomenspolitiek niet via huuraftopping en huurtoeslag zou moeten lopen. Dat is een veel te ingewikkeld systeem wat woningcorporaties belemmert om hun primaire taken uit te voeren.
Daarnaast wil ik opmerken dat ik zou oppassen met kreten als 'werken loont' omdat die toch vaak resulteren in het uit het oog verliezen van mensen die door botte pech niet of nauwelijks kunnen werken.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: Gisteren, 22:24 Ik ben het op zich niet met je oneens. Ik zou willen toevoegen dat inkomenspolitiek niet via huuraftopping en huurtoeslag zou moeten lopen. Dat is een veel te ingewikkeld systeem wat woningcorporaties belemmert om hun primaire taken uit te voeren.
Daarnaast wil ik opmerken dat ik zou oppassen met kreten als 'werken loont' omdat die toch vaak resulteren in het uit het oog verliezen van mensen die door botte pech niet of nauwelijks kunnen werken.
Voor mensen die niet of nauwelijks kunnen werken heb je een sociaal vangnet. Wat mij betreft hoeft dit vangnet niet royaal te zijn, maar moet je enkel in de basisbehoefte kunnen voorzien. De keerzijde van botte pech is dat je veel geluk hebt dat je in Nederland woont. Maar een heel klein deel van de mensen met dezelfde pech heeft het net zo goed of beter getroffen.

Mede door vergrijzing moeten er keuzes gemaakt worden. Ik steun de plannen om te bezuinigen op de sociale zekerheid.
huisman

Bericht door huisman »

MGG schreef: Gisteren, 20:57
merel schreef: Gisteren, 19:50 Wat is volgens jou de beste oplossing?
Ik heb niet de tools om het door te rekenen maar qua uitgangspunten:
- Niet positief geëvalueerde regelingen in stappen afbouwen. Hypotheekrenteaftrek in bijvoorbeeld 10 jaar, omdat in een keer afschaffen teveel impact heeft.
- Vermogensgrens voor toeslagen en vooral de zorgtoeslag drastisch verlagen.
- Minimumloon verhogen en zorgtoeslag afschaffen.
- Kinderopvangtoeslag afschaffen en opvang goedkoper maken.
- Algemene heffingskorting afschaffen.
- Indien ICT technisch haalbaar arbeidskorting niet op basis van inkomen, maar op basis van verloonde uren.

Samenvatting veel eenvoudiger stelsel waarbij werken aanzienlijk meer loont. Ik zou het op de koop toenemen dat niet iedereen erop vooruit gaat. Het sturen op dat iedereen een plusje bij de koopkrachtcijfers heeft, zorgt voor de rare situatie dat werken soms nauwelijks loont.
Mis in jouw lijstje nog meer voedselbanken openen. Want die zul je hard nodig hebben als je de mensen aan de onderkant hun toeslagen afpakt. Nogmaals werken loont prima in ons land. Van mij mag er gekeken worden naar inkomen per huishouden. Is dat meer dan € 100.000 kan wat mij betreft de 60% schijf terugkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: 33 minuten geleden
MGG schreef: Gisteren, 20:57
merel schreef: Gisteren, 19:50 Wat is volgens jou de beste oplossing?
Ik heb niet de tools om het door te rekenen maar qua uitgangspunten:
- Niet positief geëvalueerde regelingen in stappen afbouwen. Hypotheekrenteaftrek in bijvoorbeeld 10 jaar, omdat in een keer afschaffen teveel impact heeft.
- Vermogensgrens voor toeslagen en vooral de zorgtoeslag drastisch verlagen.
- Minimumloon verhogen en zorgtoeslag afschaffen.
- Kinderopvangtoeslag afschaffen en opvang goedkoper maken.
- Algemene heffingskorting afschaffen.
- Indien ICT technisch haalbaar arbeidskorting niet op basis van inkomen, maar op basis van verloonde uren.

Samenvatting veel eenvoudiger stelsel waarbij werken aanzienlijk meer loont. Ik zou het op de koop toenemen dat niet iedereen erop vooruit gaat. Het sturen op dat iedereen een plusje bij de koopkrachtcijfers heeft, zorgt voor de rare situatie dat werken soms nauwelijks loont.
Mis in jouw lijstje nog meer voedselbanken openen. Want die zul je hard nodig hebben als je de mensen aan de onderkant hun toeslagen afpakt. Nogmaals werken loont prima in ons land. Van mij mag er gekeken worden naar inkomen per huishouden. Is dat meer dan € 100.000 kan wat mij betreft de 60% schijf terugkomen.
Je leest denk ik over het minimumloon verhogen heen? Ik noem voor vele miljarden aan besparingen dus de belasting op lage inkomens kan dan omlaag.

De marginale belastingdruk kan oplopen tot meer dan 90%. Blijkbaar vind jij dat werken dan prima loont. Ik denk dat het lastig is om een hand vol Nederlanders te vinden die jouw mening deelt.

Vanaf 100k tot 132k is het effectieve tarief al 56%. Dat werken nauwelijks loont speelt niet bij zulke salarissen. Als dat zo was, dan was het probleem veel minder groot.
Plaats reactie