Het huidige kabinet

Profesto

Re: Het huidige kabinet

Bericht door Profesto »

Ik ben het op zich niet met je oneens. Ik zou willen toevoegen dat inkomenspolitiek niet via huuraftopping en huurtoeslag zou moeten lopen. Dat is een veel te ingewikkeld systeem wat woningcorporaties belemmert om hun primaire taken uit te voeren.
Daarnaast wil ik opmerken dat ik zou oppassen met kreten als 'werken loont' omdat die toch vaak resulteren in het uit het oog verliezen van mensen die door botte pech niet of nauwelijks kunnen werken.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: Gisteren, 22:24 Ik ben het op zich niet met je oneens. Ik zou willen toevoegen dat inkomenspolitiek niet via huuraftopping en huurtoeslag zou moeten lopen. Dat is een veel te ingewikkeld systeem wat woningcorporaties belemmert om hun primaire taken uit te voeren.
Daarnaast wil ik opmerken dat ik zou oppassen met kreten als 'werken loont' omdat die toch vaak resulteren in het uit het oog verliezen van mensen die door botte pech niet of nauwelijks kunnen werken.
Voor mensen die niet of nauwelijks kunnen werken heb je een sociaal vangnet. Wat mij betreft hoeft dit vangnet niet royaal te zijn, maar moet je enkel in de basisbehoefte kunnen voorzien. De keerzijde van botte pech is dat je veel geluk hebt dat je in Nederland woont. Maar een heel klein deel van de mensen met dezelfde pech heeft het net zo goed of beter getroffen.

Mede door vergrijzing moeten er keuzes gemaakt worden. Ik steun de plannen om te bezuinigen op de sociale zekerheid.
huisman

Bericht door huisman »

MGG schreef: Gisteren, 20:57
merel schreef: Gisteren, 19:50 Wat is volgens jou de beste oplossing?
Ik heb niet de tools om het door te rekenen maar qua uitgangspunten:
- Niet positief geëvalueerde regelingen in stappen afbouwen. Hypotheekrenteaftrek in bijvoorbeeld 10 jaar, omdat in een keer afschaffen teveel impact heeft.
- Vermogensgrens voor toeslagen en vooral de zorgtoeslag drastisch verlagen.
- Minimumloon verhogen en zorgtoeslag afschaffen.
- Kinderopvangtoeslag afschaffen en opvang goedkoper maken.
- Algemene heffingskorting afschaffen.
- Indien ICT technisch haalbaar arbeidskorting niet op basis van inkomen, maar op basis van verloonde uren.

Samenvatting veel eenvoudiger stelsel waarbij werken aanzienlijk meer loont. Ik zou het op de koop toenemen dat niet iedereen erop vooruit gaat. Het sturen op dat iedereen een plusje bij de koopkrachtcijfers heeft, zorgt voor de rare situatie dat werken soms nauwelijks loont.
Mis in jouw lijstje nog meer voedselbanken openen. Want die zul je hard nodig hebben als je de mensen aan de onderkant hun toeslagen afpakt. Nogmaals werken loont prima in ons land. Van mij mag er gekeken worden naar inkomen per huishouden. Is dat meer dan € 100.000 kan wat mij betreft de 60% schijf terugkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: Gisteren, 23:49
- Niet positief geëvalueerde regelingen in stappen afbouwen. Hypotheekrenteaftrek in bijvoorbeeld 10 jaar, omdat in een keer afschaffen teveel impact heeft.
- Indien ICT technisch haalbaar arbeidskorting niet op basis van inkomen, maar op basis van verloonde uren.

Samenvatting veel eenvoudiger stelsel waarbij werken aanzienlijk meer loont. Ik zou het op de koop toenemen dat niet iedereen erop vooruit gaat. Het sturen op dat iedereen een plusje bij de koopkrachtcijfers heeft, zorgt voor de rare situatie dat werken soms nauwelijks loont.
Mis in jouw lijstje nog meer voedselbanken openen. Want die zul je hard nodig hebben als je de mensen aan de onderkant hun toeslagen afpakt. Nogmaals werken loont prima in ons land. Van mij mag er gekeken worden naar inkomen per huishouden. Is dat meer dan € 100.000 kan wat mij betreft de 60% schijf terugkomen.
Je leest denk ik over het minimumloon verhogen heen? Ik noem voor vele miljarden aan besparingen dus de belasting op lage inkomens kan dan omlaag.

De marginale belastingdruk kan oplopen tot meer dan 90%. Blijkbaar vind jij dat werken dan prima loont. Ik denk dat het lastig is om een hand vol Nederlanders te vinden die jouw mening deelt.

Vanaf 100k tot 132k is het effectieve tarief al 56%. Dat werken nauwelijks loont speelt niet bij zulke salarissen. Als dat zo was, dan was het probleem veel minder groot.
refo

Bericht door refo »

Als je de arbeidskorting op basis van verloonde uren afbouwt in plaats van op basis van inkomen gaat werken voor meer mensen minder lonen.
Werken loont nog steeds, anders zouden niet zoveel mensen het doen. Maar méér werken loont onvoldoende.

Hypotheekrente-aftrek afbouwen is al jaren een linkse wens. Maar het is nu eenmaal de tegenhanger van het huurwaarde-forfait: omdat dat een belaste post is, mogen kosten om die post te verkrijgen eraf. En een echte subsidie is het niet. Huiseigenaren betalen hun eigen onderhoud en komen over het algemeen niet in de armoede als ze oud zijn (mits ze netjes hebben afgelost). Van huurtoeslag kunnen ze slechts dromen. Het zou goed zijn als werkelijke alle aspecten van de woningmarkt eens in een model werden gestopt. Ik vermoed dat het stimuleren van eigen-woningbezit dan als beste optie uit de bus komt.

Vermogensgrens toeslagen kun je verlagen, maar dat helpt niet zoveel op termijn. Het vermogen verdampt dan nog sneller.

Kinderopvang kost al niet veel. Vanaf 2029 wordt het al 'bijna gratis'. De toeslag afschaffen heeft dan ook niet veel zin.

De heffingskortingen werken net als belastingen, dus als losse maatregel heeft het weinig zin. Beter is om het huidige stelsel weer eens te herzien. In 2001 is het boxenstelsel ingevoerd, dus dat is alweer lang geleden. Door allerlei maatregelen eraan te knopen is het een grote rommelpot geworden. Zeker nu de rechter er ook wat van is gaan vinden en er allerlei noodverbanden worden aangelegd, die ook weer niet mogen.

Minimumloon verhogen en zorgtoeslag afschaffen? Dat verschuift dan de lasten naar de werkgevers. Als die dan goedkopere oplossingen gaan verzinnen zijn de problemen helemaal niet meer te overzien.
MGG

Bericht door MGG »

refo schreef: Vandaag, 08:15

Als je de arbeidskorting op basis van verloonde uren afbouwt in plaats van op basis van inkomen gaat werken voor meer mensen minder lonen.
Werken loont nog steeds, anders zouden niet zoveel mensen het doen. Maar méér werken loont onvoldoende.

Hypotheekrente-aftrek afbouwen is al jaren een linkse wens. Maar het is nu eenmaal de tegenhanger van het huurwaarde-forfait: omdat dat een belaste post is, mogen kosten om die post te verkrijgen eraf. En een echte subsidie is het niet. Huiseigenaren betalen hun eigen onderhoud en komen over het algemeen niet in de armoede als ze oud zijn (mits ze netjes hebben afgelost). Van huurtoeslag kunnen ze slechts dromen. Het zou goed zijn als werkelijke alle aspecten van de woningmarkt eens in een model werden gestopt. Ik vermoed dat het stimuleren van eigen-woningbezit dan als beste optie uit de bus komt.

Vermogensgrens toeslagen kun je verlagen, maar dat helpt niet zoveel op termijn. Het vermogen verdampt dan nog sneller.

Kinderopvang kost al niet veel. Vanaf 2029 wordt het al 'bijna gratis'. De toeslag afschaffen heeft dan ook niet veel zin.

De heffingskortingen werken net als belastingen, dus als losse maatregel heeft het weinig zin. Beter is om het huidige stelsel weer eens te herzien. In 2001 is het boxenstelsel ingevoerd, dus dat is alweer lang geleden. Door allerlei maatregelen eraan te knopen is het een grote rommelpot geworden. Zeker nu de rechter er ook wat van is gaan vinden en er allerlei noodverbanden worden aangelegd, die ook weer niet mogen.

Minimumloon verhogen en zorgtoeslag afschaffen? Dat verschuift dan de lasten naar de werkgevers. Als die dan goedkopere oplossingen gaan verzinnen zijn de problemen helemaal niet meer te overzien.
Totaal van de eigenwoningregeling kost miljarden. Het jaagt de prijzen omhoog en het voordeel ligt vooral bij mensen die het relatief goed hebben. Huurwaarde-forfait hoeft van mij niet te blijven. De woning naar box3 is prima ;)

Vermogensgrens verlagen werkt prima. De grens voor zorgtoeslag is bijna 150k. Stel je heb 100k dan zit je niet zomaar op 20k omdat je toeslag verdwijnt.

Toeslag afschaffen heeft juist zin. Bespaart een hoop uitvoeringskosten en maakt het totaal voor de burger overzichtelijker.

Werkgevers vinden een hoger minimumloon nooit leuk. Al jaren hoor je hetzelfde verhaal, maar in de praktijk valt het mee.
merel

Bericht door merel »

Wat doet een hoger minimumloon met de prijzen en onze concurrentiepositie?

Wij doen vrijwilligerswerk bij een stichting die voedsel en financiële ondersteuning geeft aan mensen die te veel verdienen voor de voedselbank. Het doel van de stiching is dat mensen die net buiten de toeslagen vallen een korte periode te ondersteunen op zodanige wijze dat ze daarna weer alles op de rit hebben en verder kunnen. Deze mensen zouden baat hebben bij het stijgen van hun inkomen zodat ze weer op eigen benen kunnen staan.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: Gisteren, 19:13
merel schreef: Gisteren, 12:04 Dat die druk hoog is ben ik mij van bewust en daar proberen wij al sinds het stoppen van de kinderopvang op te anticiperen. Daarbij zijn wij gewend om matig te leven, dat scheelt natuurlijk ook.
Auto voor de deur, OV op loopafstand en dan nadenken over al dan niet een electrische fiets noem jij matig leven?

4 dagen werken en verder thuis - zoals jij bij de ontspanning meld - met een paar kids die zichzelf al kunnen bedruipen noem jij "keuzen maken?".
Sry, op dit forum dit soort zellfgenoegzaamheid zien en de arrogante houding dat het komt door eigen keuzen - moeten anderen maar doen als ik - (het egoisme!) Is woestmakend. Niet voor mij hoor verder, ik heb vooral medelijden met zo'n soort leven. Maar wel voor al de mensen die met minder talenten zoveel meer taken opgelegd hebben gekregen.

@DDD heeft er ook zo'n handje van. Bezineprijzen hoog? Goed idee! Maar voor de ouders die simpelweg hierdoor hun kinderen niet kunnem geven wat gangbaar is is het een drama.
Ik heb een dag nagedacht of ik op jouw post zou reageren. Dat wil ik toch doen, omdat ik mij niet steeds wil laten wegzetten door jouw negatieve wijze van communiceren.

Ja, wij leven matig. Wij hebben 1 auto van 20 jaar oud en hebben het openbaar vervoer om de hoek. Wat daar luxe aan is, is mij trouwens niet duidelijk. Dat openbaar vervoer om de hoek is van belang voor familie zonder rijbewijs die op deze manier makkelijker bij ons langs kan komen. Alhoewel het jou niets aangaat wil ik de mogelijke aanschaf van de elektrische fiets best verduidelijken. Mijn werkgever heeft namelijk een fietsplan waar een ieder gebruik van kan maken. Niets decadent aan.

Jij bestempelt mij als egoïstisch en arrogant. Dat klopt beiden niet. Ik vraag mij wel af hoe jij als christen jouw houding naar een ander toe kan verantwoorden. Volgens mij besef jij onvoldoende dat jij over alles wat jij schrijft en (ver)oordeelt verantwoording zal moeten afleggen.

Als jij vragen hebt over mijn keuzes en stellingen, is dat helemaal oké. Ik ben altijd bereid om die, mits fatsoenlijk gevraagd, toe te lichten. Voor het overige zal ik niet meer reageren op stekelige opmerkingen en dergelijke. Dat lokt alleen maar zondige communicatie uit.
Laatst gewijzigd door merel op 18 mar 2026, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Ik heb een dag nagedacht of ik op jouw post zou reageren. []
Je had gisteren al gereageerd hoor.
merel

Bericht door merel »

Ik merk dat ik de neiging begin te krijgen om net zo negatief op jou te reageren als jij op dit forum naar anderen reageert. Dat wil ik voorkomen. Vandaar mijn post.

Jij bent al vaker aangesproken op deze houding en toch ga jij steeds op dezelfde voet verder. Ik heb daar echt geen zin in. Als dingen niet duidelijk zijn kan je op een fatsoenlijke wijze om verduidelijking vragen. Wil je dat niet even ‘goede vrienden’, maar dan reageer ik niet meer op jouw post.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Vandaag, 16:38 Ik merk dat ik de neiging begin te krijgen om net zo negatief op jou te reageren als jij op dit forum naar anderen reageert. Dat wil ik voorkomen. Vandaar mijn post.

Jij bent al vaker aangesproken op deze houding en toch ga jij steeds op dezelfde voet verder. Ik heb daar echt geen zin in. Als dingen niet duidelijk zijn kan je op een fatsoenlijke wijze om verduidelijking vragen. Wil je dat niet even ‘goede vrienden’, maar dan reageer ik niet meer op jouw post.
Voor de goede orde, ik reageer niet negatief op een persoon maar op opvattingen.

Eigen neigingen zijn, uiteraard, voor jezelf om mee te dealen. En een ieder is vrij om al dan niet te reageren. Ook dat is verder niets nieuws onder de zon. Dat ik - inderdaad, bewust - wat verder ga dan enkel een uitwisseling van "ik doe dit of ik vind dat" klopt. Daar is het een discussieforum voor en geen facebook. Niemand hoeft zich verder aangesproken te voelen, het is een (eigen) keuze dit wel te doen. Ik ken je inderdaad verder niet (wat ik weet is door "merel" hier zelf op het forum wordt vermeld) en "merel" is gewoon een "nickname". (ik denk b.v. ook niet dat @Edelweis jouw bij zonsopkomst heeft horen zingen zoals in het vreugdetopic vermeld).

En ja, over het algemeen vind ik jouw opvattingen over tweeverdieners, andere taken, omgang met mantelzorg indien nodig etc., laakbaar en getuigen van een gebrek aan empathie en inlevingsvermogen van mensen die in andere situaties verkeren. En die opvattingen stel ik, op dit forum, aan de kaak. Daarbij schuw ik niet om mijn - morele - beoordeling over deze opvattingen te geven. Dat mag ook op een discussieforum.
merel

Bericht door merel »

Dat jij het niet eens denkt te zijn met mijn opvattingen staat jou vrij. Alleen heb jij bv geen flauw idee of wij mantelzorg geven en of wij al dan niet matig leven. Jij concludeert dat adhv een paar zinnen. Het zou de communicatie vergemakkelijken als je in plaats van een veroordelende post jouw post in de vragende vorm zou formuleren. Als je dat had gedaan had je geweten dat wij ook vrijwilligers werk doen en wel degelijk omzien naar ouders en naasten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wim, laat ik het loud and clear zeggen, je bent strontvervelend op dit forum.
De manier hoe je op zaken in gaat vind ik echt buiten alle proportie.
Je bent 1 van de weinigen waar ik bewust niet of zo min mogelijk op reageer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Vandaag, 17:17 Dat jij het niet eens denkt te zijn met mijn opvattingen staat jou vrij. Alleen heb jij bv geen flauw idee of wij mantelzorg geven en of wij al dan niet matig leven. Jij concludeert dat adhv een paar zinnen. Het zou de communicatie vergemakkelijken als je in plaats van een veroordelende post jouw post in de vragende vorm zou formuleren. Als je dat had gedaan had je geweten dat wij ook vrijwilligers werk doen en wel degelijk omzien naar ouders en naasten.
Ik trek - inderdaad - mijn gevolgtrekkingen uit jouw bijdragen. Van recente datum en van langer geleden. En de gevolgtrekkingen die ik maak zijn niet onlogisch. Als die niet kloppen kan je of e.e.a. verduidelijken (als aanvulling op eerdere bijdragen) of niet.

Laat ik 1 (recent) voorbeeld geven:
merel schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik ervaar weinig stress met 4 dagen werken en alles wat daar aan halen en brengen bijkomt. Nu wordt dat laatste wel wat minder, omdat wij er bewust voor gekozen hebben om in een dorpskern te wonen met openbaar vervoer om de hoek.
Zolang ik voldoende kan slapen, ervaar ik weinig stress en spanning. In drukke periodes, zoals dit jaar, plan ik daarnaast weinig sociale activiteiten, zoals vakanties, uitjes en feestjes. Dan is gezin, familie en werk voldoende.

Deze bijdrage lezend, in de context van het topic, doet mij inderdaad concluderen dat jij niet echt doorhebt wat "mantelzorg" in kan houden.

Maar afijn, lees mijn bedragen gewoon voortaan dan in de vragende zin. Want, laten we wel wezen, ik krijg hier ook genoeg over me heen en zeur er verder ook niet over.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 18 mar 2026, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Bertiel schreef: Vandaag, 17:21 Wim, laat ik het loud and clear zeggen, je bent strontvervelend op dit forum.
De manier hoe je op zaken in gaat vind ik echt buiten alle proportie.
Je bent 1 van de weinigen waar ik bewust niet of zo min mogelijk op reageer
Mooi dat onderschrift erbij!

Maar bij mij komt vooral het woordeke "kittelachtig" op. De HSV zegt in Timotheus: "maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt". Nu geld dat denk ik ook voor het natuurlijke en vooral in deze tijden. Niet het gesprokene is zoveel anders dan vroeger - toen was de polarisatie en de polemiek erger dan nu - maar de hoorder kan niets meer hebben. De hoorder maakt alles persoonlijk en verdraagt geen enkele kritische kanttekening bij de alhier gedebiteerde opvattingen.
Plaats reactie