Ik denk dat dit precies het probleem is waar we hier tegenaan lopen. Hoe zit het met de vreemdelingen? Hoe verhoudt zich dat tot Bijbelse barmhartigheid?Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 15:10Inderdaad, woordkeuze en serieusheid doen ertoe.Herman schreef: ↑Gisteren, 14:44Commentaar en verwoordingswijze doen ertoe. Dat over de gotspe.
Als jij in de VS wil wonen, vind ik dat je de vrijheid hebt om daarheen te emigreren. Zo is het in de 19e eeuw met tienduizenden tegelijk gegaan en dat is niet of nauwelijks een probleem geweest tot de eerste immigratiebeperkingen in de jaren 20 en 30. Dus nee, waarom zou dat een struikelblok zijn in mijn redenering? Een belangrijk verschil met emigreren naar zo'n land en asiel aanvragen in NL was wel dat je volgens mij kwalificaties van scholing moet en moest overleggen. Maar morele vrijheid om dat te doen was er altijd wel. Ik heb twee ooms die in de jaren 80 naar Canada zijn geëmigreerd. Ik heb die keuze eigenlijk nooit ter discussie horen stellen, behalve vanuit sociaal-emotionele optiek door de ouders.
Maar afijn, de miljoenen in Afrika, Middle- en Far East die wachten op de kans om hierheen te komen mogen niet worden gehinderd maar moeten worden geholpen? Geen visa meer. Welkom! En pendelbussen van de grenzen naar opvangcentra met bad, bed en brood. Afschaffen van IND en COA en enkel ervoor zorgen dat iedereen in de opvangcentra doorstroomt naar een huis? Zorg, onderwijs, nareizen organiseren?
Dat is jouw zienswijze op de vreemdeling die bij ons wil wonen? Tenminste, dat is wat de bijbel vraagt volgens jouw?
Stoffer krijgt vandaag twee pagina’s in het RD om enigszins te sussen wat er vorige week misging. Maar is hierover werkelijk nagedacht? Nee, we willen geen vreemdelingen in ons land. En ja, we willen op Bijbelse gronden genade en barmhartigheid tonen, op grond van Gods bevel. Maar hoe dan?
Dit is een interessante casus. Hoe passen we de hermeneutiek toe op de Bijbelteksten over de omgang met vreemdelingen? Ik ben oprecht benieuwd.