Daar kom je toch vanzelf achter als je je probeert te bekeren?Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De tekst was 2 Kor. 5:19. Maar of het daar nou ook echt over ging...
In ieder geval kan hij wel vertellen hoe een mens bekeerd wordt (dat hoor je ook niet bij iedere dominee).
dr. Steenblok
Dat is geweldig! En nu maar hopen dat de toehoorders, die dat nog niet gedaan hadden, die avond massaal voor Jezus hebben gekozen. Ze weten in ieder geval nu hoe het moet.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De tekst was 2 Kor. 5:19. Maar of het daar nou ook echt over ging...
In ieder geval kan hij wel vertellen hoe een mens bekeerd wordt (dat hoor je ook niet bij iedere dominee).
18En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Ik hoop van harte dat je er nog meer van geleerd heb, want het is een hele mooie tekst!
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Ik hoop van harte dat je er nog meer van geleerd heb, want het is een hele mooie tekst!
Oorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?
'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?
Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?
Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.
Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)
[Aangepast op 24/8/05 door MS]
O.K.....Oorspronkelijk gepost door WSO
Het is niet de bedoeling dat je je zelf stilzet.
De vraag is: had Paulus nog keus na de ontmoeting met Jezus?
Blijkbaar geloofde hij terstond, maar was het hem ook mogelijk geweest tegen beter weten in de genade niet te accepteren?
Als dat mogelijk was, dan is God afhankelijk van ons mensen en volgens mij is het andersom.
Maar hier zal het verschil waarschijnlijk inzitten.
Als de Heilige Geest de wil vernieuwd heeft, hoeven we geen seconde langer te wachten.Oorspronkelijk gepost door MSOorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?
'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?
Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?
Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.
Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)
[Aangepast op 24/8/05 door MS]
M.a.w.: als we willen, direct naar Jezus, de Geest heeft je wil vernieuwd. We willen nl. alleen maar als de Heilige Geest de wil heeft vernieuwd.
Door de "dat gaat zomaar niet" houding van velen zich gereformeerd noemdenden twijfelen helaas veel mensen daaraan.
Wanneer wil je is dan de vraag. Wil je als je verlangen voelt of wil je als je alles er voor over hebt of .....Oorspronkelijk gepost door LecramAls de Heilige Geest de wil vernieuwd heeft, hoeven we geen seconde langer te wachten.Oorspronkelijk gepost door MSOorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?
'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?
Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?
Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.
Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)
[Aangepast op 24/8/05 door MS]
M.a.w.: als we willen, direct naar Jezus, de Geest heeft je wil vernieuwd. We willen nl. alleen maar als de Heilige Geest de wil heeft vernieuwd.
Door de "dat gaat zomaar niet" houding van velen zich gereformeerd noemdenden twijfelen helaas veel mensen daaraan.
Ook dit komt weer uit het gesprek tussen Adrianus en mij
Je zou kunnen zeggen dat Jezus als priester aantrekkelijk is, maar is Jezus dan ook voor jou Koning en Leraar?
Het gevolg van het kiezen voor Jezus is als volgt:
Hij vraagt van je om je oude leven achter je te laten en dat houdt in dat je een afkeer moet hebben van je vleselijke begeerten, het wereldse leven en de zonde in het algemeen. Indien je toch in zonden valt, dan moet je elke dag weer oprecht je zonden belijden en een voornemen hebben om niet weer die zonden te doen. Daar staat wel tegenover dat je er vast van verzekerd bent dat Jezus je wil vergeven. Dat is Jezus als priester.
Hij vraagt van je dat je in vervolg een hartelijke liefde heb in de dienst voor Hem. Dat is uit liefde voor God en de naaste zorgen voor de armen, zieken en gevangenen en het verkondigen van het evangelie. Daartegenover staat dat je schatten zult hebben in de hemel.
Dat is Jezus als koning.
Hij vraagt je om in vervolg je leven en beslissingen te delen met Hem. Om Zijn woorden te onderzoeken en te bestuderen. Ja, in alle dingen van het leven Zijn wijsheid te zoeken en toe te passen. Daar tegenover staat dat je vruegde, rust, liefde en vrede in je hart zult hebben.
Dat is Jezus als leraar.
Wil je dat?
[Aangepast op 24/8/05 door Kaw]
Je zou kunnen zeggen dat Jezus als priester aantrekkelijk is, maar is Jezus dan ook voor jou Koning en Leraar?
Het gevolg van het kiezen voor Jezus is als volgt:
Hij vraagt van je om je oude leven achter je te laten en dat houdt in dat je een afkeer moet hebben van je vleselijke begeerten, het wereldse leven en de zonde in het algemeen. Indien je toch in zonden valt, dan moet je elke dag weer oprecht je zonden belijden en een voornemen hebben om niet weer die zonden te doen. Daar staat wel tegenover dat je er vast van verzekerd bent dat Jezus je wil vergeven. Dat is Jezus als priester.
Hij vraagt van je dat je in vervolg een hartelijke liefde heb in de dienst voor Hem. Dat is uit liefde voor God en de naaste zorgen voor de armen, zieken en gevangenen en het verkondigen van het evangelie. Daartegenover staat dat je schatten zult hebben in de hemel.
Dat is Jezus als koning.
Hij vraagt je om in vervolg je leven en beslissingen te delen met Hem. Om Zijn woorden te onderzoeken en te bestuderen. Ja, in alle dingen van het leven Zijn wijsheid te zoeken en toe te passen. Daar tegenover staat dat je vruegde, rust, liefde en vrede in je hart zult hebben.
Dat is Jezus als leraar.
Wil je dat?
[Aangepast op 24/8/05 door Kaw]
Je weet toch zelf wel wanneer je iets wilt? Dat is inderdaad een verlangen naar iets. Maar je moet er wel wat voor over hebben. In het geval van geloof, alles.Oorspronkelijk gepost door MSWanneer wil je is dan de vraag. Wil je als je verlangen voelt of wil je als je alles er voor over hebt of .....Oorspronkelijk gepost door LecramAls de Heilige Geest de wil vernieuwd heeft, hoeven we geen seconde langer te wachten.Oorspronkelijk gepost door MSOorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?
'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?
Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?
Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.
Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)
[Aangepast op 24/8/05 door MS]
M.a.w.: als we willen, direct naar Jezus, de Geest heeft je wil vernieuwd. We willen nl. alleen maar als de Heilige Geest de wil heeft vernieuwd.
Door de "dat gaat zomaar niet" houding van velen zich gereformeerd noemdenden twijfelen helaas veel mensen daaraan.
Als je wel de hemel wilt, maar geen bekering, kan je je afvragen of je wil wel echt is. Jezus moet Heerser over je worden.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Laat u met God verzoenen. In het Grieks staat daar een passieve vorm met een gebiedende wijs. Een beetje vreemde combinatie, maar ik denk dat nu juist het mysterie verwoordt. Wij kunnen alleen verzoend worden. Aan de andere kant ook het gebod: Laat u!Oorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?
'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
is die Adrianus een autoriteit if zo? Waarom moet die aangehaald worden? Kennen we hem? Ds Moerkerken heet ook A. Is hij dat?Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ook dit komt weer uit het gesprek tussen Adrianus en mij
Je zou kunnen zeggen dat Jezus als priester aantrekkelijk is, maar is Jezus dan ook voor jou Koning en Leraar?
Het gevolg van het kiezen voor Jezus is als volgt:
Hij vraagt van je om je oude leven achter je te laten en dat houdt in dat je een afkeer moet hebben van je vleselijke begeerten, het wereldse leven en de zonde in het algemeen. Indien je toch in zonden valt, dan moet je elke dag weer oprecht je zonden belijden en een voornemen hebben om niet weer die zonden te doen. Daar staat wel tegenover dat je er vast van verzekerd bent dat Jezus je wil vergeven. Dat is Jezus als priester.
Hij vraagt van je dat je in vervolg een hartelijke liefde heb in de dienst voor Hem. Dat is uit liefde voor God en de naaste zorgen voor de armen, zieken en gevangenen en het verkondigen van het evangelie. Daartegenover staat dat je schatten zult hebben in de hemel.
Dat is Jezus als koning.
Hij vraagt je om in vervolg je leven en beslissingen te delen met Hem. Om Zijn woorden te onderzoeken en te bestuderen. Ja, in alle dingen van het leven Zijn wijsheid te zoeken en toe te passen. Daar tegenover staat dat je vruegde, rust, liefde en vrede in je hart zult hebben.
Dat is Jezus als leraar.
Wil je dat?
[Aangepast op 24/8/05 door Kaw]
Ik vind het raar dat iemand die zich heeft teruggetrokken wegens verregaande ketterij (ik heb de award nog steeds in bezit) nu steeds wel reageert.
Maar het is allemaal theorie. David heeft na de zonde met Bathseba minstens een jaar niet aan enige voorwaarde van A. voldaan.
Verder is het allemaal wel erg technisch.
M.i. wijzen de woorden "laat u "ons duidelijk op de 100% eigen verantwoordelijk heid die wij hebben.Oorspronkelijk gepost door MSOorspronkelijk gepost door WSO
Maar wat zou Paulus nou met vers 20 bedoelen?
'laat' je met God 'verzoenen'. Als God dat doet, dan gaat dat toch automatisch? Of wordt van de niet verzoende mens nog een handeling verwacht?
Dacht pas aan de bekering van Paulus, hij werd stil gezet door God, lang niet iedereen wordt op zo'n manier bekeerd.
Maar... Toen dacht ik het volgende, er zijn best veel mensen die denken dat je zelf nog wat moet doen, als dat zo is, dan zou dit toch heel oneerlijk zijn, Paulus wordt zo stil gezet, ik niet. Ik moet het zelf doen, dat is toch in wezen niet eerlijk?
Dat vindt ik een goed argument om aan te tonen dat het een eenzijdig Godswerk is.
Zitten er fouten in mijn argumentatie? (ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb)
[Aangepast op 24/8/05 door MS]
De Heere spreekt ons, hier ook door Paulus, aan op deze verantwoordelijkheid.
Overigens blijft staan dat het een eenzijdig Godswerk is, dit zal niemand hier in twijfel trekken.
Niemand die gezocht, geklopt en gevraagd heb, en heeft ontvangen, zal zeggen dat het kwam doordat hij zo goed gebeden of gezocht heeft.