Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:Wederom een taalfout, het moest 'wordende' zijn.
Klopt. Jouw postings op RF doen me denken aan het getwitter van @realDonaldTrump.
Deze post doet me denken aan iemand die mijn berichten als 'fakenews' ziet en vindt dat ik, net als Trump, allerlei zaken onjuist verspreid en leugens verkoop.

Ik hoop natuurlijk dat het niet waar is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Luther schreef:Zeker, in de GG gaat men er vanuit (ik ben het daar overigens mee eens) dat alleen mannen stemmen op stemmingsvergaderingen. Maar voor zover ik weet staat dat nergens in de DKO. Of wel?
Het staat in de toelichting (vanuit de GG) op de DKO art 22, niet in de DKO zelf.
Er zijn inmiddels diverse toelichtingen (De Gier, Silfhout, Schipper). Maar een toelichting op een kerkorde is niet juridisch bindend. Ik wil er maar mee zeggen: Men moet niet te gemakkelijk zwaaien met afspraken en kerkordes, want in dit geval gaat het om een ongeschreven regel, omdat voorheen nooit de gewoonte is geweest dat vrouwen op gemeentevergaderingen verschenen. Als er inderdaad GG's zijn die vrouwenkiesrecht praktiseren (wat ik me sterk afvraag), dan worden zij niet gehinderd door een GS-besluit dat dit blokkeert.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

De GG kennende zullen ze dat dan wel snel regelen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Bij deze een verklaring van mijn kant over mijn geplaatste posting hier. Blijkbaar heb ik hier personen en een gemeente mee geraakt. Daarvoor mijn welgemeende excuses.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Bij deze een verklaring van mijn kant over mijn geplaatste posting hier. Blijkbaar heb ik hier personen en een gemeente mee geraakt. Daarvoor mijn welgemeende excuses.
:super
Nu @GerGem nog...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:Zeker, in de GG gaat men er vanuit (ik ben het daar overigens mee eens) dat alleen mannen stemmen op stemmingsvergaderingen. Maar voor zover ik weet staat dat nergens in de DKO. Of wel?
Het staat in de toelichting (vanuit de GG) op de DKO art 22, niet in de DKO zelf.
Er zijn inmiddels diverse toelichtingen (De Gier, Silfhout, Schipper). Maar een toelichting op een kerkorde is niet juridisch bindend. Ik wil er maar mee zeggen: Men moet niet te gemakkelijk zwaaien met afspraken en kerkordes, want in dit geval gaat het om een ongeschreven regel, omdat voorheen nooit de gewoonte is geweest dat vrouwen op gemeentevergaderingen verschenen. Als er inderdaad GG's zijn die vrouwenkiesrecht praktiseren (wat ik me sterk afvraag), dan worden zij niet gehinderd door een GS-besluit dat dit blokkeert.
Ik dacht altijd dat er een onderscheid is tussen informatie-avonden (waar alle leden en meelevenden kunnen verschijnen) en mansledenvergaderingen. De onderwerpen kunnen geheel hetzelfde zijn, maar in de (meeste?) GG kunnen vrouwen niet meestemmen.

Overigens snap ik het bezwaarpunt niet helemaal, want volgens mij kan de kerkenraad ook iemand anders beroepen, al zou dat vast onrust geven. Maar de kerkenraad stelt ook het tweetal, dus ik denk dat het met de ergernis wel meevalt.
refo

Bericht door refo »

Uiteindelijk is het zo dat de kerkenraad beroept en niet de mansledematen of vrouwen.
JvW

Bericht door JvW »

Piet Puk schreef:Bij deze een verklaring van mijn kant over mijn geplaatste posting hier. Blijkbaar heb ik hier personen en een gemeente mee geraakt. Daarvoor mijn welgemeende excuses.
Excuses aanvaard! Heel erg netjes om dit te posten.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Woutjuh
Verbannen

Bericht door Woutjuh »

Luther schreef:
Piet Puk schreef:Hoge toon? GG hanteert die 'zienswijze' voor zover ik weet. Wanneer CGK en HHK niet doen mij prima.
Direct breken met een kerkverband vanwege vrouwen die stemmen op een ledenvergadering?
Volgens mij heb je dan niet helemaal scherp wat momenteel de fronten zijn.

Zeker, in de GG gaat men er vanuit (ik ben het daar overigens mee eens) dat alleen mannen stemmen op stemmingsvergaderingen. Maar voor zover ik weet staat dat nergens in de DKO. Of wel?
Je vind jezelf beter dan de vrouw?
De vrouw is ook lid vd gemeente maar moet zwijgzaam volgen?
Ik kan dit zo niet begrijpen!
Pianoman

Bericht door Pianoman »

refo schreef:Uiteindelijk is het zo dat de kerkenraad beroept en niet de mansledematen of vrouwen.
Mansledematen zijn armen en benen.....
U bedoelt "mannelijke lidmaten" of "mannelijke leden"....
Laatst gewijzigd door Pianoman op 03 jun 2019, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Woutjuh schreef:
Luther schreef:
Piet Puk schreef:Hoge toon? GG hanteert die 'zienswijze' voor zover ik weet. Wanneer CGK en HHK niet doen mij prima.
Direct breken met een kerkverband vanwege vrouwen die stemmen op een ledenvergadering?

Zeker, in de GG gaat men er vanuit (ik ben het daar overigens mee eens) dat alleen mannen stemmen op stemmingsvergaderingen. Maar voor zover ik weet staat dat nergens in de DKO. Of wel?
Dit zou hele discussies weer opnieuw over gedaan kunnen doen worden Woutje. Geloof dat dit topic voor een andere discussie is.
Ps. Ik denk zeker te weten dat Piet P zich niet beter voelt dan de vrouw.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Woutjuh schreef:
Luther schreef:

Dit zou hele discussies weer opnieuw over gedaan kunnen doen worden Woutje. Geloof dat dit topic voor een andere discussie is.
Ps. Ik denk zeker te weten dat Piet P zich niet beter voelt dan de vrouw.
Exact.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Pianoman schreef:
refo schreef:Uiteindelijk is het zo dat de kerkenraad beroept en niet de mansledematen of vrouwen.
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Pianoman schreef:
Lidmaten en ledematen is toch precies hetzelfde? Het ene is ouderwets en het ander wat actueler taalgebruik. Het is figuurlijk Nederlands, maar dat lijkt me eerder een reden om voor het woord ledemaat te kiezen dan voor het woord lidmaat, want kennelijk is onduidelijk wat daarmee bedoeld is.
Pianoman

Bericht door Pianoman »

DDD schreef:
Pianoman schreef:
Lidmaten en ledematen is toch precies hetzelfde? Het ene is ouderwets en het ander wat actueler taalgebruik. Het is figuurlijk Nederlands, maar dat lijkt me eerder een reden om voor het woord ledemaat te kiezen dan voor het woord lidmaat, want kennelijk is onduidelijk wat daarmee bedoeld is.
Ledematen zijn armen en benen. Amen.
Gesloten