Luther schreef:Valcke schreef:Luther schreef:Zeker, in de GG gaat men er vanuit (ik ben het daar overigens mee eens) dat alleen mannen stemmen op stemmingsvergaderingen. Maar voor zover ik weet staat dat nergens in de DKO. Of wel?
Het staat in de toelichting (vanuit de GG) op de DKO art 22, niet in de DKO zelf.
Er zijn inmiddels diverse toelichtingen (De Gier, Silfhout, Schipper). Maar een toelichting op een kerkorde is niet juridisch bindend. Ik wil er maar mee zeggen: Men moet niet te gemakkelijk zwaaien met afspraken en kerkordes, want in dit geval gaat het om een ongeschreven regel, omdat voorheen nooit de gewoonte is geweest dat vrouwen op gemeentevergaderingen verschenen. Als er inderdaad GG's zijn die vrouwenkiesrecht praktiseren (wat ik me sterk afvraag), dan worden zij niet gehinderd door een GS-besluit dat dit blokkeert.
Ik dacht altijd dat er een onderscheid is tussen informatie-avonden (waar alle leden en meelevenden kunnen verschijnen) en mansledenvergaderingen. De onderwerpen kunnen geheel hetzelfde zijn, maar in de (meeste?) GG kunnen vrouwen niet meestemmen.
Overigens snap ik het bezwaarpunt niet helemaal, want volgens mij kan de kerkenraad ook iemand anders beroepen, al zou dat vast onrust geven. Maar de kerkenraad stelt ook het tweetal, dus ik denk dat het met de ergernis wel meevalt.