Losgeweekt van eigen gemeente

Afgewezen

Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:@BJD: Met licht bedoel ik "minder strikt", niet op de inzet van de leden.

@Afgewezen: Ik bedoel het "preekvoorstel" van Rekcor. ;)
:humhihi
Overigens ben ik het wél je eens dat er eerder een verbreding in de GG optreedt dan een verrechtsing. Er is langzamerhand, ook onder de predikanten, een ander klimaat aan het ontstaan.
Ik denk dat een groot deel van de GG opschuift richting Gereformeerde Kerken in pakweg de eerste helft van de 20e eeuw: wij hebben het goed voor elkaar, orthodox, geen Schriftkritiek, etc. (wat ik zeer toejuich overigens), en we zijn allemaal wel een beetje vroom (natuurlijk geen veronderstelde wedergeboorte, maar we hebben toch wel eens wat 'meegemaakt' in ons leven), en zo horen we er zo langzamerhand allemaal bij.
refo

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door refo »

We kunnen van de geschiedenis van de Ger Kerk in de 20e eeuw in combinatie met de geschiedenis van het Joodse volk leren dat een zeker gearriveerdheidsgevoel gevaren oplevert. Grote zelfs.

Maar desondanks moet het uitgangspunt toch zijn: we horen er allemaal bij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Evenals die verloren zoon zeker zijn heil zocht in een vergelegen land?
Nee, veelal ze zoeken ze hun heil njuist iet, maar een gemeente waar het er lichter aan toe gaat, waar er meer mee door kan.
Dit vind ik toch wel een beetje te makkelijk. In feite is de boodschap: Hier is het heil te krijgen en als je ergens anders zoekt zoek je ook je heil niet, anders zou je hier wel blijven. Dat jongeren dat anders ervaren, dat ze misschien wel het idee krijgen dat het heil er helemaal niet zo te vinden is, dat ze vinden dat ellende teveel nadruk krijgt en verlossing te weinig bijvoorbeeld, en dat in de gemeente ook terugvinden in zaken als avondmaalsgang, hoeveel mensen dat heil ook daadwerkelijk kennen en hoeveel hopen dat ze het mogen krijgen... of dat bijvoorbeeld de vormen een barrière zijn om de inhoud goed te begrijpen, dat is blijkbaar geen reële optie? Ik denk dat dat juist vaak de reden is waarom jongeren buiten hun kerk gaan zoeken.

Toen de jeugdkerken veel werden bezocht werd dit argument ook regelmatig vanuit de kerken gespuid. Maar als ik dan met die jongeren praatte was het zelden zo dat ze gewoon wat meer vrijheid ofzo wilden. Ze wilden onderwezen worden, ze wilden echtheid, duidelijkheid etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:We kunnen van de geschiedenis van de Ger Kerk in de 20e eeuw in combinatie met de geschiedenis van het Joodse volk leren dat een zeker gearriveerdheidsgevoel gevaren oplevert. Grote zelfs.

Maar desondanks moet het uitgangspunt toch zijn: we horen er allemaal bij.
Dat ben ik met je eens. Alleen: dat laatste mag nooit en te nimmer ten koste gaan van het besef dat persoonlijke bekering nodig is.
Mijn punt is: als er een wat 'gemakkelijkere' variant van de bekering ingang gaat vinden, bestaat het gevaar dat iedereen denkt dat het wel goed zit tussen God en hem/haar, terwijl dat helemaal niet het geval is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:Evenals die verloren zoon zeker zijn heil zocht in een vergelegen land?
Nee, veelal ze zoeken ze hun heil njuist iet, maar een gemeente waar het er lichter aan toe gaat, waar er meer mee door kan.
Dit vind ik toch wel een beetje te makkelijk. In feite is de boodschap: Hier is het heil te krijgen en als je ergens anders zoekt zoek je ook je heil niet, anders zou je hier wel blijven. Dat jongeren dat anders ervaren, dat ze misschien wel het idee krijgen dat het heil er helemaal niet zo te vinden is, dat ze vinden dat ellende teveel nadruk krijgt en verlossing te weinig bijvoorbeeld, en dat in de gemeente ook terugvinden in zaken als avondmaalsgang, hoeveel mensen dat heil ook daadwerkelijk kennen en hoeveel hopen dat ze het mogen krijgen... of dat bijvoorbeeld de vormen een barrière zijn om de inhoud goed te begrijpen, dat is blijkbaar geen reële optie? Ik denk dat dat juist vaak de reden is waarom jongeren buiten hun kerk gaan zoeken.
Daar kan je wel gelijk in hebben.
Alleen is gebleken dat niet zozeer jongeren naar andere kerkverbanden, maar juist wat ouderen, mensen rond de 30 (zeg maar even), die jonge gezinnetjes vormen. En dan vindt men vaak dat het eigen kerkverband rechtser (strikter dus) is geworden en wil men naar een minder strik kerkverband. Die gedachte, in dit topic door Jac verwoord, tref je aan; niet alleen in de GG, maar ook in andere (zwaardere of lichtere) kerkverbanden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:@BJD: Met licht bedoel ik "minder strikt", niet op de inzet van de leden.

@Afgewezen: Ik bedoel het "preekvoorstel" van Rekcor. ;)
:humhihi
Overigens ben ik het wél je eens dat er eerder een verbreding in de GG optreedt dan een verrechtsing. Er is langzamerhand, ook onder de predikanten, een ander klimaat aan het ontstaan.
Ik denk dat een groot deel van de GG opschuift richting Gereformeerde Kerken in pakweg de eerste helft van de 20e eeuw: wij hebben het goed voor elkaar, orthodox, geen Schriftkritiek, etc. (wat ik zeer toejuich overigens), en we zijn allemaal wel een beetje vroom (natuurlijk geen veronderstelde wedergeboorte, maar we hebben toch wel eens wat 'meegemaakt' in ons leven), en zo horen we er zo langzamerhand allemaal bij.
Nee, die verbreding bedoelde ik niet zozeer.
Maar mogelijk heb je hiermee wel het probleem te pakken: we denken er zo langzamerhand allemaal bij te horen; we zijn allemaal keurige, nette, vrome kerkmensen; iedereen heeft wel wat meegemaakt, eens een tekstje, een versje, een zuchtje, een traantje, een uitreddinkje ontvangen, etc. Eigenlijk is iedereen wel rijk en verrijkt en heeft aan geen ding gebrek. Kortom: we werken wel hard mee aan het bootje, meer dan het gemiddelde bemanningslid zelfs.
Maar dan komt daar het Woord Gods, dat zegt: "Gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt".
Tja, dat roept vijandschap op en vindt men de predikers te veel naar rechts hangen. Dan zoekt men een andere kansel op, waar de prediker roept "Vrede, vrede, en geen gevaar".
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:Terzake: ik vind dat de werkhypothese in iedere gemeente moet zijn: als (jonge) mensen ons verlaten, dan ligt dat aan ons.
Dat ben ik wel met je eens. Maar niet met je oplossing. Niemand is er bij gebaat om dergelijke pseudo-preken in elkaar te gaan frotten, wat je hier lager voorstelde.
I beg your pardon? Pseudo-preken? Wat is er pseudo aan?
Tiberius schreef: Daarom begrijp ik niet, dat sommige kerken zulke flauwe verhaaltjes in de plaats van de prediking laten komen. Dan jaag je zeker de hoog opgeleiden weg.
Onzin. Ik bezoek tweewekelijks een internationale dienst georganiseerd voor en door MSc/PhD-studenten en de preken gaan precies over de onderwerpen die ik aankaart. De zaal zit zo vol dat we van de brandweer naar een nieuwe locatie moeten uitzien.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Daar kan je wel gelijk in hebben.
Alleen is gebleken dat niet zozeer jongeren naar andere kerkverbanden, maar juist wat ouderen, mensen rond de 30 (zeg maar even), die jonge gezinnetjes vormen. En dan vindt men vaak dat het eigen kerkverband rechtser (strikter dus) is geworden en wil men naar een minder strik kerkverband. Die gedachte, in dit topic door Jac verwoord, tref je aan; niet alleen in de GG, maar ook in andere (zwaardere of lichtere) kerkverbanden.
Kan kloppen. Maar daarmee is nog niet gezegd dat ze dus hun eigen heil zoeken in plaats van Gods heil. Wat jongeren beweegt (wat ik beschreef) kan ook hen bewegen... en het heeft ook te maken met de visie op wat de Bijbel zegt. Vinden ze hun kerkverband te rechts geworden ten opzichte van wat ze zelf wel prettig vinden, of te rechts ten opzichte van wat de Bijbel leert? Dat is dan de hamvraag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Maar dan komt daar het Woord Gods, dat zegt: "Gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt".
Tja, dat roept vijandschap op en vindt men de predikers te veel naar rechts hangen. Dan zoekt men een andere kansel op, waar de prediker roept "Vrede, vrede, en geen gevaar".
Kom jij wel eens in andere kerken, Tib?
Volgens mij ben je tegen een zelf gecreëerde karikatuur aan 't ageren.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef:Terzake: ik vind dat de werkhypothese in iedere gemeente moet zijn: als (jonge) mensen ons verlaten, dan ligt dat aan ons.
Dat ben ik wel met je eens. Maar niet met je oplossing. Niemand is er bij gebaat om dergelijke pseudo-preken in elkaar te gaan frotten, wat je hier lager voorstelde.
I beg your pardon? Pseudo-preken? Wat is er pseudo aan?
I beg your pardon? Ben je al vier jaar hier geregistreerd en weet je nog niet wat een preek is?
Laten we dan maar heel eenvoudig beginnen hoe Johannes de Doper het deed, met de volgende elementen:
1. Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn?
2. Zie het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt.
3. Brengt dan vruchten voort der bekering waardig.

In ieder geval is een preek niet één of ander horizontaal praatje, en dat 3x herhaald.
rekcor schreef:
Tiberius schreef: Daarom begrijp ik niet, dat sommige kerken zulke flauwe verhaaltjes in de plaats van de prediking laten komen. Dan jaag je zeker de hoog opgeleiden weg.
Onzin. Ik bezoek tweewekelijks een internationale dienst georganiseerd voor en door MSc/PhD-studenten en de preken gaan precies over de onderwerpen die ik aankaart. De zaal zit zo vol dat we van de brandweer naar een nieuwe locatie moeten uitzien.
Dat is mogelijk. Er zijn wel meer locaties waar (al dan niet toekomstige) hoogopgeleiden graag komen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Maar dan komt daar het Woord Gods, dat zegt: "Gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt".
Ik denk dat er 'lichte kerken' zijn waar scherper gepreekt wordt dan in een doorsnee-GG. Het kon wel eens zijn dat de panelen verschuiven en dat het ware geestelijke leven meer en meer op plekken gezocht moet worden waar je het niet verwacht!
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Ja. Hoe is het mogelijk, hè? Tiberius en karikatuur.

Maar inderdaad, iets dergelijks ('gij weet niet') hoor je bij de naar rechts hangende predikers soms nog wel. Vervolgens neemt de prediker een slok water en vervolgt: 'maar er is een volk dat door genade mag weten.. '. En dan volgen de bekende woorden. De bedoeling van een preek is dat genade wordt uitgedeeld. Niet beschreven. Daardoor heerst een sfeer: alles onder controle. De dingen zijn weer gezegd zoals ze ook vorige week gezegd zijn.
Het heil is voor de hoorders onbereikbaar. En ze berusten daar blijkbaar in. En noemen het niet eens meer een flauw verhaaltje.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:In ieder geval is een preek niet één of ander horizontaal praatje, en dat 3x herhaald.
Waarvan akte!
En als zulke preken voorkomen in een kerk waar je het niet verwacht?
Nou, dan is het gewoon niet waar. :jongle
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Welnee, Hendrikus. Hoe kom je erbij? De meeste karikaturen zuig ik regelrecht uit mijn duim. :)
albion

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
Ik denk dat er 'lichte kerken' zijn waar scherper gepreekt wordt dan in een doorsnee-GG. Het kon wel eens zijn dat de panelen verschuiven en dat het ware geestelijke leven meer en meer op plekken gezocht moet worden waar je het niet verwacht!
Wat versta je onder 'lichte kerken' Afgewezen? En welke plekken heb jij nu op het oog?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie