Afgewezen schreef:Tiberius schreef:@BJD: Met licht bedoel ik "minder strikt", niet op de inzet van de leden.
@Afgewezen: Ik bedoel het "preekvoorstel" van Rekcor.

Overigens ben ik het wél je eens dat er eerder een verbreding in de GG optreedt dan een verrechtsing. Er is langzamerhand, ook onder de predikanten, een ander klimaat aan het ontstaan.
Ik denk dat een groot deel van de GG opschuift richting Gereformeerde Kerken in pakweg de eerste helft van de 20e eeuw: wij hebben het goed voor elkaar, orthodox, geen Schriftkritiek, etc. (wat ik zeer toejuich overigens), en we zijn allemaal wel een beetje vroom (natuurlijk geen veronderstelde wedergeboorte, maar we hebben toch wel eens wat 'meegemaakt' in ons leven), en zo horen we er zo langzamerhand allemaal bij.
Nee, die verbreding bedoelde ik niet zozeer.
Maar mogelijk heb je hiermee wel het probleem te pakken: we denken er zo langzamerhand allemaal bij te horen; we zijn allemaal keurige, nette, vrome kerkmensen; iedereen heeft wel wat meegemaakt, eens een tekstje, een versje, een zuchtje, een traantje, een uitreddinkje ontvangen, etc. Eigenlijk is iedereen wel rijk en verrijkt en heeft aan geen ding gebrek. Kortom: we werken wel hard mee aan het bootje, meer dan het gemiddelde bemanningslid zelfs.
Maar dan komt daar het Woord Gods, dat zegt: "Gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt".
Tja, dat roept vijandschap op en vindt men de predikers te veel naar rechts hangen. Dan zoekt men een andere kansel op, waar de prediker roept "Vrede, vrede, en geen gevaar".