Overdopen ?

ejvl

Re: Overdopen ?

Bericht door ejvl »

Luther schreef:
ejvl schreef:
Luther schreef:De term baptoo heeft in klassiek Grieks twee hoofdbetekenissen:
1.(med.) letterlijk: onderdompelen, natmaken, verven
2.figuurlijk: afkoelen (van gloeiend metaal door het onder te dompelen in het water), verven’ (resultaat van deppen van kleurvloeistof op klederen), (be)sprenkelen
Al in de derde eeuw voor Christus werd dit begrip ook in de figuurlijke betekenis gebruikt, bijvoorbeeld in de Griekse vertaling van Exodus. (Mozes besprenkelt (baptizein) het gehele volk met het bloed van het verbond).
Ik weet niet precies hoe het in de vroege kerken ging, maar besprenging was meer een soort uitzondering als er geen stromend water voorhanden was, zie Didachè VII.

Zelf denk ik dat de doop wel door onderdompeling gebeurde in de bijbel, het staat symbool voor de dood van de oude mens, het water sluit zich boven hem/haar en de opstanding van de nieuwe mens. Het oude is voorbij gegaan, het nieuwe is gekomen.
Ik heb het hier natuurlijk over geloofsdoop. Hoe de kinderdoop werd gepraktiseerd weet ik niet, in oosterse kerken komt onderdompeling nog steeds voor, maar ik weet niet of dit wel zo gezond is voor het kind.

Overigens gaat het natuurlijk alleen om de vorm, niet over de betekenis.
Bij ons wordt de besprenging gehanteerd, prima, elders gaat het door middel van onderdompeling, ook prima.
In de Vroege Kerk was de kinderdoop ook bekend, en werd meer en meer de standaard. Vergeet niet dat de Vroege Kerk nog lange tijd een missionaire kerk was. Zie ook het artikel van ds. W. Visscher in De Saambinder van 8 okt.
Zeker, dat ontken ik ook absoluut niet, echter hoe die gepraktiseerd werd weet ik niet, of door besprenging, of onderdompeling, of halve onderdompeling en dergelijke.
Marco

Bericht door Marco »

ejvl schreef:Hoe de kinderdoop werd gepraktiseerd weet ik niet, in oosterse kerken komt onderdompeling nog steeds voor, maar ik weet niet of dit wel zo gezond is voor het kind.
Het komt in Nederland ook voor, en je hebt er niet eens zoveel water voor nodig. Voor het kind geen probleem (babyzwemmen onder water kan ook!). Sommigen zijn bang voor legionella, maar als je er niet meer dan een of twee emmers water voor nodig hebt die vlak voor de dienst in het badje zijn gegaan zie ik persoonlijk dat probleem niet zo. Lijkt mij meer een probleem bij volwassendoop door onderdompeling.
Isala

Bericht door Isala »

Een stukje info over het dopen door de vroege kerk.
http://inbijbelsperspectief.weebly.com/ ... u-toe.html

Men gaat ervan uit dat het bapisterium is ontstaan doordat de eerste christenen een grote voorkeur hadden voor levend water en men naast de kerk een kleiner gebouw neerzette dat het liefst boven een beekje of stroompje was geplaatst, zodat men zich in de beschutting van een gebouw toch in ‘levend water’ kon laten dopen. Later zag men vooral het voordeel dat, wanneer bijv. in de paasnacht veel mensen zich lieten dopen, er meerdere tegelijk in het vaak enorme bad konden afdalen. Een van de zijkanten van het bad was voorzien van een stenen trap die tot in het bad voerde. Deze trap liep vaak over de gehele lengte van het bad. Vaak hingen er rijen met gordijnen zodat voor de ( naakte ) dopelingen enige privacy gewaarborgd was. Om het bad heen was vaak een grote tribune gebouwd en zo kon een groot gedeelte van de gemeente toch getuige zijn.

Een van de laatst gebouwde baptisteriums is waarschijnlijk die van Pisa, gebouwd door Dioti Salvi in 1153 na Chr. Deze is rond en ongeveer 40 meter in doorsnede. Hij is twee etages hoog en de binnenkant is geheel gemaakt van marmer. Pas in 1278 is hij in gebruik genomen. De late bouwdatum van een dergelijk groot bad kwam voornamelijk, omdat Italië een van de laatste landen was waar de kinderdoop als normaal werd beschouwd.

Ook van Augustinus was bekend, dat hij een groot baptisterium naast de kerk had. Dr. A. Sizoo schrijft ) : ‘De voornaamste kerk was de Basilica major of Basilica Pacis, de grote of Vredesbasiliek. In deze kerk stond Augustinus bisschoppelijke zetel. In deze kerk heeft hij verreweg de meeste preken gehouden. Ter zijde van de kerk was het baptisterium, het doopgebouw, waar de doop door onderdompeling kon plaatsvinden’.
Hora est!
Plaats reactie