Jaarboekje en cijfers GG

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een schreef:Het boek zelf is veel genuanceerder, dan de recensie typisch RD om er deze kleur aan te geven.
Ik denk, dat je gelijk heb (al heb ik het boek niet helemaal gelezen).
Als ik de reacties van de GGiN predikanten in de recensie lees, lijkt het alsof zij de breuk met alle macht in stand proberen te houden. Ik geloof nooit dat dat klopt.

Neem bijvoorbeeld de opmerking van ds. Mallan "We moeten wel de minste kunnen zijn en de eerste stap willen zetten, maar altijd door een rechte weg, waarin we God aan onze zijde kunnen hebben."
Ds. Mallan benadrukt altijd, dat het er niet om gaat of God aan onze kant staat, want dat staat Hij niet. Hij kan met de minste van de zonden geen gemeenschap hebben. Maar het gaat erover of wij aan Gods kant terecht komen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ga ik net naar de boekhandel hebben ze het jaarboek nog niet :cry: :cry:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Kislev schreef:Bij mn broer destijds op de kunstacademie waren ook diverse docenten die uit principe geen tv hadden. Vanwege anti-kuddedierachtige trekken. Heb ook niet christelijke collega gehad en nu weer een die ook geen tv hebben. Omdat ze graag zelf bepalen hoe ze hun vrije tijd bepalen en hun denken graag zelf willen bepalen en niet hun hersenpan vol willen laten gieten met wat 'men' vind en wat gangbaar zou zijn.
Well, zoals eerder al gezegd, kost het me nooit echt veel moeite om niet-christenen te overtuigen van wat voor onding de TV is, o.a. door bovenstaande argumenten. Ik vind het triest dat veel refo's zo blind hun 'verworven vrijheid' (TV kijken) verdedigen, zonder er serieus over na te denken.

Kortom, ik zie 2 blindheden:
1. De blindheid van het extreme pietisme, i.e.: Alle vermaak is per definitie fout, want het nut ons niets, en kan alleen maar verleiden tot zonden. Deze gedachte heeft sterk geleefd ten tijde van de NR, en dat denken heeft zich (iig in grote lijnen) voortgezet bij de Afgescheidenen.
2. De blindheid van de 'vrijgevochten refo', die meent zich te moeten verzetten tegen zoveel mogelijk geboden/verboden

Ik zie vermaak niet per definitie fout vindt, ja, zelfs zie als een zegen Gods, het lichaam en geest kan ervan uitrusten. Ik kan daarom TV niet per definitie afkeuren. Wel wil ik ten strengste alle misbruik tegengaan, zoals onmatig gebruik (heel veel tijd achter dat ding hangen) en zondig gebruik er van (programma's met vloeken en naakt erin). Dat er dan weinig overblijft, moge duidelijk zijn, maar sluit goed gebruik niet uit.
Er blijft dan zeker nog wel een hoop over, maar er valt inderdaad ook een hoop af. Dat geldt voor een heleboel zaken in het leven overigens. De een kiest er dan voor gewoon helemaal geen tv te hebben, de ander om dat wel te hebben en er verantwoordelijk mee om te gaan. Ik ben het helemaal met je eens. Voor beide valkuilen moeten we uitkijken! En de TV-kijkers moeten zeker ook hun kijkgedrag kritisch onder de loep blijven nemen, of het tot eer van God is, of het te rijmen is met het leven als kind van Hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Een

Bericht door Een »

Kislev schreef:De GGiN is uit de GG gegaan en niet andersom.
Ook daarover zijn de meningen verdeeld, uitgestoten, uitgeworpen, uitgegaan enz.

Ik denk dat we eerst moeten afleren de vinger naar de ander te wijzen. Daarna zal er misschien een toenadering kunnen zijn met een deel.
Als we eerlijk zijn dan is er echt wel een deel (van beide kerkverbanden) die niet met elkaar samen zou willen gaan.

Een tweede PKN situatie zou eruit ontstaan vrees ik.

Daarom is het ook bemoedigend als en ds. De Heer en ds. Van Voorden beide benadrukken dat geestelijke eenheid belangrijker is dan organische eenheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een schreef:Ik denk dat we eerst moeten afleren de vinger naar de ander te wijzen. Daarna zal er misschien een toenadering kunnen zijn met een deel.
Precies. Destijds zijn van beide kanten fouten gemaakt.
Het ontsiert niemand om dat ruiterlijk toe te geven en eens goed te kijken wat de overeenkomsten en de verschillen nu werkelijk zijn. Dan zouden er wel eens verrassende resultaten uitkomen.

In de laatste Saambinder staat het een en ander beschreven van de hobbels die er in 1907 waren. Nu, achteraf, denk je: dat ging toch eigenlijk nergens over: een psalmberijming, een pofbroek (of juist niet), enz. Maar toch waren er mensen die dergelijke zaken te vuur en te zwaard verdedigen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef: Maar toch waren er mensen die dergelijke zaken te vuur en te zwaard verdedigen.
L’histoire se répète...

Als we niet uitkijken, althans ;-)
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:
Tiberius schreef: Maar toch waren er mensen die dergelijke zaken te vuur en te zwaard verdedigen.
L’histoire se répète...

Als we niet uitkijken, althans ;-)
Je hebt geen invloed op het proces. (Tenzij je predikant bent)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Nu, achteraf, denk je: dat ging toch eigenlijk nergens over: een psalmberijming, een pofbroek (of juist niet), enz. Maar toch waren er mensen die dergelijke zaken te vuur en te zwaard verdedigen.
Dat bedenkt men pas altijd achteraf. De zaken die we nu te vuur en te zwaard verdedigen worden over 100 jaar waarschijnlijk ook met wat meewarigheid bekeken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad. Ook dat soort dingen verschuiven in de kerk, het gaat alleen wat langzamer. Op zich niet erg, als we het maar wel een klein beetje relativeren. En nee, dat is geen pleidooi om je dan maar nergens meer druk om te maken en alles in de kerken toe te laten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Unionist

Bericht door Unionist »

Op ons zusterforum wordt hierover ook gediscussieerd. Ook wel interessant om eens te lezen: http://www.gereformeerdgezind.nl/forum/ ... highlight=
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Pietverdriet schreef:Dit forum zorgt ook niet echt voor eenheid. Er wordt veel geklaagd en gewezen naar gemeenten waar het allemaal fout gaat. Misschien is het goed om bij onszelf te beginnen. Met een blijmoedige verwachting de Saambinder en de Wachter Sions te gaan lezen. Het kerkblad van de OGG mag daar ook best nog bij. Dat is een eerste en kleine stap naar de oecumene. En iedereen kan daar vandaag nog een begin mee maken. Juist de herkenning over kerkmuren heen met elkaar vond ik treffend in het betreffende artikel in het RD. Gelukkig is er nog herkenning. Laten we daar beginnen. En wat mij betreft: 1953 en 1907 direct terug draaien en SOW naar één GG!
Welk forum bedoel je: dit of dat?

Het terugdraaien van 1953 zou mooi zijn, maar of dat "direct" gaat lukken vraag ik me af, gezien de verschillen die zo her en der geconstateerd worden in het RD-artikel en elders. Nog los van de verschillen op het "grondvlak".

Het terugdraaien van 1907 lijkt me niet verstandig, maar dat zal je wel niet bedoelen.

Een SOW naar één GG is een mooi ideaal, maar ik ben het met Een eens, dat er dan waarschijnlijk een tweede PKN situatie zou ontstaan: oftewel 1 + 1 = 3.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb weleens gedacht dat er over een jaar of 20 3 nieuwe kerkverbanden zijn:

-ter rechterzijde: de rechterkant van de GG, de OGG en de GGiN
-in het midden: de linkerkant van de GG, de HHK en de rechterkant van de CGK
-ter linkerzijde: de linkerkant van de CGK, de NGK en de GKV

Met daaromheen een stuk of wat splinters, maar die heb je nu ook al.
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:Ik heb weleens gedacht dat er over een jaar of 20 3 nieuwe kerkverbanden zijn:

-ter rechterzijde: de rechterkant van de GG, de OGG en de GGiN
-in het midden: de linkerkant van de GG, de HHK en de rechterkant van de CGK
-ter linkerzijde: de linkerkant van de CGK, de NGK en de GKV

Met daaromheen een stuk of wat splinters, maar die heb je nu ook al.
Dat vereist een opsplitsing van de GG, en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Men is erg loyaal richting elkaar, zeker op ambtsdragerlijk niveau (op zich een zeer goede zaak, al zeg ik zelf).

Alhoewel ik denk dat die opsplitsing er wel zal komen, denk ik eerder dat 'de GG' als officieel orgaan de samenwerking met de (O)GG(iN) zal zoeken, en als gevolg hiervan een klein gedeelte ter linkerzijde zich bij de HHK zal voegen.

Voorderest denk ik dat uiteindelijk een gedeelte van CGK BWP liever met de GG meedoet, dan met HHK, puur vanwege de afkeurende houding die sommige HHK predikanten aannemen tegen 'bevindelijke dwalingen', die sommige CGK BWP ook koesteren.

Praktisch gezien verwacht ik als enige concrete: Meer scheuringen. (O)GG(iN) kan samen, maar van alle3 zullen ws. gemeenten niet meegaan in een samengaan. Hetzelfde voor CGK, NGK en GKV. Vanwege de kerkvisie verwacht ik dat de HHK uiteindelijk alleen komt te staan in al dit geweld.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik zie in het blad Bewaar het Pand een toenemend baltsgedrag richting de GG. Alles wat er in de GG geberut is fantastisch. Vooral in de boekbesprekingen zie ik dat. Het boek van ds. Schot over Hebr. 11 kreeg zelfs een betere recensie dan dat van de eigen predikant A. van der Zwan.

Maar ik weet niet of dat vooral die ene predikant betreft, of dta het breder gedragen wordt.
Plaats reactie