Openbaring van Christus aan de ziel

Zonderling

Bericht door Zonderling »

refo schreef:Wat zegt de Bijbel eigenlijk over de 'openbaring'?
Refo,

Woensdag vroeg je dat ook, ik heb toen geprobeerd een antwoord te geven. Daar ben je niet op ingegaan. Hier nogmaals enkele teksten die meen ik over ons onderwerp gaan. Het zijn overbekende teksten, ik citeer daarom gedeeltelijk.

Galaten 1:15, 16.
Wanneer het Gode behaagd heeft ... Zijn Zoon in mij te openbaren
Johannes 5:25.
De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
2 Korinthe 13:5.
Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Uit de kanttekening bij deze tekst (Klavier!):
Want wie in Christus oprechtelijk gelooft, die is wel verzekerd dat hij uitverkoren is.
Mattheüs 16:17.
Zalig zijt gij, Simon Bar-Jona; want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Refo, wat denk je dan van deze teksten? Het is toch niet het werk van de natuur. Wanneer we dood zijn in de misdaden en de zonden, en we worden tot een nieuw leven opgewekt, zou dat kunnen gebeuren zonder dat God Zich in Christus aan de mens openbaart (geestelijk en inwendig wel te verstaan)?

M.vr.gr.
Zonderling
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joh. 6:45.
Zonderling

Afgewezen schreef:
Gelijk heb je. En neem vers 44 er dan nog bij.

Daarnaast sommige beelden uit het Oude Testament.

Zoals Jozef die zich aan zijn broers openbaart: Ik ben Jozef, uw broeder, die gij verkocht hebt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

En waar blijft refo nu??
Zonderling

Afgewezen schreef:En waar blijft refo nu??
Niet zo haastig, Afgewezen. :wink:
Refo kan deze dingen toch beter eerst nagaan dan ons meteen van antwoord te voorzien?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:En waar blijft refo nu??
Niet zo haastig, Afgewezen. :wink:
Refo kan deze dingen toch beter eerst nagaan dan ons meteen van antwoord te voorzien?
Da's waar, maar ik vermoed dat refo hierop niets meer laat horen, en over een tijdje doodleuk met dezelfde vraagstelling terugkomt - alsof er nooit op is gereageerd. :?
refo

Bericht door refo »

Kallum zeg.
Zonderling schreef:

Refo,

Woensdag vroeg je dat ook, ik heb toen geprobeerd een antwoord te geven. Daar ben je niet op ingegaan. Hier nogmaals enkele teksten die meen ik over ons onderwerp gaan. Het zijn overbekende teksten, ik citeer daarom gedeeltelijk.

Is me ontgaan. 't Gaat hier soms zo snel.
Dat is toch wel wat anders, lijkt me. Paulus is een ontijdig geboren apostel. Hij heeft Jezus letterlijk gezien. In dat betoog geeft Paulus zelf ook.
De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

De stem des Zoons Gods = een openbaring aan de ziel? Of... de Schrift, de prediking?
Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Hier staat in u IS. Dat is de toestand van een gelovige. Wie gelooft, mag geloven dat Hij in hem of haar is.
Terwijl we aan het zoeken zijn naar iets anders.
Uit de kanttekening bij deze tekst (Klavier!):
Want wie in Christus oprechtelijk gelooft, die is wel verzekerd dat hij uitverkoren is.
Dat bedoel ik.
Zalig zijt gij, Simon Bar-Jona; want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Wat wordt er geopenbaard? Gij zijt de Christus, had Petrus gezegd. Die waarheid is Petrus geopenbaard. Omdat Jezus daar rondwandelde. Maar dat is toch wat anders dan 'aan de ziel'?
Refo, wat denk je dan van deze teksten? Het is toch niet het werk van de natuur. Wanneer we dood zijn in de misdaden en de zonden, en we worden tot een nieuw leven opgewekt, zou dat kunnen gebeuren zonder dat God Zich in Christus aan de mens openbaart (geestelijk en inwendig wel te verstaan)?
Wie zegt dat het werk van de natuur is? Ik in ieder geval niet. En je laatste vraag is nou net aan de orde. Zou dat kunnen gebeuren? Ik denk het op zich niet. Maar: wat wordt er geopenbaard? De waarheid in het Woord dat Hij de Christus is? Of een Persoon?
Zonderling

refo schreef:
Zonderling schreef:

Refo,

Is me ontgaan. 't Gaat hier soms zo snel.
Dat is toch wel wat anders, lijkt me. Paulus is een ontijdig geboren apostel. Hij heeft Jezus letterlijk gezien. In dat betoog geeft Paulus zelf ook.
Meest voor de hand ligt toch wel dat dit "in mij" betekent "in mijn ziel". En dan gaat het niet om een letterlijke verschijning alleen (dat was extra-ordinair en zou als het daarbij gebleven was Paulus niet hebben veranderd), maar om de bekendmaking van Christus in de ziel.

De stem des Zoons Gods = een openbaring aan de ziel? Of... de Schrift, de prediking?
Wel dóór het Woord. Maar toch een innerlijke bekendmaking van de verlossing en de Verlosser.
Hier staat in u IS. Dat is de toestand van een gelovige. Wie gelooft, mag geloven dat Hij in hem of haar is.
Terwijl we aan het zoeken zijn naar iets anders.
Inderdaad: IS, de toestand van de gelovige. Maar dat IS heeft toch een begin. Het is toch niet altijd geweest? En zou dat begin dan (doorgaans) niet gekend worden?
Wat wordt er geopenbaard? Gij zijt de Christus, had Petrus gezegd. Die waarheid is Petrus geopenbaard. Omdat Jezus daar rondwandelde. Maar dat is toch wat anders dan 'aan de ziel'?[/quote]

Zou de waarheid dat Jezus de Christus is aan een mens geopenbaard worden zonder dat ook de Zaligmaker Zelf daarin geopenbaard wordt? Wat zouden we aan zo'n waarheid hebben wanneer de Zaligmaker Zelf niet gekend wordt?
Wie zegt dat het werk van de natuur is? Ik in ieder geval niet. En je laatste vraag is nou net aan de orde. Zou dat kunnen gebeuren? Ik denk het op zich niet. Maar: wat wordt er geopenbaard? De waarheid in het Woord dat Hij de Christus is? Of een Persoon?
Refo,
Ik ben niet in staat dit te verdedigen.
Maar ik ben wel overtuigd dat een mens niet opgewekt kan worden uit de geestelijke dood zonder bekendmaking van de Zaligmaker. En daarmee bedoel ik niet een inwendig of in de verbeelding zien van een persoon, dat niet, maar een krachtige bekendmaking van God in Zijn Zoon en de zaligheid in Hem.

Misschien kan ik het best afsluiten met nog een quote van een door mij geachte predikant (ds. J.P. Paauwe):
De openbaring van de Heere, de HEERE onze gerechtigheid (Jer. 23:6), is een levendmakende openbaring. Het wordt de mensen overal gepredikt dat zij leven hebben, maar ik wilde u wel vragen hoe u levend werd gemaakt. Hierop moet u antwoord kunnen geven. “Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem van de Zoon Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven” (Joh. 5:25).

Het leven is niet in ons; het leven is buiten ons. Wanneer een mens de stem van Christus hoort, dan komt hij op deze stem van Christus. “Dat is de stem mijns Liefsten, zie Hem, Hij komt, springende op de bergen, huppelende op de heuvelen” (Hoogl. 2:8). En dan verenigt de mens zich met Hem, Die gezegd heeft: “Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader dan door Mij” (Joh. 14:6).

Geliefden, hebt u de levendmaking leren kennen? Wie op de stem van Christus tot Hem kwam, heeft in Hem het leven. Weet u wat het leven is? Het leven is ten eerste: het leven van rechtvaardigmaking, en ten tweede het leven van heiligmaking; en deze twee weldaden zijn in Christus, en met deze weldaden is de Zoon van God gezeten aan de rechterhand der Majesteit in de hoogste hemelen (Hebr. 1:3). Wanneer u zich laat trekken tot en aan deze rechterhand, dan hebt u de beide genoemde delen van het leven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Daar is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
kantt. SV bij "geleerd": Dat is, alzo gehoord heeft, dat Hem ook het hart van (door) de Vader is verlicht en geopend, om het wel te verstaan en aan te nemen; Hand. 16:14.

In Hand. 16:14 gaat het erover dat de Heere het hart van Lydia opende, zodat zij acht nam op wat Paulus predikte. Welnu, zó kun je het ook zeggen: je hart gaat open voor de boodschap van het Evangelie. De zon scheen al (in het Woord), maar ik zag het licht niet omdat ik nog geestelijk blind was. Christus was er, in het Woord, maar ik 'zag' Hem niet, omdat ik blind was.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:
Daar is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder dan, die het van de Vader gehooord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
kantt. SV bij "geleerd": Dat is, alzo gehooord heeft, dat Hem ook het hart van de Vader is verlicht en geopend, om het wel te verstaan en aan te nemen; Hand. 16:14.

In Hand. 16:14 gaat het erover dat de Heere het hart van Lydia opende, zodat zij acht nam op wat Paulus predikte. Welnu, zó kun je het ook zeggen: je hart gaat open voor de boodschap van het Evangelie. De zon scheen al (in het Woord), maar ik zag het licht niet omdat ik nog geestelijk blind was.
Vind ik heel helder verwoord afgewezen.......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
refo

Bericht door refo »

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat 'openbaring van Christus aan de ziel' in de prediking en in bekeringsverhalen iets heel anders is dan dat het hart geopend wordt zodat 'acht gegeven wordt op wat Paulus predikte'. Want zo geformuleerd kun je de hele gemeente als kinderen van God beschouwen. Tenzij je kunt meten wat 'acht geven op' is.

Andere vraag: als Christus werkelijk Persoonlijk geopenbaard wordt aan de ziel, wat verstrekt het Avondmaal dan nog? Het Avondmaal maakt zichtbaar wat geloofd wordt. Maar als de gelovige al iets zichtbaars heeft is dat toch overbodig?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ook de RK kerk leert dat je niet zeker kunt zijn van je zaligheid tenzij je een bijzondere openbaring hebt gehad.
We hoeven niet allemaal op de manier van Paulus bekeerd te worden. Het is wel frappant om te weten dat Lydia de eerste europese bekeerlinge was en dat God dat op een rustige manier gedaan heeft; haar hart geopend zodat ze acht gaf op wat van Paulus gezegd werd. Dit moet te denken geven voor het verloop van bekeringen in de rest van Europa.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat 'openbaring van Christus aan de ziel' in de prediking en in bekeringsverhalen iets heel anders is dan dat het hart geopend wordt zodat 'acht gegeven wordt op wat Paulus predikte'. Want zo geformuleerd kun je de hele gemeente als kinderen van God beschouwen. Tenzij je kunt meten wat 'acht geven op' is.
Refo, we gaan nu in een kringetje ronddraaien. Ik heb de indruk dat Zonderling en ik er voldoende van gezegd hebben.
refo schreef:Andere vraag: als Christus werkelijk Persoonlijk geopenbaard wordt aan de ziel, wat verstrekt het Avondmaal dan nog? Het Avondmaal maakt zichtbaar wat geloofd wordt. Maar als de gelovige al iets zichtbaars heeft is dat toch overbodig?
Dit is wel een heel vreemde redenering. Als dat zo was, dan zouden de apostelen - die wél een lichamelijke openbaring van Christus kenden - al helemaal geen Avondmaal meer nodig hebben! Maar Jezus heeft het met hén juist ingesteld.
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij doen we gewoon veel te moeilijk. Laten we het nou ugewoon bij de Bijbelse lijn houden. Geloof je? Sorry hoor maar met dat "openbaring aan de ziel" kan ik niet zoveel. Het gaat er om of je gelooft en Hem kent als je Verlosser. Dat is genoeg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Volgens mij doen we gewoon veel te moeilijk. Laten we het nou ugewoon bij de Bijbelse lijn houden. Geloof je? Sorry hoor maar met dat "openbaring aan de ziel" kan ik niet zoveel. Het gaat er om of je gelooft en Hem kent als je Verlosser. Dat is genoeg.
Dacht je dat ik iets anders voorstond?
Plaats reactie