refo schreef:Zonderling schreef:refo schreef:Wat zegt de Bijbel eigenlijk over de 'openbaring'?
Refo,
Woensdag vroeg je dat ook, ik heb toen geprobeerd een antwoord te geven. Daar ben je niet op ingegaan. Hier nogmaals enkele teksten die meen ik over ons onderwerp gaan. Het zijn overbekende teksten, ik citeer daarom gedeeltelijk.
Is me ontgaan. 't Gaat hier soms zo snel.
Galaten 1:15, 16.
Wanneer het Gode behaagd heeft ... Zijn Zoon in mij te openbaren
Dat is toch wel wat anders, lijkt me. Paulus is een ontijdig geboren apostel. Hij heeft Jezus letterlijk gezien. In dat betoog geeft Paulus zelf ook.
Meest voor de hand ligt toch wel dat dit "in mij" betekent "in mijn ziel". En dan gaat het niet om een letterlijke verschijning alleen (dat was extra-ordinair en zou als het daarbij gebleven was Paulus niet hebben veranderd), maar om de bekendmaking van Christus in de ziel.
Johannes 5:25.
De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
De stem des Zoons Gods = een openbaring aan de ziel? Of... de Schrift, de prediking?
Wel dóór het Woord. Maar toch een innerlijke bekendmaking van de verlossing en de Verlosser.
2 Korinthe 13:5.
Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Hier staat in u IS. Dat is de toestand van een gelovige. Wie gelooft, mag geloven dat Hij in hem of haar is.
Terwijl we aan het zoeken zijn naar iets anders.
Inderdaad: IS, de toestand van de gelovige. Maar dat IS heeft toch een begin. Het is toch niet altijd geweest? En zou dat begin dan (doorgaans) niet gekend worden?
Mattheüs 16:17.
Zalig zijt gij, Simon Bar-Jona; want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Wat wordt er geopenbaard? Gij zijt de Christus, had Petrus gezegd. Die waarheid is Petrus geopenbaard. Omdat Jezus daar rondwandelde. Maar dat is toch wat anders dan 'aan de ziel'?[/quote]
Zou de waarheid dat Jezus de Christus is aan een mens geopenbaard worden zonder dat ook de Zaligmaker Zelf daarin geopenbaard wordt? Wat zouden we aan zo'n waarheid hebben wanneer de Zaligmaker Zelf niet gekend wordt?
Refo, wat denk je dan van deze teksten? Het is toch niet het werk van de natuur. Wanneer we dood zijn in de misdaden en de zonden, en we worden tot een nieuw leven opgewekt, zou dat kunnen gebeuren zonder dat God Zich in Christus aan de mens openbaart (geestelijk en inwendig wel te verstaan)?
Wie zegt dat het werk van de natuur is? Ik in ieder geval niet. En je laatste vraag is nou net aan de orde. Zou dat kunnen gebeuren? Ik denk het op zich niet. Maar: wat wordt er geopenbaard? De waarheid in het Woord dat Hij de Christus is? Of een Persoon?
Refo,
Ik ben niet in staat dit te verdedigen.
Maar ik ben wel overtuigd dat een mens niet opgewekt kan worden uit de geestelijke dood zonder bekendmaking van de Zaligmaker. En daarmee bedoel ik niet een inwendig of in de verbeelding zien van een persoon, dat niet, maar een krachtige bekendmaking van God in Zijn Zoon en de zaligheid in Hem.
Misschien kan ik het best afsluiten met nog een quote van een door mij geachte predikant (ds. J.P. Paauwe):
De openbaring van de Heere, de HEERE onze gerechtigheid (Jer. 23:6), is een levendmakende openbaring. Het wordt de mensen overal gepredikt dat zij leven hebben, maar ik wilde u wel vragen hoe u levend werd gemaakt. Hierop moet u antwoord kunnen geven. “Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem van de Zoon Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven” (Joh. 5:25).
Het leven is niet in ons; het leven is buiten ons. Wanneer een mens de stem van Christus hoort, dan komt hij op deze stem van Christus. “Dat is de stem mijns Liefsten, zie Hem, Hij komt, springende op de bergen, huppelende op de heuvelen” (Hoogl. 2:8). En dan verenigt de mens zich met Hem, Die gezegd heeft: “Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader dan door Mij” (Joh. 14:6).
Geliefden, hebt u de levendmaking leren kennen? Wie op de stem van Christus tot Hem kwam, heeft in Hem het leven. Weet u wat het leven is? Het leven is ten eerste: het leven van rechtvaardigmaking, en ten tweede het leven van heiligmaking; en deze twee weldaden zijn in Christus, en met deze weldaden is de Zoon van God gezeten aan de rechterhand der Majesteit in de hoogste hemelen (Hebr. 1:3). Wanneer u zich laat trekken tot en aan deze rechterhand, dan hebt u de beide genoemde delen van het leven.