Pagina 12 van 75

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 18:26
door MarthaMartha
Tiberius schreef:
huisman schreef:De leesregel die ik zou willen hanteren komt rechtstreeks bij de Heere Jezus vandaan.
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
Precies, ja. Dat geldt voor de gehele Schrift, ook het Oude Testament, ook het boekje Ruth.
Wanneer je Christus niet in de Schrift wil lezen, dan blijft er een heel oppervlakkige exegese over.
dan sla je door, er zijn zeker geestelijke lessen te leren.
maar je kunt niet iemands natuurlijke levensweg standaard stellen voor wiens bekeringsweg dan ook, dan leg je er teveel in.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 19:53
door Tiberius
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:De leesregel die ik zou willen hanteren komt rechtstreeks bij de Heere Jezus vandaan.
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
Precies, ja. Dat geldt voor de gehele Schrift, ook het Oude Testament, ook het boekje Ruth.
Wanneer je Christus niet in de Schrift wil lezen, dan blijft er een heel oppervlakkige exegese over.
dan sla je door, er zijn zeker geestelijke lessen te leren.
maar je kunt niet iemands natuurlijke levensweg standaard stellen voor wiens bekeringsweg dan ook, dan leg je er teveel in.
Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:01
door MarthaMartha
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef: Precies, ja. Dat geldt voor de gehele Schrift, ook het Oude Testament, ook het boekje Ruth.
Wanneer je Christus niet in de Schrift wil lezen, dan blijft er een heel oppervlakkige exegese over.
dan sla je door, er zijn zeker geestelijke lessen te leren.
maar je kunt niet iemands natuurlijke levensweg standaard stellen voor wiens bekeringsweg dan ook, dan leg je er teveel in.
Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.
Tiberius, ik ga je nu voor de derde keer op 1 bladzij vertellen dat er zeker geestelijke lessen te leren zijn uit het boek Ruth.
- haar keuze op de grens
- de lossing door Boaz
prachtige beelden van het werk van Christus.

maar, eveneens voor de derde keer op 1 bladzij ga ik stellen dat je niet het natuurlijk leven van Ruth als standaard kan stellen voor wiens bekeringsweg dan ook.

daarmee zeg ik iets anders dan dat het boek Ruth niet meer dan een romannetje of een levensbeschrijving van Ruth zonder verdere betekenis is.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:05
door Mister
Tiberius schreef: Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.
Hiermee begeef je je wel op gevaarlijk terrein. Speculeren op de bedoeling van een bijbelboek lijkt me niet de juiste weg.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:06
door Tiberius
Mister schreef:
Tiberius schreef: Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.
Hiermee begeef je je wel op gevaarlijk terrein. Speculeren op de bedoeling van een bijbelboek lijkt me niet de juiste weg.
Daarom neem ik ook graag de exegese regel van Paulus serieus.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:08
door huisman
Tiberius schreef:
huisman schreef:De leesregel die ik zou willen hanteren komt rechtstreeks bij de Heere Jezus vandaan.
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
Precies, ja. Dat geldt voor de gehele Schrift, ook het Oude Testament, ook het boekje Ruth.
Wanneer je Christus niet in de Schrift wil lezen, dan blijft er een heel oppervlakkige exegese over.
Daar zij wij het dan over eens :huhu
Ds C Harinck zegt in zijn boek De toeleidende weg tot Christus o.a Bewijs voor een leerstellige uitspraak ontlenen we als het goed is rechtstreeks uit de Schrift,zonder onze toevlucht te nemen tot de allegorie of de vergeestelijking.Men moet dan met Jezus kunnen zeggen: Er staat geschreven. De leer bewijzen wij niet met allegorie of vergeestelijking maar met duidelijke uitspraken van de Schrift.
Dit zegt ook Calvijn: Alsof allegorieën veel betekenen tot het bevestigen van enig leerstuk. (Institutie III,4,5)
M.a.w allegorische uitleg van Ruth kan nooit zelfstandig maar moet gebasseerd zijn op andere duidelijke uitspraken uit de Schrift en dan valt er veel van de zgn. bevindelijke uitleg van Ruth weg.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:20
door huisman
Tiberius schreef
Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.
Dat is ook niet de reden dat Ruth in de Bijbel staat zie Kanttekening op Ruth 4: 12 (ik herhaal mijzelf nog maar eens)
Hier en in het volgende wordt ontdekt de voornaamste oorzaak, waarom het den Heiligen Geest geliefd heeft deze ganse historie van Ruth in de kanonieke boeken der Heilige Schrift in te lijven en te bewaren: te weten, opdat blijken mocht de waarheid der belofte Gods, dat de Messias uit Juda [Gen. 49:10] zou voortkomen, wiens geslacht [naar het vlees] in het volgende verhaald wordt tot op David; en voorts van David tot Christus, Matth. 1, en Luk. 3.
En hier gaat het in de allegorische preken over Ruth nooit over
.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:31
door Mister
huisman schreef:Tiberius schreef
Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.
Dat is ook niet de reden dat Ruth in de Bijbel staat zie Kanttekening op Ruth 4: 12 (ik herhaal mijzelf nog maar eens)
Hier en in het volgende wordt ontdekt de voornaamste oorzaak, waarom het den Heiligen Geest geliefd heeft deze ganse historie van Ruth in de kanonieke boeken der Heilige Schrift in te lijven en te bewaren: te weten, opdat blijken mocht de waarheid der belofte Gods, dat de Messias uit Juda [Gen. 49:10] zou voortkomen, wiens geslacht [naar het vlees] in het volgende verhaald wordt tot op David; en voorts van David tot Christus, Matth. 1, en Luk. 3.
En hier gaat het in de allegorische preken over Ruth nooit over
.
Vorig jaar in de Adventweken bij ons wel ;)

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:35
door huisman
Mister schreef:
huisman schreef:Tiberius schreef
Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.
Dat is ook niet de reden dat Ruth in de Bijbel staat zie Kanttekening op Ruth 4: 12 (ik herhaal mijzelf nog maar eens)
Hier en in het volgende wordt ontdekt de voornaamste oorzaak, waarom het den Heiligen Geest geliefd heeft deze ganse historie van Ruth in de kanonieke boeken der Heilige Schrift in te lijven en te bewaren: te weten, opdat blijken mocht de waarheid der belofte Gods, dat de Messias uit Juda [Gen. 49:10] zou voortkomen, wiens geslacht [naar het vlees] in het volgende verhaald wordt tot op David; en voorts van David tot Christus, Matth. 1, en Luk. 3.
En hier gaat het in de allegorische preken over Ruth nooit over
.
Vorig jaar in de Adventweken bij ons wel ;)
Ik wijzig mijn laatste zin : En hier gaat het in de allegorische preken over Ruth bijna nooit over. :huhu

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 27 aug 2010, 08:28
door Tiberius
huisman schreef:En hier gaat het in de allegorische preken over Ruth nooit over
.
Allegorische preken over Ruth heb ik nog nooit gehoord en ook nooit van gehoord, eigenlijk.
Want allegorisch betekent "niet echt gebeurd, maar een beeld ergens van", zoals bijvoorbeeld Bunyans christenreis.

Wat ik wel hoor en waar ik het mee eens ben, is dat het boek Ruth niet alleen een historisch verhaal is, maar ook een geschiedenis hoe God Zijn volk leidt, volgens de exegese regels die Paulus en Christus Zelf geven.
Ik begrijp dat je daar tegen fulmineert.

Maar misschien kunnen we een concreet voorbeeld nemen, want anders blijft het een beetje in het luchtledige hangen.
Geef bijvoorbeeld eens aan waar Kohlbrugge onjuiste dingen beweert in zijn verklaring van het bijbelboek Ruth; niet dat Kohlbrugge de eerste is die deze leesregel toepaste, en zeker niet de enige, maar omdat die verklaring makkelijk beschkbaar is op op www.theologienet.nl.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 27 aug 2010, 08:56
door Tiberius
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef: Precies, ja. Dat geldt voor de gehele Schrift, ook het Oude Testament, ook het boekje Ruth.
Wanneer je Christus niet in de Schrift wil lezen, dan blijft er een heel oppervlakkige exegese over.
dan sla je door, er zijn zeker geestelijke lessen te leren.
maar je kunt niet iemands natuurlijke levensweg standaard stellen voor wiens bekeringsweg dan ook, dan leg je er teveel in.
Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.
Tiberius, ik ga je nu voor de derde keer op 1 bladzij vertellen dat er zeker geestelijke lessen te leren zijn uit het boek Ruth.
- haar keuze op de grens
- de lossing door Boaz
prachtige beelden van het werk van Christus.

maar, eveneens voor de derde keer op 1 bladzij ga ik stellen dat je niet het natuurlijk leven van Ruth als standaard kan stellen voor wiens bekeringsweg dan ook.

daarmee zeg ik iets anders dan dat het boek Ruth niet meer dan een romannetje of een levensbeschrijving van Ruth zonder verdere betekenis is.
Dat je voor de derde keer, in toenemende mate van irritatie, je mening verkondigt, wil nog niet zeggen dat deze correct is. En zelfs niet dat ik deze deel. Temeer daar deze discussie zijn wortels heeft in andere topics en je hier zomaar binnen komt vallen. Maar ik zal even kort de achtergrond geven, waarom ik er zo over denk.

Wat betreft de visie op de OT geschiedenissen zijn er twee extremen, met vele varianten er tussenin.

De eerste is die van de moderne bijbelwetenschap, die het OT ziet als een interessant literair werk, van een volk, dat het klaar gespeeld heeft, om nog steeds te bestaan. Men vindt, dat het OT geschreven is door Joden tijdens de Babylonische ballingschap om daaraan hun volksidentiteit.
De OT verhalen zijn dan een mengeling van waarheid (wat men zich nog van mondelinge verhalen kon herinneren) en een fantasie (om de zaken wat op te leuken).
Deze mensen beschouwen de Bijbel duidelijk niet als Gods Woord; de geschriften van het NT beschouwen ze als een visie van Jezus en de apostelen op het OT. Voor een goed verstaan van het OT heb je als exegese regel allerlei oudheidkundige zaken nodig, zoals kennis van de omgevende culturen, opgravingen, etc.
Om het NT goed te begrijpen, moet je het OT kennen.
Het primaat in de exegese ligt dus duidelijk bij het Oude Testament.

De andere variant zijn de bijbelgetrouwe wetenschappers, die de Bijbel als Gods Woord beschouwen. Wanneer je de hele Bijbel als het Woord van God beschouwt, is het Nieuwe Testament de uitlegger, de leesregel van het Oude. Zoals Jezus op het OT kijkt (Joh 5,39 die zijn het, die van Mij getuigen en zoals Paulus deze verklaart (Rom 15,4; 1 Kor 9+10; 2 Tim 3,16), moeten wij het OT ook lezen.

Voorbeelden daarvan zijn de geschiedenis van Jona (Mat 16), Sara en Hagar (Gal 4), de woestijnreis (1 Kor 10), etc.

Het zal je niet verbazen, dat ik zelf zeer beslist voor de tweede variant kies. Bovendien zie ik het als een groot gevaar, dat de eerste variant steeds meer doordringt op de theologische universiteiten. Daarom wil ik vasthouden aan de tweede lijn; een lijn die in ieder geval ook door de Theologische School van de GG wordt vastgehouden. ;)

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 27 aug 2010, 08:57
door Tiberius
Mister schreef:
Tiberius schreef: Dat weet ik zo niet. Als ik de woorden van Paulus in rekening neem, dan kan ik niet geloven, dat de Heilige Geest ons het boek Ruth alleen maar heeft gegeven om iemands natuurlijke levensweg te tekenen.
Hiermee begeef je je wel op gevaarlijk terrein. Speculeren op de bedoeling van een bijbelboek lijkt me niet de juiste weg.
Zie mijn vorige uitgebreide posting. Ik acht juist de historisch + morele lessen uitleg als gevaarlijk en speculatie.

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 27 aug 2010, 08:58
door Afgewezen
Tiberius schreef:Geef bijvoorbeeld eens aan waar Kohlbrugge onjuiste dingen beweert in zijn verklaring van het bijbelboek Ruth; niet dat Kohlbrugge de eerste is die deze leesregel toepaste, en zeker niet de enige, maar omdat die verklaring makkelijk beschkbaar is op op http://www.theologienet.nl.
Ik kan 'm niet vinden. :nonnon

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 27 aug 2010, 09:04
door Tiberius
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Geef bijvoorbeeld eens aan waar Kohlbrugge onjuiste dingen beweert in zijn verklaring van het bijbelboek Ruth; niet dat Kohlbrugge de eerste is die deze leesregel toepaste, en zeker niet de enige, maar omdat die verklaring makkelijk beschkbaar is op op http://www.theologienet.nl.
Ik kan 'm niet vinden. :nonnon
Hm, slechte beurt, sorry.
Neem deze link dan maar (let op: het is een PDF): http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... dbC8pg1ZwA

Re: Ruth de Moabietische.

Geplaatst: 27 aug 2010, 09:46
door Afgewezen
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Geef bijvoorbeeld eens aan waar Kohlbrugge onjuiste dingen beweert in zijn verklaring van het bijbelboek Ruth; niet dat Kohlbrugge de eerste is die deze leesregel toepaste, en zeker niet de enige, maar omdat die verklaring makkelijk beschkbaar is op op http://www.theologienet.nl.
Ik kan 'm niet vinden. :nonnon
Hm, slechte beurt, sorry.
Neem deze link dan maar (let op: het is een PDF): http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... dbC8pg1ZwA
Oké. :super