Zing een lied. Of niet?

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Pim schreef:Graag on-topic blijven, namelijk het al dan niet toetsen van geestelijke liederen en zo ja, met behulp van welk toetsingskader.
Da's een goeie.

En mag ik dan -uit eigen ervaring- een aanvulling geven? Maak niet de fout die ik heel lang gemaakt heb, namelijk: elk geestelijk lied te toetsen alsof het een kerklied betrof.

Door schade en schande ben ik tot de conclusie gekomen dat dat niet wijs was. Niet elk christelijk/geestelijk lied is bedoeld als kerklied, als gemeentelied.
Liederen kunnen als gemeentelied (gezongen door honderden mensen tijdens een zondagse eredienst, waarschijnlijk met orgelbegeleiding) volstrekt ongeschikt zijn, maar uitstekend functioneren tijdens een jongerenavond in de aula van een school of tijdens een bijbelstudie bij iemand thuis, begeleid door een combo of door een enkele gitaar.

Laten we daarom léren van de broeders en zusters uit evangelische kringen, die nota bene zelf erkennen dat het opwekkingsgenre vaak eenzijdig van inhoud is, die ons uitdrukkelijk op het hart binden om de psalmen en het klassieke kerklied in ere te houden - maar die ook ruimte bieden aan andere uitingen van geestelijke muziek: alles op z'n bestemd tijd en plaats.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

jvdg schreef: Het toetsen van geestelijke liederen kan alleen maar in het kader van God's Woord, de Bijbel, en dat is heel erg kort door de bocht gezien heel eenvoudig: Die liederen getuigen van God's Eer en de diepte van de ellende van zondaren; zondaren die God zoekt. Eenvoudig hè?
Eenvoudig? Kan.

Vraagje: Moeten die 3 elementen in 1 lied aan de orde komen?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

En moet dat dan ook zo met zoveel woorden gezegd worden? Of mag je bepaalde zaken vooronderstellen of erin lezen? Zoals we welwillend doen bij Ps 116 en onwelwillend blijven staan tegen 'opwekkingsliederen'.?
jvdg

Bericht door jvdg »

Pim schreef:
jvdg schreef: Het toetsen van geestelijke liederen kan alleen maar in het kader van God's Woord, de Bijbel, en dat is heel erg kort door de bocht gezien heel eenvoudig: Die liederen getuigen van God's Eer en de diepte van de ellende van zondaren; zondaren die God zoekt. Eenvoudig hè?
Eenvoudig? Kan.

Vraagje: Moeten die 3 elementen in 1 lied aan de orde komen?
Nee hoor, waarom, en wie zegt dat? Kijk maar eens naar de "onbekende" psalmen. Gezien hun inhoud worden ze maar zelden gezongen, terwijl ook de hierin liggende boodschappen wel terdege van belang zijn, ondanks dat ze de door ons vereiste 3 elementen niet lijken te bevatten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef: Zoals we welwillend doen bij Ps 116 en onwelwillend blijven staan tegen 'opwekkingsliederen'.?
Het is logisch dat je bij psalmen "welwillender" bent als bij opwekkingsliederen. Van de psalmen geloven we toch dat ze geïnspireerd zijn opwekkingsliederen zijn menselijke maaksels. Maar je zou even moeten verduidelijken wat je bedoelt. Want ik hoef helemaal niets bij psalmen te denken en iets erbij of erin te lezen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk dat het wel toegestaan is om de maatstaf die gebruikt wordt voor liederen ook toe te passen op psalmen, juist om te controleren of je maatstaf klopt.
wim

Bericht door wim »

freek schreef: Helemaal mee eens! Je schetst een treffend beeld van de zangcultuur in rechts-gereformeerde kringen. Jammer dat het zo is.
Het is zelfs zo bar, dat ik heel veel psalmen niet eens kan, omdat zo praktisch nooit gezongen worden. (Hoewel dat niet helemaal met de inhoud te maken heeft)
Dan kerk je niet bij ds. Kattenberg. Die laat juist onbekende psalmen zingen. Tenminste, dat deed hij toen hij in Scheveningen stond.
freek

Bericht door freek »

Vandaag stond er in de bijlage Talent van het Reformatorisch Dagblad een artikel over het zingen van geestelijke liederen door koren. Het blijkt dat veel koren de liederen wijzigen omdat ze onrechtzinnig zouden zijn.

* Hoe denken jullie daar over, in het algemeen.
* Wat vinden jullie van de genoemde voorbeelden

Mijn idee is dat je een lied beter helemaal niet kunt zingen als de woorden zogenaamd onrechtzinnig zijn. Het is m.i. een vorm van misbruik om in liederen te knippen en te plakken.

Het voorbeeld van Lofzang v Zacharia vers 4 vind ik echt absurd.
De frase 'Die met ons lot bewogen', wordt kennelijk wel eens vervangen door 'Die in zichzelf bewogen', met als motivatie dat God niet verlost uit medelijden, maar tot zijn Eigen eer.
Ook de gewijzigde liederen vanwege algemene verzoening zijn,volgens mij, niet helemaal terecht. Een geestelijk lied wordt, als het goed is, gezongen door een christelijke gemeente die met recht gezamenlijk kan zingen: 'Zo arm werd de Heiland voor u en voor mij'. Als liederen aangepast worden aan een ongelovige praktijk is dat zeer kwalijk te noemen en kan beter naar de bron van het probleem gezocht worden!
Josephus

Bericht door Josephus »

Daar was al eerder een heel topic aan gewijd:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=5147
freek

Bericht door freek »

Josephus schreef:Daar was al eerder een heel topic aan gewijd:
Wist ik niet. Ga ik dat een doornemen :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Sterker nog: ik heb het donkerbruine vermoeden dat Jan-Kees Karels zich liet inspireren door onze discussie :wink:
refo

Bericht door refo »

freek schreef:Vandaag stond er in de bijlage Talent van het Reformatorisch Dagblad een artikel over het zingen van geestelijke liederen door koren. Het blijkt dat veel koren de liederen wijzigen omdat ze onrechtzinnig zouden zijn.

* Hoe denken jullie daar over, in het algemeen.
* Wat vinden jullie van de genoemde voorbeelden

Mijn idee is dat je een lied beter helemaal niet kunt zingen als de woorden zogenaamd onrechtzinnig zijn. Het is m.i. een vorm van misbruik om in liederen te knippen en te plakken.

Het voorbeeld van Lofzang v Zacharia vers 4 vind ik echt absurd.
De frase 'Die met ons lot bewogen', wordt kennelijk wel eens vervangen door 'Die in zichzelf bewogen', met als motivatie dat God niet verlost uit medelijden, maar tot zijn Eigen eer.
Ook de gewijzigde liederen vanwege algemene verzoening zijn,volgens mij, niet helemaal terecht. Een geestelijk lied wordt, als het goed is, gezongen door een christelijke gemeente die met recht gezamenlijk kan zingen: 'Zo arm werd de Heiland voor u en voor mij'. Als liederen aangepast worden aan een ongelovige praktijk is dat zeer kwalijk te noemen en kan beter naar de bron van het probleem gezocht worden!
Die regel van de Lofzang schijnt echt een probleem te zijn. Zaterdag zat er iemand achter me uit volle borst mee te zingen. Opeens viel hij stil. Ik denk: wat zou er zijn, maar nee daar kwam hij weer. Toen schoot deze discussie opeens in m'n gedachten. :cry:
In Zichzelf bewogen. Akoord. Maar 'met ons lot'. Anders komt onze theologie nog eens zover dat de mensen niet eens meer nodig zijn.

En 'Die van alle kind'ren houdt' is een heel ware regel. Ik denk dat de Vader in de hemel dat verand'ren helemaal niet goed vindt.

En God verzoent 'der mensen schuld' wel degelijk. In ieder geval niet 'der eng'len schuld'.
Laatst gewijzigd door refo op 18 dec 2006, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Zaterdag zat er iemand achter me uit volle borst mee te zingen. Opeens viel hij stil. Ik denk: wat zou er zijn, maar nee daar kwam hij weer.
Was het soms een (niet nader te noemen) refoforummer? :wink:
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Sterker nog: ik heb het donkerbruine vermoeden dat Jan-Kees Karels zich liet inspireren door onze discussie :wink:
Dat is dan wel een compliment voor het niveau van de discussie.. (of niet natuurlijk :mrgreen: )
Misschien is JKK zelfs wel aanwezig op dit forum...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
refo schreef:Zaterdag zat er iemand achter me uit volle borst mee te zingen. Opeens viel hij stil. Ik denk: wat zou er zijn, maar nee daar kwam hij weer.
Was het soms een (niet nader te noemen) refoforummer? :wink:
Vast niet, die is nog op kerstliedjesjacht :mrgreen:
Plaats reactie