Da's een goeie.Pim schreef:Graag on-topic blijven, namelijk het al dan niet toetsen van geestelijke liederen en zo ja, met behulp van welk toetsingskader.
En mag ik dan -uit eigen ervaring- een aanvulling geven? Maak niet de fout die ik heel lang gemaakt heb, namelijk: elk geestelijk lied te toetsen alsof het een kerklied betrof.
Door schade en schande ben ik tot de conclusie gekomen dat dat niet wijs was. Niet elk christelijk/geestelijk lied is bedoeld als kerklied, als gemeentelied.
Liederen kunnen als gemeentelied (gezongen door honderden mensen tijdens een zondagse eredienst, waarschijnlijk met orgelbegeleiding) volstrekt ongeschikt zijn, maar uitstekend functioneren tijdens een jongerenavond in de aula van een school of tijdens een bijbelstudie bij iemand thuis, begeleid door een combo of door een enkele gitaar.
Laten we daarom léren van de broeders en zusters uit evangelische kringen, die nota bene zelf erkennen dat het opwekkingsgenre vaak eenzijdig van inhoud is, die ons uitdrukkelijk op het hart binden om de psalmen en het klassieke kerklied in ere te houden - maar die ook ruimte bieden aan andere uitingen van geestelijke muziek: alles op z'n bestemd tijd en plaats.