Ik denk dat het voor vrouwen gewoon ook erg moeilijk te begrijpen is, omdat ze op dit punt toch heel anders in elkaar steken... dat even als kanttekening.
Maar die verslaving zou ik niet in mijn huwelijk toe laten.
Joepie, oke... maar stel je eens voor dat je man er verslaafd aan is geweest. Beetje raar voorbeeld want normaal hou je dat niet voor elkaar verborgen, maar misschien kan het voorbeeld je beeld iets veranderen. Stel, je man is er aan verslaafd geweest, vertelt dat eerlijk tegen je, heeft enorme spijt en vertelt ook dat hij ervan bevrijd is door God. Wat zou je dan zeggen? Sorry maar ik laat dit niet in mijn huwelijk toe, ook al ben je er nu vanaf? En hoe zit dat met deze dominee? Hij is door God vergeven, hij is bevrijd... zou jij je naaste dan niet evenzo moeten vergeven? Je doet net alsof die dominee nog gebonden is door deze zonde.... Je doet net alsof het nog de orde van de dag is.
Daarnaast over wedergeboorte en vernieuwing, je gaat zonden steeds meer haten, door de Geest ben je tot goede dingen in staat. Maar je weet net zo goed als ik dat ook wedergeboren mensen zondig blijven. Een verslaving kan hardnekkig zijn, er zijn genoeg verslaafden op allerlei terreinen, die elke dag weer walgen van hun gedrag. Zo was dat bij deze predikant in het verleden denk ik ook, als ik het artikel zo lees. Nu is hij er van verlost... maar hij kent zichzelf en het gevaar van verslavingen blijkbaar beter dan jij dat doet. Welk zondig mens durft van zichzelf met 100% zekerheid te stelllen dat hij een bepaald gebod van God nooit in zijn leven meer zal overtreden?
Ik mis in je stuk het geduld, de liefde en de enorme bewogenheid en vergevingsgezindheid van onze Heiland.... die zelfs een christenvervolger van vroeger kon gebruiken voor de prediking van het evangelie. (Dat is die Paulus die schrijft: Niet het goede, wat ik wil doe ik, maar het slechte, dat wat ik niet wil, dat doe ik. Hij spreekt hier overigens nog in tegenwoordige tijd ook. Wat zou je tegen hem zeggen? Ehm Paulus, wedergeboren betekent dat je een afkeer van de zonde hebt en ze dus niet meer doet.... hoe kan je dit dan schrijven?
En wat zou Jezus doen? Zou Hij zeggen: dominee, je hebt vroeger gezondigd, dus ga maar een andere baan zoeken? Of zou Hij aan hem vragen: Heb je me werkelijk lief? En als die vraag met "ja" beantwoord wordt zeggen: Weidt mijn lammeren. Leer eens van dit verhaal over Petrus, ondek Jezus liefde hierin... ik hoop dat het je beeld bijstelt.