Wat betreft het gesprek met iemand die nog in jouw gezindte staat, begrijp ik je punt. Dat is toch veel makkelijker, die is tenminste nog betrokken op het kerkverband.Lilian1975 schreef: ↑13 sep 2024, 18:59Ja dat zit diep in ons. Dat denken dat elders niets klopt. Van een buitenstaander neem ik minder snel.iets aan als binnen onze kringen. Puur en alleen dat je toch onbewust denkt. Bij ons is het zuiver. Etc. Doe ik ook hoor...Charles schreef: ↑13 sep 2024, 16:14 Als je alle formulieren en boekjes wegdenkt en de Bijbel leest kom je uit op een gedachtenismaaltijd voor de gemeente die elke week werd gehouden. Daarom was de column van Van Klinken me uit het hart gegrepen destijds. Churchill zei dat de democratie de slechtste staatsvorm is, op al die andere vormen na die van tijd tot tijd zijn geprobeerd. Zo is het ook een beetje met de reformatorische kerken. Er klopt een hoop niet, maar dat klopt het elders ook niet. Vervelend wordt het pas als we gaan doen dat elders niks klopt en bij ons alles klopt en al het andere verdacht is. Dat is niet alleen op forum zo maar in de gehele zuil.
Zo is het ook best raar dat in een dienst van 1,5 uur er maar één persoon non stop aan het woord is. Mooi dat in een Franse dienst van Baptisten een ouderling een korte meditatie hield, naast korte preek van een voorganger, de diaken van dienst een kort dankgebed deed na de collecte waarin de noden en zorgen werden opgedragen. Voorganger voorging in gebed waarbij enkele gemeenteleden dat aanvulden. Dat is meer hoe je het in het NT leest.
Ik begrijp ook best dat het H.A. nu in de kerkdiensten plaats vindt. Daar gaat het mij niet om. (Wel de frequentie soort van)
Mij gaat het om alles erom heen. Het leent zich beter in een gesprek als op een forum om het te benoemen. Ik ga eerst maar eens wat meer lezen erover. Maar ik denk inderdaad aan zelfonderzoek bezinningsuur voorbereidingspreek.
Ben ik dan tegen zelfonderzoek? Nee, uiteraard niet. Alleen veel breder of als een soort adem v/h christenleven. De overige zaken.... houden we elke doopdienst een doopbezinningsuur met de hele gemeente? Het dopen is niet alleen iets tussen de ouders, ds en dopeling. Een voorbereidingsdienst en dankdienst? Tuurlijk snap ik dat het zo gegroeid is. Maar waarom? En heeft het ook gevaren in zich?
En welke dan? Zijn mijn vragen bij sommige preken rondom H.A. terecht?
Denk aan de preken rond deze diensten, de aandacht die (soms) verlegd wordt naar de mens die door twijfel aangevochten wordt... juist dan.
En dan denk ik. Ik niet specifiek met H.A. aanvechtingen zijn zoveel breder.
Ik dacht gewoon. Vreemd dat Paulus daar nooit in relatie tot het H.A. over schrijft bijvoorbeeld. Niets pastoraal. Over andere onderwerpen doet hij dat wel. Denk aan de houding van de rijken, huwelijk, etc. Had Paulus dan geen aandacht voor al die ziekenwagen 'm.b.t. het H.A. of waarom heeft de Heere er dan niet voor gezorgd dat dat in Zijn Woord is opgetekend? Rare gedachten misschien? Of geeft dit aan dat we accenten anders zijn gaan leggen? En is dat positief?
Nou ja genoeg.
En eerlijk is eerlijk. Zo'n gesprek zou ik makkelijker voeren met iemand die met beide benen in onze gezindte staat. Er innerlijk geen afstand van heeft genomen of wil nemen. Dan met iemand die al veel verder er vanaf staat. Kennelijk voelt dat veiliger.![]()
Wat bedoel je met ziekenwagen? Ik denk zielenvragen?